Vasárnapi Újság, 1846 (13. évfolyam, 608-658. szám)

1846-09-27 / 646. szám

612 illeti, úgy tanulák a* tagok, hogy e­­zek természetesen folynak a* kitűzött előkészítő czélból. Tehát mindenek felett első tárgy lenne az ötödik és hatodik kisgyűlésben megalapí­tott első folyama az elemi b­e­­széd-és é­r­t­e­l­em gy­a­k­o­r­l­a­toknak egész terjedelmében, továbbá irni­­o­l­v­a­s­n­i-t­a­n­i­t­á­s az oktatástan mas igényei szerint; fejbeli számolás a’ közkezén forgó K­i­s­d­ed­e­k szám­vet­ése nyomán, az alaktan­ból egy röv­iditett folyam­at kis gyűjtemény­nyel, kerülve minden tudományos­ értel­mezést; elemi rajzolás, főképp a­ lapok képeinek természet utáni raj­zolása, vastagpapírból kivágása stb.által Végre önkényt érződik, hogy a­ szép, nemes és e­r­k­ö­l é­s v­a­ll­á­s­i érzel­mek felébresztését is már itt meg­kezdenék, jelesen cz­élszerűen kisze­melt mesécskék, kis beszélyek elmon­dása, majd olvastatása és fel-felmon­­datása által. Mindezen bővebben is kifejtett né­zeteket a' többség magáévá tevén, halászattá lop. A’ nevelői­ kor legczélszerű­bbnek látná a’ tárgyalt elemi beszéd és értelemgyakorlatok 1. folyamat­aként illeszteni fennálló intézete­inkbe, hogy egy az iménti nézetek nyomán rendezendő , figyelmezésre és tanulásra képe­­sitó elő tanoda fogadja be az alsó osztály­ra még képességgel nem bíró 6 — 8 éves újoncz tanulákat, és kebeléből feljebb ne bocsássa, mig a’ szándékolt]előkészület (beszélni, figyel­­mezni, irni , olvasni, fejben számolni tudás ) kielégitőleg el nincs érve. Ezen előtanodának így nem lévén egyéb czélja , mint a’ jól el­rendelt elemi iskoláknak, melyek mint­­egy kapcsoló lánczszemül szolgálnak, egyfelől az óvodák, másfelől a’ nép -, polgár - és tudományos iskolák közt, önkényt feledtete a’ körnek azon óhajtása, vajha mindezen elő­számlált tanodáink épületébe ilyen tanulásra és tanodára képesítő el­­­ő cs­a­r­n­o­k (előkészí­tő osztály) vezetne.’") Utoljára a’ beszéd és értelemgy­akorlatok későbbi folyamatra nézt, abban jön megállapo­dás, hogy azokat legczélszerűbb lenne mint hatodik gyűlésünkben is mondva volt­, az a­­ny­a­nyelv tanításával kapcsolni ö­s­z­s­z­e.­­ Takács társunk, szakmájába tar­tozó két munkára teszi figyelmetessé a* kört, egyik: Dr. E. F. Unger: Der erste Unterricht in der Geome­trie. Erfurt, bei Keyser 1844. Ezen munkáról Wittsteinnak egy bírálata áll a* Paedago£. Revu© folyó évi januariusi füzetében; szerinte Unger Euklides követője, modorja syntheti­cal: elől feladatok vannak ’s ezekből hozza le igen jól az állítmányokat.. A’második részbeli állítmányok job­batlán ismétlése az első résznek, el is maradhattak volna. Az első rész néptanodáknak jó és elég is— kár, hogy a’ szabályos hatszög és körvo­nal kiszámítását minden magyarázat nélkül belévegyiti. A­ másik figyelemre méltó mű egy értekezése szertint tanár Lang­bein­na­k a’ Pad. Revue februári fü­zetében: a’ számtannak a* mértannal leendő párt huzamos tanításáról. Ez kezdődnék a* számoknak és vo­nalaknak öszszetésén ’s végződnék a* mathesis felsőbb részein és physikán. Sok jó van benne. Tudomásul szolgál. 3. Ugyan­ek­kor Salamon társunk is ajánlá Horatiusnak, Orelli és Dit­­t­en­b­u­r­g­e­r által szerkesztett és egyik a’ másikat pótló jeles iskolai kiadá­sait, melyekről nagyon dicsérő bírá­lat áll a’ pad. R.evueben. Szolgál tudásul. 4. A’ jegyző szóba hozván, hogy vidéki tagjaink távollétök miatt nem * ) Örvendve jelentjük és részint talán a’ kín­által ébresztett eszme felkarolásának tulajdoníthatjuk , hogy egy ily előtanoda a’ kol. ev. r. collegiumban már­ alapult.

Next