Vasárnapi Ujság – 1855

1855-03-11 / 10. szám - Népiskolák leleplezett mysteriuma. Edvi I. P. 76. oldal / Nevelésügy

76 A népiskolák leleplezett m­­ysteriuma. E nagy beszédteremben , melly sokak rokonszenvü óhajtá­sával találkozólag, egy szerencsés órában megnyittatott, mint beszélő társ következtetem a sort az iskolaügyre, most állván telve a tanodák oktatandó gyermekekkel, és elmondom nézetimet a falusi népiskolák mysteriumáról, (olv. myszterium) azaz: szent titkáról; melly czim alatt az iskolaszobák négy fala közt gya­koroltatni szokott fenyitéseket értem. A tökéletes embernevelésnek, mint ezt Poroszhon szintén az ideális elénk tükrözteti, *) folytonos iskoláztatásnak kell lenni, bölcsötől a koporsóig; illyennek hazánkban is előbb-utóbb. A kisded korból kinőve, melly közvetlen az édes anyai ápolás között foly le a családszobában, a gyermeket kiadják háztól elő­ször is az óvodába, hol olly elemében érzi magát, mint a hal a vizben, innét a népiskolába, innét a reál, vagy (az nem levén) a vasárnapi iskolába, mellyel a már felserdült ifjú és leány ad­dig jár , mignem házasságra lépvén, beérkezik ama legfőbb életiskolába, mellynek tömkelegéből aztán nincsen többé sza­badulás se ki, se be. Iskolát pedig én nem tudok, nem is akarok képzelni fenyí­ték nélkül, ennek vékony és vastag nemem­ által. Meglehet, hogy a porosz eljárás szerint óvodázott gyermekek olly erkölcsösen lépnek iskolába, hogy őket, mint megannyi fél angyalokat, csak selymes büntetéssel illetni elegendő, m­illyen pl. a mezőn rájuk nézés , ujjak­ néma feddőzés , pirongató szó, vagy legfölebb kis bezárás. Illyen tanulók mellett aztán a ferula (tenyér­verő), bot, vessző, térdepeltető, és a büntetési szerszámoknak minden bun­kós készletét, bizvást ki lehet küszöbölni az iskolák szobáiból.— De a magyarhoni népiskolákkal a dolog egészen másképen áll jelenleg még. Óvodák hiányozván, a gyermekek szinte hatodik évekig önmagukra hagyatván, elvadulnak és erkölcseikben megromlanak, szüleik sem birván a fenyítéket illően kezelni és huzamosan föntartani. Milly vakmerő és daczos fiukkal van sok­szor egy falusi isk. mesternek vesződése , arról fogalma sem le­het másnak, mint a ki e hivatalnok praxisát nézte, látta, vagy maga is ízlelte. Azért isk. látogató és polgári kormányzó itt i­e­­hezen ítélhet méltányosan , hacsak valamikor ő maga is tanító nem volt. E ritka szerencsében részesült Lajos Fülöp, a volt fran­czia király, üldöztetése idején, 8 hónapig tanítóskodván Helvét­honban a reichenaui intézetben, ki aztán trónra jutván, képes is lett isk. ügyekhez szólni, és mint valahai iskolamester-társ (igy irta magát alá 1837-ben egy gyűjteményhez a szegény isk. mes­terek felsegélésére,­ s igy tudta e néposztályt és teendőit mél­tóan megbirálni.A mi szilaj magyar ficzkóinkkal, isk.mester, po­roszféle érzelgő fegyelemmel semmiképen nem boldogulhatna; és illyenekre nézve a testi büntetés elkerülhetlen szükséges rész, és pedig nem pöczintési, hanem fájósán megverési jó adagban. S igy szolgáltatik alkalom falusi isk. tanitóknak a szigorú fenyi­ték-tartásra, mellytöl az átmenetel a zsarnokságra hamar meg­szülemlik, mi már tulság és meg nem bocsátható hiba. Igen­ kivánom, hogy legyen fenyiték az iskolákban, vé­kony, vastag, selyem, darócz, a réteknek súlya szerint. Vesszőt a gyermeknevelés mellett meghagyja a szentírás is. Sőt azt is illőnek tartom a szemérem és becsületérzés kímélése tekinte­téből, hogy a büntetés mysterium legyen az iskolában. Az lé­gyen a házi is, midőn az atya büntet, bezárt szobában, egyedül a családtagok levén jelen szomorú arczczal; de a cselédség messze eltávolítva, hogy az ne is tudja, bent mi történt. Lám mysterium a katona büntetése is, ki midőn vesszőztetik, vagy deresre huzatik, az mindig elzárt körben és titkon szokott végbe vitetni. Illyést nézni nem­ katonának tilalmas, a minthogy efféle scena látása nélkül élhetünk is, halhatunk is boldogul; mindent tudni s látni, csak íróknak való csemege levén. Sőt a megfenyi­tettnek hivatalosan meghagyatik, hogy a rajta esett katona­dolgot senkinek ne beszélje, és váltig tagadja el, bár ollyankor a meglakolt el nem kerülheti, miszerint a pajtások kissé ne gú­nyolják, hogy millyen szép prézentet kapott, stb. — Az iskolai fenyítés is, úgy illő, hogy