Utunk, 1985 (40. évfolyam, 1-52. szám)

1985-09-13 / 37. szám

őzben Az üres zsebű mecénás Haj, azok a régi szép idők, amikor még nekünk is. Filo­lógiai Társaság néven neve­zett ötünknek (Apáthy Géza, Farkas Árpád, Király Lász­ló, Magyari Lajos, Molnos Lajos) volt egy mecénásunk, kinek ugyan jobbára lapos volt a zsebe, de lelke annál dagadozóbb a „kincstől", melyből aztán cseppet sem fukarul juttatott nekünk, po­éta sorsra menendő filoszok­nak, ragaszkodását, lelkesedé­sét tolmácsoló értő-jó szavak és buzdító igék formájában, ha már a pénzből szűköcs­­kén juttathatott („Mit csinál­jak, nincs nagyobb fizeté­sem!“). Eme mecénásunk vo­­lt pedig Éltető József, aki ab­ban az időben még a VV Zell­­mann Jóska civil nevén volt ismeretes, s helyettesítő ta­nárként fungált az Udvar­hely környéki falvakban. Hol itt, hol ott, épp ahol szükség volt helyettesítő tanerőre. Kol, Udvarhelyen együtt szer­vezvén az iskolai irodalmi kört, s együtt szerkesztvén, írván a kör faliújságját, a kapcsolat azután is fennma­radt, hogy mi — Farkas, Ma­gyari s jómagam — felkerül­tünk a kolozsvári Egyetemre. Jóska, az első sikertelen ne­kirugaszkodás után — épp Atyhában volt tanügyi em­ber, amikoris „megalapított minket“ mint Filológiai Tár­saságot, és meghirdette az „állandó pályázatot“... Az a levél, amely valami csoda folytán megmaradt nekem, vándorló mecénásunk újabb állomáshelyéről, az Udvarhely melletti Szentkirályról kelt i.u. 1962-ben, február havá­nak 30. napján. Miután mecé­násunk eltöpreng az élet ron­­daságain és saját állandó vándorlásain, szép rendre színe elé parancsolja a Fit. Társ. tisztelt tagját, szólván hozzájuk ekként: „Király László: Nem lehetsz közönsé­ges ember. Ezt már az i be­tűre kanyarított karika is jel­zi... Egyébként nem csupán emiatt örültem neked úgy, mint Vak Laci a fél szemé­nek. Egyébért. Stop. Helyszű­ke miatt csak ennyit. A töb­bit a fantáziádra bízom, melynek méreteire Gondolko­zó c. versedből következtet­tem. Megmérettél és súlyos­nak találtattál. Farkas Árpád: Ha a dögség növesztene, ülve nyalnád a Vénusz-rakétát... De tehetséged az van, nyava­lyás! Abból meg, hogy dög vagy, feltétlenül arra követ­keztetek, hogy menthetetlenül költő lesz belőled. Magyari Lajos: Hiába, Kolozsvár mégiscsak Kolozsvár. Ezt a statisztálással meg a szpíker­­séggel kapcsolatban is mon­dom ... Apáthy Géza: Te né­met szakon vagy? Csodálko­zom, hogy nem angolon. Mert nyugodtan mondhatnám rád, hogy ez az ember nemes ír. Tudniillik nem­es írtál egy sort sem... Ne restelld pe­dig, mert nekem királyok is írnak levelet (pardon, csak egy király)... Azonkívül meg, hogy hallgattál olyan nagyon el? Sehol sem lehet mostanában olvasni a nevedet... Ha valahol megjelenik vala­mitek, írjátok meg, béká­­sok! Most pedig Molnos La­josnak szól a szíves üzenet. Amikor felcsendül a dal, e­­gészségére üríti poharát az, aki őt nagyon szereti... La­­ji fiam, ha így folytatod to­vább is, jó helyre kell tegyem a leveleidet, hogy majd ami­kor a Molnos Emlékbizottság kérni fogja, vagy 100—200 lejt vasalhassak be értük (da­rabjáért) ...“ Eme előszólítás után aztán következik a novemberi hó­nap (1961 novemberéről van szó) eredményhirdetése. Far­kas Árpival ketten osztozunk az első díjon, ami az egyet­len díj is, pénzszűke miatt. Aztán némi utasítás arra néz­vést, hogy a december hóra érkező 80 (!) lejjel hogyan gazdálkodjunk: 30 lej a meg­osztott két első díjasnak, 10 lej a következő hónapi pálya­munkák postaköltségére, és 40 lej presszóra. Aztán a versek elemzése után, záródik a le­vél ekként: „Ti irtózatosan marhák vagytok. Borzasztó nehéz versenyt teremtettetek... Írjatok már valami hitvá­nyabb dolgot is, mert meg­­bolondítotok és az anyagi romlásba döntötök. Osszátok be szépen a jót és a rosszat!