Utunk, 1969 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1969-01-03 / 1. szám

A Napsugár Egyedem-begyedem pályázata V­an-e ép, egészséges gyer­mek, aki kiolvasókat ne tudna, s a mindennapi játék megkezdése előtt ne mondana? Van-e ép, egészséges felnőtt, akinek eszébe ne jutna, hogy gyermekkorában játszótársai­val hányszor állottak körbe, majd egyikük rákezdett vala­mi ilyen vagy ehhez hasonló kiolvasóra: Egyedem-begyedem, kender­tánc, Hajdú sógor, mit kívánsz? Nem kívánok egyebet. Csak egy darab kenyeret. Kiolvasókat mindenki tud, annál furcsább, hogy ez a mű­faj folklórgyűjtésünknek mind a mai napig amolyan Hamupi­pőkéje volt. Csak egyik-másik népköltési gyűjteményben akadt néhány mutató belőle, a gyermekjátékok fejezetébe so­rolva. Túl közismert, túl ké­zenfekvő: ki tudja, talán épp ezért késett oly sokáig rend­szeres, nagyarányú összegyűjté­sének gondolata. Különben aligha van okunk komolyan restelkedni, hisz a kiolvasó-gyűjtemények sehol sem nagyon hányják-vetik ma­gukat. Hirtelenében az egész újabb nemzetközi szakiroda­­lomban csak egyetlen munká­ra tudok hivatkozni: Les comp­­tines de langue frangaise. (Re­­cueillies et commentées par J. Baucamont, F. Guibat, T. Lucile, R. Pinon et P. Soupault. Paris, 1961. Editions Seghers). E gyűjteménynek már a létre­jötte szép tanulságot kínál szá­munkra. Bevezetőjéből ugyan­is megtudjuk, hogy 1957-től fogva a francia rádió — a bel­ga, a lausanne-i francia meg a kanadai francia adókkal együttműködve — miként su­gározta szét előadásait, majd a gyűjtési felhívásokat, míg­nem az óriási anyag: közel 8000 kiolvasó a szerkesztők ke­zében összefutott. Igen, a min­dennapos gyakorlatban, apró­pénzre váltva, így kell Gorkij tanításának élnie és érvénye­sülnie: „A folklór az egész nemzet ügye.“ Nem a francia példa, hanem e példának a szelleme, úgy­szintén a korábbi folklórgyűj­tési pályázatok sikerei báto­rítottak arra, hogy a Napsugár 1967. szeptemberi számában Egyedem-Kegyedem pályázatot hirdessünk kis folklórgyűjtő­ink számára. Mellőzöm a rész­leteket, és a csattanóval, az eredménnyel kezdem. A beér­kezett anyagot megyék szerint csoportosítottam, s a megyék alább betűrendben követik egymást. Az első szám azt mu­tatja, hogy a megye hány hely­ségéből, falujából érkezett pá­lyázat; a második rovat a pá­lyázók (pályázatok) számát, a harmadik az összegyűjtött ki­olvasók számát jelzi: Szatmár 9 13302 Szilágy 5 36870 Temes 2 331 A végeredmény tehát 14 me­gye 93 helységéből 369 pályá­zat, összesen 8493 kiolvasóval. Óriási siker! Szorgos kisiskolások vetették papírra a tengernyi kiolvasót, ám nagyon jól tudjuk, és egy pillanatra sem felejtjük, hogy őket viszont nevelőik buzdít­ják, irányítják. Az Egyedem­­begyedem pályázatnak is az az egyik nagy tanulsága, hogy ha egy iskolában, egy helység­ben a pályázat fontosságát megértő tanárember van, ta­nítványai tízéves pályáznak; ezzel szemben megyényi terü­letekről alig érkezik pályamun­ka, mert nem akad nevelő, aki a kis pályázókat gyámolítja. Pozitív bizonyságként hadd áll­jon itt néhány példa „a vé­gekről“ — miként A. Bölöni Sándor a népköltészeti gyűjtés jobb sorsáért ügyködő, mag­vas kis írásában a távoli falu­kat oly találóan megnevezte (Pezsdülő erők felkarolásáért. Előre, 1968. dec. 12). A falu (zárójelben a megye) neve után az első adat a pályázók szá­mát, a második az összegyűj­tött kiolvasók számát jelöli. Azokra a nevelőkre, akik az illető falukban az Egyedem­begyedem pályázatot felkarol­ták, közelebbi-távolabbi kör­nyezetük a név kiírása nélkül is azonnal rá fog ismerni. Albis (Bihar) 29 428 Csernakeresztúr (Hunyad) 9 429 Őrbogyoszló (Bihar) 11 268 Fazekasvarsánd (Arad) 17 343 Margitta (Bihar) 