Vasárnapi Ujság – 1856

1856-04-13 / 15. szám - A két Bikk. Filep M. 127. oldal / Elbeszélések - Santalok lázadása (kétkép) 127. oldal / Nép- és országisme.

A két B­i­k­k. Elbeszélés 1590-ből. Borsod megye keleti részén — a Hejö vizének Tiszába ömlésé­től nem messze, ott, hol e csöndes kis folyam, három domb alatt két ágra szakad — volt 1590-ben két falu, vagy­is inkább két kis telep. Az északi dombon, a Hejö egyik ágának bal partján emelkedett Nemes-Bikk, egyszerű kis templomával, mellytől a deszka torony mintegy husz lépésnyi távolságra esett. Ezzel átellenben, a déli dombon, a Hejő másik ágának jobb partján állott Paraszt-Bikk, kicsinyke deszka templommal és torony­nyal, olly közel a vizhez, hogy csaknem bele buknék. — A falube­liek — ha valami végezni valójuk volt — csolnakon közlekedtek egymással, mi ugyan nem nagyon sűrűn történt , lenézvén a nemes­bikkiek a paraszt-bikkieket, mint parasztokat; ezek pedig irigyelvén amazoknak — mint nemeseknek — boldog állapotját. A harmadik vagy nyugoti dombot Bárdospartnak hitték, mivel itt a tatárok 1241-ben, a szomszéd muhi győzedelem után, legalább is két ezer elfogott magyart bárddal lenyakaztak. A három domb megett tölgyes erdők sötétlettek, tul raj­tuk pe­dig szép nyilt rónaságon hullámzottak a gazdag vetések, s a lengő délibáb tündér habjai. Igy volt ez 1590-ben .... most nem ugy van. Csöndesen folydogál ugyan a Hejö még most is a három domb alatt; s Nemes-Bikk máig is fen áll, — csinos kis kerek falu, népe iparkodó, munkás, józan, takarékos. De Paraszt-Bikknek hűlt helye. Ez elpusztult, s pusztulásáról szivreható történetet tartott föl a hagyomány. * # * Szép nyári éj volt, s a teljes hold majd­nem olly fényessé tevé az éjszakát, mintha nappal lett volna. Mély csend ült Paraszt-Bikk fölött, mert a lakosok a hosszú napi munkában elfáradva, az álom balzsamos karjain szunnyadoztak. Már jól előre haladott az éj, midőn a nagy csendben egyszerre valami fuvola hanghoz hasonló lágy ének terjedt el. A hangok ma­gas helyről jövének, s olly túlvilágian, olly el-elhalólag rezgenek szét a néma falucska fölött, mintha a mennyből szállanának alá. A szívemelő dal megszűnt; s im, a deszka­tornyocska legfelső ablakából egy fehérbe öltözött alak bocsátkozik alá a templom te­tejére. Hosszú haja szétbomolva, fekete fátyolként lengett hajlékony tagjai körül, s hófehér kis lábaival biztosan járdáit alá­z fel a me­redek tetőn. Ollykor ollykor karjait a hold felé terjeszté, s olly moz­dulatokat tön, mintha repülni akarna. Vért fagylaló látvány volt, főleg midőn a templom gerinczén végig menve, vissza vissza­tért; mig nem végre a torony ablakához ismét fölemelkedve, ott eltűnt. Ez volt a szegény Fehér Kata, Fehér István uramnak, a pa­raszt-bikki Lévitának *) szerencsétlen alvajáró leánya. Még akkor ugyan nem tudták, s nem ismerték ezen kórállapo­tot, az idegbajnak ezen veszélyes nemét; s a köznép a szegény Fehér Katát valami elbűvölt lénynek tekintette; mindazáltal nem félt tőle, söt némi ajtatos tiszteletben tartá, mivel a halavány leány, egye­seknek sőt egész háznépeknek is sokszor mondott ollyan jövendőket, mellyek szóról szóra beteljesedének. Maga a nemes-bikki tiszteletes — kinek ekklesiájához tartozott a paraszt-bikki leány-egyház — maga ezen tudós férfiú, Dánszegi Áron uram — kigyelme is, gondolkozóba esett a szegény leány álla­potja fölött, midőn azt ollykor ollykor Fehér István uram, nagy lelki szomorúsággal el-elpanaszlá­k nékie. Illyenkor aztán rendesen elővevé a nagy kapcsos bibliát a tisz­teletes férfiú, s mintegy vigasztalásul fölolvasa néhány szent helye­ket bánatos Lévita társának : „Az Úr az, a ki betegséggel látogat; de ismét ő az, a ki vigasztalást is küld! . . Nyugtassa meg tehát ma­gát kigyelmed édes jámbor tiszttársam! majd eljön a segedelem on­nét felyül, azon szegény beteg leányzóra nézve is." Hanem Fehér István uramnak, mind ezen épületes vigasztalások mellett is nagy volt az ő szomorúsága. Nemcsak azért pedig, mert leánya szerencsétlensége olly leverőleg hatott reá , hanem azért is, mert ő rajta magán is hatalmas előhaladással mutatkozának a tüdő­sorvadásnak aggasztó jelei; s ha ágyba talál esni, mi lesz akkor a két betegből?. .vagy ha elhal, még inkább mi lesz szánandó leányából?.. És