Az Üstökös, 1862 (5. évfolyam, 1. félév 1. szám - 2. félév 26. szám)

1862-10-18 / 16. szám

122 TALLÉROSSY ZEBULON LEVELE MINDENVÁRÓ ÁDÁMHOZ. Tekintedezs barátom uram! Apprehendalok! Nagyon is apprehendalok.­­ Engemet így elmellöztetnyi! Egyik is kapja,­­ másik is kapja szent Wladimir rendet, csak in nem kapok se Wladimirt, se mast, a mi valamit ír. Irdemekírt osztogatnak? Tudok, hogy irdemek irt osztogatnak; azt is tudok, hogy irdemek megvannak, a­kiknek oszto­gatnak, de irdemek nekem is megvolnának, de nem csak megvolnának, hanem meg is vannának. Hát nem írok én rosszul magyarul eleget? Is m­ig sem kapok a szent Vladimir rendet! Ilyen haladatlan a külföldi hatalom. Ne is tamaszkodgyuk mi magunkat tovabat a kü­lföldre, inkább támaszkodgyuk magun­kat saját alföldünkre, mert az az igazi sta­bilitás képviselője. Maradok itt supra Tallerossy Zebulon. A SZÍNÉSZI életből. I. Hamlet döfése. Város volt, de falunak is beillett, magyar neve volt, de románok lakták, színháza is volt, hanem csak deszkából. Ebben a deszka-Ode­­onban megtelepedett egy vándor színész tár­saság. Nagy közönség járt, szép közönség járt, csak az volt a kár, hogy a színház egészen a közönség kényelmére volt építve. Tudnillik, hogy a deszkák köröskörül úgy szét voltak nyiladozva, hogy azokon keresztül kívülről min­dent látni és hallani lehetett, a­mi odabenn előadatott; a nagy­közönség aztán jobbnak látta a művészetet aként pártolni, hogy nem került a kasszának, hanem csak kívülről nézte a hasadékon a játékot, úgy hogy mikor oda­benn egy-kettő csillengett a padokon, kívül minden hely meg volt rakva — ingyen publi­kummal, s azok még jobban tapsoltak és bra­­vúztak, s ha késett a játék, még jobban dö­römböltek, mint a­ki belülről nézte. Hanem az igazgatónak nem tetszett ez a neme a buzgó részvétnek. Elmene tehát a főbíróhoz, (kinek neve azóta megnőtt) és előadó, hogy ő megy odább. Nem szabad az­ uralkodók ra a főbíró, a­hány előadás hirdetve volt hogy tartatni fog, annyinak tartatni kell, ez a statútum. De mikor az érdemes publikum mind a ha­sadékon át nézi a darabot, senki sem bérel, senki sem fizet. Az mindegy, a huszonnégyet le kell ját­szani! punktum. Másnap tehát Hamletet adták. Közönség megint igen szép volt — kívül, odabenn minden gyertyára jutott egy, pedig gyertya se volt sok. Hamlet dühös volt. Kard volt a kezében, melylyel a színfalak közé kell neki szúrni, a­hol aztán Polonius ordít fel : meghaltam. Hamlet kardja azonban olyan jól czélozott, hogy szurtában épen egy deszkahasadékba ta­lált, s azon keresztül egy benéző ingyenpubli­kumot úgy a képe közepén talált, hogy egy­szerre ketten sikoltották „meghaltam“ —Po­lonius és a sebzett publikum. Másnap hivatja a főbíró az igazgatót. Elmehetnek már az urak, ha tetszik akár a pokolba is, az a­kit tegnap Hamlet megszúrt, — az az én feleségem volt. Szerencse, hogy Hamlet kardjának nem volt hegye. II. A színpad hatása az erkölcsökre. Tobias intrikus két valóságos húszason vett egy nadrágot egy svalizsértől, a­miben aztán generálisokat szokott játszani. A nadrágot letette az öltözőben, a­mi per­sze csak a színfalak között volt, s onnan egy ablak szolgált ki az utczára. Tóbiás egy vén gonosztevőt játszott, ki

Next