Vasárnapi Ujság – 1856

1856-07-20 / 29. szám - Mátyás fiának emléke (kép) 252. oldal / Hazai régiségek

zik vele a tü­dő is, mint lélekzés műszere, fujtató, és ezzel vért ki­s behajtó eszköz, melly a friss levegő által a vért felfrisiti, neki uj rugalmaságot és bíbor piros színt szerez; másfelől a vért szellőzteti és kigőzölgését vezeti. Ábránk a szivet belseje szerint mutatja, mint az hosszában ketté van szelve. A szívnek két főürege van DE.,mellyek szivkama­ráknak neveztetnék, és egymástól választófallal elkü­lönitvék. Min­denik főkamrának van fölfelé egy mellékürege vagy előkamrája Z.C., mellyek az ö illető főkamrájukkal bő nyílásnál fogva állnak kap­csolatban Az erek kétfélék, úgymint a vért testből a szívbe vezetők, be­felé nyiló billentyűkkel a kamarákban, és a vért szívből kive­zetők, kifelé nyiló billentyűkkel a kamarákban. Amazok neve : vérerek (véna), emezeké üterek (artéria). Az üterek mindenütt mé­lyen fekü­sznek a hús között, hogy meg ne sértessenek; csak néhott felszínen a bőr alatt, például nyakon, halántékon, kézfej­ hajlásánál, melly helyeken vérünk mozgását magunk is érezhetjük, és ez az úgynevezett érlüktetés, deákus pulsus. Érvágáshoz, de a mit tétetni sohasem kell másként, mint valóságos orvos doctornak (nem ám sebésznek) rendeléséből, nem az ütereket szokás megnyitni, hanem a vérereket. A vérkeringés tehát imigyen történik. A testben szerteszét áradozó vér, négy vastag vérér utján bevezettetik a szívnek elő­kamaráiba BC, ezekből átfoly mind­járt a főkamarákba DE, mellyek a vért kifecskendik két vastag ütérbe, s ezek aztán mind-mind vékonyabbra szerte ágazván, elvezetik a vért a test­nek alsó - felső minden részeibe. Az igy szétárasztott vér a vérereken ismét visszavitetik az előkamrákba, innét a főkamrákba, és ez igy megy szünet nél­kül. Olly sebesen jár pedig a vérkerin­gés, hogy néhány percz alatt keresz­tülárad az a szíven az egész vértömeg, mellynek mértékét egy felnőtt ember testében középszámmal 20 fontra lehet tenni. A keringés utja 70 résnyi. A szív minden perczben hetvent ver, de gyer­mekeknél, lázasoknál még többet, vé­neknél ellenben kevesebbet. S e tárgyról e lapban nem­ orvo­soknak és nem-orvostól elég lesz ol­vasni — ennyit. A hit alattvalóknak nem kellett felhívás, az első zajra összecsoportosul­tak Gengira körül, elhozták kőfejszéiket, körül-szigonyos halborda lándzsáikat; előkerültek a vasfából faragott éles pallosok, a csont­törő fűrészes csákány, és a gyorsröptű­ nyilak éles kavic­csal he­gyükön. A fegyverzet készen volt mindig. A kisebb fiúk, kiknek még nehéz volt a kőbalta és a bivaly­bőrrel fedett szalmapajzs, parittyáikat vivék elő, mikkel a sebes madarat leütik röptében, s sima kövecseket kerestek a folyók part­jain azokhoz. Lőszer is volt tehát elég. A gengirai nép nem volt a legerősebb a többi fajok között,még­is a győzhetlen nevet viselte, mert a hadi tudományokban fensőbb­sége volt szomszédai felett. Ügyes hajítók, lövők voltak, értettek a pányvavetéshez, mel­­lyel a csapat közepéből ki tudták rántani az ellenség vezérét, meg­futamodni az erősebb előtt s a vigyázatlan kergetőre hirtelen visszacsapni, hason csúszva megkerülni az ellen táborát annak sze­me láttára, észrevétlenül, s két oldalról csapni reá, hegytorkolatokba csalni, s ott kövekkel agyonzúzni; szilaj bölények szarvára égő nád­kéveket kötve azokat az ellen táborára bocsátani; s egyéb lelemé­nyeiben az ős eredeti hadviselésnek kifogyhatlanok voltak s ez által birták magukat ellenségeik közepette fenntartani. A betört ellenség zajára ők is meggyujták a harczi tüzeket