Vasárnapi Ujság – 1856

1856-04-27 / 17. szám - Kalotaszeg vidéke 143. oldal / Nép- és országisme.

I 143 varrása igen kényelmes, a szegezésnél pedig még nagyobb czélszerűsé­get fejt ki, mivel a dolgozandó művet a B és C géprész a mell közepéig tartja magasban, így a test csak­nem függőleges állásban tartatik , a­míg ellenben a kerekszékeni varrásnál a fejnek csaknem a térdig le kell hajlani, s a testnek jó nagy része, a mell, gyomor, tüdő és más belrészekre egész napokon keresztül nehezedik, a vér a fejre tolul, melly körülményből számtalan testi bajok s idő előtti elhalá­lozások eredtek. E gép felfedezésére inség teljes állapotom vezetett. Kora ifjúsá­gomban , még a vándorlási éveket sem töltve be, katonának állot­tam, s a 37-ik cs. k. sorezred gránátos osztályánál az egész szolgá­lati időt, káplárságig emelkedve, eltöltöttem, hol semmi testi bajok­kal nem ostromoltattam. Onnan haza jővén, eredetileg csizmadia­mesterségemet czipészm­esterségre fordítottam , s ezt szorgalmasan gyakorolván néhány évig, a sok görnyedt ülés miatt mellfájás és májdugulás betegségbe estem. Több orvossal közlöm mindinkább sulyosodó betegségemet, s ezen jó urak egyhangúlag a görnyedt sok ülést mondották betegségem okozóául s óvakodni intettek a sok üléstől. Betegségem okát magam igen jól tudtam, de az okot el nem hárithatom­, mert családomat két kezem munkájával kellett táplál­nom. Igy betegeskedésem mindinkább sulyosodott, m­ig egészen­­ munkaképtelen lettem. — Betegségem ágyba szegezett, s családom­mal egyetemben az inség szélső fokához közeledtem. Betegágyam­ban imáim és keserves fejtöréseim közepette jöttem a gépem eszmé­jére, s félbetegen készítettem el azt. Felgyógyulásom után e gépen kezdtem dolgozni és dolgozom rajta 1855. július elejétől a­nélkül, hogy előbbi betegségemnek legkisebb nyoma is mutatkoznék rajtam. — Én e gépet életem megmentőjének tekintem, azért belőle titkot­­ és egyedáruságot nem csinálok, hanem hálát adok a gondviselés­nek, melly engem azon gép eszméjére vezetett, mellynélfogva több ezres iparos társaimnak súlyos betegség s kora haláltól megmen­tethetnek. Böbeszédű­ségemért bocsánatot esdekelve, vagyok tekintetes szerkesztő urnák Nagy-Szalontán, april 7. 1856. alázatos szolgája Szathmári Lörinczi István, szalontai czipész. Utóirat : Egy illy gépecske körülbelül 10 pftért előállítható. Kalotaszeg vidéke, és magyar népe. Erdély bérezés honunk, régebben Kolos megye felső kerülete felvidékét az úgynevezett Kalotaszeg mintegy 80 falva foglalja el , általában kitűnő festői kellemekkel nem bír, de itt-ott regényes tájak nélkül sem szűkölködik, valamint néhol történeti tekintetben is érdekes. Délnyugotról havasos hegyláncz környezi; azokból erednek a Kis-Szamos és Fekete- rag/­ Sebes-Körös folyók, amaz Décsnél Belső-Szolnok megyében a beszterczei Nagy - Szamossal egyesülve, Szathmárnak tart, ez több havasi patakokat, azok között a Kalota patakot is, mitől Kalotaszeg nevét vette, magába vévén, szikla ágyon i­s rohan­t.-Várad felé tutajokat ragadva magával. Nyugot felöl, a Vlegyászu havas hegy tetején vonul el a Ko­los- és Biharmegyéket elválasztó határ; éven át, hosszasan hóval bo­rítva, ritkán veti le ködparókáját, kopasz bérczén az izlandiféle szúrós méh dúsan terem, oldalán bors-fenyőbokrok, s az ismeretes gyógyerejü bogyót termő gyalogfenyők örökösen sötéten zöldelnek, lejebb sudár fenyves erdők adnak deszkaanyagot a völgyi patakok fürészmalmainak. A Vlegyásza mellett, mint kisebb testvér, már merőben nö­vénylepte borzas fejét emeli a Vurvurásza, homlokán holttetem alakú szirtek csucsorodnak; déli oldalában nagyon a Voncsásza bar­lang, bel­ürege 60—70 • öl, magassága 4 öl, oldalában és merőben függőleges boltozatában sok, többnyire a kétlakiakhoz tartozó, még meglehetős épségű csontvázdarabok függenek , a bar­lang közepében tiszta forrás buzog.