Vasárnapi Ujság – 1857

1857-12-20 / 51. szám - Leviathan óriás hajó 557. oldal / Természeti tudományok

55 i A török sereg véresre verve futott szét, miután belőle 24, mások szerint 50 ezer a csatatéren halva maradt. Kapisztrán még e napon megírta a pápának a diadal örömhírét. Hunyady e fényes diadalt csak husz nappal élte túl. Kapisztrán készí­tette el a hőst, hogy mint mindig, úgy most is bátran szembe nézzen a ha­lállal, s már néhány hét múlva (oct. 23.) ő maga is követte a másvilágra. Kapisztrán János 1690-ben a szentek közé soroztatott, ámbár ezt már előbb a nagy Mátyás király is sürgeté. A magyarok örökké áldani fogják emlékét! Leviathan óriási hajó. Az angol nemzet felette büszke arra, hogy a világ legelső tengerésze és hajóépitője, de versenyre kél e téren vele Amerika s gőzösei, fregattjai s klipperei épitésével vívott is ki magának szép előnyöket. Sérté ez az angol büszkeséget, azért a „Keleti gőzhajótársulat" két kézzel fogadta Brunei és Scott Russel mérnök olly óriási hajó építésének tervét, me­lyet még soha nem látott a világ! Megkezdék építését 1854-ben, május 1-ső napján, a Blackwalli hajó­gyárban London mellett. Hosszasága alul 680, a legfelsőbb fedélzeten pedig 692 láb, szélessége 83, magassága 58 láb. Gerincze, bordái csupa vas; ezeket két erős vasfal, egy külső és egy belső­ boritja, mellyek közt 2 láb 10 hü­velyk széles a hézag. — E külső, valamint a belső, továbbá a közfalak is mind 3/4­ hüvelyk vastagságú vaspléhtáblákból szögeznék össze, mellyek mind­egyike 6­­/3 mázsát nyom. 30,000 darab illy pléh lőn feldolgozva.­­ Ez óriási vasgőzöst vitorlák, kerekek és csavar fogja a hullámokon tova röpíteni, és úgy vannak elrendezve, hogy ezek mindegyike magában is elégséges a nagy testet a legsebesebb mozgásba hozni. A csavar is, meg a kerekek is külön önálló gőzgépezettel bírnak, melly­­ket összesen 112 kályha fu­t. A kerekek gépe 11 ezer, a csavaré 6500 lóerőt bír kifejteni. Egy-egy kerek átmérője 58 láb, és így körülete sokkal nagyobb a világ legnagyobb műlovardája körénél; maga a csavar 400 mázsát nyom, át­mérője 24 láb lévén. A kerekek gépe még egyéb gépeket is mozgat, úgymint a vitorla moz­gató, továbbá emelő, szivattyúzó és végre a kazánt vízzel tápláló stb. gépek. A hajó belsejében és szobáiban 800 elsőosztályú, 2000 másodosztályú, 1200 harmadosztályú utas és 4000 hajóslegény s egyéb hivatalnok számár van hely. A főtermek mindegyike 60 láb hosszú, 40 láb széles, 15 láb magas. A hajó az utazók és teher kibeszállitására 20 nagyobb vitorlás naszádot, és két kis gőzöst hord mindig magával, mellyek mind oldalára felhúzva csüng­nek a levegőben. Ez utolsok mindegyike 40 lóerejü. Az egész beltért ott ké­szült gáz világítja, kint a fedélzeten pedig egy villanynap ragyog, melly éjjel nemcsak a fedélzetet világítja be, de fényével messzire elhat a sötétség­ben s hirdeti a tenger többi vándorának, hogy most ki közeleg. A kapitány nem szócsövet vezényel, mint más hajókon, hanem szobá­jából nappal jelzővel, vagyis parti táviróval, éjjel színes lámpákkal, a gé­pekhez pedig mindig villanytáviró segélyével küldi parancsait. Leviathan óriás gőzös a hajógyárban.

Next