Utóirat, 2009 (9. évfolyam, 1-6. szám)

2009 / 5. szám

ZENEI ALAP - HUMÁNUS ÉPÍTMÉNY Kodály számára a görög nyelv és esztétika, a középkori keresztény szellemiség, a reneszánsz életöröm, a klasszikus­romantikus formanyelv és a néphagyomány egyaránt fontos kulturális örökség, amelynek a megismerése és továbbörökítése alapvető emberi kötelesség. Egyetlen művész és egyetlen mű­vészeti ág sem engedheti meg magának, hogy mindezt holmi ál-korszerűség jegyében veszni hagyja, vagy ne tárja a felnö­vekvő nemzedékek elé. Ráadásul Kodály műveltség-eszménye egyáltalán nem tekinthető egyoldalúnak. Saját példája, pályaíve és rendkívül sokoldalú munkássága bizonyítja, hogy egy-egy ki­emelkedő személyiség az alkotómunka, a tudomány több terü­letén is képes maradandót alkotni. Zeneszerzői, népzenekuta­tói, nyelvművelői és pedagógiai munkássága együttesen alkotja azt a személyiséget, aki ugyanúgy érdeklődik Goethe útleírásai, Wölfflin művészettörténeti előadásai vagy Szekfű Gyula törté­neti tanulmányai iránt, mint ahogy vonzódik Bach vagy Debussy zenéjének elemzéséhez. Maximalizmusát nemcsak legendás szigorával érzékeltethetjük, hanem talán azzal is, hogy a Zene az óvodában című, később nyomtatásban is megjelent előadásá­ban Shakespeare gondolatait idézi 1940-ben.13 A Kodály zenepedagógiai koncepciójában szereplő kis­gyermek nem csak szívesen énekel, de szívesen rajzol és épít, bábozik és játszik a maga tákolta színpadon. Ötlettára kime­ríthetetlen, formavilága teljesen szabad. Számára bármi átvál­toztatható, permanens „mintha" szituációban él, környezetét legszívesebben maga alakítja saját épített kuckóival, a maga raj­zolta képekkel, az általa elképzelt figurákkal. A dráma és a kép­zőművészet nagyjai éppúgy felismerték a gyermeki kreativitás­ban rejlő lehetőségeket, mint Kodály és tanítványai tették azt a zene területén. Értő irányítással, tudatos fejlesztéssel hihetetlen konstruktív energiák szabadíthatók fel minden területen, felté­ve, ha a felnőtt társadalomnak van elég bátorsága és energiája az így megszülető alkotások tanulságainak figyelembe vételé­hez és feldolgozásához. A lego-házak és a homokvárak szétrom­bolhatók, de őket létrehozó alkotókedv kipusztíthatatlan. Jegyzetek 1 Visszatekintés I. (szerk. Bónis Ferenc) Zeneműkiadó 1974, Argumen­tum, 2007. 7.p. Bónis Ferenc hívta fel a figyelmet a jelszó proble­­matikusságára első közlésben a Nagyvilág 1982. decemberi szá­mában megjelent cikkében. In: Bónis Ferenc: Hódolat Bartóknak és Kodálynak, Püski, 1992.14.1. 2 Id. Eősze László: Kodály zenepedagógiai koncepciójának kialakulása In: Magyar Zene, XVI. évf. 4. sz. 1975.december 3 Kodály Zoltán: Százéves terv. (1947) In: Visszatekintés I.(Szerk. Bónis Ferenc) Zeneműkiadó 1974, Argumentum, 2007.207.p. 4 Vö.: Gábor Lilla: Kodály pedagógiájának nyomában - Kerényi György és Bors Irma visszaemlékezései. A Kodály Intézet Évkönyve III. Kecskemét, 1986 5 Kodály Zoltán: Tizenhárom fiatal zeneszerző. (1925) In: Visszatekintés II .(Szerk. Bónis Ferenc) Zeneműkiadó 1974, Argumentum, 2007.393. p. 6 Kodály Zoltán: Utam a zenéhez - Öt beszélgetés Lutz Besch-sel, Zeneműkiadó, 1969 7 Scheily Mária (Budapest): Euritmia - Látható beszéd és ének, In: Parlando, 1994. Nr.4. p. 31-37. 8 1964 - a Nemzetközi Zenepedagógiai Társaság konferenciája Budapesten, ahol a nemzetközi érdeklődés homlokterébe kerül Kodály zenei nevelési koncepciója. 9 Barkóczi Ilona - Pléh Csaba [1978]: Kodály zenei nevelési módszeré­nek pszichológiai hatásvizsgálata, Kecskemét, Bács Megyei Lapkiadó Vállalat 10 Dobszay László: A Kodály-műszer zenei alapjai, In: Kodály Szemináriumok, (szerk.: Erdeiné Szeles Ida) Tankönyvkiadó, 1982 60.1. 11 Kodály Zoltán zenepedagógiai elvei a gyakorlatban. Szerk.: Platthy Sarolta, Ittzés Mihály. A Kecskeméti Kodály Intézetért Alapítvány, 2006 12 K. Udvari Katalin:„Psalmus Humánus"- Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában, Püski, Budapest, 2002 13 „Több dolgok vannak Földön és égen / Horatio, mintsem bölcselme­tek/Álmodni képes." Shakespeare: Hamlet (Arany János fordítása) Képek forrása: Eősze László: Kodály Zoltán élete képekben és dokumentumokban. Zeneműkiadó, Bp. 1971 Bartók és Kodály barátságuk kezdetén

Next