Vasárnapi Ujság – 1856

1856-06-08 / 23. szám - Javitsunk a cselédeken. Edvi Illés P. 195. oldal / Értekezések

195 szemeim előtt is már nem egyszer-kétszer merült fel egy — könnyen veszé­lyessé válandhatott, sőt néha életveszélyessé is vált — eset; meg fog bocsát­tatni az embert és hivatalát szerető orvosnak, ha egy tárgyat nem mulaszt­hat el fölmelegíteni polgártársaink eme tisztelt 03 hatályos osztályának emlékezetében. Különben is a nép közt rágódó balítéletek irtogatása háladatos, kiváló és méltó tiszte a lelkésznek és tanítónak. Ezt senki sem teheti tapintatosab­ban és jobb sikerrel, mint a gyarló embernek bölcsejétől sírjaiglani legmeg­hittebb barátja, a lelkész, és az emberi szemnek első felnyitója, a tanító. Méltó és kiváló tiszte, mert alig lehet ármányosabb ellensége és felforgatója az em­ber földi jólétének, alig lehet az emberi nyomornak termékenyebb forrása és alig lehet az Isten képének lealázóbb kinövése, mint a balítéletek. Ezek mel­lett nemcsak nem lehet boldog, de nem lehet tulajdonképen erkölcsös és így vallásos ember sem. Méltán választják tehát tisztelt önök­ gyakran, szószéki és iskolai ta­nításuk tárgyául, általánosan és egyenként a nép elfogultságainak és balíté­leteinek életből vett színekkel való lerajzolását, azoknak gyakran nevetséges, többször veszélyes, mindenkor káros voltát, s intik atyailag híveiket és nö­vendékeiket azok levetkezésére s az önök által kimutatandó életbölcseségi út követésére. Illyen veszélyes és legelőször is megostromlandó balítélet lenne a sok közt az, hogyha valaki veszett állathoz közelit, már annak óvszerül kőrisbo­garat kell bevenni; vagy ha valakit megsértett a veszett állat, ha egyszer kőrisbogarat vett be, azonnal mentesítette és biztosította magát a rajta kitör­hető nyavalya veszedelme ellen. Kiváltképen biztosítottnak vallhatja pedig magát az ember akkor, ha a kőrisbogár bevétele után vizellésbeli erősödést szenvedett. Mind veszélyes­­­ és teljesen alaptalan elfogultság. Azért vélem pedig ezen tárgyat épen legelőször előveendőnek, mert ez időszakban lévén legtöbb veszettségi eset a kutyák közt, most történik legtöbb otromba bot­lás e mezőn. Legyen szabad nekem is e helyen ezennel előadni, alapos­ felvilágosí­tásul, a veszettség természetét és a kőrisbogár gyógytulajdonságait, hogy ez által ezen eljárás helytelensége és a balitélet ridegsége önkényt kitűnjék. A veszettség vagy ebdiih olly természetű betegség, melly eredetileg csak kutyán, farkason, rókán és macskán szokott kifejlődni; ezekről pedig csak a legközvetlenebb érintkezés által és csak a nyavalya legkifejlettebb korában mehet által más állatra. — És igy csak akkor verhet csirát s fejlődhetik ki más állatban, ha a dühanyag, melly a veszett állatnak leginkább nyálában — de vériben is — van meg, annak vérivel érintkezésbe jön. És igy, ha a ve­szett állat csak szőrit mocskolja be más állatnak vagy az embernek ruháját, sőt ha az embernek meztelen testéhez ér is, nem ragadhat el a veszettség. Hiszen Francziaországban a veszett állat által ejtett sebnek főfő gyógyítása abban áll, hogy több ízben kiszopják a fris sebet, megtisztítandók azt a düh­anyagtól. És valóban, ha a kapott sebből hevenyében sikerül a veszettségi anyagot tökéletesen kitakarítani, mielőtt a vér azt a maga kerengésébe föl­venné, azonnal minden veszély elenyészett. Ellenben eddig haszontalannak bizonyult be minden belső szer és kuruzsolás a külső elbánás elhanyagolása mellett. **) Ezért legelső feladat, ha emberen vagy állaton sebet ejtett a ve­szett állat, nem beadni orvosságot, mert hiszen a testnek egyetemesen semmi baja, hanem csak a sebet tisztítani ki sós eczetes vagy kevés választó vizzel vegyitett vizzel vagy lúggal, a bevérzésig való erős mosás által. S ebben áll egyedül az első legsürgetőbb, sőt egész eljárás; a többi az orvos gondja, ki­nek az eset azonnal tudomására juttatandó. És