Vásárhelyi Reggeli Ujság, 1931. november (27. évfolyam, 230-253. szám)

1931-11-03 / 230. szám

város L______ ubiláris ösz­tén­y­ozása. Iny ros törvény­­k évforduló­elhatározta, len évben öt , megfelelő helybeli ref. érettségizett tolai tanul­­ty folytat, él előnyben halmazásban iijazott tiszt­­mazottak jó­­res és méltó ipán ilyenek­nak. ;ster adomá­ik az 1931 ösztöndíjra annak, hogy él legkésőbb k napjának itsék be. i kell az ösz­­'s körülmé­r he 27. igármester. •yi któl. N. r ur 63.270— téré való hi­­thivatal ujó­­jukat bélyeg­­pedig átal f­­orgalmi adó­in őrzés foga­lmi adóhiva­­tt — délelőtt inden hónap tól matassák ellenőrök e­kben kényte­­nt, miért is lig a hivatal­­munkálatok pján a hiva­■ 29. hivatalfőnök. . város eny se tárgyában é s adók befi­­g való tekin­­etután hívja tóhátralékaik elezettségeik­­ben a felsőbb ti utasítása ;rehajtásokat Ínyéhez kö­­tani­­któber hó 27. adóhivatal.­it, kertjét, és jöve­igi őszük­ről szerzi be. üres ádjával, s.­ínséget, hogy­­et bikájával megkezdtük. 121 ük minőségben ők a Vadász aphatók bor­érők, homé­­, petróleum deli, hold tanyás,­­ tanyás, szi­­lvasszéki dú­­s, Erzsébeten Sikban 644 öl ént 0 p,­ért ért. 95 110, Yffl Ml Elmúlt a 10 éves farsang, itt a ham­­vazó szerda. Négy és félhónapi szü­net után szerdán összeül a képviselő­­ház. Az első nemzetgyűlés, tehát az új­ alkotmányosság­­bevonulása óta ilyen izgalommal nem várta az or­szág a népképviselet tanácskozásait. A parlament szünete alatt merőben megváltozott a politikai helyzet. Gyökeresen megváltozott közvéle­mény fogadja a képviselőház új, sorsdöntő ülésszakát; egy halottai­ból föltámadt, kiábrándult, elkesere­dett országos közhangulat. A keserű polilaxait ki kell hörpinte­­ni. De miért a polgárságnak és miért nem annak a rendszernek, amelynek egyeduralma, felelőtlen gazdálkodá­sa, a parlament ellenőrző jogának komfiiskálása, alapjaiban elhibázott pénzügyi és gazdasági politikája jut­tatta idáig ezt a boldogtalan nemze­tet? Nincs különbség a város és a falu gondolat- és érzdeenvilága kö­zött: mindenki úgy érzi, hogy elér­kezett a leszámolás és a fölszámolás ideje. Jussunk van megkérdezni, hogy a hiányzó milliárdoknak mi az ellenértéke, a megsemmisítő passzí­vákkal szemben hová tűntek a nem­zetmentő aktívák? Milyen nagy cé­lok érdekében kellett lenyelnünk a békát, amely most a gyomrunkban fcurulityol­, milyen nagy eredménye­ket értünk el, amelyekért áldozatul kellett odadobni a polgárság nyugal­mát és vagyonát? Hol vannak ezek a nagy célok? Sehol. Érdemes volt-e a magyar népnek a mérleg egyik serpenyőjébe vetni sza­badságjogait, polgári önérzetét, a választások hitelességét és tisztasá­gát a jogérzet biztonságát, a törvé­nyekbe vetett hitét, hogy a másik serpenyőben ne maradjon más, mint tanácstalanság és reménytelenség. A rendszer hamvazószerdáján ösz­­szeülő képviselőháznak történelmi kötelessége, hogy őszintén, kegyetle­nül föltárja az eddig elleplezett igaz­ságot. A magyar nép kiskorúsága meg­szűnt. Nem akar többé politikai jobbágyságban élni. Ez a­z el­emen taxis tömeghangulat azokat igazolja, akik szemben állot­tak a rendszerrel, akik figyelmeztet­ték a polgárságot a veszedelmekre és élői ellátták a