“ Régi szép idők. Amikor még az volt a baj, hogy csupa Rónai Antal meséli A „régi gárda“ jellegzetes alakja volt Csepregh Jenő. Izig-vérig művész, hősszerel­mes, bonviván, epizodista, a­­kár statiszta is — amire szük­ség volt. Nem is lehetett ez másképp Janovics idejében. Kis létszámú volt a társulat, így a bizonyos szerepkörre va­ló beskatulyázás nem is ala­kulhatott ki. De a művészek se voltak válogatósak: min­den kis vagy nagy szerepben igyekeztek föltalálni magukat és szívvel-lélekkel tolni Thá­­lia szekerét. Úgyszólván tör­vényre emelkedett a régi szín­házi jelszó: „nincsenek kis szerepek, csak kis művészek". Csepregh Jenő már ifjúko­rában a színházhoz szegődött és egész életében hű maradt hivatásához. Amikor a húszas években megismertem, képes­ségei már hanyatlóban vol­tak. Visszavonult a magánsze­repektől, a színpadtól azonban akkor se vált meg: nem tar­totta alacsonyrendűnek a kar­énekesi pályát sem. Vígan fúj­ta a tenorszólamot és egyike volt a leglelkesebb tagoknak. Nem tudott a színház nélkül élni. Akkor is ott lebzselt, a­­mikor nem volt semmi dolga. Csak a színpad deszkáinak s a festett kulisszáknak a po­ros levegője tett jót a tüde­jének. hogy a legtöbbet kárhoztatott, hogy a színikritika által leg­többször becsmérelt, felsőb­bek által oly mély elvsze­rűséggel és oly magas igé­nyességgel annyiszor megfe­dett, leleplezett, megbírált, feldolgozott színpadi kisded játékocska az, hogy amikor a színpadon isznak s a színész megcsóválja a fejét, vagy ki­­guvasztja a szemét, vagy krá­­kog, vagy a hasát simogatja, az még mindig él, és mindig akad még a nézőtéren valaki, aki azon röhögni, vihogni, vagy legalábbis kuncogni ké­pes, netán tapsolni is? Mi van ebben, mi lehet a pikáns? Mi a pikáns abban, ha valaki iszik és rájön, hogy amit iszik, az olyan, amilyen? Miért nem magyarázza meg ezt már nekem valaki? Öt­­venegyedik éve járok színház­ba, és nem túlzok, ilyen je­lenetet láttam a színpadon öt­­száztízszer, és mai napig nem tudom, mi van ezen vihogni való, és miért kell azért színházba járni, hogy ilyent lásson az ember? És miért van az — bár még mindig érthetőbb, mint a Nagy Krákogás Humora —, hogy még mindig büszke egy színész arra, ha jól eljátszott egy részeget? Én annyi része­get ismerek, akit színész so­ha meg sem közelített humor­ban, színben, szellemben, mo­csokban, ocsmányságban, u­­nalmasságban, akárhogy is felépítette a szerepét — és nem tudom, mi van ezen még eljátszani való? Ha nem is tetszik, de azt még értem, hogy attól kacag­nak, ha a színésznő riszálja a csípőjét, érzékeltetendő, hogy­­ tüzes, hogy a színész úgy tesz, mintha egy nagy görög­dinnyét simogatna, ábrázolan­dó, hogy ő vágyakozó? Ha nem is szép mindez, de mond, sejtet, idéz, sugall valamit. De mit a magasságos vagy mélységes izét mond, mit sej­tet, mire céloz, milyen lelki mélyrétegeket kavar fel, filo- és ontogenetikusan, hogy mi abban az érdekes, ha valaki iszik, és pláne, hogy kaparja a torkát az ital? Miért nem tisztázza ezt már az őslélek­­tan? Ittam is eleget, színház­ba is jártam már eleget, még­sem értem, mi van emögött? SZŰCS ISTVÁN zseniálisat írunk, amikor még arra kértek, írjunk már va­lami pocsékot is! Azóta sem kért erre senki, még Well­­mann Jóska barátunk, par­don!, még Éltető József író, kritikus, költő és szerkesztő úr sem! Vajon azért, mert minden különösebb biztatás