24 607 Maroshévíz (Hargita) 24 692 Maroskeresztúr (Maros) 14 418 Szilágyzovány (Szilágy) 18 638 Nem folytatom, mert máris nyilvánvaló, hogy a pályázat sikerének oroszlánrésze egy­két tucat kiváló nevelőnek, nem pedig a tanítók, tanárok százainak, ezreinek érdeme. Ha mármost ezzel a szemüveg­gel újra rápillantunk az első kimutatásra, bizony szembe­­ötlik egy s más aránytalansá­ga. Mert vajon minek köszön­hető, hogy — mondjuk példá­ul — Kovászna megyéből ösz­­szevissza hét pályázat érke­zett? Biztató példaként csak a szülőföldjéről Temesvár vidé­kére elszármazott Pap Balázs­nak a Napsugárhoz küldött leveléből írok ide néhány sort: „Tisztelt Szerkesztőség! Nem tudom, jó helyen kopogok-e, a XI. évfolyam 9. szám, 1967. szeptemberi Egyedem-Kegye­dem pályázatra válaszolok. Nem mint teljes értékű pá­lyázó, mert régi gyerek va­gyok, közel a félszázados ju­bileumhoz. Ám a köz javára jónak látok két kiolvasó mon­dókát ismertetni, amelyeket valaha, mint kisiskolások, szü­lőfalumban (Etéden) használ­tunk. Az elsőt mi is az öre­gektől vettük készen, a máso­dikat egy Vas Károly nevű ci­gány pajtásunk hozta valahon­nan az Alsó Nyárád mentéről.“ Most pedig szilaj nádparipá­mon visszarúgtatok a 8500 ki­olvasóhoz, amely immár kötet­be, gyűjteménybe kívánkozik. Az Egyedem-Kegyedem „akció" nehezebb felén túljutottunk: a gyűjtés mennyiségileg világ­­színvonalon mozog. Következ­nék a még nehezebb fele: kö­tetet kellene szerkeszteni belő­le. Huszonöt évi gyakorlat után elég valószínűen meg tu­dom mondani, hogy az anyag kicédulázásához, rendezéséhez, majd a gyűjtemény összeállí­tásához mintegy ezer munka­órára volna szükség. Honnan vegyük ezt a rengeteg időt? El tudnám képzelni, hogy vala­melyik főiskolai folklórkor né­hány tagja vállalná, gyakorlat­ként, a cédulázó munkát — ám ez a kérdés már nem az Egyedem-Kegyedem pályázat beszámolójához tartozik. FARAGÓ JÓZSEF Arad 6 26 567 Bihar 7 79 1614 Brassó 3 9 129 Fehér 1 4 62 Hargita 24 69 1840 Hunyad 1 9 429 Kolozs 8 26 592 Kovászna 7 7 200 Krassószörény 1 1 23 Máramaros 1 5 127 Maros 18 82 1707 Jakab Zsigmond: Juhászidili Elem bontakozhatott ki te­­■ te­hetségéhez mérten: a vi­déki élet kisszerűsége Petelei Istvánt is lehúzta. Mint író azonban nem süllyedt provin­cializmusba; abban a szűk körben, amelyben életét leélte és amelyből hőseit választotta, megtalálta az örök nagy em­beri érzéseket. Nem a furcsa­ságokat, hanem (egy könyvkri­tikájában fogalmazza meg): „az egészet eltöltő vágyakat“. Úgy érezte: „Vágy, reménység, csalódás, küzdelem, bűn és jóság nincsenek külön vidé­kenként elrendezve.“ (Kolozs­vári Közlöny, 1885. decem­ber 20.) Petelei életművének felmé­résekor* nem elég csak azt szemügyre venni, amit írásba rögzített, amennyit a mai ol­vasó műveiből kiolvas. Nem mintha ez kevés vagy jelen­téktelen lenne, de mert Pete­lei több: hozzátartozik az is, ami körülötte zajlott — egy egész korszak, egy író-generá­ció új utakat kereső vajúdása. Az, hogy Thurynak ő adott írói nevet, hogy Bródy Sándort ő hívta le Kolozsvárra, s hogy Krúdyt, mint „fiát“ emlegette — ez egy kicsit jelképes is, az új irodalmi törekvések mellet­ti kiállását is jelzi. Ady nem ok nélkül emlegette a legna­gyobbakkal egy sorban. Az el­s­ő cikk részlet egy készülő Pet­elei-monográfiából, avult irodalmi ízlést támadva írja le nevét — mutatja fel példaként halála után hat esz­tendővel. „Neki (ti. a megcson­tosodott irányzatot védelmező Rákosi Jenőnek — K. D.) Jó­kai, Bródy, Mikszáth, Petelei s a minden valakik terhére voltak" — írta Ady 1916-ban a kolozsvári Újságban közölt nyílt levelében. Szentimrei Jenő, a két világ­háború közötti romániai ma­gyar irodalom gyökereit ku­tatva — rrím­i irodalmunk „legnagyobb felmenő rokonát“ állította kortársai elé: „Erdé­lyi író volt. Erdélyi írónak is az a klasszis, mely egy szinten mozog kora európai írószelle­meivel“ — írta róla az Erdélyi Helikonban (1928. 