Universul, martie 1892 (Anul 10, nr. 50-75)

1892-03-26 / nr. 71

71, wr NOUL« Abonament cu Premii mun EXCEPȚIONALE «* DE LA 1 APRILIE a. c. OTVERSUL“ deschide un nou. ^abonament cu urmatorele Premii gratuite: Pentru 3 1 o.n.i . In capitală......................lei 6.— 1 județe........................... 08.50 Unul din următoarele trei obiecte, dupe alegere: Un frumos briceag cu 2 lame, o frumoasă broșa de damă, ultima noutate sau o pereche de nasturi auriți, pentru manșete. Portretele M. S. Reginei și al moștenitorului tronului României, mărime naturală, 2 romane de câte un volum, apărute în editura noastră. Femtine 1 a.n.1 : In capitală...................... lei 1150 m județe . 16. PREMII Un briceag cu două lame sau o broșă de damă, ultima noutate. O pereche de nasturi auriți, pentru manșete sau un ac de legătură de gât. Un evantaiil, frumos zugrăvit. Portretele M. S. Reginei și al Moștenitorului Tronului României, mărime naturală. 3 volume din romanele apărute în editura noastră. mentha. w.» an. In capitală..................lei 22.000 județe...................... n 30.00 Un frumos briceag cu trei lame. O broșă pentru dame, ultima noutate. O pereche de nasturi auriți, pentru manșete. Un frumos ac de legătură de gât. Un evantaiil de stofă fin, ultima noutare, aurit și zugrăvit, și cu panglici de atlas. Portretele M. S. Reginei și al Moștenitorului Tronului României, mărime naturală. 5 volume din romanele apărute în editura noastră. " # . jUgi* Toțînauii abonați, cari vor plăti, peste costul abonamentului, lei 6 In capitală, și lei 7.50 în provincie, vor primi franco, afară de premiile de mai sus și un umos „ceasornic“ pentru masă cu deșteptător, minutar și opritor______ Banii se vor trimite direct prin mandat poștal la administr. ziarului UNIVERSUL, str. Brezoianu No. 11 (casa proprie), București. 09" Cine nu va lua premiul până într’o lună de la data de când începe abonamentul, perde dreptul la acel premiu 5 Bani în Capitală—10 Bani în Județe Fiindcă s’a vorbit așa mult de Comeniu șl, în vremea din urmă, am să vă dau câteva notiți despre acest mare pedagog. El s’a născut în Moravia unde a învățat theologia și a ajuns episcop. Persecutat în țara sa, a trecut în Austria unde a răspândit principiile învățământului sănătos. I Neputând s’o ducă nici aci, a trecut in Germania unde și-a cheltuit cele mai multe puteri ale inteligenței, desvoltând o mare activitate: întocmai ca un apostol, a cutrierat orașele, aruncând pretutindeni segmenta ce trebuia să dea în Germania cela mai frumoase roade in ce privește instrucția poporului. Operele sale între care Didactica cea Mare, Janua linguarum, Orbis pictus, etc., au fost traduse în toate limbele. Comenius a deschis copiilor cartea naturei și a vieței reale, lui i se datorase metoadele intuitive, învățământul prin privire, lecțiile despre lucruri, cari constituiesc o mare revoluție în învățământ. In sfârșit venerabilul episcop ’șî-a dat sfârșitul la Amsterdam și au trebuit să treacă atâtea sute de ani pentru ca lumea să ’și aducă bine aminte de serviciile a*duse de dânsul civilizațiuneî. Știți cum memoria lui a fost sărbătorită în Germania, la Praga și în alte părți. Societatea Comenius învățații cari au luat inițiativa acestei mișcări, în cap cu împăratul, au înțeles că nu puteau s-o mărginească numai la Germania. Dânșii au renunțat, înțelepțește, la ideea unei serbări prea pompoase, a rădicărei unei statui, al cărei loc ar fi fost cu greu de determinat. Au preferat să reunească pe toți admiratorii lui Commenius într’o vastă asociație destinată să’i reîmprospăteze memoria, să’î publice si fi să’i traducă operile, să’î propage ideile. Adesiunile au venit din toate regiunile Europei, de la Cristiana până la Athena, de la Londra până la Moscova și chiar de la New-York. Marele naționalist, preotul Ion Snopescu«. — (Vezi pag. 3) CALENDAR PE 1892 ORTODOX Miercuri, 25 Martie. — Buna Vestire. CATOLIC Miercuri, 6 Aprilie. — Celestin. Soarele răsare 5.33. Soarele apune 6.33. București, 25 Martie 1892. Recrutarea Suntem dintre aceia cari întotdeauna am îndemnat pe orî și cine la îndeplinirea datoriei sale, ca schimb pentru drepturile pe cari le are. Aceasta și ca individ față cu societatea. De netăgăduit este că poți se modifici — ba câte o dată ești chiar dator — raporturile între individ și societate, când acestea apasă asupra cetățianului. Dar, sunt atât de multe pacinice mijloace