Vasárnapi Ujság – 1856

1856-08-17 / 33. szám - Salamon kulcsa. Edvi I. P. 284. oldal / Tudományos

764 Salamon kulcsa, vagyis : jó és rosz embert ismertető zsebbeli. Irta EDVI ILLÉS PÁL. Folyó évi junius fogytán Pesten voltam, azaz : honunk sok jeles fiainak körében, s a nemzeti tudományosság és miveltség tű­z­pontjában. Mellyektöl megvillanyozottan hazatérvén, első üres óráimat is tenéked szentelem, kedvencz lapom, és kathedrámom­ felolvasásra épen arról a ha­mis ispánról, akarom mon­dani sáfárról szóló evan­gélium következvén, önma­gamnak mondatni hagytam ama felhivó igéket: „Vegyed a te számtartó könyvedet, és leülvén, írj hamar .... czikket." Utazásnak egyik kelle­mes élvezete az, hogy abban találkozunk a legtöbbféle külalaku emberekkel, kik­nek, hogy belsejökben minő jellemalak lappang, azt csak a vesék vizsgálója tudja. Azonban ugyan a természet ura az emberi testen is ha­gyott olly ablakokat és ajtó­kat nyitva, mellyeken át a szívnek titkaiba is belát­hatni. S íme! jelen czikkemben ezt a való életre olly érdekes mes­terséget, u.m. a lelkeknek kiismerését szándékozom előadni, mellyet én, hogy minden iratom magán hordozza a papkéz szentjét, ama böl­csessége felöl híres izraelita királyról Szamora kulcsának neveztem el. Míg még talpamon legény voltam, összeolvastam e tárgyról itt a legnagyobb tekintélyeket, minők az angol Chesterfield,a német Knigge, Lavater, Wenzel stb., kik szerint immár, és az ő tapaszta­lásaikhoz saját kis készletemből is társítván néhány gondolatszik­rát , nézetimet, ím e következőkben közlöm a t. cz. olvasóközön­séggel : Emberismerethez igen jó szolgálatot tehetne az úgyne­vezett négy mérsékletek (tem­peramentumok) kivizsgálása minden egyénben, mellyek tudniillik a vérmes, nyálkás, epés és húskomoly mérsékle­tek. De miután ezek közül ma már egy sem létez ember­ben tisztán és a másikkal ve­gyí­t­és nélkül, azért ezt itten csak megemlítjük és odább megyünk. Több felfedezésekre ve­zetne az illető emberi egyén­nek életfolyása. Úgyde azt is, valakinek homlokáról csak amúgy hamar leolvasni nem lehet. És tegyük, hogy e fel­hívásodra életírását neked el­beszéli : te mindenkor Tamás lehetsz, valljon saját élete sorsát elődbe híven és telje­sen rajzolta-e, úgy hogy te abban a Rousseau-féle őszinte önéletrajzot (Confessions) alig-alig fogod feltalálni. Jobb szolgálatot teend itten az uralkodó szenvedélynek kitu­dása, minő névszerint szerelmesség, pénzszomj, dohányzás, kártya­játéküzés, borital, vadászat s több efféle. Mert emberismeret ügyében az uralkodó szenvedély hasonló a sarkcsillaghoz a csillag­térképen, mellyet, ha ismersz, róla a többi iránt is könnyen fogod magadat tájékozni. De hiszem, úgy is épen azt akarjuk kiösmerni emberünkön. S e czélunkhoz tehát még közelebb visz az illető egyénnek külseje, és személyessé­gének minden oldalú kémlelése; név szerint a termet, állás, mozdu­latok, beszéd, hang, nevetés, hanglejtés, öltözék és a hajazat. Vegyük fel például a hajazatot. Szokás szerint mérges természetű embert gya­níttat a vörös (?) keményszí­iű­ a sürü, merev és torzonborz, vagy fekete, szelídet a kondor puha és gesztenyeszínű. Vagy vegyük az orrt. Ennek vörössége és az arczé ritkán csal, ha birtokosában olly érdemes atyánkfiával hiszünk találkozni, a ki teljes szivéből szere­tője a tütünek. Vagy vegyük a nevetést. Sok nevetés és vihogás bizonyosan könnyelműséget jellemez, ha még roszabbat nem valamit. Embernek külsejében mindazáltal az arczulat az, melly legtöbb pillantást en­ged a szív rejtekébe. Leo­nardo da Vinci-nek híres mozaikfestvényében, melly a szent végvacsorának sze­reztetését ábrázolj­a és a bécsi Belveder-nek kincsei között őriztetik, tudásra, o rosz emberre, mindjárt első átnézéssel reá ismerhetni. A szem épen a léleknek leg­világosabb tüköre, melly például, ha a velünk be­szélő emberben nekünk nem néz szemközt, hanem min­dig félre, nem tiszta lelki­szemek kegyetlen embert árulnak úgynevezett csípett ajak) rendszerint jó­ Pesztalozzi, híres nevelő-bölcsésznek arcz-ismeretét jelent­­i el. A völgyeit áll­­at­ságra mutat, mint ezt képén szemlélhetni. Midőn azért ama helvéthoni evang. prédikátor Lavater Zürch városában physiognomiájával fellépett, ezzel azt mu­tatván ki, hogy az embernek erkölcsi jellemét csalhatlanul ki lehet ismerni prczájáról , az világszerte nagy figyelmet ébresztett. Abban az időszakban divat volt, hogy jegyesek magukat lefestették s arczképeiket egymásnak megküldvén, úgy jósoltattak azokból a jövendő férj- és nőtárs jellemére. Ezt az érdekes könyvecskét, arcz­képmintáival együtt, mai na­pon is még igen ajánljuk műkedvelőknek olvasás - és tanulmányozásra, kivált ha azzal Hogarth képeit is össze­kötik és vizsgálják. Az arczulat némelly em­bereken annyira hasonlít bi­zonyos állatokéhoz, hogy be­lőle emezeknek tulajdonsá­gaira önkénytelenül gyanít­hatunk. Ha Bramin volnék (azaz : indus pap), és a ha­lál utáni lélekvándorlást hin­ném, tehát azt gondolnám, hogy a lélek ravasz emberbe a rókából, zsarnokba a tigris­ből, szelídbe a galambból köl­tözött által, úgymint a léte­zésnek tökéletesebb fokára az emberi testbe. De keresz­tyén és iró lévén, illy pogány dogmát nem ápolok, és csal e nélkül olvashatni vélem a jól fixirozott arczképeken, a birkaarczról a butaságot, a rókaorrú a czinkosságot, a majomarczról a ledérséget st.­eff. Az emberi alak külsejénél késsünk szándékosan tovább is még és kisértsük meg, minő jelek ismertetik velünk név szerint 1) a kevély­et : magas szemek, sasorr, mellyet fön hordoz, fel­emelt homlok, mezőn tartott nyak, mellyet gyakran nyegget, párt módra lépdel és minden lépésnél körültekintget, mindent oldalra és vállain át néz; 2) a ravaszt : rókaarcz, körülfutásó kicsiny fé­nyes szemek, gúnyos nevetési modor; Esztergomi városház, gymnasium és a megyeháza. Az esztergomi hév-fördő.

Next