325—26.). Egész művészete a század­végi erdélyi életből sarjad ki: a Marosmente, a Bekecsalja, Gyergyó, a Mezőség s minde­nekelőtt a polgárosuló erdé­lyi kisváros novelláinak szín­helye. Utcájából, városából s a székely faluból kerülnek ki hősei — egy olyan világból, amely a maga zártságában kü­lönbözött némiképp az általá­nos korképtől. Petelei ennek a polgárosodó kisvárosnak s az ősi szokásokat őrző (Benedek Elek műveiből is ismert) szé­­­­kely falunak belső világát ír­ja meg — a közvetlen átélés erejével. Négyessy László sza­vaival élve: „specifikus erdé­lyi színnel bíró alakokat“ te­remt. Imádta hegyes hazáját. Akármerre vándorolt — mint annak idején Mikes —, nem tu­dott szabadulni a „nagy he­gyek“ vonzásától. ,,A harang szól mélyen, komolyan, s én honvágyat érzek. Én oda való vagyok, a hegyek közül való. Szíves-l­élekkel hozzá nőve er­dőinkhez, völgyeinkhez, sze­génységünkhöz ...“ — olvassuk egyik, a Kolozsvárban megje­lent útibeszámolójában (1887. aug. 19.). Az erdélyiség azonban nem különcködést, nem virtuózkodó székelykedést jelentett számá­ra. Egész írói világában volt az: hagyományaiban, temati­kában, nyelvben, írói érzésvi­lágban. így lett modernebb sok nagyvárosi írónál, azoknál a kávéházi íróknál, akik a törzsasztalnál nem láttak messzebbre. De nemcsak élete és írásai­nak tematikája avatja a szá­zadvég legerdélyibb írójává: irodalmi kultúrája is. A szé­kely népballadák a feszült mo­rális konfliktusok ábrázolásá­ban jelentettek számára ösz­tönzést; a nagy erdélyi előd, Kemény Zsigmond művészeté­ből pedig az elemző szellemet honosította át saját maga szá­mára. Drámai építést tanult tőle, kikerülhetetlen tragédiá­ba torkolló sorsok, helyzetek formálását. (A Petelei-hősök azonban nem olyan egy tömb­ből öntöttek, mint Kemény re­gényalakjai, nem olyan egyér­telműen lezártak etikailag se a konfliktusok. Áldozatai csak bűnhődnek: a csapásokat leg­többször már eleve végzetsze­rűen fogják fel. Mint egyik méltatója írja: Peteleit „csak a vétek következményei ér­deklik“.) A lélek zaklatottságának fi­nom rajzával egyetemes jelen­ségre figyel Petelei: a Doszto­­jevszkij­ hozta lélekábrázolás­­ra. Az előbb említett hagyo­mányt (az 1965-ben megjelent akadémiai szintézis mutat rá) épp ezzel­ az európai pszicho­­logizmus áramlatával olvasztja egybe. A századvégen fellépő fiatal írónemzedék elsősorban ezért érezte modernnek. Thu­­ryhoz tragikus látása, Krúdy­­hoz individuális lázongása kö­zelíti, a modern eszközökkel dolgozó Török Gyula a pontos megfigyelésben, a szokatlan lelki szituációk megragadásá­ban, a tárgyias és lírai ábrá­zolás sajátos ötvözésében lett követője. S bár Barta Lajos egyetlen szóban utal Petelei expresszio­­nizmusára (s érdekes: itt emlí­ti impresszionizmusát is), ér­demes felfigyelni írásművé­szetének e sajátosságára. Ha nem is érvényesítette követ­kezetesen a XX. század eme­lő irányzatának alkotási eljá­rásait, a valóság expresszio­­nisztikus felfogása vissza-visz­­szatér elbeszéléseiben. A nyug­talanságot sejtető, érzelmileg felfokozott Falusi idill című elbeszélését így kezdi: „Az Is­ten szeme kacagott a mezőn száradó kalangyákra; halk nesszel pergett az acélos búza­szem; fonnyadó lucerna sa­­vanykás illata terjengett, s a völgy koszorúján a tölgyfalom­bok bágyadtan dőltek egy­másra a rekkenőben.