Vasárnapi Ujság – 1857

1857-05-24 / 21. szám - Hódolati jelvények: Izraelita község emléke (kép) 180. oldal / Vegyes tartalmu czikkek

180 I. Ismerd meg tenmagadat. Ez minden elvek királynéja, melly aztán szüli a legkirályiabb erényeket, a szerénységet és önmérsék­lést. Ajánlására csak azt emlitem meg, hogy ama műveltségéről örökkén hirneves hajdani görög nemzet, ezt méltónak itélte, egyik istenségének templomára felirásul választani. Melly elvnek elsajá­títása és folytonos megőrzése végett, igen jó szolgálatot tesz im­e­g­. ,,Mindenkor olvasni valami jó könyvet, régit vagy ujat, min­denesetre legalább valamelly hírlapot." A ki épen nem olvas, az tápszerétől fosztja meg a lelket, az idők előhaladásában hátra ma­rad; nemzetének, hazájának és embertársainak ügyeivel mit sem gondol; következőleg szeretetlen önző ember, a polgári társaságban holt tag, és nem e szép Magyarhonba, hanem a világ ötödik ré­szébe illő. III. „Minden napon munkálni valami jót és hasznost." Titus, haj­dani kegyes római császár, tőle elveszettnek tartotta azt a napot, mellyen valami jólétet nem vitt végbe. Ehez mindenikünknek mó­dunk és alkalmunk nem lehet; de hogy mindenegy napot valami hasznos munkával megjeleljünk, és azzal minden éjre fejünknek édesen altató ván­kost készítsünk , az bármellyikünknél is egyedül önmagától függ, életünkből ki­törlöttnek és örökre elveszettnek tartván azon napunkat, mellyet semmi­tevéssel töltöttünk el. IV. ,,Ön­ sorsával kibékülni." A hires franczia bölcsész Rousseau (dlv. Russzó) azt állítja, hogy sorsával megelégült a világon nem lehet más senki, mint az ál­lat és az Isten. Ez nyilván ferde állítás. Azonban annyi igaz, hogy igen kevés ember van sorsával mindenkép elégedve, úgy, hogy ha újra születhetnék, ismét azt a sorsot választaná. Még a­ki megelé­gültséggel dicsekszik, az sem bírja azt valósággal. De hogy sorsunkkal megba­rátkozzunk és kibéküljünk, a kibékülést szintén mesterségesen erőszakoljuk , az ismét önmagunktól függ. Mit tehát saját bel­nyugalmunkért tennünk kell is. Re­zignálni, lemondani és váltig lemondani. Y. „Okos ember mindig enged." Ezt az elvet a németektől tanultam, kiknél közbeszédben az igy hangzik : „Der Ge­sch­eidte gibt nach!" és a zsidóktól, kiknek szent könyvében (a Talmudban) egy szép példázal az im e felírást viseli : „Legyen az ember mindenkor engedékeny, mint a nád; és soha sem hajhatlan, mint a czéd­rus." VI. „Hosszas haragot senki ellen nem forralni." Meg van irva: ,,A nap le ne men­jen haragtartástokon." Mert bántatásod vagy méltó vagy nem. Ha méltó, tedd zseb­re; ha nem, feledd el. Legjobb, az ember­nek eszéhez érteni mindent. Ellenben VII. „Félj a Nemezistől" a boszuállás nőistenétől. Illyen kü­lönös istenséget hittek a régi pogány görögök. És létezik illyen ma­iglan, a keresztyén világban is, a visszafizetésnek törvénye szerint, mellynek vörös fonala az összes világtörténeten végig vonul. De mindenegy emberén is, uraim. Lélekben egy téged sújtó fegyveres kezet rád felemelve látni mind akkor, mikor titkon bűnt végbevinni készülsz : ez, a leghatályosabb visszaijesztő a vétkezéstől. VIII. „Embereket becsülni." Ez amaz elv, melly ifjainknak ki­válólag ajánlandó, és minden iskoláikon át későn korán füleikbe sugdozandó. Mert vajmi sok ifjú lesz szerencsétlen csupán azért, hogy korán nem tanult becsülni embereket. Név szerint hazánkban, hol Széchenyi felszámítása szerint, 72 féle megszakadottság köze­pettén élünk, ezt az elvet kicsinynek nagynak követni : lélekben járó kötelesség; annyival inkább, mivel ugy látszik, mintha az az erkölcstanbóli kitöröltetésének utján járna. Nem akarok prédi­kálni, de figyelmeztetek minden lelket, hogy sokan vannak, kik ez elv ellen harczolnak. Azért tartsuk és kövessük azt erősen, és a csábitók példáira és szavára ne