bekövetkezett gaz­dasági megrendülést. Politikai és erkölcsi lehetetlenség, hogy mintha mi sem­ történt volna, az egységespárti karaván nyugodtan tovább ballagjon azon az úton, amely­ről most már a vak is látja, hogy ka­tasztrófába vezet. Gróf Károlyi Gyu­lának a Ház első ülésén nyílt, férfias és egyenes választ kell adni arra a kérdésre, amelyre nem a pártpoliti­ka, de az ország életérdeke követel feleletet! Vállal­­ja-e a bethleni rendszert, igen vagy nem? Ez itt a kérdés! A két ünnepnap politikai megbeszélései kizáróan e központi probléma körül forogtak. Vannak igen komoly jelek, amelyek arra mutatnak, hogy az ország föl­­szakadozott sebei és a gazdasági tör­vények kényszerítő ereje döntő for­dulatot teremtenek a Ház szerdai ülésén. Felszínre jött ugyanis az a meggondolás, hogy az átmenetet, a rendszer likvidálását, a most követ­kező hónapok nyugalmát egyedül a írta: Gaál Gaston Ennek a cikknek adatait s motívumait olyan beszélgetések során szereztem, melyeket vidéki gabonakereskedő-isme­rőseimmel folytattam. S bár őket első­sorban — természetesen — a saját üz­letkörük és kereskedői exisztenciájuk érdekli s a gabonaexport lebonyolításá­nak ma gyakorolt módjait ebből a szem­pontból bírálják — mégis országos jelen­tőségűvé válik ez az ügy azáltal, hogy az export ügye, annak helyes lebonyolítása, nemcsak az ő ügyük, hanem mindnyá­junké, hiszen kereskedelmi mérlegünk alakulására döntő hatást gyakorol. Hogy bizonyos túlhajtott centralizálá­sok és kartelált koncentrációk a gyakor­latban mit jelentenek, ennek mindennél beszédesebb adatát szolgáltatja a tejgaz­daság sorsa. Pedig ez nem is exportügy. Ennél csupán az itthoni termelés és fo­gyasztás egymásközti viszonyáról van szó, ahol tehát sem „világkonjunktúrák“ hatása, sem „tervnélküli“ túlkínálat nem játszik szerepet. És mégis beállha­tott az a vérlázító állapot, hogy a terme­lő a falvakon 8 fi­­llért kap azért a tejért, melyet a Pesten kartelált nagyvállalatok bizományosa direkt gyűjt be tőle s me­lyért a fogyasztó 36—42 fillért­­kénytelen fizetni. A „szállítás“ (mely a vasutak ré­vén az állam kezében van) s a „közvetí­tés“ (melyet egymással összebeszélt né­hány nagyvállalat­­kartella lát el), négy­­és félszerestől ötszörös áron juttatja a fo­gyasztóhoz azt a tejet, melyért a nyomo­rult termelő vidékenként az előállítás költségeit sem kapja meg. A szállítás és közvetítés „tervszerűsége“ s kevés kézbe privilégiumként „koncentrálása“ egyálta­lán nem szolgálja hát sem a termelést, sem a fogyasztót, hanem kizárólag csak egy­néhány privi légizált nagyvállalat profit­érdekét s ezen belül is csak az úgyneve­­zett „vezetők“ mammutfizetéshalmozá­­zásait. A „privilégium“ és a „monopóli­um“ tehát még belföldi relációkban is csak annak „jó“, aki mint annak birto­kosa a lebonyolítást ellátja. Mit kap te­­­­szem — hogy egy más pél­da is illusztrál­jam — a gazda a termelt dohányért... , s miit fizet a fogyasztó, mire az mint do­hány, szivar vagy cigaretta hozzáke­rül?. ... Gabonaexportunk lebonyolítása is mé­gis „szjjndikáttt­ t/f” privilégium alakjában történik. Kizárólag a szindikátus tagjai kaphatják meg a külföldre kiszállított búzamennyiségek után a törvényileg