Vasárnapi Ujság – 1856

1856-12-28 / 52. szám - Oroszlánok harcza (kép) 456. oldal / Érdekességek - Csesznek vára (kép) 456. oldal / Hazai tájleirások

chalis családi életből sarjadzanak úgy az egyes tagokra, mint az egyházra és polgári társaságra nézve! És fájdalom! ezen áldásos következményekkel mit sem gondolva azok, kik eddigelé ezeket leg­inkább élvezek, mint sok más szép és hasznos szokásokat, úgy a patriarchalis családi együttlakást is kezdék kihagyni divatból, kivált mióta az addig földesúri fölügyelet alatt álló úrbéresek va­gyonuknak korlátlan uraivá lőnek, mellynek legfőbb oka az, hogy a családok kebelébe a visszavonás rémszelleme ütögeti föl sátorát. Naponta ujabb-ujabb szomorú példákat látunk a családi egye­netlenségre! Nemcsak a távoli rokonok nem férnek meg többé együtt azon házban, hol apáik olly boldogok voltak lélekben, egy­másért tűrni, tenni, nélkülözni készek lévén, hanem a testvérek is, kik ugyanazon emlőkből szívták az életnedvet, alig, sőt tán óhajtva várják agg szüleik hunytát, s már a temetésen pörbeszálnak egy­mással, és a viszálynak — különválás vet véget, midőn az egy tömegben meglehetős vagyon széllyel daraboltatva — úgyszólván — megsemmisül, s beteljesedik ama közmondás: „egy tehetős gaz­dából lett 5 vagy 6 koldus." — Hát az igy eldarabolt munkaerő képes leend-e eleget tenni a családi s társadalmi élet kivánalmá­nak ? képes lesz-e munkálni az egyház és közjó virágzását, úgy hogy ezek mellett sa­ját ügyei is jól folyja­nak, honnan állit ki a mezei gazda minden munkarészre teljesítőt ha csak drágán fize­tett cselédeket nem tart, de miből fizessen, miután birtokában csak egy kis töredék­birtok van ? és avagy pótolhatja-e egy hiv munkás helyét egy napleső cseléd ? Hát ha az illy magános em­ber betegségbe esik, nem fordul e fenekkel föl gazdasága? Ne szakadozzatok azért külön rokonai­toktól ti szerencsések! kik mindeddig az atya­fiúi szeretettől áthatva patriarchalis életet él­tek ; — sőt okalvá azoknak szomorú sor­sukon, kik felosztozva vagyonúkon, aprán­kint mindnyájan nyo­mor martalékaivá lő­nek, — még erőseb­­baeaznek vára­­ben fűzzétek egybe háznépetek tagjait a szeretet lánczával. Igen, földmives barátim! kiknek osztályra való terjedelmes tábláitok nincsenek, miként apáitok nagy háznépükkel együtt munkálták azon telkecskét, melly épen ezért családotokra osztatlan állapotban maradt, ugy ti is ma­radjatok meg együtt békében, munkálkodjatok közös iparral, igy a szükség rajtatok erőt nem veend, igy szorgalmas munkásság által s a sok dolgos kéz annyi vagyont hord házatokba, hogy képesek lesztek mindenkor megadni Istennek a mi az Istené, a Császárnak mi a Császáré, s ezen és saját szükségeteken felül mindenkor leltek a kamráitokban ót és ujat. írtam Rimaszombath, nov. 18. 