mondtam fönt, hogy a veszettségnek csak legkifejlettebb szakában ejtett seb tekintethetik dühanyaggal fertőztetett sebnek, azaz, midőn a ve­szettség annyira erőt vett az állaton, hogy benne öntudatlanul harapó düh fejlik ki, midőn nemcsak elő, de élettelen tárgyakhoz is dühösen marva kap a veszett állat; a melly betegségi időszak 2—3 napnál­ tovább nem szokott tartani, mert ekkorra az állatot a nyavalya kivégezi. És így, ha valamelly hamis kutya, harapó természeténél fogva, valakit megsért, és történetesen 4 — 5 nap múlva megvész, ama seb nem tekintethetik dühanyagos sebnek, és semmi egyéb bánásmódot nem igényel, mint akármi közönséges erőművi sérelem. Végre, ha azon irtózatos szerencsétlenség történik, hogy emberen fejlő­dik ki a veszettség, itt miután magának a szenvedőnek emberi magas szel­leme szelídítő befolyással bír ezen dühös nyavalyára is, az más emberre nézve többé nem olly veszélyes. Mert némelly eszméletlen dühperczeken kivül, rendesen öntudattal bir a szánandó beteg. És nem is könnyen lehet ennek ragadosságától félni. Ezért is semmi sem áll ellent, hogy az illy sze­rencsétlennel ne bánjunk ugy, mint veszett oktalan állattal, hanem irgalmas részvétnek szelleme ömöljön el körülte való minden eljárásunkon. Azt meg­kötözni fölösleges, sőt káros. Közelíthetünk hozzá, sőt lehetünk vele bátran, csak eszméletlen dührohamai miatt kell őt olly állapotba tenni, hogy ne árt­hasson és ne botránkoztasson, azaz, elzárjuk őt magános szobába. A­mi pedig a kőrisbogár orvosi tulajdonságait illeti, nagy pontossággal és elfogulatlan figyelemmel tett tapasztalatok szerint, ennek az emberi testre következő hatása van: 1. Ha az ember kis adagban (V4 szemernyit) veszen be, utána a gyo­morban melegséget, nyálka feloldozódását és izzadásra való hajlamot tapasz­tal, valamint gyakoribb vizellésre való kisztetést. 2. Ha nagyobb adagban (1 — 2 — 4 szemet) veszi , hőség támad a gyo­morban, nagyobb és gyakoribb erőködés a vizellésre, a­mi csak cseppenként és fájdalmasan történik. Későbben véres vizellet, sőt tiszta vér is megy el, és a nemi részek görcsös bántalmai állnak elő. 3. Még nagyobb mennyiségben (5—10 szemernyiben) véve : a torok­ban, gyomorban és belekben égő fájdalom áll elő, továbbá ökrendezés, has­folyás, erőtetés nagy csikarással, veszik elő az embert, végre görcsök, ájul­dozás, halál. Ez gyógyhatása a kőrisbogárnak. Ezekből világos, miszerint illy nagy hatású szer nem lehet népi orvos­ság, hanem az csak értelmes orvos kezében szolgálhat, bizonyos körülmények közt, jótékony gyógyszerül. És világos, hogy a kőrisbogár által a vizellési szervekben előhozni szokott görcsösség, azon szernek természetes eredménye, nem pedig — mint a köz­balvélemény tartja — a veszettségi anyag kihajta­tása által okozott jelenség. Ez történik, ha kőrisbogarat nagyobb adagban legegészségesb ember veszen is be. És így — hogy körmön­fontán még egyszer elmondjam a tudnivalót — a veszettség mérge nem lévén szállékony, hanem csak helyhez kötött, és köz­vetlenül a vérző testtel érintkezésbe tétetve, ragályos: nem kell úgy vélekedni, hogy mihelyt valaki veszett állatot látott, vagy talán vele — sérelem nélkül — érintkezésbe is jött, mindjárt a veszettségtől kelljen félnie. És ha veszett állat által megsértetett is valaki, nem az a teendő, hogy mindjárt kőrisboga­rat vegyen be, hogy ezen méregnek erőszakos hatása által, semmi egyebet nem téve, reményb­e a dühanyagnak testéből leendő kiküszöböltetését­, a­mi épen nem történhetik. A sebbel kell mindenek előtt és sietve gondolni, azt kitisztítani; azután, hogy netalán a testbe fölvett veszettségi anyag kiszivár­gására mintegy kész út tartassék, a sebet kell hosszú ideig tartó gengedésben tartani, e végett itt alkalmazván a kőrisbogarat, por, tapasz és ír alakjában. Mellékesen említvén tömérdek és botrányos balitéletek vannak kötve egynehány más, nagyhatású