nélkül is meg-megtettük?! Hogy fussa a honorárium­alapból ... MOLNOS LAJOS z anekdota 1929-ben, amikor a Borisz Godunov bemutatására került sor, minden szerepnek akadt gazdája, csak a Sujszkijra nem lehetett találni megfele­lő figurát. Mert a ravasz Va­­szilij Ivanovicsnak, ennek az intrikus bojárnak az opera­­irodalomban szinte egyedülál­ló — talán csak Rajna kin­cse és Siegfried Mimé sze­repéhez hasonlítható — jel­legzetes alakja nemcsak kü­lönleges hangi adottságot, ha­nem kifogástalan szövegmon­dást és főleg sokszínű játé­kot követel az előadótól. Az öregkorára felfedezett Csep­­regh lett a premier nagy meglepetése: az első kolozs­vári Borisz igazi Sujszkija, egyben utolsó szerepe, mert — más hasonló „reászabott“ sze­rep nem lévén műsoron — szerényen visszavonult az é­­nekkarba és később onnan ment nyugdíjba. Egyébként még arról is ne­vezetes volt, hogy erősen hitt a túlvilági dolgokban. Próbá­kon, előadásokon s az öltö­zőkben ravasz kollégái sokat ugrattak emiatt. Mindaddig, míg az egyik Carmen előadá­son majdhogynem baj történt. Miközben Carmen a kártya­áriát énekelte, a sötétben nyugvó csempészeket alakító huncut karénekesek ismét ki­eszeltek egy kis spiritiszta nótát. A csempészbanda egyi­ke puskájával célbavette a karmestert. Csepreghnek­ fel­hívták a figyelmét, hogy íme, a kolléga „transzba esett“ és le fogja puffantani a karmes­tert. Nosza, a fanatikus hívő, a tragédiát elkerülendő, azon nyomban felugrott, kirohant a színről és egy pohár vízzel tért vissza, hogy homlokon preékelje a megszállott me­rénylőt, feloldva őt a gonosz szellem befolyása alól. Nyugalomba vonulása után se tudott megválni a színház­tól. Hosszú évekig minden nap rendületlenül eljött, le­ült a művészbejárat előtti padra és ott üldögélt délig. Míg egyszer aztán kimaradt onnan is — örökre. ■v­*- Árkossy István rajza . * * * AVAGY MIRŐL ÍRTAK A LAPOK HAJDANÁBAN FURCSA NYERÉSZKEDÉS. Tavaly valamelyik vásárban, egy furfangos katona sátort von, kelméi mesterségesen összveszedett s czédulákba írott káromlások valónak. Mindeniknek, a kétkrajcáros „ilyen-olyan adtán“ kezdve az égbe kiáltó ezüst húszasig czi­­kornyája szerint szabó ki á­­rát... Kelmér kelete olly nagy volt, hogy mire az újdi­­vatú árust a vásári felügyelő­ség láb alól eltakarítható, több pénzt bevett, mint valameny­­nyi könyvárus. (Vasárnapi Ujság, 1843.) * * * A PAPA FOGLALKOZÁSA. Az iskolai év kezdetén a ta­nító úr sorba kérdezte a gyermekeket: mikor születtek s mi az édesapjuk foglalkozá­sa? Az egyik kisfiúval azon­ban megakadt. Születési dátu­mát szabályszerűen meg­mondta, de mikor a papa fog­lalkozásáról kellett volna fel­világosítást adnia, k­ult-pirult s hallgatott. Végre hosszú bíz­tatás után suttogva megszó­lalt: — A papám a Mariska néni, aki az újságba az asz­­szony és gyermekmelléklete­ket írja... (Új Idők, 1940.) BÁBEL TORNYA. E­gy fran­cia lap mulatságos táblázatot készített arról, hogy az euró­pai nyelvek milyen betűkkel kottázzák le az állatok, a hangszerek, a tüsszentés stb. hangját. Ebből a táblázatból kiderül, hogy egyedül a macs­kanyávogás az, amely minden nyelven egyformán hangzik. Íme néhány példa: — macs­ka, miaou... kecske: — mek­­mek, mee, hé-hé ... kutya: — vau-vau, hav-hav, bou-bou ... dob: — bum-bum, tram-tram, rataplan, ra-ta-tat, bom-bom — — — tüsszentés: — hapci, aptzi, tchoum, atchoo ... (Új­ság, 1939). * * * TENDENCIÓZUS. A színház­­igazgatóhoz bekopog a bu­kott darab szerzője és rátá­mad: — Direktor úr, maga szándékosan azokra az esték­re tűzi ki a darabomat, ami­kor a színház félig