Városok Lapja, 1934 (29. évfolyam, 1-25. szám)

1934-01-01 / 1. szám

1934. január 1. Városok Lapja. Az angol gyakorlathoz alkalmazkodva, a Ganz és Társa gyár két, az Állami vas-, acél- és gépgyár, vala­mint a Magyar Brown-Boveri művek pedig egy-egy trolleybust készítettek, melyeket a BSzKRT-nak rendel­kezésre bocsátottak, hogy azokat üzemben kipróbálják. A Ganz és Társa által gyártott trolleybus kétten­gelyű. Általános felépítésében, különösen ami az alvázat és futóművet illeti, olyan, mint egy autóbusz. A kerekei kis­nyomású óriás ballon-gumiabroncsokkal vannak ellátva. Az első két kerék a kormányzás lehetősége végett a szoká­sos módon kormánykerék segítségével elforgatható. A hátsó kerekek egy kovácsolt és üreges, úgynevezett hídra vannak felerősítve. Ez a hátsó híd foglalja magában a differenciálművet, mint egy autónál, vagy autóbusznál. Ezt a differenciálművet köz­vetlenül egy csigahajtás moz­gatja, melyet viszont egy kardántengely hajt meg. Ez a kardántengely egy autó­busznál a benzin-, vagy nyersolajmotor által meg­hajtott sebességváltóműhöz csatlakozik, itt azonban köz­vetlenül az elektromotor forgótengelyéhez van kötve. Ez az elektromotor célszerű helykihasználás szempontjá­ból a trolleybus padlója alatt van elhelyezve. E motor működésbe hozása és szabályozása lénye­gében ugyanúgy történik, mint a sínen járó közúti villamoskocsiknál, azzal a különbséggel azonban, hogy a szabályozás nem kézzel, hanem lábbal történik, mint­hogy itt a vezető keze a kormányzással és a jelzések adásával van elfoglalva. Ugyancsak lábbal működtet­hetők a normális üzemi fékek és csak szükség esetén kell igénybe venni a kézzel mű­ködtethető kéziféket. Egyet­len pedál lenyomásával jön működésbe a sűrített levegős különleges Knorr-fék és ezzel egyidőben az elektromosfék. A kocsiszekrény váza, a padlógerendák, oszlopok, tetőívek, tető- és padlókeretek, merevítések, különleges ötvözött acélból vannak sajtolva, hajlítva, illetőleg hengerelve. A szekrényváz egyes részei elektromos ívhegesztéssel vannak összekötve, ami rendkívül nagy szilárdságot biztosít az egész szerkezetnek. A kocsiszekrény középbejárós, mint a BSzKRT leg­újabb,kitűnően bevált kocsijai. A kocsi elején is van egy aj­tó, mely szükség esetén szintén szolgálhat be- és kiszállásra. A kocsi belül egy teret képez és csak az ajtóknál, valamint a vezető mögött vannak elhelyezve üvegezett, szélvédő falak. A kocsi belseje célszerű és gazdaságos kényelemmel van berendezve. A fenyőfapadlón parafaburkolat és ezen gumiszőnyeg van. Az ülések elsőrangú rugózással és lószőrpárnákkal készültek és kitűnő autóvasettával vannak bevonva. Összesen 35 ülés van a kocsiban, melyek közül csak 4 néz hátrafelé. A kocsiszekrényben négy darab ablak autóbusz­­szerűen leereszthető, a többi ablak rögzített, illetőleg a vezető melletti ablak eltolható. A szellőztetésre a kocsi homlok- és hátfalán elhelyezett kopoltyúszerű szabályoz­ható szellőztetőkészülék szolgál. A hajtómotor, mint már említettük, lényegében ugyanazon elvek szerint készült, mint egy rendes közúti villamosmotor. A működtetéshez szükséges áram ugyan­olyan feszültségű, 500 volt, mint a BSzKRT vonalain levő áram, tehát a trolleybus felsővezetéke egyszerűen a BSzKRT hálózatába beköthető. A motor maximális teljesítménye 95 lóerő. A motor szabályozása a lábbal működtethető vezérkapcsoló segítségével a tulajdon­­képeni munkaáramot bekapcsoló kontaktorok révén a menetellenállások be- és kiiktatásával történik. Minthogy a trolleybusnál az áram visszavezetésére nem áll vágány rendelkezésre, úgy, mint a közúti villamos­­vasutaknál, kettős vezetékre van szükség, melyek közül az egyik az áramhozzávezetést, a másik az áramelveze­tést végzi. A felsővezetékek és a trolleybus elektromos vezetéke között a kapcsolatot két görgős áramszedő létesíti. Az áramszedők rúdja 6 m hosszú és lehetővé teszi, hogy a trolleybus jobbra, vagy balra a felsővezeték középvonalától körülbelül 40 méterre kitérjen. A kocsi­vezetőt a vezetőállásban elhelyezett jelzőlámpák figyel­meztetik, ha a kocsi e szélső határokat megközelítette. A kocsi az utasok védelmére megfelelő védő­­berendezéssel van ellátva, mely önműködően megaka­dályozza, hogy a kocsitest és a föld között feszültségek felléphessenek. A trolleybus világításához és a jelzőkészülékekhez szükséges áramot egy külön kisfeszültségű (12 volt) dinamó- és akkumulátortelep szolgáltatja. 2. ábra. A TROLLEYBUSZ OLDALNÉZETE ÉS ALAPRAJZA. a) Motor. — b) Kardántengely. — c) Differenciál.— d) Indító-kapcsoló.— e­) Fékpedál.— f) Kontaktorok. — g) Indító- és fékellenállások. — h) Áramszedők — i) Menetirányváltó.— k) Túláram relais. — l) Főbiztosítók. Mecseki képek, írta : Kalmneker Pál, a Mecsek Egyesület főtitkára. Bár nem olyan vadregényes, mint az Alpok eget csókoló havasai és nem olyan fenséges, mint a Tátra sziklabércei — azért mégis szép. Ha nincsenek is zúgó fenyvesei és messze robajló vízesései, vannak helyette

Next