Vasárnapi Ujság – 1856

1856-07-13 / 28. szám - Dévényi vár (kép) 245. oldal / Hazai tájleirások

740 A legelső név, a­mivel ez ismeretlen tér határán találkozunk: Gengira. Lehet, hogy­ ez a név sem helyes, lehet hogy azon földet, a kik rajta élnek, egészen máskép nevezik, de mi fogadjuk el a meglevőt s mondjuk el azt a keveset, a­mit tudni lehet róla. Nem valami pompás város az, a­miről beszélünk; — egy nagy csoport gunyhó, félgömb alakra tapasztva sárból, mint egy-egy fél tojás­héj, mikben tízezer férfi és asszony s megfelelő számú gyer­mek, tehén és kecske lakik; ez a birodalmi székhely. Egy simára faragott fa, mellynek bunkós végébe szemek, száj és orr vannak csinálva, ez az ősi bálvány Köröskörül beláthatlan pálmarengeteg, úttalan őserdők végtelenje : ez a birodalom. Egyik oldalon égig nyúló sziklás hegyek, másikon szélesen elterülő folyam; ez a hitele­sített határ. A mezőkön legelésző csordák s az erdőket lakó vadak és tarka madarak, ez a státus gazdagsága. És itt boldog emberek laknak, a­kiket nem üldöz a dicsvágy, nem aggódtat a jövendők iránti félelem; élnek jó egészségben, töl­tik a napokat unalom nélkül, egy lándzsa a vadászatra, egy kókusz­dió tele friss tejjel, egy pipa ki nem al­vó tűzzel, egy szelet sós szar­vassült, és egy sze­rető as­­szony éle­tük min­den kin­cse; s mi­kor meg­halnak, abban hitben a szunyad­n­a­k el, hogy a túl­világon még szebb kókuszer­dők van­nak, s ott is feltalál­ják a lánd­zsát , friss tejet, a a ki nem alvó pi­pát, a futó s­zarvast és a szere­­lm­öt, a ki ott örökké fiú marad. — A gengirai király kunyhója semmivel sem nagyobb, mint a többi; mert hiszen az ő termete sem magasabb, mint szom­szédaié; több húst ő sem eszik, több tejet, vagy pálmamustot ő sem­szik, mint más, hisz neki is csak egy gyomra van, s a szarvast, mellyet lakomára akar szerezni, csakúgy saját kezével ejti el az el­lön, mint más, mert hiszen az büntetés volna reá nézve, ha helyébe lennék mások s megfosztanák ez örömétől. Pénzt nem ismernek az országban, tehát ott nem fizetnek, nem csalnak meg senkit; adósok, izsorások, törvénybírák, enyim—tied fölött vitázó ügyfelek nem éreznek, mind ezzel nem háborgatják a király elméjét. Ámde ő az egyetlen úr az országban, a kinek viselni szabad a királytigris tarkafoltos bőrét, mellyet önkezével ejte el, s a ki fel­ütheti hajába a két agami tollat, midőn valamelly szomszédnép megtámadja boldog határait, s a mikor e két tollat feltűzve látják­­ gengiraiak, nem kérdezik : hová megyünk? kire megyünk? hány ember az ellenség? hanem mindenki veszi nyilait, dárdait, súlyos­­ őbárdját s követi a királyt, és harczol vele a csatatéren, a­míg ez azt nem mondja : „elég." A gengiraiak királya, nem tudom hanyadik Tarud, meghalt. Hulláját bebalzsamozták finom jószagú gyantákkal, s bepalálva hallott pálmalevelekbe, eltették őt a kivájt sziklaoldalba, a­hol külön fülkékben elrakva a nagyszámú Tarud ősök alus­szák hosszú álmaikat s várják egymást a napfényes mezőkre oda át. Ezentúl már hiába fognak várni. A meghalt Tarudnak egy fi utóda sem maradt. Hat legény fia mind elveszett ő előtte. Egyet a sárga folyam nyelt el, másik a bölényvadászatban zúzta össze magát a sziklákon, harmadik a nagy földrengéskor önkényt való áldozatból beleugrott az égő tűzhányó hegy szádába, a többi három csatában esett el; mind dicsően haltak. A gengiraiak nagy szomorúságban voltak e fölött : ki legyen már most a nép vezére ezentúl, ki viselje a két agami tollat, ha ellenség üt a határra , kihez forduljon a kinek panasza van, ki mu­tassa be a termések zsengéit a nagy bálványnak aratás és szüret idején ? Ekkor előállt a nép legvénebb embere, egy magas szálas öreg hazafi, ollyan fekete arczczal mint a korom, mellyet igen szépen vett körül a hófehér gyapot haj, hófe­hér sza­káll, még a szemöl­dök és szempil­lák is mintha e­züsttel let­tek volna oda rajzol­a­va; ez szólt néphez megnyug­tatólag. — A nagy Ta­rud meg­tért ősei­hez s át­adta lel­két a nagy szelle­m­­nek, Hon­hánnak és nem ha­gyott ma­ga után fiat, a ki férfi ar­czot visel­ne.De nem­ maradt - e neki leá­nya, a ki férfi szivet visel? Nem maradt-e meg a délczeg Szenna­hámi, a­kinek szemei úgy ragyognak, miként bölcsessége, és ter­mete olly karcsú, a­millyen erős? Nem láttátok-e öt lovon ülve, a­mint az iramot ü­ldözé? Nem ült-e olly jól a méhen, miként egy férfi, kezei nem hajtják-e olly biztosan a kelevézt, miként egy férfi kezei? Nem felelt-e meg apja távollétében a m­ám-m­ám ellenség ra­vasz küldötteinek nagy bölcsességgel? Nem hangzik-e ki szózata ezer férfié közül ? Bizony mondom néktek, hogy Szennahámi nem­ hiába ölte meg saját kezével a királytigrist, melly a gulyába tört, hanem érdemes rá, hogy annak bőrét viselhesse; s midőn a gyors­röptü agamit nyillal keresztül lőtte a levegőben, bebizonyitá, hogy annak ragyogó tollai megilletik homlokát. A nép öregei helybehagyák az ősz beszédét, mert elismerék Szennahámi bölcsességét, s a nép ifjai paizsaikat döngetve kiásták helyeslésüket, mert ők odavoltak Szennahámi szép szemei miatt. Azzal felkeresték Szennahámit apja sátorában, vállaira evezék a tigris bőrt, hajába tűzték a két agami tollat s megcsókolák ke­zeit, annak jeléül, hogy ezentúl ő leend a gengirai nép uralkodója. a Dévényi vár romja.

Next