Vasárnapi Ujság – 1857

1857-06-28 / 26. szám - Nagy-Károlyi kath. templom (képpel) 244. oldal / Hazai tájleirások

244 az embert kiválólag jellemző tulajdonokból, u. m. ész, lélek és szívből. Az ész kifejlődése által mennyire emelkedett s felvilágosodott az emberiség, s hatalmát mennyire kifejtette, azt látjuk, és még mennyire kifejtheti,azt még nem is képzelhetjük; elmebeli képzett­ség és tudományosság tehát az erényekhez és az emberi műveltség­hez tartozik. — A még tökéletlen tudományok felett azonban az ész legfőbbb erénye a hit, melly által az Istenben fektetvén bizo­dalmunkat, saját nyugodalmunk és boldogságunk az emberiség bol­dogságával együtt eszközöltetik. Tökéletesedés és boldogság ez a legvégső czél, ezen czélra vezető utat a hit világával a bölcseség elénk tárja. — Mikép élhetek én boldogan, ha nem­ tudom, nem hiszem, mi a czélom? Mikép győzhetem le az utamba gördülő aka­lyokat, ha nincsen czélom, mellyért azokat le kell küzdenem? — Anyagilag vegyük, ha valaki gazdag örökséghez bízik, va­jon nem érzi-e magát boldognak a vagyonosság elnyerése reményében? — Vagy vegyünk egy szerető férfit, hogy kedvesét megnyerhesse, az eléje gördülő akadályokat megveti, és daczol minden elemekkel, csakhogy czéljához érhessen. Hát a kiben a hit erős gyökeret vert, ki a mindenható Isten bölcs kormányában bízik, nem ad-e ez legfőbb reményt gazdag örökséghez? nem ad-e legnagyobb erőt az aka­dályok leküzdésére? Magam is hallottam, a hit nem­ szükséges, csak becsületes és jó er­kölcsű legyen az ember, — de csupán csak a hit malasztja vezeti és tart­ja fel ezen jó úton az embert; — mert ha egy ember, kiben hit nem lé­tezik, és csak becsületes és jó erkölcsű akar len­ni, — ha ezen jó indulat benne nem méltányol­tatik, sőt akadályul szol­gál nekie e földi kép­zelt boldogság elnyeré­sében, és miatta sa­nyargatásnak, és ínség­nek tétetik ki, vájjon m­i tarthatja fel őt illyen­kor a jó uton, ha csak nem a hit, az Isten igaz­ságosságában és jutal­mazásában fektetett bi­zodalom; a hit tehát legfőbb kútfeje és tá­masza az erényeknek. Azt sem­ tartom he­lyes felfogásnak, ha valaki a hit­ erkölcsi utat itt e földön gyötrel­mekkel és szenvedésekkel megrakottnak állítja, és azt csak a jö­vendő élet boldogsága kedvéért tartja elszenvedendőnek. Bizon­nyal meg kell különböztetni egy egyén boldogsága feletti mások nézetét, az önnön maga nézetétől, — csak másoknak látszik az ugy, hogy egy vallásos és jó erkölcsű em­ber szenved, de azért ő magában nem érez szenvedést, sőt megelégedést és örömet. — A keresztyénség első korszakában elvérzett vértanukról mond­juk, hogy szenvedtek, holott ők e szenvedésekben élvezetet és bol­dogságot találtak. — Közelebbi példát vegyünk : A meleg szobá­ban, puha ágyon heverő ember mint hiszi szenvedőnek a fagyon kint tanyázó és éhséggel küzdő katonát, holott ez, ha hazája győ­zedelméért küzd, a legmegelégedettebbnek, s legkevésbé, súlyosnak tartja helyzetét. — A hit-erkölcsi ut tehát e földön sem okoz szen­vedést, sőt erőt és kedvet ad a sanyarúságban. (Vége kivetkülM Nagy-Károlyi kath. templom, zárda és iskola. Nagy-Károly városában a 18-ik század első negyedében kez­dett emelkedni a tudományosság szebb hajnala; midőn a Rákó­czy Ferencz által