Az Üstökös, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)
1874-05-30 / 22. szám
társa. Budapesten, FÜRDŐ-UTCZA 1. sz. a. XXVI. *P ■ ›x .© u 22. szám. Megjelenik minden szombat napon másfél iven sokféle képekkel ellátva. Előfizetési ík : Egész évre jan.—decz. 8 frt. 6* hóra 4 frt. 3 hóra 2 frt. Előfizethetni minden postahivatalnál és könyvárusnál. Kiadóhivatal : Pest, bara Május 30. 1874. rok tere Athenaeum-épület. Hirdetések dija : 4 hasábos nompareille sor 10. kr. Hirdetések felvétetnek : Az I. nemzetközi hirdetési irodájában Icány Lipót és T _ _______ -U Egy ember, a ki mindent tud. Egy darab regény , irta JÓKAI MÓR. (Negyedik folytatás.) ULISKA kisasszony persze hogy azt mondta erre, hogy „nem bánom.« Már most ha Otto közönséges ember lett volna, vagyis ahogy a kecskeméti város bolondja szokta mondani: »ember-ur.« (volt nála »ember-kutya« is) . Tehát — ha Otto közönséges ember-gróf lett volna, azt mondta volna erre a hajlandóságra : »tudja mit kisasszony, van én nekem negyvenezer forint évi jövedelmem, egyebet nem tudok. Önnek pedig van szép hangja. Kár azt a publikumra vesztegetni. Énekelje csak az én nótámat s majd én leszek az ön publikuma«. Vagy ha már olyan mindent tudó ember volt Otto, de ha csak egy drachma humor lett volna benne, akkor elmondta volna Juliska kisasszonynak: »én értek mindenhez, ami zene, ének, ami hangból támad. Én tudok játszani zongorán, hegedűn, physharmonikán, carillonon, theorbán, hegedűzongorán, panharmoniconon, harmoniaccordon, melodionon, neolodiconon, viola da gambán, euphonon, bőrdudán, bandoskán, tilinkón, szalmahegedün ; — én kitanultam a contrabasset, az acustica canonica és aesthetika követelményeit a hangszerelésnél ; a compositio, és executio feladatait s a hang színeinek polychromaticus felfogását. Ismerem a zene történetét, Jubáltól, a muzsika feltalálójától elkezdve Wágner Richardig. Tudom, mi subtilis különbség van a zsidó »alamoth« hang, a laterani castrato hang s a női mezzosoprán között, amik a laicusnak egyformák. Tudom, mik az ambrozi és a plagali templomi hangok ? Meg tudom mondani, mi a kontrapont ? a kettős kontrapont, a mensura és a fuga ? mik az oktávák quinták, consonanzok ? mi az akkord és harmónia ? mi a symphonia és a diaphonia? tudok értekezni a cantátékról, sonatákról, madrigálokról, psalmodiákról és oratoriumokról. Megmondom, hogy mi a »Style da Capella?« elmondok csak az »S« betűből tizenkétféle üteny és effectus-nemet az énekmódban: Stargando, Smanioso, Smorzando, Sordo, Sospiroso, Sostenuto, Sottovoce, Staccato, Spirituoso, Stretto, Strepitoro, Striccando! Könyv nélkül tudom mindazt, amit szent Dávid király és Néró császár idejétől fogva Tartini, Mozart, Gluck, Beethoven, Rossini, Bellini, Spontini.