megállapított „térítést“. S ennél a privi­légiumosztogatásnál is a megszokott, el-­­­csépelt frázisokat hangoztatják indokul: s „a külállamokkal létesített kereskedel-­­­mi szerződések előnyeinek a magyar­­ mezőgazdaság részére való biztosítása­­ érdekében“ kell „a kivitelnek egységes­­ irányítása mellett“ történnie. Szegény, agyongondozott, agyonszere­tett mezőgazdaság!... Valóban mennyi, de mennyi „előnyét“ élvezi?... Szinte bele is pusztul már a bürokratizmus­­ „érdektelen“ vagy „ közérdekű“ állami­­ beavatkozásainak megcsömörlésig élve­­­­zett „előnyeibe“ ... Nem titok, hogy bürokratáinknk elein­te egy újabb „állami monopóliumra“ gondoltak. Olyan, exportmonopóliumra melynek már a lebonyolító szerve is előre meg volt szervezve. Már vidéki begyűjtő szervezetet is felállíttattak. „Ki­­rendeltségek“ létesítettek országszerte a­­ legkülönbözőbb vidékeken, még olyan­­ kis helyeken is, ahol azoknak fentartása­­ csak ráfizetéssel járhatott. A váratlanul­­ kitört pénzügyi krízis azonban—na meg talán némileg egyes befolyásos tőkeérde­keltségek ellenzése is — ezt az elgondo­lást „egyelőre“ (remélhetőleg örökre) hi­degre tette, országgyűlési képviselő. Elővették hát a „szindikátusi“ megol­dást, amely már a nagytőkének sem volt ellenszenves. Miután annak tagja csak olyan cég lehet, mely a folyó gazdasági évben legkevesebb 30.000 má­zsa búza kivitelére kötelezi magát, vagy igazolja, hogy az utolsó három gazdasá­gi év valamelyikében legalább annyit exportált. Miután pedig ilyen arányú bú­zaexport lebonyolításához (egyéb gabo­­naneműek mellett) legalább 6—700.000 pengő készpénztőke szükséges, amivel csupán egynéhány kiválasztott cég ren­delkezhetik ... ezzel a rendelkezéssel egész búzaexportunkat a Futurának, 3— 4 nagybank gabo­naosztályának s né­hány gabonam­ag­ykereskedőnek „privilé­giumává“ avatták. Ellenben súlyos csapást mértek arra a néhány ezer, évtizedes külföldi összeköt­tetésekkel járó, vidéki közép- és kiske­reskedőre, akikre a rossz viszonyok foly­tán tüjkee­rejükben megfogyatkozva, már csak redukált mértékben dolgozhatnak s 300 vagon búza kivitelére nem kötelez­­heti­k magukat. Mert saját tőkéjük össze­zsugorodott, hitelt pedig a velük konku­ráló bankoktól nem kapnak. Ezek tehát ezentúl csak úgy exportálhatnak, ha függetlenségükről lemondva a szindiká­tus vazallusává, „ügynökévé“ szegődnek s a külföldi szállításra alkalmas fuvarle­vél „átengedése“ fejében az elérhető ha­szon legnagyobb részéről a szindikátus javára lemondanak. Senkinek sem lehetne kifogása az el­len, hogy gabonaexportüzlettel a nagy cégeik is (bankok stb.) foglalkozhassa­nak, feltéve, hogy az üzlet sánszai és ri­zikója a többiekével egyenlő. De ez a „privilégium“ ezer és ezer adóalanyt foszt meg jogos üzletétől, sok esetben exsisztenciájától is. Miért?... azért, hogy egy tucat nagytőkés privilégizált, mun­ka- és rizikónélküli illojális nagy üzle­tekhez juthasson?... Kiviteli fuvarleve­leknek (pár fillérből előállítható nyom­tatvány) simplex „átengedése“ valami világrengető rizikóteljes „exportmunká­­nak" talán csak mégse minősíthető! De emellett válik felette könnyűvé a 30.000 métermázsás minimális kivitel garantálá­sa is, hisz a másnak átengedett — de az átengedő nevére szóló — fuvarlevelekkel kiszállított búzamennyiség (bár az üzle­tet más szerezte s más bonyolította le) mégis a szindikátusi tag kvantum-kon­tingense javára számíttatik be. Emellett a ténylegesen szállító kiskereskedőtől a fuvarlevélátengedésért még alapos sápo­kat is szedhet és szed is be. Pedig a kiskereskedő által végzett ki­viteli üzlet technikai lebonyolítása, a ke­reskedői munka nem könnyű dolog. El­lenkezőleg nagy nehézségekkel jár, évti­zedes összeköttetéseket, helyi ismerete­ket stb. feltételez. A külföldi vevők nagy­része is kismalom s kiskereskedő, rend­szerint szolid vevőkör, mely pontosan bonyolít le és nem kíván egyebet, mint amit joggal meg is kívánhat, azt, hogy pénzéért megkapja azt, ami­t vett. Ezért szükségletüket „egyes“ vagonkénti fed­e­­zik és egyéni kiszolgálást kívánnak, csakis bizonyos vidékeken termett, is­mert árut akarnak venni , visszautasít­ják úgy a tárházi, mint a hajóárut: „wir wollen keinen Weizen aus der Fabrik“. E vevőkör kiszolgálására sokkal alkal­masabb a vidéki kis gabonakereskedő, aki a vevővel állandóan összeköttetést tart fenn, kívánságaikat ismeri s miután megbízható, jó szállításait magasabb árakkal honorálják, vigyáz arra, hogy állandó, ha vevőkörét megtartsa. A mai alacsony árak is kedveznének a kis tőkével rendelkező kiskereskedők ex­portüzletének. A búza ára ma (miután a baletta révén 6 pengő utólag megtérül) 8 pengő, továbbá 5.30 pengőt kiviteli pré­mium címén kap vissza, úgyhogy vége­redményben 4.50 (illetve állomás és mi­nőség szerint 6.50) pengős árakkal kell kalkulálnia. Mindez a vidéki kereskedő­ket is abba a helyzetbe hozza, hogy olyan forgalmat bonyolíthatna le, mely mellett megélhet s közterheket is tud vi­selni. A bürokratikus privilégiumrend­szer azonban ezt lehetetlenné teszi; szin­dikátus tag nem lévén, búzaexporttal önállóan nem — legfeljebb egy privilé­­giumtulajdonoson keresztül — foglal­­kozhatik. Nagy hátrányt jelent reánézve az is, hogy a balettában fekvő nagy tő­két, valamint az exportprémiumot is csak késedelmesen, hetek elmúlta után kapja meg az államtól. Megfogyatkozott forgótőkéjének jelentős részét kell tehát nolens volens az államkincstárnak kihi­teleznie. Amíg az állam egyfelől megbé­nítja üzletmenetét, másfelől megkívánja, hogy pontos adófizető legyen. Az exportszindikátusi intézményt azon elgondolás jelszaván létesítették, hogy a kivitel kevés kézben összponto­suljon, ellenőrizhető legyen s ezzel lehes­sen megakadályozni azt, hogy egyidejű kínálattal exportőrjeink ne rontsák ott künn az árakat. Ez a jelszó azonban több alapvető hibában leledzik. Először is a kormány megfeledkezett arról, hogy hasonló eljárásra bírja a nagy tengeren­túli stb. exportállamokat (Egyesült Álla­mok, Kanada, Argentína, Oroszország). Azután jó adag naivitás kell hozzá arra gondolni is, nemhogy elhinni, hogy a mi — világviszonylatban — nevetségesen kevés termésfeleslegünk „túlzott“ kíná­lata vagy „visszatartása“ bármi módon befolyásolhatná a külföldi piacok árhul­lámzásait. A belföldi — a gazdát érdek­lő — árképződésre pedig éppen ellenke­zőleg, csak serkentőleg hathat a szabed­­kekreeskedelem, mert minél több kereske­dő tud az exportüzletbe bekapcsolódni s a belső árukerresletben egymással ver­senyre kelül­, annál jótékonyabb hatás­sal lehet ez a belső átalakulásra.