Vasárnapi Ujság – 1854

1854-07-09 / 19. szám - Közhasznu beszélgetések. Molnár István 161. oldal / Ipar-; müvészet-; gazdászat-; természettudomány

i 161 inkább csak fűtésre s kovácsolásra, de koksz-égetésre épen nem használtathatnak. Mesterséges meleggyártásunk (tüzelésünk) a szénnek (szén­enynek) a légkör egyik alkatrészével az élen­nyek­ (oxigén) össze­kapcsolásán alapulván, kétségtelen, hogy azon anyag­ok­ mint tüzelő­anyag legtöbb értékkel, melly ugyanazon kiterjedésben ugyanakkora darabban legtöbb szénenyt tartalmaz. Többször ismételt kisérletek következő eredményt ma­ 100 font nyers bükkfa tartalmaz 20 font szénenyt „ „ száraz „ „ 40 ,. „ „ „ faszerkezetű barnakőszén 51 „ „ „ „ tűzfa (gyeptőzeg) . . 58 „ „ „ „ fekete kőszén .... 87 „ „ „ „ tiszta faszén .... 99 „ „ Miből világosan látható, hogy a faszén után legjobb tüzelő­szer a fekete kőszén. A kőszén által előidézett hő­erő, melly a fent érintett szerv­telen (anorganicus) részek különböző mennyisége szerint vál­tozik, honunk különféle köszönetben, Nendtvich tanár urnak e részben tett jeles vizsgálatai szerint (Lásd a Magyar természet­tudományi társulat évkönyveinek II. kötet. 138 s következő lapjait), következőleg mutatkozott : a (száraz) bükkfa által előidézett meleget 100-ra tévén, az esztergomi kőszenek fűtő­ereje részen 127-et, a brennbergié 133-at, a komáromié 139-et, a szabolcsiak­ s krassóiaké .... 188-at, a vasassié (Baranyából) 199-et, vagyis majdnem még egyszer akkora mint a bükkfa által elő­idézett. Ha már a fentebbiek nyomán indulva, egy lábnyi hasábok­ból álló bükkfa ennek súlyát közép­számmal 26 mázsára s 75 fontra tesszük, akkor következő kőszén mennyiségek pótolnak egy öt bükkfát : az esztergomiból 20 mázsa 95 font brennbergiből 20 „ 6 „ krassóiból . 14 „ 18 „ pécsiből . . 13 „ 83 „ vasassi . . 13 „ 42 „ Ezekből minden kőszenek viszonylagos becse a fáéhoz mérve könnyen meghatározható. Ha például a bükkfa ölének árát felvágatással, mi a kő­szénnél elesik, 15 pftra tesszük, az esztergomi kőszén mázsájá­nak árát pedig 30 krra, akkor annak olly mennyisége, melly a bükkfa ölét pótolná, középszámmal 10 ft 30 krba jő; — s igy kőszén-fűtéssel minden ölnél 3—4 pft meggazdálkodtatik, — mi első tekintetre nem igen sok, de éveken át mégis tetemes különbséget teszen. A kőszénnek illy ára mind a mellett, tekintve ennek rop­pant telepeit, nemcsak nem olcsó, sőt aránylag felette drága, mert mig Angolhonban a nyers kőszén mázsája 4% krba jő, nálunk ötször hatszor annyiba kerül. Eddig fennálló törvényeink szerint a földtulajdonosnak, • földjében talált kőszén­ nyerésére kizáró jogot adván, — sok te­lep a földbirtokosok e részbeni tudatlansága, sőt gyakran rész­akarata miatt haszontalanul hever, mig más telepek ügyetlen s a bányászat rendes kezeléséhez nem igen értő vállalkozók ke­zeire jutván, kik pillanatnyi hasznukon kivül mit sem, legke­vésbé pedig a jövő nemzedékre ügy­elének, ezek által pazarlók módjára kizsákmányoltalak; — s miután illy körülmények kö­zött a kőszén­nyerés honunkban moliozásnál (Raubbau) nem egyéb, nem kell csodálnunk, ha a leggazdagabb telepek téko­zoltatnak, s a jövő nemzedékekre használhatlanokká tétetnek. A „gőzerő­s gépek minél terjedtebb alkalmazása" s a fent­emlitett „visszaélések czélszerü törvények általi meggátlása" azon két feltét, mellytől honunkban a kőszén-mivelés emelke­dése s a nemzeti gazdagság egyik fő forrásának megnyitása függ, mit annál kevésbé szabad szem elől tévesztenünk, mivel, Nendtvich tanár ur szavaival élve : „ezen megbecsülhetlen ado­mánya a természetnek nem egyes nemzedék, annál kevésbé egyes egyének, hanem az egész emberiség s minden jövő nemzedékek szent tulajdonának s olly tőkéjének tekintendő, melly egyedül csak a kamatok hasznunkrai forditására van átengedve, s mel­­lyet a jövő nemzedékre, a mennyire lehet, csonkitlan állapotban juttatni egyik legszentebb kötelességünknek kell ismernünk." Dr. Hegedűs. Közhasznu beszélgetések, ii. — Mi