ca să faci aceasta, încât violența strică îndeobște indivizilor apăsați, iar nu apăsătorilor. Una din datoriile cele mai mari ale cetățeanuli’i român care calcă pe acest pământ roditor — poate — din cauza generosului sânge ce s’a versat pe dînsul, e se răspundă obligațiilor ce i se pun pentru participarea la apărarea acestui pământ strămoșesc. Indemnat-am, deci, și îndemnăm pe orîși cine să-și facă datoria către Patrie, dacă revendică numele de român. Insă, sunt modalități în ce privește împlinirea acestor datorii. Militaria să nu fie transformată într’un fel de sclavie, iar, când va trece pragul cazarmei, cetățianul, devenit soldat, să nu creadă că a intrat in Oene. Cât de aspre sunt legile militare, ele sunt respectate, și trebuie să fie, până la o modificare a lor; stăruim, și presa întreagă stăruiește, pentru moderarea acestei asprimi. Dar culmea e când se trece și peste aceste dispoziții legale. Ca să fii recrutat, trebue să-ți dovedești vârsta, căci statul n’are dreptul să te incorporeze în cadre decât la vârsta de 21 ani împliniți. Pentru dovedirea acestei vârste îți trebue, dacă nu mai mult, cel puțin timpul de a te duce până acasă să-ți cauți certificatul de naștere... Ei, nici acest drept elementar, în multe cazuri, nu se respectă. După o simplă denunțare la poliție ești arestat pe stradă, dus ful de vorbit la cazarmă, tuns și incorporat. Obiceiul e barbar. — Orice om cu inimă omenească se revoltă când vede un câine prins la ghilț și băgat în cutie, — darmi-te tu, să fii întrerupt în mijlocul afacerilor tale, care ți-aî făcut serviciul sau n’a venit încă vremea ca să-ți fie impus să-l faci!* * * Doar tu vreme de războiu, când dușmanul e la poartă, să întrebuințează asemenea mijloace. Acum însă e în adevăr revoltător să vezi — e vorba de un caz recent — pe un tânăr de 19 ani, cu mamă bolnavă, cu familie grea, care prin lucrul său își susținea neamurile, luat pe sus și — neîntrebat dacă e în vârstă sau nu,—dacă a mâncat sau ba,—dacă e bolnav sau sănătos,—dus la cazarmă, și recrutat, fără a-l examina, dacă este apt sau nu pentru serviciul militar. Aspre sunt legile militare în această privință, dar să nu le facem tiranice prin abuzuri. Vom comunica d-lui ministru da rezbel faptul, și suntem siguri că i se va face dreptate. _________________________ DIN GERMANIA Corespondența part a țiarului Universul Berlin, 20 Martie. Se afirmă că impulsul pentru serbarea aniversarei a 300-a de la nașterea lui Comenius l-a dat împăratul Wilhelm mai mult în scon d’a se împrieteni cu cehii. Joui, 26 Martie (7 Aprilie) 1892 iksaaaaa B M p1. Ciclon înspăimântător Un ciclon puternic s’a abătut pe valea Rinului pricinuind pagube colosale. Intre Husseren și Weserling câteva păduri au fost rase de pe fața pământului; toți copacii au fost rupți sau smulși din rădăcină ; asemenea marele parc de la Storchensohn a fost complect devastat. Mai toate casele în acele părți au rămas fără coperișuri cari au fost smulse și aruncate departe. La gara Wesserling câteva clădiri au fost dărîmate: la Felleringen, mai multe case au trebuit să fie golite, de teama unei nenorociri. Căruțele ce se aflai pe drum în momentul izbucnirei ciclonului, au fost răsturnate, conductorii sunt mai mult sau mai puțin răniți. Un așa ciclon nu a mai bătut niciodată pe valea Rinului. Fantome cari sar la bătaie Orașul Ulm din Bavaria se află grozav de emoționat prin descoperirea unui chip nou de pedeapsă care se practică de multă vreme la cazarma ocupată de regimentul No. 124 de infanterie. Când un recrut face o greșeală e deșteptat pe la mezul noptei de o pretinsă fantomă, îmbrăcată cu o cămașă albă, lungă, e luat la bătaie cu un ciomag scurt și pisăgit în chip îngrozitor. Intr’o nopte un recrut care se încercase să se apere de loviturile fantomei, a fost așa crunt bătut încât nenorocitul a leșinat și numai cu mare greutate a putut fi readus la viață. Autoritatea supremă militară a ordonat o anchetă riguroasă. Unul care vrea să locuească în arest Următorul fapt petrecut ani deunăzi, o să l’arate în ce stare de lipsă se află unii lucrători. La direcția temniței Mohabit se prezintă un individ și vorbi cu un păzitor în lipsa directorului. D-le, zise dînsul, eu me numesc Hans Fripek, am fost condamnat de tribunal la trei săptămâni închisoare, am venit sa ’mi fac pedeapsa, dar trebue să știi că am perdut mandatul de arestare. Gardianul pofti pe mosafir într’o celulă