Utunk, 1968 (23. évfolyam, 1-52. szám)

1968-11-08 / 45. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! ROMÁNIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG ÍRÓSZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXIII. ÉVFOLYAM • 45. (1045.) SZÁM • ARA­­­LEJ • KOLOZSVÁR, 1968. NOVEMBER 8. Magaslaton Domboldalban épült, fenn a város fölött, Udvarhely iskolája. Nem tudom, ki tervezte oda, de ha építésznek jó volt, tanítónak annál is jobb talán. A várost megtanította, hogy magasan áll az iskola, hogy felnézni kell az iskolára­ az iskolát, úgy állni ott fenn a magaslaton, hogy mindig felnézzenek reá. S Udvarhelyt, úgy tűnik, tudják a szép leckét. Hallom ezt az utca zsongásában, amint épp iskolájáról beszélget a város, elkapom a szemekben, amint oda-odafeledkeznek a magas falak­ra, amelyekbe századok épültek bele, immár közel négy század, látom a szívbéli leckét buzgásban, buzgólkodásban, mellyel a város apraja-nagyja körülkedveskedi öreg iskoláját. Valahogy így képzeltem el mindig viszonyunkat az iskolához, olyanformán, ahogy azt itt Udvarhelyen látom, abban a szép meghittségben, amely várost és iskolát itt oly szorosan egybe­­fűz. Valahogy úgy érzem, hogy éppen általa, iskolája által lé­legzik ez a város. Tudod-e a leckét? — kérdezi meg naponta a várost az iskola. Tudod-e a leckét? — kérdezi meg iskoláját naponta a város. S nekem eszembe jut Udvarhelyi jártamból a roppant kul­túrpalota áhitatos csöndje, zsúfolt nézőtere — valahányszor csak költő áll a dobogón, valahányszor csak muzsika zendül a teremben, valahányszor csak szétlebben a színpad bársony­függönye. Tudod-e a leckét? — kérdeztük meg az öreg iskolát nem­rég, születése napján. Tudod-e a leckédet mára is? S nekem most eszembe jutnak hegedűre hajló hamvas gye­rekarcok, versmondó lányok és fiúk, éneklő és táncoló diákok, az áhítat, a tisztelet a szépségek iránt, amit megint ott láthat­tam Udvarhelyt. Színpadon és nézőtéren egyformán. Míves századok csendülnek ott a mai hegedűk hangjában, zengő diákkórusokban, J költök szólnak haza a messziből azok­hoz, kik ma kaptatnak fel a kockaköves, macskaköves utcákon kipirultan az iskola felé ... elindulni innen költőnek, tanárnak, kézművesnek, művésznek, atomtudósnak, de legfőként — em­bernek. Tudod-e a leckét? Nem minden iskola épülhet dombtetőn. De bárhol épül is, úgy kell ott állnia, hogy mindig, örökké felnézzünk reá. LÉTAY LAJOS Levél a Csíkszeredai líceum diákjaihoz Kedves Barátaim! „Holtig tanul a jó pap" — mondja a közmondás. Azt hi­szem, nem kell hangsúlyoz­nom, hogy ez a népi bölcses­ségből fogant tanítás minden­kire vonatkozik, aki hivatását, szakmáját szereti, aki gondol­kodó emberként akar élni ezen a földön. Tanulunk is mindnyájan, olvasunk, néze­lődünk, leszűrjük a minden­napok tapasztalataiból azt, amit a továbbiakban értéke­síthetünk. Alig telik el nap, hogy ne éreznék: valamivel ismét gazdagodjunk. Vannak azonban az életünknek olyan fordulatai is, amikor egyetlen élmény több, nemesebb tanul­sággal szolgál nekünk, mint hosszú évek munkája, tanulá­sa, nézelődése. Egy ilyen alkalomért szeret­nék most nektek és kedves tanáraitoknak a nyilvánosság előtt is köszönetet mondani. Tudhatjátok — és ha nem tudnátok, kérdezzétek meg a tanáraitokat vagy azokat a Csíkszeredái felnőtteket, akik többé-kevésbé ismernek —, hogy nem tartozom a könnyen meghatódok, a hatra­vakra lelkendezők közé. Szülőfölde­met úgy szeretem, ahogy van, egészében — de arra nagyon vágyázok, hogy ez a szeretet ne tegyen elfogulttá. A sze­retetből fakadó elfogultság — ha rokonszenvesebb is gyűlö­let táplálta ellenpárjánál — semmit sem használ, legfen­­nebb árt. Azok iránt, akiket szeretünk, inkább szigorúaknak kell lennünk, mint elnézőek­nek: vajon a szüleitek, leg­jobb tanáraitok nem szigorú­ak-e hozzátok? Mindezt akkor sem tévesz­tem szem előtt, amikor