szerekhez is, mellyek — kivált a növényország­beliak — minthogy vadon teremnek, a gonosz viszket egy és ezek sajátságait balul ismerő kuruzslók által könnyen megszerezhetők lévén, sok szerencsét­lenségek szülői. Illyenek a nadragulya, beléndek, a fütésnek több fajai, és mások, mellyek ha egyébképen nem is, de mindenesetre oktalanul használ­tatnak a népi gyógyszerek közt. Általában pedig az okos embert semmi sem alacsonyithatja le inkább, mint okszerűtlen cselekedet; valamint semmi sem illik inkább hozzá, mint hogy minden tettében a józan okosságot tartsa zsinórmértékül. Dr. Szabó Dávid: *) Milly veszélyes lehet ott, hol még talán a tanitó sem bir e tekintetben felvilá­gosodottsággal, bizonyítja a következő eset: A napokban történt az én orvosi körömben, egy faluban, hogy egy gazda, midőn reggel kutyájának darab kenyeret adna, az azt elve­vén, nem ette meg, hanem az udvaron levő szalmaboglyához vitte, s ott a szalmába dugta és bekaparta. A gazda ezt veszettség jelének nézte, és a kutyát azonnal agyonütötte. A kivégzésnél iskolás 9 éves fia is jelen volt. E gyermek azután iskolába menvén, ott el­beszélte társainak kutyájuk veszettség miatti kiirtatását. Végre az eset a tanító fülébe is eljut. Ez azonnal felriadva haza kergeti a gyermekeket, hogy kérjenek szüleiktől kőris­bogarat és vegyenek be mindnyájan, mert N. Pista magával hozta közéjök a veszettségi anyagot és mind megveszhetnek, ha ezt nem teszik. Képzelhetni, hogy jön zavar és két­ségbeesés és sok baj a gyermekek és szülők közt. **) Négy évvel ez­előtti nyáron egy faluból hivatalos sürgető felhívást kapok, hogy mennék rögtön és vigyek orvosságot, mert a csordás kutyája megveszett és több tehenet megmart. Én egy bögre kőrisbogár­­rral kimentem, és gondos átvizsgálás által kisze­meltük a csordából a sértett darabokat, öszvesen ötöt. Ekkor a tulajdonosoknak előad­ván, hogy csak külsőképeni orvoslás a teendő, egy polgártárs kétkedő kérdést intéze hoz­zám : ,,hát beadni, uram?" Nem szükség, barátom. És hitetlenséget titkolt el magában. Ő fortélyosan ki tudta vinni, hogy külsőleg semmit se tegyen marhájával, hanem csak be­adott annak jó adag kőrisbogarat, míg a többieknek sebei 3 hónapig nyitva tartottak. De mi lett belőle? Alig mult el két hónap, tehene megveszett, míg ellenben a többinek mai napig van semmi baja. Második kiáltó szózat, vagyis : „Javítsunk a cselédeken !”” Társas életünkben semmi sem olly általán feltűnő és máig is keserűen érezhető gyümölcse a hazánkban utólszor felmerült zűrza­varoknak, mint a cselédi rendben elhatalmazott rakonciátlanság és függetlenség; ezzel együtt pedig a korábbi fokozatnál még sokkal alább sülyedett erkölcsi megromlottság. Az a vakmerő szófogadat­lanság, az a daczos küszködő szellem, az a mindjárt kész fenyege­tés : „No­ hát fizessenek ki­­" — az a betyáros szitkozódás, szinte ne cselédek szájában is, az a bélkeverő lomhaság, időlopás és dolog­talanság, az a boszontó finnyáskodás és kenyérpazarlás, a bérteli megelégületlenség és annak mind-mind fölébb csigázása; aztán a neki már vérében levő törekvés a hatodik és hetedik parancsolat ellen; végre a helyeknek nyugtalan és gyakor változtatása, az úgy­nevezett jó helynek viszont ábrándos keresése, de soha fel nem talá­lása (cselédek nyelvén tudniillik jó hely az, hol kevés dolog van, nagy bér és szabados ki­­s bejárás éjjelenként) : ezek jelen korunk­ban a cselédi néposztályt olly alakban mutatják, hogy tőle minden családfő visszaborzad és feljajdul : ,, Vajha el lehetne lenni náluk nélkülKivált, mióta ujabb rendeletek következtében a cselédes gazdák általi rögtön fenyités is betiltatott, és az elégtétel távol helyeken hosszadalmas és nehéz eljárás utján keresendő : azóta e nyers háznéppel birni alig lehet; sőt örök félelemben kell együtt lakni, mint házi ellenséggel. Növeli ez­enséget az a körülmény is, hogy a cselédek száma

Next