Utunk, 1986 (41. évfolyam, 1-52. szám)

1986-01-03 / 1. szám

Néhány sor egy új naptárról Régi, bősz naptárolvasó va­gyok. Néhányszor el is mond­tam az éppen soron követke­ző esztendőre készült kalen­dáriumokról — nyilván a hírverés szükségleteihez iga­zodva —, milyennek találtam lapozgatás, böngészés közben az esztendőre szóló eligazí­tásként szerkesztett kiadvá­nyokat, s most is ezt teszem, éppen csak bevett szokásomtól ezúttal elállva nem a kalen­dárium magvasabb felét mu­togatom először — okom van rá, mindenekelőtt látványként dicsérjem a ’86-os Előre nap­tárt. Mert szemgyönyörköd­­tető — szisszent, vájt fülü stílművész, s mondd: (sic!) de én így írom, mert így van, ez a pontos, szabatos, a rá- s hozzáillő kifejezés. Szóval — tetszetősebben, mutatósabban —, látványként két okból kö­vetkezően kellemes ez a könyv: seregnyi szép művész­fotót lel benne, aki lapozza, grafikai köntöse jól szabott, ízléses, nem taszigálja az em­bert kába, szürke álomba, mint tette sok más esztendő­ben sok kalendárium. (A cím­lap nem tetszik.) Harmadik okként azt is idesorolhatjuk, hogy ezúttal síknyomással, fényszedéssel készült a nap­tár, nem zavar ólommorzsalé­­kos maszat és a papír bő harmada (nekem ilyen pél­dány jutott) szép fehér, jó fo­­gású, tiszta. A naptárt év végi évkezdő mérlegelés nyitja, amely két ötéves terv határmezsgyéjén összefoglalja a jelen nagy e­­seményeit és a párt XIII. kongresszusának dokumentu­maiban taglalt jövőképet, ki­emelve, hogy a szocialista tár­sadalomépítés új szakaszának kezdő esztendeje egybeesik a Román Kommunista Párt megalakulásának 65. évfordu­lójával. Jó szerkesztői érzék­re vall, hogy az elöljáróban összefoglaltakat ezúttal nem napilap-riportokkal akarták nyomatékosítani, mint más­kor, hanem publicisztikai hangvételű jegyzetekben pró­bálták megrajzolni a kor hő­seinek arcát. Mind a beve­zetőben, minden egy követke­ző cikkben természetes módon helyet kap mindnyájunk nagy gondja, a béke megőrzésének dolga is; a másodikként em­lített írás jól eligazítja az ol­vasót az űrpajzs, illetőleg a csillagháború kérdéseiben. Tudomány, technika, könyv­­részlet, orvosi elmélkedések, megtűzdelve a Fotóban mond­juk képeivel, versidézetekkel, érdekességekkel, s utána a Szivárvány című irodalmi vá­logatás, amit az Akadémiai Könyvtár igazgatójával ké­szített interjú zár. A­ sportközleményeket igen szűkmarkúak mérte idén a szerke­ztő, két portréval és egy tömören összefoglalt sporthorgász tanácsadóval kell megelégednie annak, a­­kit az ilyesmi érdekel. A Cimbora című fejezet más esztendőkben jóval többet kínált, gyermekolvasóinak, most néhány szép vers mel­lett nagyrészt a tavaly közölt három varjú fényképhez írott gyermekfogalmazásokból áll, bizonyára nagy öröm mind a huszonhat szerzőnek, de jö­vőre több is lehetne. Ha már ennyire belebonyo­lódtunk a tartalmi leltározás­ba, végezzük el egészen: ház­táji növényvédelem, háztartá­si jó tanácsok (lakberendezés, festés, mázolás, folttisztítás, barkácsolás, szépségápolás, öl­tözködés), jogi tanácsadó, rejtvényverseny. Időnként, 4—5—10 viccel, beugranak az oldalakra a Válogatott neve­tések — nem olvastam el mind, mert feltehetően innen válogatják majd idén s azu­tán is az ismerőseim jó vic­ceiket, és úgyis kénytelen le­szek végighallgatni. Erről jut eszembe, hogy mindig elfe­lejtem megkérdezni az ebben járatos szerkesztők valame­lyikétől, miért szoktak né­melyik újságban hátulról elő­re folytatni