Vasárnapi Ujság – 1857

1857-09-13 / 37. szám - Trieszti vaspályaudvar (képpel) 384. oldal / Vegyes tartalmu czikkek

381 tergami érsek által tartott magyar egyházi zsinatban a templomok­ban zengedeztetni szokott énekek zsinati vizsgálat alá vettettek. — Vallási elemeiknél fogva megemlitjük itt még bizonyos modorú be­szélgetésekbe öltöztetett azon bibliai történeteket, mellyekkel Kun László idejében előadóik piaczon és csárdákban mulattatták a népet, s illyenkor holmi bohó kicsapongásoktól sem tartózkodtak. Legtágasabb mezeje volt egyébiránt költészetünknek tárgyalt időszakunkban is a hazai történelem. A dalnoki kar, mellyről már a fejedelmek korában emlékeztünk, nemcsak fenn volt ez időszakban, de kétség kivül kiegészitő részét tette a királyok s főurak udvarainak. III. Endre királynak egyik oklevele (1292.) arról tanúskodik, hogy valamint régente a ki­rályi vadászok, halászok, lovászok stb., ugy a királyi dalnokok eltartására is kü­lön földek voltak kirendelve. Írott ada­tok bizonyitják azon tárgyakat, mellyek a dalnokok vagy hegedősök énekeinek alapul szolgáltak. Illyenek : az István ki­rály halálára készült gyászénekek, mel­­lyekben hihetőleg a bölcs király tettei tárgy­altattak. Ezekre látszik vonatkozni egyik ősrégi krónikánk azon helye, hol beszéli, miszerint Magyarország lantja gyászba öltözött. Továbbá a történelem bizonyos költeményes előadást jegyzett fel, mellyben a cserhalmi hősök : László és Gyéza herczegek tettei a dalnokok ál­tal olly lelkesedve magasztaltattak, hogy Salamonnak felgerjesztenék féltékenysé­gét s gyűlöletét a két herczeg ellen. V­égül a király mondakör magában foglalta mindazon hagyományokat, mel­­lyek a nemzeti élet érdekesebb nyilvá­nulásaiként tekinthetők, s azon korban a népies történelemnek nevezetes alkrészei lehettek. Ezek sugárzanak ki legrégiebb történeti emlékeinkből, mint tanúságok arra, hogy a magyar nép még keresztyén életének három első századában is élénk részvéttel volt a haza közügyei, s bajno­kainak hős­tettei iránt. A monda színe­zetét leginkább a következő események viselik magokon ősi történetkönyveink­ben : a) Béla herczeg párviadala a po­merániai herczeggel; b) Endre és Béla Várkonyban; c) a cserhalmi ütközet ama csinos kitéréssel, mellyben László her­czeg a váradi püspök leányának tartott magyar hölgyet egy kun kezeiből ki­menti; d) Salamon király viszontagságai, mellyek öszvesen inkább a regény szí­nét viselik, mint a históriáét ; e) Kálmán orosz hadjárata; f) II. István; g) vak Béla és Borics stb.; mindezen monda­alakok olly elevenek, hogy világosan nem eredeti történeti feljegyzésekre, hanem a hajdani dalnokok énekeire mu­tatnak, s mélyen beható emlékei a ma­gyar nép ezen korbeli öntudatos életé­nek. — Azonban az Árpád királyok kor­nem írattak, hogy a dalnokok kirekesztő sajátjai maradjanak, vagy bár leirva, de a nemzet gondatlansága s a haza közbejött százados viszontagságai következtén, végkép elvesztek. n. A miveltség jelentős fokára kifejlett nemzeti öntudatos életnek egyik ismérve a nyelv szeretete, s forró ragaszkodás a nemzetiséghez. Nyelvében él, nyelvével hal bármelly nemzet. A melly nemzet elég korcs nyelvéről elfeledkezni, az csak egy lépés­nyíre van a nemzetiségét végenyészettel fenyegető örvénytől. Csak azon nemzet számithat a legiszonyúbb viharokkal is daczoló nemzeti létre, melly egyik fő védkincsét, nemzeti nyelvét hiven ápolja, és a tökély legmagasabb fokára kifejteni törekszik. Hogy nemzetünk e szent kötelességének hiven megfelelt, ha nem bizonyitják is száza­dokat túlélt nagybecsű irott emlékek, bizonyítja ezt a drága vérha­gyománynyal — hazánk- és alkalmányunkkal — reánk szállott örök­sége őseinknek, a nyelv, melly ezer évet túlélt európai hazájában, mi dicső eldődeink tántorit­hatlan hűségének s folytonos s ragasz­kodásának saját nemzeti nyelvökhez, kétségbe vonhatlan fényes bizo­nyítványa; de oktató tanúsága egyszersmind azon folytonos éberség­nek, melylyel annyi kü­l­ befolyás ellenében mindenkor résen állottak.­mányidejében divatozott nemzeti költé­­s­t r­­e­s­z­t; v­a­s­p­e­r­jé­szetnek mindezen művei vagy soha le­terjedtebb határok közt bővebben bizonyítgathatunk, misze­rint uralkodó s igy átalános divatú volt nemzeti nyelvünk az egész árpádi korban királyaink és országnagyjaink udvaraiban, hová sem a külföldi királyi arák, sem a velők hazánkba települt idegenek által semmi idegen nyelv be nem­ férkőzhetett; sőt mint a hóditó, országló s bajnokabb népé, hatalmas olvasztó erőt is gya­korolt az itt uj hazát nyert különböző fajú s ajkú népek felett. A keresztyénséggel hazánkba került külföldi papok s néhány urak tud­ván csak deákul, valamint a polgári közügyek, tanácskozások ál­talán csak magyar nyelven folyhattak; ugy ezen hozattak, habár

Next