Városok Lapja, 1906 (1. évfolyam, 1-11. szám)

1906-07-15 / 1. szám

4. oldal. polgármester urakat, hogy városaik számára m­egirt s már megjelent 1905. évi jelentései­ket közlés végett hozzánk mihamarább eljut­tatni szíveskedjenek! Városaink helyzete. Irta: Szigethy György, veszprémi polgármester. Közigazgatásunk és vele a közgazda­ságnak legfontosabb szervei a városok. Ezek hordják a haladás fáklyáját, egyúttal a tudo­mány, művészet, ipar és kereskedelem köz­pontjai. Anyagi és szellemi téren példát ad­nak s hazafiság tekintetében városaink járnak elől. Ezek existentiája és támogatása tehát elsőrendű hazafias feladat. A közegészségügy, közoktatásügy, közrendészet, közlekedésügy terén és egyéb téren folyton fokozódó igé­nyek a városok anyagi erejét annyira igénybe vették és veszik, hogy azok legnagyobb ré­sze immár csaknem elviselhetetlen pótadóval küzd. Egy kis része a városoknak pedig strucpolitikával segít magán. Hogy a pótadót ne kelljen emelnie, elzárkózik a haladás elől, szemét behunyja, füleit bedugva halad hátra­felé, Ázsia felé. Ha tehát a városok haladását országos és nemzeti érdek parancsolja, gondoskodni kell módozatokról, melyek segélyével a vá­rosi lakosok terheit enyhíteni, kevesbíteni le­het, hogy az elmaradókat tétlenségükből fel­rázzuk, beléjük bátorságot, vállalkozási ked­vet ébresszünk, szóval a városok a végzetes eladósodás fojtogató rémei nélkül fennállhas­sanak, sőt előre haladhassanak. Közegészségügyi tekintetek kívánják, hogy a városoknak szilárd burkolatú, pormentes járdái és kocsiutai, vízvezetéke, vagy talaj­fertőzéstől ment fúrt kutai, közterein parkjai, fürdői, csatornái, vágóhídjai stb. legyenek. Szégyen bevallani azonban, hogy például egységes csatornája alig egy-két városnak van, mert a csatorna nem jövedelmez, ilyen befektetést pedig a városok nem igen enged­hetnek meg maguknak. Csoda-e tehát, hogy a typhus, a scharlat, a kanyaró, a diphteri­­tis, mindjobban megfészkel a hova­tovább mindinkább fertőzött talajban és levegőben. Közoktatási követelmény az általános tankötelezettség, s bár az elemi és népisko­lákat ma már nagyrészben a hitfelekezetek és az állam tartják fenn, a községi iskolák államosítását azonban a tanügyi kormány rendszerint csak jelentékeny viszontszolgálta­tás fejében vállalja magára. Még nagyobb ki­adást okoz a középiskolák építése, fenntar­tása és a leányiskolák fejlesztése. A leányis­kolákra azelőtt mentői kevesebb gondot for­dítottak, ma pedig már rendezett tanácsú vá­rosokban felsőbb leányiskola, tanítónő és óvó­nőképző iskolák vannak, melyek ha nem is községiek, azok fenntartásához a városok hozzájárulnak. Ahol pedig nincsenek megfe­lelő intézetek, vagy zsúfoltak azok, szívesen gondoskodnának a városok e hiány pótlásá­ról, csak módot kell adni a cél elérésére. A városokban lenni kell villamos, vagy gázvilágitásnak, színháznak, közkórháznak, stb. Ámde csak alig egynéhány dicsekedhetik mindezekkel. Ezelőtt a közrendészetet egy-két rendőr­­kapitány és 10—20 hajdú végezte, kik egy­szersmind hivatalszolgák is voltak, ma a vá­rosokban a rendet 5—6, sőt helyenkint több tagból álló tiszti személyzet és 30—50, sőt több tagból álló rendőrlegénység tartja fenn. Ezenkívül csaknem valamennyi város folyó­víz mentén, vagy közelében épült s igy még nagy részének nagy költséggel árvizveszede­­lem ellen is védekeznie kell. A közsegélye­zésre szorultak ellátását célzó 1898. évi XXI. t.-é.­s a gyermekvédelem kötelezővé tétele ismét új és pedig egyes városokra majd el­viselhetetlen terheket ró az által, hogy ezt a két feladatot, melyeket eddig nagyrészben a társadalom oldott meg, úgy a­hogy, egészen a községek vállaira rakta. Hogy e miatt a városok szegényházakat, árvaházakat kény­telenek felállítani, s évi kiadásaik jelentékeny részét a közsegélyezésre áldozzák, ismeretes dolog, bár humánus céljait tekintve még ed­dig senki fel nem panaszolta. Ott, hol a város tisztviselőinek önzetlen munkásságát jutalmazni s őket valóban szá­nalmas helyzetükből kisegíteni akarta, vagy jövőben szándékozik, a nyugdíjalap megte­remtése okoz új megterheltetést a városok lakosságának. Mindezek ott, ahol már megvannak, óri­ási megterheltetést idéznek elő, ahol pedig még nincsenek meg, a jövőben fognak nagy összegeket igénybe venni. Nem hagyhatjuk megemlítés nélkül ama terheket sem, melye­ket az állam ró a városokra: ilyen az adó­kivetés, könyvelés, nyilvántartás,­és a behajtás , a katonaügyi kiadások, az átvonuló katona­ság beszállásolása, előfogatadás, állami