levelet írok nektek, hogy köszönetet mondjak azért a mindenkire érvényes tanításért, amiben október 27-én, a 300 éves lí­ceum fennállásának a tisztele­tére rendezett ünnepség során részesítettetek. Az ünnepély előtt már jó néhány nappal otthon voltam, láttam próbáitokat és öröm­mel gondoltam: műsorotok mi­att nem kell majd szégyen­keznünk nekünk, öregdiákok­nak. Az ünnepélyen azonban ennél több történt. A többi öregdiákéval együtt f­elszo­rult a szívem. Az örömtől. A könnyeket sem szégyenlem, amelyeket minden számotok­kal a szemembe csaltatok, kezdve a szavalókórussal, az énekkari, tánc- és magánszámo­kon át egészen a kászoni far­sangbúcsúztatóig, majd a „Gaudeamus“-ig. Minden hangotok, minden mozdulatotok „aranyérmes“ volt! Olyan, amilyent — egé­szében — még sohasem pro­dukált ennek a líceumnak az ifjúsága. Annak idején mi sem. Annyi letörhetetlen élet­erőt sugárzott ez a műsor, mégpedig a legmagasabb szín­vonalon, hogy mindnyájunk­ban felujjongott a lélek, akik a nézőtéren voltunk: lám, ha­marosan térül meg a jó taná­rok fáradozása, a párt és a szocialista Románia bőkezű gondoskodása­ lesz, aki átve­gye és tovább ápolja legszebb hagyományainkat. Figyelmeztető tanítást is je­lentett számunkra a műsoro­tok: így, a legjobb színvonalú teljesítménnyel szabad és kell kiállnunk ország-világ színe elé — és akkor fölöslegessé­­­álik a legszebb prédikáció is nagyszerű hagyományainkról, tehetségünkről, szellemi kin­cseinkről. A mód, ahogyan Ti, magyar és román fiatalok együtt jártátok a gyímesi csán­gó és a moldvai román táncot, a kászoni farsangbúcsúztató káprázatos táncait, ahogyan együtt énekeltetek a kórus­ban, ahogy magánszámaikat éneklő román és magyar tár­saitok egymásra mosolyogtak -nevettek, fölöslegessé tette a legszebb szónoklatot is a test­vériségről, amely számotokra nem elvont fogalom, hanem élő, mindennapi valóság. Őszintén mondom: sokszor felmerült bennem a kérdés: vajon Alma Materem mai di­ákjai méltóak lesznek-e a ré­gebbi nemzedékekhez? Azok alapján, amit az ünnepélyen láttam, csak egy dolgot kérek tőletek: Maradjatok mindig és mindenben méltóak — önma­gátokhoz, ragyogó­­teljesítmé­nyetekhez. Mindaz, amiben gyönyörködhettünk, nemcsak a szereplők, az őket irányító nagyszerű tanárok és oktatók érdeme, hanem az iskola egész diákságáé, az egész tanári ka­ré. Éppen ezért az egész isko­lát kötelezi. Mi pedig, öregdiákok, amíg élünk nem felejtjük el, hogy életünk egyik legszebb napját nektek köszönhetjük, drága gyermekeink. Mindent elköve­tünk, hogy méltóak legyünk hozzátok — öreg iskolánk mai diákjaihoz. Szeretettel ölel mindnyája­tokat, FODOR SÁNDOR F­u­x Pál: Európa (A nagyváradi őszi tárlat anyagából) Adalékok az ERDÉLYI LEXIKON történetéhez Közgyűlés előtt Harminc marosvásárhelyi és Marosvásárhely környéki ta­nár tanulmányi kirándulásra jött Nagyváradra, és közülük jó néhányan otthonomban is felkerestek. Nem tarthat visz­­sza a szerénység, hogy szóljak erről. Hiszen azért jöttek, hogy munkámról meghitt be­szélgetésünkben beszámoltak. Így akarják diákjaikhoz köze­lebb vinni az írók műveit. Ez­zel a céllal készültek felkeres­ni más írókat is. Aggódva la­tolgatták: vajon Kós Károly egészsége megengedi-e, hogy hozzá is ellátogassanak? Ez a módszer, hogy az írók magne­tofonra vett hangja által is­mertessék meg az írót, nem maradhat eredménytelen. Az eredmény — váradi viszonylat­ban is — meghökkentő adatok­ban mutatkozik. A könyvter­jesztő által rendezett ajánlás során a verskötetek órák alatt elfogytak. Legutóbbi kö­tetem ajánlásakor nem volt időm a vásárlók arcába tekin­teni, de tudom, hogy csak­nem kivétel nélkül tizennyolc­harmincöt év közötti fiatalok voltak, vagyis azok, akiket a mi iskolánk, a mi tanrendsze­rünk nevelt. Beszélnünk kell erről: kultúr­forradalmunk kéz­zelfogható bizonysága nem igé­nyel diszkréciót! Az iskolai oktatás magában