Vasárnapi Ujság – 1857

1857-08-30 / 35. szám - Mária-Czeli bucsujáróhely (képpel) 361. oldal / Nép- és országisme

361 a kézim­esterségek alapját megvetették. Erdélyben még a homályos elöidökben állittatnak fel czéhek, s olly rendszabályokkal birtak, mellyek még a későbbi időnek is becsületére válnának. A ki eltelve lévén a mai fejlett kor fogalmaival, s kedvencz eszméivel, a sarja­dozó mesterségek ezen elemi iskoláit, a czéheket, már eredetök ide­jén is szükségteleneknek sőt károsaknak vélné, az illyen felette megcsalatkoznék. Igen jótékony intézetek voltak ezek kezdetben, s a királyok véderejöket jobb czélra nem fordithatták, mint arra, hogy ők a városokat a rablás, a művészeket s kézműveseket az örökjobb­ágyság ellen hatalmas karral védték. Ugyanazon dolog tehát, melly a kézimesterségek fejlődhetésének ma útját állja, hajdan legáldot­tabb hatással volt polgárisodásunkra. Hathatós befolyást gyakorolt polgári csinosodásunkra a ke­resztyén vallás meghonosulása ha­zánkban, melly az építkezést is külö­nösen elémozditot­ta. A sok egyház, monostor, apátság, az urak és püspö­kök lakhelyei, a megyei várak sere­genként bekiszték az épitészeket, ki­ket különösen szt. István Görögor­szágból hozatott be, általuk Ma­gyarország első századaiban a gö­rög épitészet jön uralkodóvá. A XII. században kirá­l­lyaink, főpapjaink országnagyaink példája után meg­kedvelték honfia­ink tehetősbjei a kőből rakott há­zakban való ké­nyelmes lakást. — Igy támadtak ha­zánk minden ré­szeiben városok és faluk, mellyek leg­ott az ipar és mű­szorgalom székhe­lyeivé váltak. — A németek és görö­gök példájára meg­tetszett a magyar katonának a czifra sisak és pánczél; a lovának még feje, nyaka, melle, és el­ső lábai is vasleme­zekkel voltak be­fedve. Ezen időtá­latt a magyar had­csapatoknak már tábori zenéjök is volt. Nevezetesen Kiewben (1151.) tábori zeneka­­­ruk közfigyelmet s bámulatot gerjesztett. Mindezen s egyébb szo­­­­kásokna­k kielégítésére számtalan czikkek kívántattak, mellyek — a magyar katonának a fényes külcsillogáshoz való erős hajlama miatt — alkalmasint többfélék és drágábbak is voltak, mint más népeknél azon korban. — Ha a magyar műiparos mindezen szük­ségleteknek eleget nem tehetett, legalább a kereskedők látták jó hasznukat. — A pompaszerető byzanti­s franczia udvarokkal való összeköttetés eredménye volt, hogy hazánkban a fényűzést tárgyazó sok új szükségek megszaporodtak, mellyeket kielégíteni mind a mű­­iparosok mind a kereskedők haszonvágya törekedett. Különösen az ötvösök gyarapodtak vagyonosságban, kik már az első apostoli szent király idejében nem csekély szerepet játszottak.­­ A tatár dúlás után üdülni kezdett nemzeti gazdasággal a fényűzés is újból lábra kapott; mire nézve keresett czikkek lettek ismét az arany, ezüst, ékkövek, elefántcsont, selyem, bársony, a becses prémek különféle nemei stb., mik okvetlenül számtalan kéznek nyújtottak foglalatosságot. Sarkantyúcsinálók, sodrony­vonók, aranyszál-fo­nók, szőcsök, késcsinálók, szerkovácsok, kardcsiszárok, tímárok, ir­hások az oklevelekben gyakran említtetnek; legszámosabban vol­tak azonban az aranyművesek és posztószövök. A mondottakat összefoglalva, akárki is könnyen átláthatja, mi­szerint az Árpád királyok alatt serdülő magyarhoni polgári rend IV Béláig, polgári csekély állása miatt, nemzeti miveltségü­nkre terje­delmes befolyással nem lehetett. Egész hatásköre, ezen három szá­zad folytán, a ter­melő gazdászat­ emelésében, a kéz­mű-ipar külön ne­meinek s a keres­kedésnek nősításában megho­hatá­rozódik. De ezen szűk körében is si­keresen hatott nemesebb életfog­a­lalkodások meg­kedveltetésére. jük Nem azért közöl­t képet, mert rajta az a háromtor­nyú templom különös alakjánál fogva meg­lepő látványt nyújt a szemnek , hanem kö­zöljük azért, mert e templom egyike legrégibb magyar em­­­lékeknek, miután kö­zépső legmagasabb tornyát Nagy Lajos, a másik két tornyát pedig, a templom e­gyéb részével együtt III. Ferdinánd magyar király építteté; kö­zöljük továbbá, mert az ájtatoskodó ma­gyaroknak már rég­től igen látogatott O Ö bucsujáróhelye , hol vallási­nak több buzgóságuk­emlékével találkozunk és végül, mert e nevezetes bu­csujáróhely alapításá­nak ünnepe ezidei september hóban fog megtartatni, mellyre bibornek herczeg pri­más ő eminentiája is elvezetendő magyar híveit, kiknek élén a szent helyre sept. 7-én fog bevonulni. — Érdekes leend azért ez emlékei és nevezetesége által minket annyira érdeklő helynek ez­úttal rövid történetét előadni. Nyolczszáz évvel ezelőtt azon környéken, mellyen most Mária-Czel áll, kietlen vadon terült el, alig lakva néhány ügyefogyott pásztortól, kik itt marháikat őrizgették. 1073-ben Marquart herczeg Stájerországban, Karinthia határának közelében Sz. Lambert benczés apátságot alapitá, hozzá csatolván adománykép Avalenz vidékét, melly magában foglalá a mai Mária-Czel környékét is. E szerzet egyik apátja a pápa engedelméből a vidéken öt lel­készt alkalmazott, a kolostortól távol eső helyeken; igy jutott a mai bucsu­hely környékén lakó pásztorok közé is egy, ki is 1157-ben érkezett meg ren­deltetése helyére. Ez az úgynevezett homokdombon deszkákból lakot épitett magának, mellynek fele kápolnául szolgált. Ebben fatörzsre egy hársfából metszett Mária szobrot állított fel, melly a főoltáron ma is szemlélhető. ( f Folytatása főövterk.) Mária-Czel bucsujáróhely Stájerországban. Mária-Czehi bucsujáró-egyház.

Next