Vasárnapi Újság, 1836 (3. évfolyam, 91-141. szám)

1836-02-14 / 97. szám

50 rek szint oly hamar és jól megejthe­tik ezt azon gyermekeknél, kik az napra vagy hétre kezek alá advák. De ugyan gondoljuk­ meg, mi lenne belőle , ha ezt az iskolamesternek­­50-70-80 gyermek közt egyedül kel­lene megtennie! Ez nagyon hosszas időbe kerülne és fárasztó volna. A­­zért hát inkább egészen annyiba hagy­ja. Innen van aztán hogy a3 gyerme­kek gyakran mocskosok, rondák, és idegennek és helybelinek csömört o­­koznak, ha látják őket. 3) A3 gyermekek ilyi iskola ren­dei igen természetesen sokkal kön­nyebben és hamarább tanulnak, mivel minden gyermek külön vé­tetik, külön tanittatik és külön ügyelet van reá. A3 hol húsz, har­­mincz gyermeket egy csomóban egy­szerre tanitnak szótagolni, olvasni 3sat, sohasem tudja bizonyosan a3 tanító, ki ügyelt, ki nem. Ha azonban még har­mincznak , negyvennek írni 3s számot vetni kell, soha sem tudhatja az is­kolamester, ki komédiázik vagy paj­koskodik alattomban. Egy tanítónak csak két szeme van 3s nem nyolcz­­van 3s e3 szerint nem lehet mind a 3 a3 nyolczvan mellett. Innen van az, hogy a3 gyermekek, mi­után sokáig iskolába jártak, édes keveset tanul­tak, kivé­vén egy nehányat, kiknek természeti szorgalmuk van, és azon kívül otthon is reá szorították az i­­gyekezetre. Ezek meglehetősen tud­nak olvasni, írni, számot vetni. Eb­ből is áll minden. 4) A­ kölcsönös tanítással ellen­ben másként foly a­ dolog. Mivel ott korábban megtanulnak olvasni, írni, és számot vetni, a­ jobbaknak még idejek marad több hasznos dol­got is megtanulni, mi egész ér­tökben javakra szolgál, p. o. különbféle feladott tárgyak felől gon­dolataikat helyes írással és jó ren­del feljegyezni; épületekről, erőmí­­vekről és szerszámokról szép és pon­tos rajzokat készíteni; erdőt, mezőt helyesen kimérni, 3s tartalmukat fel­­számitni; a3 föld golyóbist, tartomá­nyokat, népeket, továbbá hazájok történeteit és végre az Isten nagysá­gát és dicsőségét a3 természet mun­káiban megismerni. A­ mit az iskola mester még nem tud, megtanulhat­ja, 3s a 3 pap is örömest segít rajta, ha igazán Isten embere. 5) Az is, hogy a 3 gyermekek ma­guk tudatlanabb társaiknak tanítói, 3s vezérei, nagy hasznukra van. Ta­nítás közben még többet tanul­nak. Itt elméjek önerején munkálko­dik, nem csak béveszen, hanem ád is. Ilyenkor érzelmek, figyelmek, i­­télőtehetségek gyakorlódig. Megtanul­ják mással közölni a­ mit tudnak, és tapasztalásból megtanulják , men­nyi fáradságába került és még ke­rül jó tanitósoknak is az ő oktatásuk. Ez tiszteletet és hálát gerjeszt ben­nük és őket a­ gyengébbek iránt sze­lídségre és türedelemre bírja. II) Ezen tanításmód hasz­nai az iskolamesterre nézve. Iskolák tulajdonkép a3 gyerme­kekért és nem a3 tanítókért vannak a3 világon; ha tehát a3 gyermekek­nek világosan hasznuk van a3 köl­csönös tanításban , ez úgy gondolom elégsé­g­es lenne.

Next