jóval tölté a mult hetet, Gábor gazda? — Füredre voltam, tiszteletes uram. — Füredre, illyen munka­időben? — De hát, mit tegyen a szegény ember? Ez a Hersli zsidó jó fuvart igért, — egy kis sóra való is kell, — gondolom magamban — aztán csak ellóditottam; de biz én el nem vinném többet, ha a szeme ugy kopogna is, mint a foga. — Nagy szó az Gábor gazda, — talán valami szerencsétlenség történt ? . . . — Történt bizony, még pedig akkora, hogy majd a Balatont kerül­tem meg miatta. — Kiváncsi vagyok a dolgot hallani. — — Ez a zsidó még Szamárdi körül emlegetett valami ollyasfélét, hogy vele a tihanyi templom szóba áll; én a beszédet csak kötekedésnek vél­tem s jó­formán rá sem ügyeltem. Könnyen átléphettem árnyékomat, a mint a komp Tihanyba szállított bennünket — beálltam a korcsmába va­lami keveset kapatni. Az én zsidóm egyszer csak megkapja szűröm gal­lérját, s a másik kezével int, hogy utánna mennék. — Hersli! — mondám neki — aztán lóvá ne tegyen ám, mert majd megúsztatom ebben a kis pecsétában! — Ekkor már egy dombtetőn álltunk. — Ne fhéljen Ghábur szomszéd! — kiálta a zsidó. Ne fhéljen Ghábur szomszéd! — hallatszott ugyanazon mondat a templom felől. Nem hittem fülemnek — azt gondoltam, hogy mind kétszer a zsidó kiáltott: — Kiálts még egyszer zsidó! . .. kiálts még egyszer zsidó! — Jézus ne hagyj el! — úgy néztem a szájára, mint most tiszteletes uraméra, midőn másodszor hallottam az általam kibocsátott szavakat, és mivel nem ez szólt, a hang pedig ismét a templom mellől jött, — egy perczig sem kételkedtem tovább, hogy ez az Izrael maradéka nem az ör­dögökkel compániáz. — Ejnye, ejnye, Gábor gazda! hát illyen csekély ember ki­gyelmed? — mennyit beszéltem én a szószékről, de máskor is, — nem kell babonát hinni; a mi az emberi ész előtt egy kissé föltünő, az mind csak a természet munkája s kigyelmed még sem okult belőle? .. . — Dehogy nem, dehogy nem! — mindjárt lelkiatyám jutott eszembe, és föl is tettem magamban, hogy hazajövetelem után legelső tenni­valóm lesz fölvilágosítást kérni a dologról. — — Adok, szivesen adok, csak aztán magyarázatom kiáltószó ne legyen a pusztában; — míg azonban a dologra térnénk, hogy jobban megértse figyelmed, a következőket kell előre bocsátanom : Mindazt, a mi tért vagy helyet foglal el — testnek nevezzük. A testek vagy rugalmasok, vagy rugalmatlanok. Rugalmas test az, mel­y bizonyos erő hajtására formáját elveszíti, de az erő fölhagyásával azt újra visszanyeri; ha vissza nem nyeri — rugalmatlan az. Például: élő­fáról egy ágat lemetszvén, próbálja azt figyelmed gyengén behajtani; a mint a hajtással felhagy, tapasztalni fogja, hogy az előbbi formájára is­mét visszaugrott . Erre azt mondjuk, hogy az ág rugalmas test. Ha az­tán most meg lépesmézet vagy irósvajat veszünk, bezzeg nyomogat­hatjuk azt ujunkkal, a nyomás után soha sem fogja előbbi formáját vissza­nyerni. Erre meg azt mondjuk : a lépesméz és irósvaj rugalmatlan test. — Mondjon hát nekem Gábor gazda egy rugalmas testet, ha értette beszédemet. — Akár többet is egynél, tiszteletes uram. Hát a hús, — hajam szála, — kender, — aztán meg a szőr. — Igen jól van; azt gondoltam, hogy úgy járok figyelmeddel, mint az egyszeri profeszor diákjával. A diák ugyanis nem figyelmezvén a magyarázatra, midőn tanárja rugalmas testet kérdezett tőle — fenhan­gon kiáltá el. „Hát a szamár is rugalmas, tekintetes tanár úr." — No ez is megadta neki! ha ha ha! — Mondjon figyelmed most meg egy rugalmatlan testet. — Azt gondolnám tiszteletes uram, hogy az ólomgolóbics is az. — Helyes, de most meg én nevezek egyet kigyelmednek : hát a levegő millyen test? — mert csak ebből magyarázhatjuk ám ki a tihanyi esetet! — — A levegő ... a levegő . . . bizony nem tudom én szentatyám. — — Az is rugalmas. Gondolom nem egy hólyagot fújt föl életében, Gábor gazda, — nem tapasztalta, hogy ha ujával benyomta, behorpadt» — de a nyomás megszűntével ismét előbbi formájára pattant? . . . — Igenis vettem észre.

Next