1856. — Nagy Pál, ref. h. pap. Csesznek vára. Csesznek várát 1314-ben Gara Zsigmond épittette egy magas, szirtes hegyen, ott a hol a veszprémi országút Győr felé halad el. A Garák kihaltával Verbőczy, Enyingi Török István, majd Hosszutó­ti, végre Eszterházy Dániel birtokába került, kinek utódait mai napig uralja. Amerre tekint az ember e magas várfokáról, mindenütt gyö­nyörű tájképeken legeltetheti szemeit. Alatta Csesznek magyar hely­ség terül el. Szorosan alatta pedig, a kőszirt kebelében olly­an nagy barlang van, melly az egész vár széltében hosszában elterül. E ba­rang nyilása a hegy nyugati oldalán van, ennek átellenében hasonl , azzal a különbséggel, hogy emez tele van álló vizzel, mellynek min ize, mind bűze kellemetlen. Oroszlánok harcza. Nem hiában viseli századok óta az oroszlán e czímet : állatot királya. Az ő tetteit, bátorságát, szépségét, nemeslelkűségét szál meg száz dalban éneklik meg a világ minden nép- és korbeli köl­tői. S valóban nem volt ok nélkül, mert a legmerészebb képzelet is a férfias erő és könnyűség legtökéletesebb képét a hím oroszlán­ban találja fel. Erejét izmos testalkata, könnyűségét tagjainak bá­mulatos ruganyossága adja meg. Gazdag sörényű szép nagy feje, széles szőrös melle, sima déli termete, büszkén konyuló izmos farka, ijesztő fényben tündöklő szeme egyaránt hirdetik felső­­­sé­gét, méltóságát, ámbár belső macska természetét soha sem tagad­hatja meg s azért a nemeslelküségéről szólló mesék csakúgy­­,n nem is egyebek mesénél. A leghiresebb oroszlán vadász, Gérard franczia hadnagy (ki 600 éjszakán 25 oroszlánt ejtett el Algírban) azt állítja, hogy 1 hím oroszlán ereje 40 fér­fiú erejével ér föl, s azonfelül az oroszlán még körmei ^ fogai­nak előnyével is bír. Hangja rémséges, or­dítását nem hiábak­ ne­vezi az arab mennydör­gésnek, az erdők vad­jai nagyobb ijedséggel hallják azt mint ezt. Sokkal mosto­hább kezekkel alkotá a természet a nő­i orosz­lánt, mint átalában a nőstényeket az egész állatvilágban. Az oroszlánnőnél hiány­zik a tiszteletet ger­jesztő daczos sörény, de a sima fejből annál macskaszerűbben tűn­nek ki a kurta hegyes fülek. Az erő kifejezése egészen hiányzik nála, egész teste karcsúbb, gyengébb, s egész har­maddal kisebb. S mégis minő ha­tárt nem ismerő, dü­hös szenvedél­lyel ra­gaszkodik a hím párjához. A mi farsangunk táján, január vége felé indul szerelmi kalandokra a sivatag vad betyárja, a hím oroszlán, mit iszonyt gerjesztő ordításokkal szokott az egész vidéknek tud­tul adni. De oroszlán körébe menni, nem könnyű dolog. A hímek száma rendesen nagyobb mint a nőstényeké, s miután mindegyik kizárólagos ura akar lenni választottjának, útjában rendesen talál­kozik vetélytársakkal, a­kik vak elszántsággal kérdezik tőle, hogy ki a legény a pusztában? Véres harcz vezet csupán czélhoz, még pedig élethalál harcza. Itt nincs idő ábrándos turbékolásra, méla sóhajtozásra, csak a harczban győztesen maradt fél visz haza meny­asszonyt, s ez csak annak engedi át magát, a­ki a csatatéren mu­tatja meg, hogy ő a legvitézebb, legbátrabb, legdélibb valamennyi vetélytársai között. E küzdelem irtózatos. Itt kegyelmet nem kér­nek s nem osztogatnak; a csontok ropognak, az erek felszakadnak s nem ritkán történik, hogy zúzott tagokkal, vérpatakban fetrengve mindkét harczoló kiadja páráját. Illy­enkor a nő oroszlán, ki mind­addig nyugottan nézi a küzdelmet, büszkén odább sompolyog, hogy uj lovagot keressen, ki szerencsésebb legyen. Ha végre talált ollyat, ki ellenfele fölött diadalmaskodva megállott, akkor megen­gedi, hogy a szerencsés győző hódolva boruljon lábaihoz s kegy­osztó hangulatának első jele az , hogy győzelmes vőlegényének

Next