Váczi Közlöny, 1893 (15. évfolyam, 1-53. szám)

1893-03-26 / 13. szám

13. szám. XV. évfolyam. ELŐFIZETÉSI Ált 4 . negyed évre t­árt So kr. Egyes szám­ára: 1O kr. Kapható: KISS ERNYEI ANTÓNIÁNÁL Kossuth-tér (Gyürky ház.) Megjelenik minden vasárnap. Szerkesztőség : Káptalan-utcza 20. sz. alatt, (hová a lap szellemi részét illető közlemények küldendők). Kiadóhivatal: Gasparik-utcza 12. sz. alatt, (hová az előfizetési pénzek, hirdetések, reklamácziók küldendők). Vácz, 1893. márczius 26. HIRDETÉSEK: jutányosan eszközöltetnek s többszöri hirdetésnél kedvezményben részesittetnek. Nyilt­ I.év­ sora.........................................................SO kr. Bélyegilleték minden beiktatásnál 30 kr. Évi jelentés. (d) A szervezési szabályrendelet 67. §-ának eleget teendő, Gajáry Géza Vácz város közigaz­gatási életéről és haladásáról 80 oldalra terjedő évi jelentését a múlt héten adta ki. A városi adó- és pénzkezelési szabályrendeletének idézett paragrafusa kötelességévé teszi a polgármester­nek, hogy minden év első hónapjában kimerítő jelentést tegyen le a közgyűlés asztalára a városi tisztviselők előző évi munkásságáról, az adók, közterhek, követelések, valamint a városi bevételek és kiadások nagyságáról, a város vagyonáról és adóságáról, a foganatba vett és veendő nagyobb szabású munkákról. És Gajáry Géza polgármester nagy buzgalommal lát hozzá, hogy mindezeket feltárja a képviselőtestület előtt, hogy megmutassa, mennyire törekszik a várost kiemelni az elmaradottságból s erre nézve mily összegeket fordítottak. Rendkívüli udvarias hangon tartott jelentés ez, mely minden oldal­ról körültekintést nyújt: vajjon megfeleltek-e a követelményeknek és az előre adott munka­­program­­nak ? Az évi jelentésnek egyes pontjaiból ki­tűnik az, hogy legfőkép a város csinosítására hozták meg az áldozatot s ezért az utczák kö­vezése lázasan folyt, háttérbe szorítva a más munkálatokat. Jelenleg nem beszélünk arról, vájjon a múlt évben adott munkaprogrammot beváltot­ták é­s ha nem teljesítették, miért nem te­hették ; nem írunk arról, mert azt his­szük, a jelentésben eléggé okadatolta ezt polgármesterünk. Ennél sokkal érdekesebb és fontosabb azon munkaprogramm, melyet Gajáry Géza erre az évre adott. A csatornázást, de még inkább a kövezést folytatni fogják, úgy­szintén a fásítást is. Érdekes Gajárynak azon indítványa, hogy a mostani vásár­teret fásitja s azt áruba bo­­csájtanák a n­yaralóhelyek építésére. Habár ezek most vérmes remények, midőn a vásár­terünk ugyancsak elhanyagolt állapotban van, s a fásítás és a nyaralóépítés kivitele évek kérdése, mégis örömmel üdvözöljük. Az egészség­ügy rossz lábon állott városunkban, ennek egyik oka a levegő volt, melyet fertőztetett az a posványos kigőzölgés, melynek eredőhelye a vásár­terünk volt. Ha most ez rendezve lesz, vagy mondjuk, sűrűn fásiiva, akkor a város egyrészt nagyon közel eső sétányt nyer, más­részt pedig jó levegőnk lesz. Sokszor hangoz­tatott kívánságok ezek s most, hogy már a kez­det kezdetéhez érünk el, mindenki csak öröm­mel fogadhatja az indítványt. A másik indítványa polgármesterünknek már nem újabb keletű: ez arról szól, hogy jó volna lépéseket tenni az iránt, hogy a buda­pesti Károly-kaszárnyá s Újépület lebontása foly­tán Budapesten el nem helyezhető katonaság Váczon egy alkalmas helyen építendő kaszárnyá­ban helyeztetnék el. Ez az eszme nem uj —­ mint mondtuk — s ha jól emlékezünk, Kaiser Béla városi kép­viselő pendítette meg először a múlt évben, azonban még erre nézve mit sem tettek az intéző körök. Pedig, hogy ezáltal mily nagy­mértékben emelkednék a város kereskedelme, forgalma s végül a társasélete, talán nem is szükséges