véve persze nem lenne még elég ahhoz, hogy közelebb lássuk a fiatal írók által kissé talán túlzott türelmetlenséggel sürgetett célt. A „bestselleri“ példány­számokhoz egyébként az olva­sók hatványozott érdeklődésén kívül még s­ok egyéb is szük-Pont. Új bekezdés. Én ezt emelném ki, az érzé­kenységet, amely több helyen is fel-felvillan az írószövetség soron lévő közgyűlése elé kibo­csátott Iratban, az embernek azt a képességét, hogy uj­jongani és szenvedni tud, hogy még alig ismerjük lelkének minden adó-vevő hullámhosz­­szát, mennyi rejtett van, hogy annyi okos és eszünket meg­sokszorozó finom és számítani­­lehet-rá gép között még min­dig az ember maradt az, aki eddig sohasem volt meglepe­tést tud okozni, mert hiába a betáplálás, a váratlanul elő­bukkanó áramkörök szűzi ár­tatlansággal, de még inkább szűzi mohósággal újratermik a lappangó és ugrásra kész érzékenységet. Az ember nehézkedési tör­vényeit ma már, nemkülönben a súlytalanság állapotának tör­vényeit a mindenhonnan ránk zúduló információk szabályoz­zák; mintha a lassan — mit lassan, talán már 2100-ra min­dentudóvá váló emberiség a tökéletes minőség küszöbén mindenben próbára akarná tenni idegei teherbíróképessé­gét. Az egyéniség egyedüli ol­talma immár csak a saját fe­­jünken termő gondolat. Meg­rázó frekvenciájú gondolatok metszőpontján is át kell szel­nünk a mind sűrűbb gondolat­hálókkal betelepített óceánokat — mindennapjainkat —, va­lahogy a kékbálnák módjára, amelyek ultrahangkibocsátás­sal tájékozódnak, de semmi­képpen az ugyancsak ultra­hangokkal tájékozódó, ám nappal eldugott sarkokban meghúzódó denevérek módjá­ra. Az ösztönélet mellett, sőt az ösztönéleten túl egyre na­p mi munkánk véges, amiket itt nem taglal­hatok. Addig is, míg ez meg­közelíthető lesz, kívánatos vol­na, hogy írásaink, az irodalmi események nagyobb teret kap­janak a napisajtóban. (Ennek lehetőségére néhány napila­punk már szép példát mutat.) Nem írói fogás, ha a taná­rokkal történt találkozóra visszatérek. Az egyik itteni iskolában, tágabb körű talál­kozásunk alkalmával ugyanis feltették a kérdést: valóban válságban van-e a vers? Ők úgy érzik, nincsen. Jól tudják. Hogyan is le­hetne válságban a vers, ami­kor egyszerre harmincan kér­dezik? Baj akkor volt, amikor nem kérdezte senki. (Bár vál­ságban akkor is inkább a köl­tők voltak, s nem a költészet.) A költészet — mint tudjuk — egyidős az emberrel, almit em­bernek csak addig nevezhe­tünk, amíg a költészet révén kiérdemli ezt a nevet. Poézis van mindenben, ami szép, nagy és igaz. Hullámhegy és hullám­völgy azonban a költészet vég­telenjében is sűrűn váltakozik. Most úgy érzem, hullámhegyen vagyunk. De a csúcsokért még keményen meg kell küzde­­nünk. Ez is a mi munkánk. És ez sem kevés! HORVÁTH IMRE gyobb szerephez jutó — mert szükséges — egyéni gondolat védekezésünk jele és egyben tettre kész cselekvőkészségünk bizonyítéka is. Lement az érzékenykedés ro­mantikus Holdja, de feljött a tisztánlátó érzékenység Napja. Az írószövetség közgyűlése elé bocsátott Irat „a kor érzékeny­ségéről“ beszél — és ,,a való­ság kevésbé szembeszökő je­lenségeit is elfogó érzékenység“ írásművészetét is igényli. Ez­zel tökéletesen egyetértek, mert többek között ebben lá­tom hazai írásművészetünk korszerűsödési igényének meg­valósulását; ez az az út, ame­lyen az irodalom felzárkózhat a tudományok és más művé­szetek serkentő árnyaltságá­hoz. Egyet azonban nem sza­bad felednünk: ,,Egy keserű felhő a tengerből“ leszakadó áldott záporban ujjongani is tud. Legyen az írás az eddig még felfedezetlen ultrahangok, az emberi lélek — a megta­lált célú és értelmű egyéni lét — mind lüktetőbben sugárzó gondolatainak érzékeny lekot­­tázása. Az embert a történe­lem edzette ilyen érzékennyé — ki tudja, mennyivel na­gyobb érzékenységet igénylő további feladataira. Pont. Új bekezdés: PANEK ZOLTÁN

Next