előidézett polgár­háború a szatmári békekötés után lecsendesedett, és a nyugalmukból felvert lakosok ismét él­vezhették a béke szelídebb áldásait. Nőttön nőtt örömük, vala­hányszor dicső emlékű földesurak, Károlyi Sándor gróf, a sz­intolly vallásos mint tudományos férfiú és kitűnő hadvezér, a szatmári egyezkedésnél pedig hatalmas tényező, leoldván kardját oldaláról, mint szerető atya köztük megjelent. Ez időkorban, midőn a magyarhoni Kegyesrend Kalazanti sz. József alapitójának szellemétől áthatva, annak fölséges intézmé­nyeitől hajszálnyira sem távoznék, s a szelid tudományok után só­várgó nemzeti ifjúság száma mindegyre növekednék. Károlyi Sán­dor gróf, Erdőd és Csongrád örökös ura, VI. Károly császár és király belső titkos tanácsosa s lovassági tábornok, a már rég táp­lált szándékának valósítására elhatározá a kegyesrendiek megalapi­tását Nagy-Károly városában. E nemes tervének kivitelére az uj szer­zetes telep számára az építést megkezdeté,s ez olly gyorsan haladt, hogy már 1727-ik évi october 17-én a 12. egyénből álló tanári sze­mélyzet II.­Károlyba vonult s kebelében megtelepedett. Azonban a tetemes költséggel épített társház, s a szelid tudo­mányok terjesztésére alkalmas gymnasium, még nem látszott elég­ségesnek, a nemes grófi család buzgó vallásosságától ösztönöztetve tovább ment s abban állapodott meg, hogy a kegyesrendiek szá­mára még templomot is emeljen, hol a rendta­gok az isteni szolgálatot végeznék, az ifjúság pe­dig hálaimát rebegne s dicsénekeket zengedez­ne a Mindenhatónak. Az első alapkő, 1769-ik év­ben tavaszuta 11-én té­tetett le gróf Károlyi Antal által; s bár sza­kadatlanul nem lehete folytatni a müvet, mert több szükséges anyagot messze tájakról kelle hozatni — mégis, némi beldiszitmény kivételé­vel, 1778-ik évben bevé­geztetett, s legott Esz­terházy Károly egri püs­pök által augustus 2-án Kalazanti szent József tiszteletére fölszentel­tetett. A ma valóban meg­ható építmény; külse­jén, valamint belsején komor méltóság ural­kodik. A templom belső boltozata majd olly ma­gas mint külseje, melly csonka tornyával egyenlő magasságra emelkedik, mint a jelen szá­munkban közlött kép is mutatja. Az egész többnyire négyszögű terméskőből van épitve (mint némellyek állítják, Ecsed várának romjaiból) s falának vastag­sága a 3 ölet megüti. A templom belül s kivül igen egyszerű; bel­sején festőkeze soha sem­ működött, minthogy az tiszta fehér; kül­sejét pedig az idő viszontagságai sötét barnára festék. E jeles tem­plomra vonatkozólag különös érdemül tulajdonítandó az alapító grófnak az , hogy az építéshez nagyrészt honi művészeket alkal­mazott. Igy p. o. a merész s méltán bámulandó bolti vezetők Lieber Ferencz, n.­károlyi épitész által rakattak, ki az alapkövet letevő atyja halála után Párisba ment, magát az építészetben kiképzen­dő s hazatérvén, ügyességét a boltozatok összeillesztésében annyira kitüntette, hogy azt minden értelmes szemlélő mesterműnek nyil­vánítani kénytelen. Ekkép a n.-károlyi nép s különösen a kegyesrendiek hálás érzelemmel telének el, hogy a többször emlitett grófi család mind szellemi,mind anyagi szükségeikről olly jótékonyan gondoskodott, s máig is áldják porait. K­örmendy László: Nagy-Károlyi kath. templom.

Next