fejtegetnünk. Elvárjuk, hogy azon képviselőtestület, mely elnökével a város ér­dekeit s jólétét tartja szem előtt, ezen nagy­fontosságú indítvány elől nem zárkózik el s minden lehetőt el fog követni megvalósítására. Az évi jelentés, mint említénk, terjedel­mesen foglalkozik a város szellemi és anyagi állapotáról, azonban egyről nem szól egy han­got sem és ez a világítás kérdése. Ebben az ügyben nagyon hátra vagyunk s városunkban nem egyszer egyptomi sötétség van a szerint, a mint a lámpagyujtogatóknak kedvük tartja azt a kevés lámpát, melyek egy­másután nagy távolban következnek, meggyujtani. Sajnos, hogy nem tudjuk kiaknázni azt a kedvező helyzetet, melyben Vácz van. Délről, keletről és a központról villamvilágitással be­rendezett gyárak állanak s a város és közönség csekély áldozatával oly világítást kapnánk, mely nem csak mindenkit kielégítene, de egy csa­pással az elsőrangú városok sorában foglalna helyet Vácz. Ehhez járul még az is, hogy a fegyház építésének befejezése után a nagyépület is villamvilágitást kap s talán az állam is meg­tenné azt, a­mit a többi gyár annak idején és a város egy kis részét is ellátná villamos vi­lágítással. Nem mondtunk ezzel sokat, mert nem gondoljuk, hogy a városnak minden kis utczája fényben ússzék, de az mégis lehetséges lenne, hogy az úgynevezett központ (vagy tovább is) villamos világítást kapjon. Ez az, mely nagyon is kivihető, mely sür­gős elintézésre vár s nem is tudjuk, vájjon miért nem ad valami világosságot polgármesterünk a »világítás kérdésében.« Ez az, mit az évi jelentés kiadásakor rö­viden akartuk előadni s látjuk a munkát és a munkásságot most, midőn a kimeritő jelentés előttünk fekszik. Egykor, talán még nem rég, rossz hírben állott a város, jelenleg pedig már a haladás útján állunk. S mi a haladás útján is megemeljük kalapunkat a haladás előkészítői, a munka baj­nokai előtt. A „Váczi Közlöny“ tárczája. Vonások a boszniai népéletből. — Buddens essaye után magyari­á ... a, ... — Csak a körvonalakat akarjuk kijelölni, melyekből a bosznia-herczegovinai népélet nemzeti, vallási, tár­sadalmi elemekből összefont állapota kialakul, mely állapotnak humánusabb viszonyok közé terelése az osztrák-magyar monarchia ügykörébe tartozik. Társa­dalmi viszonyaikból hiányzik az alap t. i. a családias, vagy konkrét szavakkal: a nőies elem, mely egyrészt erősitő, másrészt szeliditő, hatású. A mohamedánoknál ez magától érthető, de a boszniai Rahajnál (így ne­vezték a mohamedánok a benlakó nép azt a részét, mely a török hódoltság alatt is keresztény maradt és jogaitól megfosztva urasan élt) nehezen lett volna a családias befolyás teljesen idegen a külső élettel szem­ben, ha a korábbi századok műveletlen szlávsága nem tekinti a nőt csak a legközönségesebb háziszolgála­tokra s a nem tovább plántálására rendeltnek, kinek egyébiránt semmi köze az általánosabb érdekekhez. A török uralom erőszakoskodó zsarnoksága alatt ter­mészetesen semmi esetre sem lehet rossz néven venni a jogaiktól teljesen megfosztott boszniai keresztények­től, hogy a fiatal nőket és leányokat elrejtették uraik buja szemei elől. De ez a háremszerű elzárás azért m­egtermé gyümölcsét, mert a női műveltségnek fokról­­fokra le kellett szállnia a születéshez kötött magaslat­ról. A fiatalok között a viszonyokhoz mért társas érintkezésről alig lehet beszélnünk és a Rahajban a házasság csaknem az, a­mi a muzulmánoknál t. i. üzletkötés a két fél atyja között, melybe az anyák bele n­em­ avatkozhatnak s a melyhez a gyermekeknek gyszerűen hozzá kell járulniuk. A flahi­j lealacsonyodása és eltörpülése folytán a család alapelemeinek áruba­­bocsájtása mindinkább szokásba jött, mi annál feltű­nőbb, mert