egy-egy írást; itt is előfordul egyszer (Patak­felelős 139—143. old., folyta­tása a 120. oldalon). Rossz tréfa vagy sem, de én beug­rottam: a HM ... címmel szó­­szereplő két bűnügyi rejtély úgyis a júliusi oldalak alján kezdődik, s fut alant egészen decemberig, onnan pedig hát­­raküldenek a megoldást ke­resni a 208. oldalra, a Vem­­hességi naptár fölé. Nem árt egy kis mozgás! Még néhány megjegyzés. Mondottam már, hogy az idei kalendárium grafikailag igen jól megtervezett, külö­nösen kellemes a tulajdon­képpeni naptári részt néze­getni — baloldalt fotó, vers­­inézet, a hónap napjai, jobb­oldalt pedig keretekben. Fon­tolja meg, Ha nem tudná, Konyhakötényben, ahol fér, ott Élő nyelv s mindenütt egy-egy, többnyire szellemes karikatúra, és Jegyzetek cím­mel néhány pontozott sor. A magam példányába júliushoz — itt csak két sornyi hely maradt — ezt jegyeztem be, de nem viccesen: a Ha nem tudná bán ajánlottak nem a­­jánlatosak, nem praktikusak! A gyermekek gyógyszeradag­jának kiszámítását mind testsúly, mind súly és élet­kor szerint, bízzuk az orvos­ra! A másik két megjegy­zés kevésbé fontos. Március: „A ’mode’ — azaz divat — kifejezést mai értelemben a XIX. század második felétől használják ...“ — így a nap­tár. A Tört. Et. Szótár a mó­di első előfordulását 1713— 7-ből adatolja, a „Most mó­dira esznek, módira feküsz­­nek“ mondatot idézve, a mó­dé­t pedig 1755-ből említi. Május: .,Egyetlen Shakes­peare, nagyszerű jelenség — tucatnyi Shakespeare, már csak érdekes, de ahol pl. 20 000 olyan drámaíró él, aki shakespeare-i tehetségről tesz tanúságot, ott nem él egyet­lenegy Shakespeare sem. (Stanislaw Lem)“ — ez a megfontolandó, de gondolom, csak kritikusoknak szánták. A többi, töprengésre kínált idézeten mindnyájan haszon­nal gondolkozhatunk. De fordítsuk komolyabbra a beszédet. Az 1986-os Előre naptár csakugyan jól szer­kesztett kiadvány. Szépirodal­mi anyagait jól válogatták, olvasmányosak. A tudomány­­népszerűsítő írások közül én a Számítógép-korszakban é­­lünk cím alá sorolt két cik­ket olvastam szívesen. Azon töprengek, hogy tán érdekesebb és hasznosabb lett volna megvizsgálni, milyen képet nyújt világunkról ez a kalendárium, vagy éppenség­gel azt, ha valaki csak az itt fellelhető információkhoz tudna hozzájutni, mit gon­dolna rólunk. De jövő esz­tendőre is hagyni kell vala­mit. FORRÓ LÁSZLÓ Egy értékes kiadvány Enigma cieli de argint — Az ezüst kulcs rejtélye — ezt az „olvasófogó" címet ad­ták a szerkesztők (Petre Bucşa, Al. Căprariu, Nicolae Prelipceanu és Eugen Uri­­caru) a Kolozsvári Írói Tár­saság 1985-ben megjelente­tett almanachjának (amelyet, úgy tűnik, az eddigi, mar­inar hagyományosnak te­kinthető, Clujul literar címet viselő „évkönyv“ utódjának, folytatásának kell elfogad­nunk). Már a cím felkelti az ol­vasni szeretők figyelmét a valami izgalmasat ígérő sej­­telmességével. S hogy az ol­vasó (potenciális vásárló) már némileg felkeltett ér­deklődése tovább fokozódjon, a nem éppen legszebbre si­került címlapon ott áll a rö­vid „tartalomjegyzék“ is: vers és próza kolozsvári szerzőktől és az egyetemes irodalomból, kis, utópiszti­kus, „jövőmondó“ prózai an­tológia, humor, riportok, bűnügy- és tudományos-fan­tasztikus írások, valamint Edgar Wallace Az ezüst kulcs rejtélye című regénye. Tehát már a fedőlap olyan „árut“ kínál, amelyet a szer­kesztők — a szélesebb olva­sói réteg igényeihez igazod­va — kelendőnek vélnek. A „csali“, minden