Gengira alatt s mezítelen melleikre festének veres napokat, a had­viselés jeléül s a lángoló tüz körül eljárták a fegyvertánczot vad harczi dalaikat rivallva. Azután a két legöregebb férfi elment a hatalmas szellem, a Puma, barlangjához, mellynek nyílása nagy fehér kővel volt lezárva. Abban a barlangban járták a súlyos veresréz pallost, a­mit maga Puma ajándékozott a legelső királynak, ismeretlen jegyek írva mind a két lapjára. Ez volt az egyetlen ézerfegyver az országban, és ezt mindig maga a király viselte a hadban, harcz után visszatették azt a barlangba, egy nagy fag­gyú­val tele tömlőbe. Abból nagy veszély támadna, ha e szent kard ellenség kezére jutna íme azonban, a mint a vének kinyiták a fag­gyús tömlőt, a kardot nem találták benne. Eltűnt az onnan, senki sem tudta hová? Jajgatva futottak le a vének a nép közé s kiáltozók : elveszett a Puma kardja! Minden férfi, minden asszony egész Gengira népéből sikoltozva borult a földre : elveszett a Puma kardja. Csak Szennahámi nem rettent meg. „Ha elveszett, meg kell találni : keressétek föld felett és föld alatt!" Ekkor a kiállított őrök egy vén m­ámm­ámot vezettek a királyné elé, a­ki azt állítá, hogy ő a nagy­.Hok­tah király követe, ki őt a gengiraiakhoz küldé. A vén követ egyike volt a legrú­tabb állatoknak, a­mik valaha emberhez hasonlítottak. Fején nem volt már sem­mi baj, sima volt az és fekete, mint egy serpenyőfenék, szemöldökei megnőttek, előreállva szálankint, mint egy vén kan­dúr macskáé, egész bőre ollyan rán­czos, mint a legjobb kordován; piczi benyomott orra alatt hosszú széles száj vonult, el, mellynek felső fogsora egé­szen hiányzott már, s e miatt az alsó fogak kifelé agyarkodtak, mint a bull­dog kutyánál. Egész termete sovány volt és reszketés, hosszú farka, e rút váljegye fajának, a földön húzódott utána. Hok-tah király kiválasztá a leg­nyom­orúbbat követnek, a kiért nem kár, ha ott vész. A m­amm­am öreg szava undok nyávogás volt inkább, mint emberi beszéd. — Gengir népek. Ne keressétek ti Puma kardját sem a földön, sem a föld alatt, mert azt Puma elvevé tőletek, minthogy ti asszonyt választottatok ki­rálylyá, és átadta azt az én királyom ő legyen a ti királytok, mert a kard öccsének Kirjáknak, ho­gy férfi kezébe való. A gengiraiak még jobban megrémültek e szavakra. Szörnyű el­fogadás lepett meg minden szivet. A bátorság eltávozott tőlük e hírre. Csak Szennahámi szivét nem hagyta el a nyugalom. — Térj vissza uradhoz, szólt a vén követnek; én ez éjjel elme­gyek a nagy szellemhez, Pumához és tanácsot fogok tőle kérni; majd a mit ő felelni fog, holnap tudatom veled, ha visszajösz. A vén követ eltávozott, Szennahami pedig bement a Puma bar­langjába s ott lefeküdve arczczal a köre, reggelig tanácskozott a nagy szellemmel. Reggel előjővén, egybehivatá népe vezéreit, mind a legtekin­télyesebb férfiakat és így szólt hozzájuk: — Az éjjel megjelent előttem a nagy szellem, és ezt a választ adá: nem Puma vette el a szent kardot mi tőlünk és adta azt Kir­jáknak , hanem a gengirai nép vezérei közül egy, a­ki maga akart király lenni s bosszúból lopta el a kardot és adta azt az ellen­ségnek. Az elszörnyedés zúgása hangzott az egybegyűltek között. — Hogy pedig megtudhassam azt : ki volt a szentségtörő tol­vaj ? azt parancsolá nekem Puma , vegyem e dárdát és hajítsam azt fel a levegőbe. A ki a kardot ellopá, a dárda hegye annak a szemé­ben fog megállani .... A fekete királyné. Elbeszélés, irta JÓKAI MÓR. (Folytatás.) Mátyás király fiának, Corvinna Jánosnak neje által épitetett történeti emlék a horvát-magyar határon.

Next