épen a mohamedán vallású boszniaiak szívéből nem haltak ki egészen a keresztény házassági fogalom erkölcsi reminiszciencziái. Ezeknél néhány ünnepnapon (asiklik) bizonyos, magától érthetőleg na­gyon korlátolt érintkezés szolgál alkalmut, hogy meg­ismerkedjék a férfi és a nő. Praktikus szempontból még nevezetesebb az, hogy a boszniai mohamedán sohasem él több­nejűségben. Ez a mintegy dogma gyanánt tisztelt szokás közelebb hozza őket az európai államrendhez és a családról alkotóit, keresztény for­galomhoz a­nélkül, hogy az izlámtól elpártoltatná. De nem hagyhatunk érintetlenül néhány néprészt, mely régóta befolyást gyakorol a boszniai közéletre, bár sem nemzetisége, sem vallása nem fűzi az ország­hoz, értve itt a zsidókat és a czigányokat. Az előbbiek száma 4—5 ezer, az utóbbiaké 10—12 ezer, jól­lehet valószínűleg a török statisztika a zsidóknál kevesebbet s a czigányoknál többet mond talán azért, hogy az összes czigányokkal egyszerűen növelje a mohamedán lakosság számát. Azonban ez a hazátlanul bolyongó, mohamedán sokaság ép olyan költött, mint a városok szélén, tanyázó pusztákon, falukon, nyomorult kunyhókban kereszténység kicsisége. Mindkettő a testi typusra nézve megegyezik. A kasztfalat köztük egyrészt a hazai nyelvnek valami elfajult szanszkrittal való csodálatos keveredése, másrészt a nemzeti sajátságok teszik. Mindkettőt mindenütt csak páriának tekintik. A nomád­ czigányok, — mint más félig művelt orszá­gokban — örökös hadilábon állanak a közbiztosság és rend ellen ; az a részük pedig, mely állandóan le­települt ínséges mestersége mellett sem felejt­­­i ott­honában áldozni a nemzeti szokásoknak. Legjobban szeretik a kovácsmesterséget, de hálás is ez, mert a bosnyákok háziipara a kovácsságra nem terjeszkedik ki. És fájdalommal kell említenünk, hogy jövedelmük legnagyobb része leányaik útján jövő, kik közönsé­gesen a városokban, az élvvágyó férfivilág kívánságait elégítik ki mint bajaderek és hetaerek. Valóban csodálnunk kell, hogy a zsidók, bár házatlanok mint a czigányok s bár a mozlimok és a keresztények részéről mostohább bánásmódba részesül­nek mint azok, bizonyos társas magatartást tudtak megőrizni. Nemzeti erényeik: a takarékos józanság, bensőség a családi életben természetesen nem kis mértékben hatottak ennek elérésére és semmi esetre sem a munkától irtózó keresetmódjuk eredménye. Nem szeretik, ha a napvilágánál kell üzletet kötniük, mert ennek folyamata és nyeresége felett a nyilvánosság ítélhet és öreg igazságtalanságok alkalmával nagyon jó volt a török uralom alatt az alap, hogy kikapják a részüket mint dsaurok (kikkel rosszul bánni úgyis mintegy vallásos kötelessége a mozifilmek.) Ezért a zsidók lehetőleg csak a szegényebbek földjén aratnak: a városokon kívül, a paraszti népség között, melynek urai és szolgái, mely őket, mint bérlőket nélkülözni nem tudja. A városi izraelita nagykereskedők pedig a szegényes külső alá rejtik hatalmas üzleteiket és mohamedán kereskedőtársaiknak a Dunán és a Fe­ketetengeren gyakran jelentékeny összeget fizetnek, hogy magukat azok szolgáinak és ügynökeinek ne­vezzék. Mindennek ellenére különös nagyratartással „spanyoloknak“ vagyis a spanyol zsidók maradékainak nevezgetik egymást a boszniai zsidók és bár teljesen jól beszélik a szerbet egymással valamiféle korcs spanyol nyelven érintkeznek. Régente csak Szerajevo —, Tavernik — és Novibazárban lakhattak és itt is csak elkülönített helyen ; ma azonban politikailag emanczi­­pálva élnek, mint a dsaurok. A főrabbinátus Szeraje­­vóban van, mely középpontja egyházi kormány­zásuknak. Fölösleges lenne ezen az egész országot elárasztó néprészek után, a minden nyáron ide- és télen vissza-

Next