bizonnyal, elsősorban a humor, a krimi és a sci-fi. Igen, jelen esetben is (akárcsak a kereskedelem­ben) úgynevezett árukapcso­lásról van szó — abból az el­gondolásból (is) indulva ki, hogy aki az almanachot, mondjuk, a krimiért veszi meg, az végül is, ha már úgyis megvan a „könyv“, el­olvassa majd a riportot is, a népköltészeti összeállítást is (mert ilyen is van a kiad­ványban), és elolvassa a ver­set, a szépprózát is. önkéntelenül tevődik fel a kérdés: az eredeti, értékes, színvonalas szépirodalomnak, vajon, szüksége volt-e jelen esetben erre a „mankóra“, vagyis, szükségszerű volt-e ez az úgynevezett „árukap­csolás“? Nos, szerény véleményem szerint, eltekintve most a ke­reskedelmi szempontoktól (hogy tudniillik áru ez a ki­advány, amit el kell adni), nincs ebben az „árukapcso­lásban“ semmi kivetendő és a szépirodalomra nézvést semmi megalázó, ha a „me­­nősebb áru“ jelen esetben (is) a krimi vagy a tudományos­­fantasztikus irodalmi termék — amely ugyancsak lehet igényesen, színvonalasan meg­írt elbeszélés vagy regény. (Gondoljunk csak Poe vagy Dürrenm­att „krimijeire"­, — amelyek, ugyebár, szépiro­dalmi alkotásokként is meg­állják a helyüket!) Nos, jelen almanachban sok jó krimi és sci-fi szere­pel, ismert és (általunk) ke­vésbé ismert szerzők tollából. Minden különösebb minősítés nélkül csak néhány név és cím: Frederic Brown Egy koppantás az ajtón, Ray Bradbury Büntetés gyilkos­ság nélkül, W. P. Hodgens A sziszegő szoba, R. E. Banks William Shaw húsz barátja, Robert Silverberg Abszolút lehetetlen, M. R. James A kőrisfa, Thomas Owen Mint egy apród, ,J. G. Linze A kor­mányzó palotája, Julio Cor­­tázar A betegek egészsége, Harry Kemelman Az órák, John Chever Aranykor, Ar­­thur Conan Doyle Hogyan mentett meg egy hadsereget a felügyelő, Gérard felügyelő utolsó kalandja, Woody Al­len Hogyan erőszakolták meg madame Bovaryt húsz dollárért, Bernard Goordon A hamelni vonat stb. Vala­mennyi írás közös jellemző­je az olvasmányosság, füg­getlenül esztétikai értékeitől. Az egyetemes irodalomnál tartván, meg kell említenünk, hogy jelentős teret kap a költészet is, kínai, cseh, o­­lasz, spanyol, angol költők művei is szerepelnek az al­manachban. Számunkra, persze, az úgy­nevezett „eredeti hazai“ (értsd: kolozsvári) szerzők művei az érdekesek. A mű­faji kínálat itt is rendkívül gazdag és változatos: vers, próza, regényrészletek, tanul­mányok, orvosi szakdolgozat, népdalgyűjtés, krimi, szatíra, aforizmák, riportok, vissza­emlékezések, történelmi doku­mentum-riport szerepel. A szerkesztők dicséretére vá­lik, hogy a válogatásnál a lehető legigényesebbek vol­tak, s így a bekerült anyag nemcsak sokszínű, változatos, de értékes is. Nyugodt lélek­kel elmondhatjuk, hogy „a kapcsolt áru“ legalább olyan olvasmányos s többségében alighanem értékesebb is, mint amihez „kapcsolták“, amolyan ráadásnak. Amit viszont hiányolunk és szóvá kell tennünk, még ak­kor is, ha talán, a szerkesz­tők a legkevésbé ludasok benne, az az a tény, hogy míg az Írói Társaság magyar anyanyelvű alkotói közül, ha hiányosan is, de a költők csak jelen vannak, addig a próza­írók „teljes névsorral“ hiá­nyoznak a kiadványból! Nem tudhatjuk, hogyan gyűlt össze a beválogatandó anyag, azt viszont tudjuk, hogy egy ilyen, teljes névsor­ra törekvő összeállításból prózaíróinknak semmi kö­rülmények között nem sza­badott volna kimaradniuk! (A szereplő kilenc költő ver­seit — egy szerző kivételével — mind Beke Sándor