Vasárnapi Ujság – 1856

1856-09-21 / 38. szám - Lendvayné (szinpadi kép) 333. oldal / Életirások

<333 foglalkozásról, melly kenyérkereset hiányában, drágaság idején a szűkölködőknek alkalmat nyújtson napi élelmük megszerzésére. Illyés foglalkozás által mind a két fél nyer, midőn alamizsnaoszto­gatás által mind a két fél veszt, mert az alamizsna lomhaságot s dologtalanságot szül, mi által mind egyesek, mind az egész község szenved. — Ha a gyü­mölcsösök felállíttat­tak, hogy ha a vidék kiesbbé tétetett, s ha­szonvétlen szénhajtókká földek ha­tétettek; ha a gyümölcsfák ter­meni kezdenek, nehogy azoknak termése köz­prédává legyen a köz­ség kötelessége elhatá­rozni, hova fordítassák az s mire eladott gyümölcsből bevett jö­vedelem. — Legczélsze­rűbb használati módul ajánlom a gyümölcsö­sök haszonbérbe adását, a és pedig nem egynek, s legtöbbet ígérőnek, hanem becsületes hely­beli, legjobban rászo­rult lakosoknak, külö­nös tekintettel arra hogy fáradságuk mel­lett tisztességes hasznot is húzzanak. Van még a községi faiskoláknak­­ egy igen fontos hasznuk, mit leg­először kellett volna em­lítenem. Az illyen­ köz­ségi faiskolák egyszers­mind az iskolai ifjúság­nak is oktató helyül szol­gálhatnak a fatenyész­tés, és nemesítésben. Már pedig ha fát aka­runk tenyészteni, nem mivelhetü­nk okosab­ban, és czélszerűbben, mint ha azt a gyermek­korral kedveltetjük meg s a fa mint természeti szépség, s jótétemény ápolását, tenyésztését a romlatlan szívekbe olt­juk be. És épen e czélra is egyik leghasznosabb könyvül merem aján­lani Gönczy Pál útmu­tatását. Szerezze meg minden iskolatanító, és ha nem volt is az előtt kedvelője a kertészke­désnek, ezen kis könyv elolvasása után szenve­délyes kertész és fate­nyésztő leend, olly ért­hetően, olly kimerítő­leg, olly vonzólag ok­tatván ezen kis könyv. Hogy a fatenyésztésnek iskolákbani tanítása igen fontos dolog, mutatják azt több álla­mok, különösen déli Németország példája, hol az iskolai ifjúság­nak fatenyésztésbeni oktatás szükségességétől annyira át van hatva a kormány, miszerint törvényileg köteleztetik "minden köz­ség faiskolák telepítésére. Az igaz hogy sokkal jobb ha kénysze­rítés ne­m járul hozzá, ha minden község meggyőződve a fate­nyésztés fontos voltáról, s annak iskolábani oktatása szükségessé­géről önként teszi kezét illy nemes és közhasznú válalatra. Ha oktatási czélra alakítatnak a faiskolák, még kevesebb fáradság, áldo­zat, és költséggel feltarthatók; mert a tanító kis tanítványival sza­bad óráiban mint ker­tész, és napszámosok foglalkoznak abban, s a következés fogja meg­mutatni milly szaporán emelkedik egy olly in­tézet, mellyet játszi ke­zek forró szeretete ápol. A gyermekek ezen egés­ségükre nagy befolyás­sal szolgáló mulatsá­gos munka mellett meg­tanulják ismerni a kü­lönböző földnemeket, a kerti föld czélszerű el­készítését, sőt a­mi több, a gyümölcsfák külön­böző nemesítési mód­jaira, ápolására, beteg­ségeik orvoslására ok­tatatván a gyermekek, a mellett hogy értelmes fatenyésztőkké válnak, szívük is nemesedik, ér­telmük is világosodik. Ha tehát a községek kö­zös faiskolát állítanak, nemcsak gyermekeik egésségéről gondoskod­nak, nemcsak fateny­ész­tőket nevelnek; nem­csak néhány forint hasz­not szereznek , hanem hasznos és nemes pol­gárokat is neveltetnek az emberi társaságnak, mi mindig legfőbb ér­demként fogja körülra­gyogni az őszbe borult homlokokat. Alig van ragyogóbb név a magyar színmű­vészet látkörén, mint Lendvaynéé. A közön­ség sok ideig megszokta azt férje nevével, mint páros csillagot nézni a színvilág bűvös egén. Annyi érzés, benső­ség a játékban, kellem a hanghordozásban, csáb és varázs az arcz­játékban, mennyivel Lendvayné bámulóit el tudta ragadni, más ha­zák leányát világ­hirüvé tudta volna tenni. — Nincs e szavakban szem­rehányás közönségünk iránt; Lendvaynét az ünneplő kor koszorúkkal, magasztaló versek­kel halmozta el, s a koszorúk megérdemlettek voltak, s a versek közt egy Vörösmarty, egy Petőfi költeményei ragyognak. Valódi szenvedélyt, gyöngéd szerelmet senki sem játszott hí­vebben, mint ő, mert nemcsak játszani tudott, de érezni is azt !Lendvay-L­­a­t­k­ó­c­z­y 11 é. Lendvay-Latkóczynd.

Next