Vasárnapi Ujság – 1856

1856-06-08 / 23. szám - Tamásdai csonkatorony (kép) 196. oldal / Hazai tájleirások

mindinkább gyérül, férfi nemüeké is — mit ezeknél talán a katona­kötelezettség okozhat, — de főleg a nőcselédeké, kik pedig épen min­den háznál nélkülözhetlenek. „Hogyan lehet ez? holott a jó Isten minden időben és minden helyen némbereket több számmal teremt, mint férfiakat? — és őket a katonáskodás sem fogyasztja." Úgy, tisztelt olvasóim, hogy a nő, ha jó varró, fonó, sütő, főző is még, a cselédi sors elöli elbuvásra sokkal több utat módot talál, mint a férfi, és neki szükséglete is kevesebb van, mint a férfiaknak. A télen beállhat falun hetes fonónak, eljárhat napszámba mosni; nyáron pedig épen talál napszámot naponként, vagy elszegődhetik arató­nak, és rövid idő alatt egész évi élelmét megkeresi. Jaj! de ezeknek az Isten adta fehér népeknek, — kik mellett én váltig kardoskodnám, ha velők soha szégyent nem­ vallanék, — még egy nem-felvezetni való modoruk is van az öneltartásra, minő nekünk férfiaknak már ránk jártak, és pedig mindenütt a legjobb sikerrel. Cselédváltozás rendes határidejekor, — vidéken mint a szokás, — ujév, Szent-György és Szent-Mihály napkor os­szunk ünnepélyesen jutalmat az egy évet híven betöltött férfi- és nőcselédnek; nagyobbat annak, ki két évig szolgált egy helyen dicsérettel, még nagyobbat a három éves, legnagyobbat a régi erényes cselédnek. Ez mind jelenen, mind utóbb megteendi a kivánt hatást. Ugyanis, ha a cselédi rend romlottságának fonalait és szövedé­két nyomozzuk, azt tapasztaljuk, hogy ez az al néposztály valami zárt klub, melly a családfőnökök bosszantására és az ellenök szegü­lésre titkosan összeesküdött, és a mellybe az ujoncz cselédek legelső összejövetel alkalmával beavattatnak erővel is. Már pedig a sok között lehetetlen, hogy romlatlan is ne találtatnék, és a ki magát czéhjéhez erőszakolva tartani, lelkiismerete ellenére köteles. A juta­nemünknél fogva sincsen, és a mellyel szegényeknek nem is irigye­­lemtételek aztán s az ezekkel járó szép becsület és közkitüntetés a lánk. Reménylem, elér­tenek t. olvasóim, — az önmaguk­­ árubaadását gondolom, melly uton férfi czimboráik által, az apátlan koczákkal e­gyütt, dolgozás nélkül is titkon élelmeztetnek. Innét van, hogy minden helységben látunk tar­tózkodni olly egyes ri­deg némbereket, kik állomás és szolgálat nélkül csak amúgy szép könnyen éldegélnek, mint a Sarepta beli as­­szony; és korsós­okból az olaj vékás­okból a liszt, zsebekből a pénz nem fogy ki soha; de a czérnázó drága kezeket látni emberi szemeknek nem adatik. Illy országos csa­pás enyhítése és a cse­lédek­­ zabolázása végett sokat tehet a bölcs kor­mány (kitől ezt esengve kérjük és várjuk is) új korszerű cselédrend­szernek behozatala által, mint ollyant például II. József császártól kiadva ismerünk *). Gyökere­sen pedig ez országos csapás rólunk nem lesz elfordítva előbb, mint akkor, ha majd köze­lebb jövend hozzánk a népnevelésnek boldo­gító országa, melly szol­gálatokra is egy szelí­debb nemzedéket idé­zend elő. Addig tehát a jelen neveletlen cselédségre nézve óhajtandó volna talán a korábbi házi fenyitéktartásnak visszaállítása. Az ál­dáshozó kormányi intézkedést megelőzőleg egyes városok a hazá­ban (például Pest, Buda, Győr stb.) léptettek életbe cselédrendszert jó foganattal. Szabad királyi városok tehetik is ezt, mellyek pol­gárait e bajos ügyben még az a kedvező körülmény is vigasztal­hatja, hogy cselédszerző biztos személyek útján kaphatnak cselédet minden órán. De mit tehetünk mi vidéken és egyes falukon lakó családfők, kik a rajtunk garázdálkodó cselédségtől annál többet szenvedünk, minél távolabb esünk a járásbírósági állomástól! Nézetem szerint itt mi többet nem tehetünk, mint ha kitünő jó cselédek jutalmazására alapítványokat teszünk, minőkkel hason­lag már a hazában több helységek és városok szép példával elöt-Az alföldi rónaság kevés emlékei annyival nagyobb figyelmet ér­demelnek, mennyivel a felföldieknél ritkábbak, s fen tudák magukat tartani a hazánkat, kü­lönösen alföldi síkjain­kat dúló háborús idők viharjai közt; fen maiglan az időnek lassanként minden megemésztő ereje ellen. Egy illy emléket mutat fel olvasóinknak az ide rajzolt kép, melly a tamásdai csonka- vagy régi tornyot ábrázolja, ugy amint az jelenleg az uradalmi főtiszt házikertében látható, környe­zetével együtt. Fekszik — a régi iratokban Szent- vagy egyszerűn Tamáshid­jának nevezett — Tamásda helysége Délbihar megyének végső egé­szen Aradba nyúló csúcsán, a Fekete-Körös partján, alig félórányira a várad-aradi országuthoz, honnan jól kivehető. Aradról jőve az úgynevezett „erdőhát" vidékét a zerénd-tamásdai határnál éri elő­ször az utas, mellyen a most készülő uj országút átalvezet. Határa legnagyobb részét ma is nagy erdőség képezi, s túl a Körösön, Aradba benyúló szép rónaságán még pár évtized előtt is, tölgyfa­erdőség emelkedett, de utolsó szálig kivágatott. A Fekete- és Holt-Kőrös most is körül veszi Tamásdát, hová csak két keskeny föld­ juknak rést mutatnak magukat a romlott klub­tól elkülönitni, másokat eleintén haragra, utóbb szégyenre bírni, utóbb pedig a jutalom utáni törekvés és elnyerési remény mellett többe­ket is javítani. S ime! itt is melly tágas mező nyilik a ne­mes jóltevésre és a nem­zeti becsületnek s köz­jóllétnek emelésére! Hi­szen embereket javítani annyi, mint veszni tért lelkeket megnyerni az örök üdvösségre. Iri­gyellek titeket, hazám gazdag fiai és leányai, kiknek illy jóltevés örö­me is juthat részül. Ennyit mondom. Ez tehetünk, ártatlan eljárás és szabad is. A további segítséget e ki­áltó szükségünkben Is­tentől kell kérni, időtől kell várni. Edvi Illés Pál: A tamásdai csonkatorony. A tamasdai csonkatorony. *) Általam beküldve közlötte a „Tudom. Gyűjtemény." Pest, 1834. XI-dik köt.

Next