tol­mácsolta románul, és rendkí­vül jól!) Az almanach illusztrációi­ként kolozsvári képzőművé­szek alkotásainak reproduk­ciói szerepelnek. Kár, hogy a papír oly gyenge minőségű, s így meglehetősen gyengén „jöttek ki“ ezek a reprók. Mindent összegezve: a fen­tebb jelzett hiányosságtól el­tekintve, egy nagyon is érté­kes kiadvánnyal lettünk gaz­dagabbak, amelynek — hisz­­szük — az olvasó is örül. MOLNOS LAJOS Arccal a nagy mutáció felé Mindamellett, hogy mindaz benne van ebben a kalendá­riumban is, a Scinteia 86-os évkönyvében, ami élvezetes­sé tesz egy kalendáriumot az olvasók minden rétegének szemében, van benne sport, rekordok, csodálatos teljesít­mények és különleges esetek; és jogi tanácsadó, törvényszé­ki feljegyzésekkel, bizarr ki­hágások és meglepő kalan­dok; őslények csontvázai és könnyűzene-történet; és van­nak komoly fejezetek, a nem­zetgazdaság mai problémái­ról, a társadalom életének legidőszerűbb kérdéseiről, de nemcsak elvi fejtegetések, ha­nem adatok, kimutatások, irányszámok fényében is; mindezen túl van ennek az évkönyvnek egy izgalmas súlypontja: arccal a második évezred vége felé! Mit hozhat ez a nagy korforduló, amely minden jel szerint nemcsak egyszerű kalendarisztikus ese­mény lesz; nem az a lényege, hogy alig másfél évtized múlva egy ezeréves beideg­zést kell abbahagyni, az ösz­­szes keltezéseinket 1-es he­lyett 2-essel kezdeni, hanem... Hanem minden jel arra mu­tat, hogy az első ipari és tu­dományos forradalom, a gőz­gép, a Kant-Laplace elmélet, a villamosság alkalmazásának feltalálása, a közlekedési, or­vostudományi és mezőgazda­sági forradalmak kezdete óta, két évszázad során, az embe­riségnek és otthonának, a Terra nevű bolygónak az é­­letében olyan mértékű felhal­mozódása jött létre nemcsak mennyiségileg az új ténye­zőknek, hanem minőségileg is az új változásokat hozó és még gyökeresebb változáso­kat ígérő új feltételeknek, hogy ez az egész emberi faj életében legalább akkora vál­tozásokat fog hozni, mint az, amikor több százezer évvel ezelőtt megtanult a tűzzel bánni, és mint az, amikor úgy hatezer évvel ezelőtt megtanult­a írni-olvasni. Hatezer év óta, amióta az emberiség írni tud, egészen e század elejéig, lelki alkata, jelleme, természete, a koz­mosszal és saját fajtájával való viszonya lényegében nem változott. A legősibb költemé­nyekben és mesékben ugyan­azzal az emberrel találko­zunk, mint amilyenek nagya­páink, apáink voltak . .. most azonban úgy tűnik, maga az emberség, maga az Ember is átalakulóban van. Ennek a felismerése ered­ményezi, hogy ez az évkönyv egy sor olyan érdekes anya­got tartalmaz, amely mind a közvetlenül küszöbön álló nagy fordulatok kérdéseihez szoktatja most már nemcsak a szakembereket, hanem az átlagos műveltségű olvasót is: itt van mindenekelőtt a nagy kihívás, az atomenergia; mit tesz a jövő serpenyőjébe az egyik és a másik oldalon, azoknak a tapasztalatoknak a világánál, hogy mintegy fél évszázada egy fedél alatt é­­lünk az atomhalálnak és egy új teremtésnek a lehetőségé­vel. Itt van­ a nagy demográ­fiai robbanás, másfél évtized múlva másfél milliárddal több ember fog enni kérni, és itt van egy szemünk láttára játszódó félelmetes színjá­ték: Afrika a pusztulás és a remény között. És benne a nagy figyelmez­tetés: a Föld, a Terra bolygó élete ma már olyan egység, amelynek egyetlen pontján sem lehet mától, tegnaptól, de különösen holnaptól kezdve elzárkózni az egész problé­máitól. Az