Vasárnapi Újság, 1836 (3. évfolyam, 91-141. szám)
1836-02-14 / 97. szám
50 rek szint oly hamar és jól megejthetik ezt azon gyermekeknél, kik az napra vagy hétre kezek alá advák. De ugyan gondoljuk meg, mi lenne belőle , ha ezt az iskolamesternek50-70-80 gyermek közt egyedül kellene megtennie! Ez nagyon hosszas időbe kerülne és fárasztó volna. Azért hát inkább egészen annyiba hagyja. Innen van aztán hogy a3 gyermekek gyakran mocskosok, rondák, és idegennek és helybelinek csömört okoznak, ha látják őket. 3) A3 gyermekek ilyi iskola rendei igen természetesen sokkal könnyebben és hamarább tanulnak, mivel minden gyermek külön vétetik, külön tanittatik és külön ügyelet van reá. A3 hol húsz, harmincz gyermeket egy csomóban egyszerre tanitnak szótagolni, olvasni 3sat, sohasem tudja bizonyosan a3 tanító, ki ügyelt, ki nem. Ha azonban még harmincznak , negyvennek írni 3s számot vetni kell, soha sem tudhatja az iskolamester, ki komédiázik vagy pajkoskodik alattomban. Egy tanítónak csak két szeme van 3s nem nyolczvan 3s e3 szerint nem lehet mind a 3 a3 nyolczvan mellett. Innen van az, hogy a3 gyermekek, miután sokáig iskolába jártak, édes keveset tanultak, kivévén egy nehányat, kiknek természeti szorgalmuk van, és azon kívül otthon is reá szorították az igyekezetre. Ezek meglehetősen tudnak olvasni, írni, számot vetni. Ebből is áll minden. 4) A kölcsönös tanítással ellenben másként foly a dolog. Mivel ott korábban megtanulnak olvasni, írni, és számot vetni, a jobbaknak még idejek marad több hasznos dolgot is megtanulni, mi egész értökben javakra szolgál, p. o. különbféle feladott tárgyak felől gondolataikat helyes írással és jó rendel feljegyezni; épületekről, erőmívekről és szerszámokról szép és pontos rajzokat készíteni; erdőt, mezőt helyesen kimérni, 3s tartalmukat felszámitni; a3 föld golyóbist, tartományokat, népeket, továbbá hazájok történeteit és végre az Isten nagyságát és dicsőségét a3 természet munkáiban megismerni. A mit az iskola mester még nem tud, megtanulhatja, 3s a 3 pap is örömest segít rajta, ha igazán Isten embere. 5) Az is, hogy a 3 gyermekek maguk tudatlanabb társaiknak tanítói, 3s vezérei, nagy hasznukra van. Tanítás közben még többet tanulnak. Itt elméjek önerején munkálkodik, nem csak béveszen, hanem ád is. Ilyenkor érzelmek, figyelmek, itélőtehetségek gyakorlódig. Megtanulják mással közölni a mit tudnak, és tapasztalásból megtanulják , mennyi fáradságába került és még kerül jó tanitósoknak is az ő oktatásuk. Ez tiszteletet és hálát gerjeszt bennük és őket a gyengébbek iránt szelídségre és türedelemre bírja. II) Ezen tanításmód hasznai az iskolamesterre nézve. Iskolák tulajdonkép a3 gyermekekért és nem a3 tanítókért vannak a3 világon; ha tehát a3 gyermekeknek világosan hasznuk van a3 kölcsönös tanításban , ez úgy gondolom elégséges lenne.