Az Üstökös, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1874-05-30 / 22. szám

társa. Budapesten, FÜRDŐ-UTCZA 1. sz. a. XXVI. *P ■ ›x­ .© u 22. szám. Megjelenik minden szombat napon másfél iven sokféle képekkel ellátva. Előfizetési ík­ : Egész évre jan.—decz. 8 frt. 6* hóra 4 frt. 3 hóra 2 frt. Előfizethetni minden postahivatalnál és könyvárusnál. Kiadó­hivatal : Pest, bara Május 30. 1874. rok­ tere Athenaeum-épület. Hirdetések dija : 4 hasábos nom­pareille sor 10. kr. Hirdetések felvétetnek : Az I. nemzetközi hirdetési irodájában Icán­y Lipót és T _ _______ -U Egy ember, a ki mindent tud. Egy darab regény , irta JÓKAI MÓR. (Negyedik folytatás.)­ ULISKA kisasszony persze hogy azt mondta erre, hogy „nem bánom.« Már most ha Otto közönséges ember lett volna, vagyis a­hogy a kecskeméti város bolondja szokta mon­dani: »ember-ur.« (volt nála »ember-kutya« is) . Tehát — ha Otto közönséges ember-gróf lett volna, azt mondta volna erre a hajlandóságra : »tudja mit kisas­­­­szony, van én nekem negyvenezer forint évi jövedel­mem, egyebet nem tudok. Önnek pedig van szép hangja. Kár azt a publikumra vesztegetni. Éne­kelje csak az én nótámat s majd én leszek az ön publi­kuma«. Vagy ha már olyan mindent tudó ember volt Otto, de ha csak egy drachma humor lett volna benne, ak­kor elmondta volna Juliska kisasszonynak: »én értek mindenhez, a­mi zene, ének, a­mi hangból támad. Én tudok játszani zongorán, hegedűn, physharmonikán, carillonon, theorbán, hegedűzongorán, panharmonico­­non, harmoniaccordon, melodionon, neolodiconon, viola da gambán, euphonon, bőrdudán, bandoskán, tilinkón, szalmahegedün ; — én kitanultam a contrabasset, az acustica canonica és aesthetika követelményeit a hang­­szerelésnél ; a compositio, és executio feladatait s a hang színeinek polychromaticus felfogását. Ismerem a zene történetét, Jubáltól, a muzsika feltalálójától el­kezdve Wágner Richardig. Tudom, mi subtilis különb­ség van a zsidó »alamoth« hang, a laterani castrato hang s a női mezzosoprán között, a­mik a laicusnak egyformák. Tudom, mik az ambrozi és a plagali tem­plomi hangok ? Meg tudom mondani, mi a kontrapont ? a kettős kontrapont, a mensura és a fuga ? mik az oktá­­vák quinták, consonanzok ? mi az akkord és harmónia ? mi a symphonia és a diaphonia? tudok értekezni a can­­tátékról, sonatákról, madrigálok­ról, psalmodiákról és oratoriumokról. Megmondom, hogy mi a »Style da Capella?« elmondok csak az »S« betűből tizenkétféle üteny és effectus-nemet az énekmódban: Stargando, Smanioso, Smorzando, Sordo, Sospiroso, Sostenuto, Sottovoce, Staccato, Spirituoso, Stretto, Strepitoro, Striccando! Könyv nélkül tudom mind­azt, a­mit szent Dávid király és Néró császár idejétől fogva Tartini, Mozart, Gluck, Beethoven, Rossini, Bellini, Spontini.

Next