hallgassunk. IX-XV. „Szép ember nem lenni, csak mennél több jeleseknek tetszeni (amaz evangeliom szerint Luk. VI. 26.) a közjóról el nem fe­ledkezni, adakozni és könyörülni a szenvedőkön, tisztességes házas­ságban­ élni, nő­nemmel kimérve bánni, de a férjfi-tekintélyt mindig fentartani, gazdagulást íöéletelvül nem tenni, életmódban és társal­gásban humán és liberális jellemet gyakorolni, körzetünkben áldást, örömet terjeszteni, gazdagságunkat másokkal is éreztetni." Mivel pedig a bölcs Sirákként (11,29) senkit halála előtt nem mondhatni sem szerencsésnek, sem boldognak; ha még olly számos jó elvekkel volna is felfegyverkezve; aztán, mivel fényes hivatalra­jutás és más szerencse-fordulat által jó elveink is roszra változhat­nak, s a korábban jó ember is a leggonoszabbá fajulhat, mint erre örök emlékezetű példa a szentírásban Házael (II. k. 8.); mégis mi­vel senki sem tudhatja, váljon e földi élet változásaiban nem vite­tik-e olly kísértetbe, melly alatt a legerősebb lélek is elmezavarba jő, elcsügged és szélsőségekre vetemedik; mint erre is a lefolyt év­tizedben számtalan gyászos példát láttunk azért, válas­szuk mindnyá­jan elvünkül mindenek­­ fölött: XVI. „ Vallásosnak lenni, mindenkinek az ő egyháza és felekezete szerint, de nyil­ván." Mert hogy ép eszű ember lehessen ollyan, ki szivében is minden hitet és val­lási érzelmeket megtagadjon, azt magam­nak képzelni sem tudom. Vallásosság az igazi bölcseség és minden tudósságnak s műveltségnek tető­pontja. A tudós mind­addig csak ferde tudós, mignem tudomá­nyát vallásosságra fel birta magasítani. A világ­történelemben tündöklő hirneves férjfiak, a legnagyobb bölcsek, költészek és irók, mindnyájan vallásosak voltak. Azért megbocsáthatlan vád az némelly tanárokra, kik előadásaikban ifjak előtt egyházat, vallást és ennek hirdetőit guny tárgyává teszik. Ők ezt élczességből és tudomány-fitogtatásból cselekeszik, de ész­revétlenül megvesztegetik a lelkeket,mér­get hintenek a polgári társaságba, és el­törik az istápot, mellyre holtig kell tá­maszkodnunk, helyette pedig mást nem adhatnak. — Kedvencz elveinknek mindig szemünk előtt tartása végett jó szokás, azokat házunk kapuja vagy ajtaink fölé fel­írni; kivált ha azok szentírási mondalé­kok is. Így ékesítik házaikat Erdélyben a szászok, külföldön a Hernhuter-féle atya­fiak, de legkivált a mohamedánok Török­országban, a Koránból vett mondalékokkal arab nyelven. — S most már e czikkemnek mindjárt vége lesz. Azért, hiába fojtom magamban, nem vihetem el lelkemen, hogy még egy kis boszorkányságomat, elveim ajánlása folytán, őszintén és nyilván be ne valljam, melly abból áll, hogy (Isten bocsá bűnömet!) én bizony, keresztyén pap lé­temre,teljes életemben a régi görög bölcs Epicurusnak is hódoló ta­nítványa voltam, vagyok és leendek mind halálig, mint a kinek élet­philosophiája, nemcsak az emberi természettel megegyező, hanem minden jó elveknek, sőt az egész földi boldogságnak pecsétje is, de NB. NB. NB. egy szemernyi sóval és borssal értve, s gyakorolva ezt is. Végre megjegyezzük, a jó elvek gyűjtése tárgyában, hogy e munkát is korán kell elkezdenünk, hogy mire az emberi élet­ időnek közepére jutunk, akkorra már legyen megállapított elv- készletünk A bölcseség-fogak már 20-dik évben szoktak előbúvni, annyi, a­mennyi, de azon tul több illyen fog nem huvandik elő soha. Je­gyezzük meg végre ezen emlékverseket : Tiz éves vagy, és már nem ártatlan; Tizenöt, s már testedben hiba van; Husz éves, s még sem elég szép; Harmincz, s még sem erős és ép ; Negyven, s még sem érett eszű okos; Ötven, s még sem kitűnő birtokos; Hatvan, és még sem elég szent : Barátom! te soha (ha csak csudát nem teszsz.) Szép, erős, ép, okos, szent s birtokos nem lészsz. Pesti hódolati jelvények: II. Az izraelita község által emelt eml­ék a szénpiaczon

Next