hiába hordoza számára a kegyeletes falusi nép fekete kecske tejet . . . ö érezé, hogy meg vannak számlálva földi napjai. *) Könyörgő, éneklő, tanító egy személyben. A nyár elmúlt, s az ősznek előjelenségeit mindenütt hirdette a természet. A gólya, fecske elköltözött. A munkás nép beljebb húzó­dott a mezőkről, héj alá takarítván az esztendő áldásait. A fák leve­lei megsárgultak, s hullni kezdenek. Vasárnap reggel volt. Derült s tiszta vola az égbolt, mintha ő is ünnepelni akarná a munkás természet pihenésre hajoltát. Csak itt ott lebegett — elszakadozott fehér fátyolként — a magas kék leve­gőben az őszi ökörnyál. Megcsendült a harang Nemes-Bikken, s alig terjedt szét ünne­pélyes hangja a levegőben, midőn vissza­válaszolt neki nagy szomo­rúan, a paraszt-bikki harang is. A paraszt-bikki nép elcsodálkozott. Hiszen a jámbor Lévita már régen az ágyat nyomó, tiszteletes Dánszegi uram meg Nemes-Bikken prédikál : vajon miért szólalt hát meg egyszerre a két falu ha­rangja? . . No de — gondolák — talán valami diákot küldött által a tiszteletes ur, hogy végezné el az isteni szolgálatot. És e gondola­tok között, a templomba mindnyájan el bétakarodának. Az ének megzendült,s lelket ragadó hangjai az egeket verdesék. E közben a diák vagy pap helyett, egy fekete ruhába öltözött leány közelgete a szószékhez; s onnan egyenesen a templom köze­pére menvén, az Úrasztala előtt megállott. Fehér Kata volt. Csaknem átlátszó fehérségű hideg alabástrom arczán alig mutatkozott valami életjel; olly merev, olly jegesült volt az, mint egy halotté. Az ének megszűnt, s a gyülekezet megfélemlett bámulásban hallgatott. „Én húzattam meg a harangot — szóla a leány csöndes bána­tos hangon — hogy tudjátok meg, miszerint jámbor Lévitátok, Fe­hér István, az én jó atyám nincs többé. Ö, ki harmincz esztendeig élt köztetek, ez éjjel itt hagyott benneteket. A megsárgult fa­leve­lekkel együtt ő is lehullott az élet fájáról." E szavak után, a gyülekezet férfi tagjai között nagy megindu­lás, az asszonyok közt pedig csöndes zokogás támadt. „De ne szánjátok őt — folytatá a bus leány. — Ő már boldog, boldogabb mint e földön bár akár ki is! S ne sirassatok engemet; mert én is boldog leszek, hozzája költözvén amaz édes vidékekre." .. Ekkor arcza egészen átszellemült : „Sirassátok inkább magatokat! . . mert itt jő reátok fekete szár­nyakon a nagy veszedelem; az iszonyú vég elpusztulás. . . És, ha valaki közületek saját házát agyon lövi : tudjátok meg, hogy közel van Isten izé—le—te Lerogyott; s olly erős görcsrohamok fogták körül szivét, hogy néhány kinos vonaglás után, ott az Urasztala előtt kiadá lelkét. Harmad nap múlva két hallottat kisért a temetőbe Paraszt-Bikk megszomorodott népsége, s tiszteletes tudós Dánszegi Áron uram ö kigyelme olly szivreható prédikácziót tartott, hogy a nagy sirásnak és jajgatásnak nem lenne határa. A két halott csöndesen nyugodott már a nyirkos hantok alatt, de a nép nem felejtő jámbor Lévitáját, s még inkább nem felejtheté leányát Fehér Katát, és az ő rettenetes jövendölését. N­a valaki közületek saját házát agyon lövi : tudjátok meg, hogy közel van Isten ítélete! (w*«? következik.) A santalok lázadása. Mielőtt a santalok lázadását bővebben előadnám, arról vilá­gosítandom fel az olvasót, kik azok a fantalok, s mi okozta láza­dásukat? Mielőtt az indusok Egyiptomból Indiába költöztek volna, a Ganges termékeny völgyeit, s az ország egyéb részeit is benszüle­tett, vallás, szokások, beszéd és színre nézve egymástól különböző néptörzsek lakták. Ezen néptörzsek, mellyek jelenleg vadon álla­potban Köles, Bhil, Dangur, Chino és Santal név alatt ismere­tesek, hajdan királyaik, uralkodóikkal bírtak, várakat, városokat építettek, s harczra szálltak azok ellen, kik megsértették, vagy háborgatták őket, szóval hatalmas nép valának.Az indusok maguk­kal hozván Egyiptom miveltségét India gazdag tereire, csakhamar ellenséges érintkezésbe jöttek az ős­lakókkal, s legyőzvén őket Gan­ges dús völgyeiből vadon erdők és bérezek közé űizék azokat, hol mintegy harmincz század lefolyása alatt tökéletes vadakká lettek; nyoma sem látszik rajtuk, hogy egykor hatalmas nemzet tagjai valának, vad, kegyetlen természetet öltenek, s most vallás, társa­dalmi intézkedések nélkül élnek.

Next