“ Ebbe a bágyadtságba robban bele a hős fájdalomkitörése: „Hall­gass vele, a haranggal hall­gass. Az Isten nyelve hall­gasson ma. Itt Vitéz Nagy Áb­rahám üvölt, az állat, akibe tört döftek." Petelei reflexiói egy-egy jel­lem, lelki szituáció inkább drámai, mint lírai kivetítései. Egy-egy „ige“ (gyakori kifeje­zése) szakad fel­szenvedő lel­keiből, s a csaknem mindig szomorú vég már-már apoka­liptikussá, látomássá fokozó­dik. Expresszionista túlfeszí­­tettsége rendszerint a hősöket ért csapás pillanatában erő­sebb (ekkor is csak ritkán hangos), hogy aztán — a fáj­dalomba beletörődő rezigná­­cióval —■ megenyhüljön. In­kább csak felvillanások ezek a reflexiók, beleépítve a Petelei­­novella tömör és zárt szerke­zetébe. (Jól megfigyelhető a lélektanilag rendkívül finoman felépített novellájában, A kö­nyörülő asszonyban.) A marxista irodalomtörté­nészek sokáig eléggé egy­oldalúan, a kritikai realizmus szemszögéből vizsgálták, érté­kelték Peteleit. Mondanunk sem kell: az újrafelfedezés időpontja, az ötvenes évek kö­zepének irodalmi, irodalompo­litikai légköre nagymértékben rányomta bélyegét ezekre az értékelésekre: az áttételesebb mondanivalójú, a „csupán“ egyéni vívódásoknak hangot adó elbeszélések háttérbe szo­rultak, Petelei pszichologizmu­­sa nem kapott, nem kaphatott kellő súlyt. Épp az homályo­­sult el (ha nem is mindegyik tanulmányban azonos mérték­ben), ami Peteleit a kor egye­temes irodalmi törekvéseihez köti: a „h­aotikus" érzésvilág­ból fakadó mély lélekelemzés, a szorongatottságérzésnek az az írói átélése, amely a XX. századi modern irányzatokban erősödik meg. Ez a megítélés felszínre hoz­ta ugyan Petelei novellisztiká­jának (publicisztikája ugyanis kimaradt a számvetésből) szo­ciális szemléletét , de le is szűkítette az életművet, annak tágabb érvényű és értelmű hu­manizmusát. Barta János Peteleit (Tömör­kény és Gárdonyi mellett) már ekkor úgy emlegeti, mint akinek „sikerült a regionális elemet magasabb művészi szín­vonalra emelni“, mint a ma­gyar irodalom ama „oldalágá­nak" képviselőjét, amely a társadalmi elemzésből a „lé­lektani szemlélet és a szemé­lyes líraiság" felé vezet. Újra­­i­dézi az élet mélységeinek író­ját, és legalább ilyen hang­súlyt juttat a „belső válságok­nak“, az események és helyze­tek „lelki reflexeinek“. Az el­esettek és kitagadottak felé forduló író külső megfigyelé­sei így fonódnak össze Barta értelmezésében egy szélesebb horizontú kitekintéssel. (Lényegében Rónay György is ezt teszi Petelei-kritikájá­­ban: Peteleit a magyar prózá­nak abba a vonulatába helye­zi, amelynek képviselői „kis vonásokkal" dolgoznak. Vigilia, 1956. 3. sz.) Petelei — bár vidéken élt — nem maradt vidéki író. Kultúrája, finom és kiművelt ízlése s a szüntelen gyötrődés­ben kialakított és megőrzött műgond (önmarcangoló vias­­kodást jelentett számára az írás) megóvta a kisszerűség­­től. Publicisztikájában helyi ügyeket tett ugyan szóvá, de a nagy, az egész kort átfogó esz­méket kereste. „Az a baja a mi időnknek, hogy nincs egy nagy gondolata, amelyik át­hassa s regulázza“ — írja 1866- ban a Kolozsvári Közlöny­ben. A művészetet is úgy fog­ta fel, mint legmélyebb, leg­teljesebb egyéni és közösségi sorsvállalást, a nemzeti és az örök emberi érzések, a tájiság és egyetemesség harmóniáját. A kortársak és az íróutódok nagyra becsülték teljességre tö­rekvését. Mint ahogy a mai ol­vasó is megérzi nem „tipikus" történeteinek ezt a kisugárzá­sát. A halála óta eltelt hat év­tized távlatából egyre inkább bebizonyosodik: Petelei Ist­vánt előkelő hely illeti meg rangos novellairodalmunkban. Ki kell ásnunk könyvtá­rainkból köteteit, egykori la­pok hasábjain porladó novel­láit, össze kell gyűjtenünk a több mint négyszáz cikket ki­­tevő Petelei-publicisztikát, hogy eljuttassuk őket a mai olvasóhoz. KOZMA DEZSŐ Tájiság és egyetemesség Tóth János: Sírkőrészlet

Next