ökológiai világvál­ságtól csak úgy nem, mint az új tudományos forradalmak, az elektronika és az informa­tika által előidézett civilizá­ciós sokkhatásoktól. Mindez ma már nemcsak specialisták zárt körének bizalmas prob­lémája, ezért tárgyalja az évkönyv a számítógépet ma már úgy, mint közhasználati eszközt, amelyről mindenki­nek a leglényegesebbeket tud­ni kell, illetve minden tevé­kenységi területnek a saját távlatain belül elkerülhetet­lenül számolnia kell vele, számolni a számítógéppel és számolni kiaknázott és kiha­gyott lehetőségeivel. És ezért végeznek az év­könyv szerkesztői egy por­tyázást a megismerés határ­vidékén: mit tudunk, mit nem tudunk és mit szeret­nénk tudni most, amikor a fizika, számtan, kozmológia, csillagászat, genetika, élettan terén egyes utak lezárultak és egészen mások nyíltak helyet­tük? És amikor az építészet­nek már nem egyszerűen az a feladata, hogy fedelet adjon sok milliárd embernek és hogy, ezt lehetőleg minél esz­tétikusabban tegye, hanem­­ helyreállítsa emberiség és természet összhangját, újra­fogalmazza ember és minden­­ség kapcsolatait. Ha különböző szinten és színvonalon, de az évkönyv súlyponti írásai mind e nagy kérdések körül kialakult vi­­lágdialógusba vonják be az olvasót. . . , SÓS PÉTER fggg Megéneklün­k itt Románia Kórus Az a csoda, amit többszó­­lamúságnak neveznek, mikor született, tudni nem, csupán feltételezni lehetett. De való­színű, hogy a zene gyökeres átalakulását jelentette: egy­­időben egy dallam helyett kettő, illetve több szólalt meg, így születik még egy új dimenzió: a horizontális mel­lett a vertikális. Hiába adó­dik a lehetőség a zenei anyag természetéből, mégis, amíg a dallamból harmónia, a gre­gorián mixtúrából reneszánsz énekes nagykultúra lesz — a zene történetének talán leg­hosszabb idejét mérhetjük. Palestrina, Lassus az új di­menziónak hódol. Kiderül, hogy milyen erő lehet a több szólamú énekes zene. Ha dal­lam-vonal, grafika lenne, a harmónia-szobor, mely telje­sen más, újszerű tartalmat hordoz. Kodály nevét gyakran tár­sítjuk Palestrináéval. Való­ban, mintha a kóruskultúra, az énekelt zene pillérei len­nének. Pedig az őket elválasz­tó pár száz év nem űr — gon­doljunk Bachra, a Mozart Rekviemre vagy a Beethoven IX.-re. Mégis, Mozart, Beetho­ven mintha végső bizonyí­téknak állítaná elénk a kó­rust: Palestrinának, Kodály­nak az emberi hangban való gondolkodás: természete. Ami Palestrinának adott, az Ko­dálynak felismerés és taní­tás, mely szerint a több szó­lamban való énekléssel lehet igazán elsajátítani és élni a zenét. Kodály a kötelező ze­nei írás-olvasást látta első lépésnek. Ezt részben pótolni és ki­­egészíteni igyekszik az ama­tőr kórus (mozgalom?). Ko­lozsváron a Diákművelődési Háznak van egy magyar nyel­vű kórusa, a Visszhang kó­rus, melyet Magyari Zita ze­neszerző hallgató vezet. Azt, hogy ebben a kórusban kik, miért és mit énekelnek, azt megtudhatjuk Makár Júliá­nak az Ifjúmunkásban velük készített interjújából. Azt is megtudjuk, hogy 1985 novem­berében egy országos II. dí­jat nyertek a főiskolások bu­karesti kórusversenyén. Mi­kor legutóbb, a kolozsvári konzervatóriumban hallgat­tam a Visszhangot, örömöt éreztem — nekem is jutott azoknak a felszabadult örö­méből, akiknek megadatott a több szólamban éneklés lehe­tősége. Gondolom, legjobb amit kívánhatok nekik: le­gyen alkalmunk minél gyak­rabban és egyre többekkel megszerettetni a közös ének­lést. DEMÉNY ATTILA

Next