tiszt­viselők pótadómentessége stb. s különösen nagy az az áldozat, melyet az állam azok­ban az esetekben kíván a városoktól, midőn egyik-másik helyen állami intézményt létesít. Az e tekintetben dívó szokás sok szempont­ból igen káros, egészségtelen versenyt fejleszt ki a városok között, melyek, hogy egy do­hánygyárat, posta, pénzügyigazgatósági, tör­vénykezési palotát, katonanevelő intézetet, gyermekmenhelyeket, állami ipartelepeket stb. megkaphassanak, anyagi erejüket túlhaladó ígéreteket tesznek, melyek súlyai alatt csak­nem összeroskadnak. Ezek idézik elő nagyobb vonásokban a városok eladósodását, s a pótadó túlságos megszaporodását. A súlyos megterheltetésen akarunk mi segíteni és ennek elérése céljá­ból a magas kormányhoz fordulunk, előre is megjegyezvén, hogy kérelmünket jogosnak és méltányosnak tartjuk s azt, amit kérünk, leg­nagyobb részben az állam érdekében tett szolgálmányok kiérdemelt jutalmazásának te­kintjük. Első­sorban azt ajánljuk a magas kor­mány figyelmébe, hogy az állami adók kive­tése, könyvelése, nyilvántartása, behajtása körüli városi működésért kellene díjazni a várost a behajtott állami adók 10%-ával, ezzel csak a viszonosság elvének tenne az állam eleget, azon esetben ugyanis, midőn az állam hajt be járulékokat a városok ja­vára (például a vasúti áruk után járó köve­zetvám beszedésénél­ a behajtott összeg 10%-át köti ki magának. És ne méltóztassék hinni azt, hogy a végrehajtási költségekkel a városokat kárpó­tolni lehet, hiszen végrehajtási költség, mely legtöbbször a végrehajtói személyzet díjazá­sát sem fedezi, csak olyan adók után szed­hető, melyek törvényes időben be nem fizet­tetnek, ellenben kivetni, könyvelni, nyilván­tartani, beszedni és az adóhivatalokba be­szállítani kell azokat az adókat is, melyeket törvényes időben befizetnek. A többi állami teendők teljesítéséért, úgy a katonai állítási előmunkálatokért, melyek már az előző év őszén megkezdetnek, a laj­stromok összeállításáért, újoncozásáért és a közös hadsereg, a honvédség, a póttartalék, a népfölkelő stb. egész évi nyilvántartásért, állami anyakönyvvezetésért, bűnesetek nyo­mozásáért, átvonuló katonaság beszállásolá­sáért (itt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az ezzel járó kiadásért a városok kár­talanítást kapnak ugyan, de a vármegyéktől és abból a kártalanítási alapból, melyet a vá­rosok és községek megyei pótadókép fizet­nek, tehát tulajdonképen csak a maguk pén­zét kapják részben vissza) s általában mind­ama teendőkért, melyeket a városok az ál­lam érdekében közegészségügy, közrendészet, állategészségügy, népoktatás, statisztikai ada­tok gyűjtése, mezőgazdászat stb. terén telje­sítenek, engedje át az állam a bor és hús­fogyasztási adók teljes jövedelmét. Hiszen ezeket a jövedelmeket tulajdonképen csak a saját polgáraink után élvezzük, s csak ön­megadóztatás árán jutnánk hozzá. Mielőtt azonban ezt tenné a fogyasztási adók javí­tása érdekében, szükségesnek tartjuk a bor­­fogyasztási adónak legalább 70%-kal való csökkenését és csupán 30% magasságban való meghagyását. Ezen megemlékezés ke­rete szűk ahhoz, hogy abban ezen intézke­dés óriási előnyeit kifejthessük, hogy kellően megvilágíthassuk ennek a szőlő termelésre és borkereskedésre kiható jótékonyságát. Sza­vunk csak viszhangja kíván lenni annak az élénk óhajtásnak, mely e téren évek óta leg­illetékesebb helyekről felhangzik. Ezzel kap­csolatosan lehetne a szeszadót ugyanolyan mértékben emelni, hogy a milyen romboló a szesznek a hatása az emberi szervezetre, és oly méreg­drágán juthasson hozzá a nép és szokjon hozzá a boriváshoz, de természete­sen a mérsékelt boriváshoz. De mert az em­beriséget a szesz élvezetétől teljesen leszok­tatni nem lehet, az állam a szeszfogyasztási adó emelésével kapja meg azt a jövedelmet, melyet a borfogyasztás átengedésével felál­dozott. Helyesbíteni kellene a húsfogyasztási adót is, ennek némely tétele leszállítható volna, míg más tételek magyarázata szaba­­tosabbá tétethetné, hogy ne adjon maga a szabályzat alkalmat a visszaélésre, mint a­hogy például csalni lehet a borjú fogyasztási adó tételénél, melynek magyarázata megtűri, hogy 3, sőt 4 éves marha is a borjúra ki­szabott fogyasztási adó tételével ravassék meg. Az 1886. évi XXII. t.-c. 138. §-a töröl­tessék ; nincs ugyanis értelme annak, hogy ma, midőn az általános állami adófizetési kötelezettség korszakát éljük, külön kaszto­kat alkossunk, melyeket az állam a községek VÁROSOK LAPJA, 1906. julius 15.

Next