üres!... (Nevessünk, 1946). E heti feladványunk nem éppen a legkönnyebbek közül való, no de azért ... Szóval, egy kis töprengés után ez is megoldható. Világos: Kc7, Bea, Fc2, Hd5, gy: f4 — öt báb. Sötét: Ke6, gy: f7 — két báb. Követelmény: világos indul, és 4 (négy) lépésben mattol. Múlt heti feladványunk meg­oldása: egy amolyan várako­zó, előkészítő lépésre van szükségünk, lehetőséget adván sötétnek hadd „válogasson“ a kevés lépés-lehetőség között. Tehát 1.: Hc6—e5. Sötét fu­tó lépése gyakorlatilag sem­mit nem ér, mert akár­­7-re, akár e6-ra lép, világos 2.: Bc2—d2, és matt. Ha viszont 1. : ...; Kd5,d6, akkor 2.: Vc8—d7, és matt. Amennyi­ben L: ... ; Kd6—d4, akkor 2. : Bc2—d2, és szintén matt. 8 É Üt0 7MI& iff1 6 H m* Elm 50 s A n K 4 Üt% Éf 3* n k 2 m­ Üt 4tin A s C D E F G H é versajándéka Aki új utat választ, az két serpenyővel rendelkezik — sugallja Jan Verhoef, 53 éves holland költő. Amelyik te­li, az üresnek mutatkozik. Amelyik üres, az telinek. Aki új utat választ, az üreset választja mindig. A válasz­tás isten­ kísértő pillanatában az üres és teli mérleg nyelve — minden fizikai törvényszerűség ellenére — egyensúlyban áll. Választásnál nem a sokból választ­­­­ja az ember az egyiket, hanem az összessel szemben, az egyetlent. Minden igaz választásnál ez történik meg. S hogy mikor kerülünk ilyen választás elé? Amikor már „nincs más hátra“ Nem akkor, amikor­­ esetleg leégett a házunk. Éppen ellenkezőleg. Amikor fölépült. Nem akkor, amikor elverte a jég a határt Éppen ellenkezőleg. Mikor úgy tűnik, behordjuk az­­ utolsó szem gabonát is. Az ember nem akkor választ, amikor menekülnie kell. Éppen ellenkezőleg. Amikor megmentenie. A választás nem a halálból hoz vissza valamit, hanem a halál ellen. A megrakott serpenyő nemcsak a bőségre utalhat, de a telítettségre is. Az üres nemcsak a hiányra, de az egyensúly hiányára is. Sugallja a költő­t Havanna-szivarral a szájában. JAN VERHOEF SAJNOS Sajnos, a bánattól öklendezve és utálkozva, immár otthontalanul a saját valómban is, életem akár egy ház, kiköltözködés után: nagy, üres termek, színehagyott kárpitok imitt-amott, ahol sokat tartózkodtam. A villanyáramot levágták. Nincs telefon. Valahol állok egy ablak előtt. Mosolygok. Várok. Mintha kereszteznék egymást az idő áramlatai, s én mintha örökkön az előző metszéspontnál bukkannék mindig elő. Nincs más hátra. Új utat kell választanom. KENÉZ FERENC fordítása • hallottam, hogy • egy londoni sakkversenyen Barna, a tizenéves, alacsony növésű, szurokfekete bőrű in­diai fiúcska előbb legyőzte, aztán kinevette Korcsnojt... A svájci sakkhetilap (igen, hetilap!), a Brie Schechwodhe egyik legutóbbi száma újra (sokadszorra) cikkez a nagy­mesteri döntetlenekről. Meg­állapítja, hogy a „szuperver­senyeken“ általában rendkí­vül magas a pontosztozkodá­sok („szalonremik“) száma. A Bugojnóban megrendezett tornán — olvasható a lapban — 91 játszmából 63, azaz csaknem 70 százalék lett dön­tetlen. De szinte kivétel nél­kül, valamennyi „nagy verse­nyen“ — így a lap — az u­­tolsó fordulókban mindenki boldog, hogy legalább egy játszma még folyik, miután a többiek — olykor csupán 12, 14 lépés után — békekö­téssel végződtek. A cikk írója úgy véli: ha­marosan záporozni fognak a döntetlen elleni javaslatok. És a múltra hivatkozik (he­lyesebben: a múlt századra): egyes versenyeken a döntetlen játszmákat meg kellett ismé­telni, de volt, hogy a döntet­lenért mindkét fél csak 0,25 pontot kapott. Később (az 1960-as években) FIDE-sza­­bály írta elő, hogy 30 lépés előtt a játszmát csak a ver­senybíró külön