csak a négy fal között vitessék végbe zárt ajtóknál, tanitó és tanítványok mindnyájan szomorú arczczal jelen, — más senki se; — mit a büntetett gyermek nem is szokott kicsacsogni az iskolából. De ezen mysteriummal a falusi tanítók közül sokan vissza­élést gyakorolnak : mit önmaguknak megengedni épen azon okból merészelnek, mivel az eljárás mysterium. És a helybeli pap vagy isk. látogató, — bármit mást mindent kinyomozhat, — de annak nyomára, hogy a fenyiték mi módon gyakoroltatik részletesen, el nem juthat semmiképen. S igy a tanitó még több bátorságot vesz magának, e veszélyes mysteriumot a tanulókon szeszélye szerint folyvást űzni, — néhátt szinte hidasba­ zárás s más olly aljas kínzásokkal, mellyeket tollamból kiereszteni, visszaborzadok. Nem lehet e titkot kinyomozni azért, mivel annak kibeszé­lése, a tanulók zárt társaságában kemény buszúállás terhe alatt meg van tiltva. Félnek és rettegnek is ettől a gyermekek, s nem könnyű, belőlük hírt kisajtolni az iskolában történtekről. — Bár­ki legyen a fenyített és bármilly zsarnokság uralkodjék az iskolában, annak nincsen híre, és az nem jut el a lelkész füleibe. Ha a megvert gyermek, testét fejétől talpig valamelly részben napokig sajogva fájlalja is , ő azt még szüleinek sem fedezi fel, és készebb azt hazudni, hogy el talált esni, vagy hogy tanuló­társaival kissé verekedett. De tegyük, hogy gyermek meg pa­naszkodik is szüleinek, ezek, mivel maguk, a fenyítéket háznál kezelni nem tudók, gyermeköket beállításkor a tanító elé az­zal a kívánsággal vezették fel, hogy ezt „a csintalan fiút csak jól megregulázza ám" — nem léphetnek fel magzatjok védelmére sem lelkésznél, sem­ szembe a tanítónál; kivált hol ez még jegyző is. Csak mikor a gyermek iskolából már rég kimaradt, és mestertől nem­ fél többé , akkor beszéli el, mi történt vele az iskolában ekkor, ekkor. Szemeim előtt járnak, fiók egyházaim­ban felnőtt ifjú egyének, kiket gyermek­korukban tanítójuk tett holtiglan hibásokká;­­— egy pórlegény, ki a tenyérbe verés sebét gen­nyel folyó tenyerében ma is hordozza, — egy mind­két fülére siket fiu, ki e szerencsétlenségbe tanítói kezek miatt esett, stb. és nekem ezeket, mikor történtek, senki nem adta tudtomra. Az isk. fenyiték bitorlását pedig nem lehet eléggé nagyra tenni. Milly veszélyhozólag hat ez a népnevelésre , kitetszik abból, hogy azáltal a gyermekek testök épségében és érzékeik­ben holtig tartó kárt vallhatnak , nyavalyatörésbe eshetnek; — a szülők érzékeny szívfájdalmakkal fuvartatnak, — a tyrannizált tanuló sereg keményszivüségre vezettetik, — a megkínzott gyermek bosszúállásra gerjedez, — barbársággal a jó erkölcsre átalján mirigy árasztatik ; az iskoláztatás iránt viszont, mellyet áldásképen akarunk a szüléknek magasztalni, idegenség terjedez mind szülékben mind gyermekekben. Valóban is, sok szülők, gyermekeiket féltvén , az iskolából kifogják s tanulatlanul hagyják felnőni, csakhogy testökben épek maradjanak. Magára az isk. tanítói karra háruló becstelenséget és szégyenvallást nem is emlitvén. De hogyan fojtsuk el tehát iskoláinkban e gonoszt gyöke­resen , vagy — mi még óhajtandóbb — hogyan vehetjük annak elejét ? arra fogunk még felelni a következőkben. Bármi gonosznak irtása tárgyában, jobb azt eltávolítani mint orvosolni, jobb megelőzni mind megelőztetni. S itt az egyetlen feltétel, melly nélkül ez ügybeni javulásról szó sem lehet, az óvodáknak létrehozása hazaszerte minden helységek­ben. A mellé az u. n. praeparandiák, azaz: isk. tanítókat képező intézetek (képezdék) felállítása megyénként. Mert ebben vezet­tetnek az ifjak mind szaktudományi mind erkölcsi tekintetben a miveltségnek olly fokára, mellyen néptanitókul felléphetnek és illőbben is dijaztathatnak ; holott jelenleg ők e foktól még a tal­ján messze állnak. Praeparandiában vezettetnek az okos bánás­módra is gyermekekkel, és humán fegyelem-gyakorlásra, hogy igy a szülők az ő legdrágább kincseiket, a gyermekeket, bátran kezeik alá adhassák. Ugyan ebben ismertetnek ki a hirtelen ha­ragú és mérges természetű egyének, kiknek isk. tanítói tiszt­ségre belső hivatásuk nincsen, és e pályától jó idején eltávolít­tathatnak. A jelent illetőleg, addig is, mígnem óvodák és képezdék *) Részletesen általam leirva a Tudományos gyűjteményben, 1835. XI.

Next