­­ Ezen barlang még a termé­szet néma keblében nélkülözve rejlik, holott egy szakértő termé­szetbúvárnak dús éleleletet adhatna. Nagy-Almás és Sebesvár helységek határain két várrom is mutatkozik : az utóbbit oláh nyelven Bologának nevezik, miről a köznép azt regéli, hogy egy Balog nevű zsarnok birtokosa építette volt. Lakosi Kalotaszegnek vegyesen •­­árok, oláhok; utóbbiak kivált a havasiak mokány név alatt érei kik a civil­ satio terén nagyon hátul állnak, s kevésbé szorgalmasak : ezúttal csak a magyarajku nép ösmertetése levén czélom, az oláhajku lakosok leírásával más alkalommal szolgálok. A magyarok, kik inkább a rónák és völgyek lakosi, tisztán 17, vegyesen az oláhokkal 23, öszvesen mintegy 40 helységben laknak, a polgáriasodás terén tovább haladtak, s naponta mind saját szor­galmuk, mind némelly közremunkáló lelkes honfiak segélyével előbbre haladnak. Foglalkozásuk földművelés, marhatenyésztés, faanyagokkal­ ke­reskedés. Találkoznak természeti hajlamok által képzett (natura­lista) jó kézművesek is. A népesebb helységekben népiskolák kedvező sikerrel alapít­ják, mikben mindkét nemű növendékek olvasni, írni, számtanra, vallás elveire oktattatnak, mikből a más vallású vagy ajkú növen­dékek sem rekesztetnek ki. A magyar lakosok középszerűnél magasabb termetűek. — A férfiak, született erejöket, gyakorlatilag fölhasználják a gazdászat és műipar terén. A nők mint egy borda szövetei ugyanazon testal­katúak , szabályos szép arczukat egybehangzó, tiszta ruházatuk na­gyon emeli. A férfiak öltözete : a nők által háznál szőtt gyapjuposztóból készített ujjas, mellyet ezondrának vagy darócznak neveznek, ugyanazon szövetből nadrág, nyárban vászonból, báránybőr mel­lény, az ifjaké vörös irhával kiczifrázva, széles karimájú kalap, hosszúszárú borjúbőr csizma, a szegényebbeknél bocskor, melly egy darab kikészített, némellykor készitetlen talpbőrből, és lábra tekert vászondarabokból áll. A nőké : sötét kék szinti ránczos rokolya, minek alsó széle az életidőhöz képest, vörös, zöld, kék vagy sárga, 3—4 ujnyi széles posztóhasábokkal vagyon beszegve ; rendesen báránybőr mellény; ingek saját kezök által szőtt kender, len tömött fodros vászon, saját­ságosan készítve, vállukon alul vörös, vagy kék pamutfonallal mes­terileg hímezve. Az asszonyok hajukat az ösmeretes kontyba szedik, vékony recze fejkötőbe szorítják. Ünnepnapokon fehér, máskor sötét­kék keszkenővel fedik. A leányok : téli időben zöld vagy sötétkék posztó, fekete bá­ránybőrrel prémzett, sárga vagy vörös selyem csipkével hímzett mellényt viselnek; nyárban vörös szövetből, fekete zsinórral befűzött mellény födi karcsú derekokat, s fehér gyolcs rokolyát hordanak. Vasárnapokon, vagy más ünnepélyek alkalmával, a templomba pedig mindenkor fejükön gyöngyökkel (nem napkeletiekkel) kirakott, s hátukon hosszan le­függő, különböző színű selyem szalagokkal fel­ékitett pártát hordanak, melly mint tiszta erkölcsük díszjele, nagy becsben tartatik. Ha valamelly lánytársuk erkölcstelenség gyanúja alá kerül, elsőbben csak maguk körében, a párta viseléstől eltiltják, s ha mégis pártásan jelenne meg, róla a legnyilvánosabban, templom előtt, vagy bár­hol a pártát és szalagokat, mint kakukról a pávatol­lakat, letépik s mindaddig mig magát ki nem tisztítja, társasá­gukban meg nem szenvedik. A fiatal nők és leányok kedvesebb halottjukat, pártájukon és hajfonadékukban fekete szalagokkal, fekete csizmával gyászolják, mert rendesen piros, kordován csizmát viselnek. A kalotaszegi magyarajku nép kevés kivétellel ev. reformált hitű; vallásához, miben született, ősi szokásukhoz, öltözetökhöz,nem­zetiségökhöz híven ragaszkodnak. Vendégszeretők, szorgalmatosok, tiszta erkölcsüek; a bántalmakat nehezen tűrik, azokért nem okozva, hanem nyíltan bosszúállók. — Sajátságos, azonban nem a legkelle­mesebb szókiejtéssel (dialectus) beszélnek. — Fájdalom, némi babo­nás balvélemény­ektől még máig sem menekültek meg, milly­enek a boszorkányok, kisértetek működései; csinálmányok, kuruslások s több e félék. De már ezeknek is hadat szentek a népiskolák, csak vezérek lennének. A tehetősebbek született gyermekek keresztelője alkalmával kö­zelebbi rokonukat, jó barátikat költségesen megvendéglik : a növen­dékek keresztszülőjöket mindenkor nagy tiszteletben, valamint azok is növendékjöket nagy szívességben tartják. — A keresztelőn megjelent vendégek, a koma czimet és barátságot hiven megtart­ják. — Régebben meg volt azon furcsa szokás, hogy ha a kereszt­komák valahogy összeháborodtak, a megbántott fél egy darab for­gácsra pökött, s azt mint a megszűnt komaság jelét a bántó félnek küldötte. A menyegzőt a legszegényebb is három napig tartó ünnepély és lakoma között tartja. Az úgynevezett násznagynak, ki az ünne-

Next