­­ A szindikátusi intézmény alátámasztá­sára előráncigált jelszavak tehát a tár- í gyilagos bírálat világánál tökéletesen­­ megbuknak. Legfeljebb arra jók, hogy­­ port hintsenek a járatlan tömegek sze- l mébe, olyanok érdekében, akik az intéz­­­­mény­ből busás hasznokat szedhetnek.­­ Ezt a privilégiumot is meg kellene hát­­ szüntetni minél előbb, meg is lehetne csinálni minden nagyobb zavar nélkül. Adják meg a kiviteli prémiumot min­denkinek, aki exportál, az államnak vé­gül is az export és nem privilégiumosz­togatás az érdeke.­­ Örömmel olvashatta ma mindenki, hogy a mindenféle állami üzletezésnek­­ az ellenőrző bizottság is ellenzője­­ nyo­­■ matékosan mutat rá jelentésében az ál­­­­lami elővásárlások stb. rendszerének­­ helytelenségére.­­ Általában­ legyen már egyszer vége a­­ gazdasági élet menetébe nyúló minden­­f­féle bürokratikus beavatkozásoknak,­­ melyből úgy sem igen sülhet ki más,­­ csak „privilégium“ vagy „panama“, sőt mi­ndkettő. Mert a „privilégium“, a má­sok jogos érdekei rovására osztogatott „előjog“ tulajdonképpen már önmagá­ban is panama. Vagy ha nem akarunk túl erős kifejezéseket használni, legalább is anakronizmus egy olyan korban, mely után-útfélen büszkén hivalkodik azzal, hogy 80 év előtt megszüntette — mgm politikai, mint gazdasági téren — az összes „nemesi előjogokat“. Gabonakivitel mint „privilégium.“ Hódmezővásárhely, 1931 november 3. Kedd. Ara­dó­­mér. XXVI. évfolyam, 230. szám. Felelős szerkesztő és laptulajdonos KUN BÉLA. Szerkesztőség és kiadóhivatal Kossuth-tér. Telefonszám 79. Előfizetési ár helyben: Negyedévre 7.— P Félévre 14.— P Vidékre: Negyedévre 10.— P telef­onszám 79. FÜGGETLEN POLITIKAI NAPILAP VÁSÁRHELYI kormányzás szélesebb demokratikus alapokra való helyezése, minden erő­nek értelemnek, önzetlen haz­afiság­­nak és népszerűségnek egyesítése biztosíthatja. A gordiusi csomót azonban egyszerűbben oldaná meg és az alkotmányosság szellemének inkább­­megfelelne, ha ezekben a válságos pillanatokban a népre apel­lálna. a kormány és új választáson, titkos szavazással kérdezné meg: mit kíván a magyar nemzet? Az angol példát egyelőre itt nem talál követőkre. A magyarság egész­séges életösztöne majd áttöri ezt az akadályt is! Agyonlőtte magát egy csendőr őrmester. Keszthelyről jelentik: Németh József keszthelyi csendőrtörzsőrmes­ter a csendőrlaktanya félreeső he­lyén revolverrel fejbelőtte magát s néhány órai szenvedés után meghalt. Bajtársaihoz néhány bucsusort inté­zett, tettének okát azonban nem je­lölte meg. Deszállitott árakon csakis jóminőségű árukat ajánlunk, mert a karácsonyi vásárunk keretében orosházi fióküzletünk árukészletét is értékesítjük s igy az a szándékunk, hogy itteni évtizedes vevőközönségünknek juttassuk azokat a je­lentős előnyöket, amelyek fióküzletünk raktárának igen olcsón leendő értékesítésével jelentkeznek. Férfi szövet és szőnyeg ár­ukat, továbbá maradékokat feltűnően olcsón árusítunk. Tisztelettel: Méltóztassék karácsonyi vásárunkat vételkötelezettség nélkül megtekinteni. __________Konstantin Testvérek*

Next