engedélyével lehet remire adni, de ez a szabály is már rég elfelejtő­dött ... Egy angol folyóirat (Bri­­tish­ Chess Magazine) az u­­tóbbi tíz év 2000 nagymester­játszmája alapján megállapít­ja, hogy a legtöbb nyert (vagy vesztett) játszmát a dán Larsen produkálta: 63 száza­lékot, őt követi Beljavszkij, Seiravan, Korcsnoj és Kasz­­parov — ismert nevek. A negatív csúcsokat Petroszjan (23 százalék!!) Szmiszlov, An­derson és Tál tartja — u­­gyancsak ismert játékosok. A cikkíró receptje a sok döntetlen ellen: a tiszta nagy­­mesteri versenyek helyett mindig meg kell hívni a ve­télkedésre az utánpótlás fia­tal legjobbjai közül is néhá­nyat. Nekik még nincs vesz­tenivalójuk, nem „ülnek rá“ Élő-pontjaikra, így élénkeb­bé, izgalmasabbá teszik a versenyt! Ennek az ötletnek azonban a befutott verseny­zők egyáltalán nem örülnek, hiszen az ő magas értékszá­muk utáni elvárás az ilyen vetélkedőkön még magasabb lesz, nő tehát a kockázat, ar­ra pedig még gondolni is rossz, hogy egy-egy ifjú te­hetség ... ...Mint Barna, a tizenéves indiai fiúcska, aki előbb le­győzte, aztán kinevette nagy­nevű ellenfelét... Na, de a tiltakozások elle­nére is várható, hogy zápo­rozni fognak a döntetlen el­leni javaslatok... • mindig vannak bátrak, a­­kik mernek ... Például az olasz Eulalia Sinibaldi, aki játékvezető, és férfi­ labdarúgó-mérkőzéseken is sípol. És azt mondta: bá­torságával nemcsak egészsé­ges testmozgásra tett szert... A Vicenza-Capri mérkőzésen ugyanis a hazai csapat egyik játékosa szívből jövő bírála­tot gyakorolt a játékvezető hölgy működése felett („rö­videt mondott, de velősét“ — így a játékvezető), mire Eula­­fia kiállította a sportszerűt­len játékost. A labdarúgó az­nap este becsengetett Sini­­baldiékhoz, bocsánatot kért, belátta, hogy hibázott. A fe­gyelmi tárgyaláson aztán már mint jegyesek jelentek meg. „Hozzámegyek — mondta Eu­lalia —, mert a szíve a­­rany ...“ Másik példa a bátorságra: az AS Monaco játékosai fel­keresték a klub vezetőségét és kijelentették, hogy edző­jükkel, bár kitűnő szakem­ber nem hajlandók tovább e­­gyüttműködni. „De hát Tony Marck — fakadt ki az elnök — azon túl, hogy kitűnő szak­ember, remek fickó, pom­pás cimbora is!“ A játékosok egy ideig za­vartan álldogáltak, végül a csapatkapitány ki­bökte: „Túl jól kártyázik! Minden pén­zünket elnyeri!" „Az más" — szólt megértően az elnök. És Tony Marek ment... Még egy példa a bátorság­ra: Félix Corvall sevillai já­­tákvezető messze földön híres arról, hogy még a 90. perc­ben is van mersze tizenegyest ítélni a hazai csapat ellen. „Mi adja önnek ehhez az e­­rőt és bátorságot?“ — faggat­ták a derék férfiút, aki mo­solyogva válaszolt: „Odaha­za van egy eléggé hepciás fe­leségem, négy rakoncátlan gyermekem, két kutyám és négy macskám. Emellett e­­gyütt lakom az anyósommal. Ha mindannyiunkkal hősie­sen kitartok, elgondolhatják, hogy egy-egy rázós bajnoki mérkőzés levezetése, néhány játékos hőzöngése, és a lelá­tó forrófejű szurkolóinak sok­szor egetverő tom­pálása je­lenti számomra az igazi ki­­kapcsolódást ...“ Példa ez is: Herbert Plun, kölni sportorvos állítja: „A szakvezetők a kispadon hagy­ják életük számtalan évét, nemegyszer az életüket. Pul­zusuk mérkőzés közben per­cenként 190-re megy fel a normális 80 helyett. Életük veszélyben forog! Kötelezővé kell tenni, hogy a mérkőzések előtt bevegyék a szükséges nyugtató tablettákat!“ Mire az edzőknek az NSZK Labda­rúgó Szövetségéhez eljutta­tott levele a következő választ tartalmazta: „Eszünkben sincs tablettákat szedni! Nem aka­runk aludni a kispadon!“ (szamosi)

Next