Katolikus gimnázium, Vác, 1887

5 A görög hőskor családi élete. Ha most tárgyunkhoz mérten, a későbbiekhez mintegy meg­­világosításul a hős vagy Homérosi-kor családi életét, s az ókori szülők és gyermekek közt fennállott jogviszonyt akarjuk feltün­tetni, úgy legbiztosabb forrásokul ajánlkoznak a hőskori görögök szellemi s anyagi életének az adott viszonyok közt leghűbb tük­rei az Ilias és Odyssea s az ezekre sokszor támaszkodó vagy az ezek által felölelt kor egyidejű vagy ehez közel eső irói, mint: Hesiodos, Euripides, Sophokles, Atheneus stb., úgy hogy az Ilias és Odyssea mint elsőrangú forrást) alkotta kép, — az emlitett irók idevágó helyeinek illustrálásával, — helyes lehet. Ezek nyomán tudjuk, hogy a legrégibb időben élt görögök Graecia verőfényes ege alatt az emberi test szépségének minta­képeiül tekinthetők, kik ép oly tevékenyek, bátrak mint ügyesek lévén s elég prudentiával rendelkezvén, az ó­kor népei közt elsőségre vergődtek. Ügyességök s okosságuk legfényesebb bizo­nyítékaiul szolgálnak a vallási téren isteneikről s a családi téren a házasságról táplált fogalmaik. Ugyanis, mig más velök egykorú népek isteneiket kizárólag oktalan állatok s bizarr alakokban fogták fel s ábrázolták, addig ők isteneiket már emberi alakban kezdették előállítani s daczára annak, hogy hozzájok még koránt­sem kötöttek méltó fogalmat s hatáskört; ezen felfogásuk által is járultak néhány kövecskével az emberi méltóság s az istenek iránt táplálandó fensőbb tisztelet magasztos épületéhez. Humánusabb gondolkozásuk egy másik praegnans példája az is, hogy ők a házasság eszményét nem az állatias szenvedély s az érzékeknek jobban kedvező polygamiában keresték, de az emberi méltóság s a házasság magas czéljainak egyedül megfe­lelő egynejűségben találták fel. Emez oly nagy haladást feltüntető lépés még csak akkor lesz teljes világításban lelki szemeink előtt, ha az előbb mondottakhoz még azt is hozzáteszszük, hogy ők a házasság létrejöttét s ennek törvényeit nem egyesek önké­­ n) Váry Ii. Rajzolatok a Homeros korabeli műveltség világából. Vácz, 1879.

Next