Vasárnapi Ujság – 1857

1857-02-22 / 8. szám - Népviseletek: Garanvölgyi nép (képpel) 65. oldal / Hazai tájleirások - A prüsszentés 65. oldal / Természeti tudományok

betételi könyv van, melly 200 forinttól 400-ig, s igy csak 19 /100 nek van több, mint 400 forint betétele . . . És pedig 123,154 könyvecske a munkásoké, mellyek értéke 68,268,622 frank 16 cent A cselédeknél 96,467, könyvecske van 50,241,144 frank értékkel. — Átalában 3/re a betételeknek eme pénzes országban sem több 200 pftnál .... Vagy nézzétek például Párisnak, a pénzes városnak takarék­tárait . . . kik itt a betevők és tulajdonosok?! És pedig megjegy­zendő, hogy eme hi­vatalnokok a legke­vesb jövedelműek, és eme biztositó és egy­mást segélyző inté­zetek a munkásokéi, mellyeket ők önma­guk egymás közt ál­lítottak fel . . . Uraim és dámáim! kisebb, nagyobb és legnagyobb földbir­tokosok! Im e szá­mokhoz commentár nem kell .... Aka­runk-e állitani, pénztárakat melly­ekből néha nagyobb össze­geket is hitelezhes­sünk ? Akarunk-e pénztárakat állitani, mellyek idővel bizto­sitó intézetek is le­hessenek, marhadög, tűzvész, jégeső, vizát s­t. eff. iránt?! ha igen . . . akkor ne várjuk, hogy mások gondoskodjanak ró­lunk, hanem legyünk észszerűen takaréko­sak, . . .igyekezzünk nemcsak vagyonbeli, de inkább személyes hitelt is eszközölni. .. . . rakjuk össze fil­léreinket a helység házánál, ne sajnáljunk azokból pár százalékot adni a kezelésért, •meg leend téve az első lépés országszerte ezer meg ezer takarék­tárhoz, s ha az első lépés megtörtént, a többi önkéntesen utána kö­vetkezik ! Kubinyi Lajos. és Népviseletek. III. Garanvölgyi nép. Gömörmegye vadregényes fenyvesei között, hol a hámorok örökös zaja és göz-olvasztó­ kemenczék kábitó zúgása s a szén fe­kete füstje mutatja, hogy az ipar fáradhatlan keze a rengetegekben virágzó telepitvényeket s életvidor munkás népet varázsol, szálas izmos tót népség lakik, melly különös viselete által tünteti ki ma­gát, miként képünkön látható. — E nép, ugy szólván, elszigetelve van egészen, mert sajtos bödöne mellől ritkán távozik el; csaknem gyermekkorában nősült, és a czifrálkodást nagyon szereti. Tüszőjét mindenféle fényes gombokkal rakja meg, s mellén féllábnyi hosszú s négy-öt ujnyi széles négyszögű rézlemezt, mellyen valami czimer­forma van, szokott hordani lánczon, és a rézlemez szélét kis lefüggö réz lánczoskák ériitik; szűk, fejér, szürposztónadrágot visel, melly alól a bocskorszíjjal tartatik össze, s vállán néha czifraszürt hord, fejét nagy karamu alacsony gomba kalap fedi, és kezében fényes baltát hord, mellynek hosszú nyele rézzel van kiczifrázva, s e fegyverét valaskának hívja. A príisszentés. Mikor valaki prüsszent, legtöbb népnél szokásban van valami jót kívánni; a magyar ember azt mondja : egészségére váljék! Így volt ez a leg­régibb időktől fogva ugy nálunk, mint a legrégibb népeknél is. Már Nagy Sándor idejében sokat törte Aristoteles görög bölcs fejét azon, hogy a régi szokásnak okát kikutassa. A görögök hitregéje azt mondja, hogy Prometheus néhány napsugárt kis edénykébe zárván, azt szobrának orra alá tártá, mire az erősen prüsszögni kezdett, igy kellvén legelső jelét adni életének. Bölcs Aristoteles előtt ez igen furcsának tetszett és nem is fogadta el azon véleményt, mintha az emberek ez eseményre czélozva kiván­nának jót a prüsszenés­re, hanem azt tarta:mi­vel az orr a test egyik legbecsesebb része, az ember e nagyrabecsülést annak legfőbb működé­sére, a prü­s­szenésre átviszi, s ezért jött ki­is vatba ez alkalommal jót kívánni. A zsidók azonban máskép vélekedtek. Azt várták ugyanis ők, hogy a legelső időkben az em­ber életében csak egy­szer prüsszenthetett, de­­ ekkor meg is kellett hal­ni bele. Így volt ez egész Jákobig. Kérésére Ő ne­ki engedte meg az Úr, hogy életében akár­hányszor prüsszenthe­tett, a­nélkül, hogy meg­halt volna. Ez időtől senki nem halt meg bele, mindazáltal a prüssze­nés általi halál félelme fennmaradt továbbra is, azért mondták utána mindenkor : javadra váljék! Ezek után nem csu­da, ha a görögök a prüs­­szenésre azt mondták : élj! a rómaiak pedig : légy egészséges (salve)­ úgyannyira, hogy ha prüsszenéskor senki nem volt jelen, ezt min­denki maga is elmondta, még pedig fennszóval, önmagának. Egy epi­grammban olvassuk, hogy bizonyos Proclus nevű rómainak akkora és olly hosszú orra volt, hogy meg sem hallható, ha prüs­szentett és igy a szerencsétlen még azt sem mondhatá reá önmagának : salve! Afrikában és Amerikában is, ép mint nálunk, szokás köszönteni a prüs­­szentésre. Ha Monomotapában a király elprüsszenti magát, ezt különféle szertartások és imák közt az egész országban kihirdetik, hogy igy a legkisebb alattvaló is elmondhassa reá üdvözletét. Midőn a spanyolok Floridát meghó­diták, szokásban volt itt, hogy ha a guadjai császár prüsszentett, az indusok kiterjeszték kezeiket, kérvén a napot, vegye kegyelmébe fejdelmüket, világo­sítsa fel őt és fogadja védelme alá! — Egy utazó állítása szerint a kafferek soha sem prüsszentnek, és igy nem is mondhatják : egészségedre váljék! De a prüsszentésnek a babona is különféle jelentéseket tulajdonított. Igy különféle jelentősége van ha reggel, délben vagy este, igy mást jelent,ha hétfőn, kedden stb. történik az. Sőt a babonaterjesztő álmos könyvek az illy prüsszentésekhez számokat kötnek, mellyeket a balga hitűek a lutriba meg is tesznek, s ha nyernek, ezt nem a véletlen vakszerencsének, hanem a prüssze­nésnek tulajdonítják, szörnyű bölcsen! —Ha valaki beszéd közben Brüsszent, azt mondják reá : igaz, ha ez gondolkozás közt történik, azt felelik : igaz a­mit gondoltál. És ez meg volt már a régi görögöknél. Ulisses felesége, midőn 1. Munkások 2. Mesteremberek .... 16,147 személy 2,449,484 frank 3,623 „ 3. Cselédek 6,724 „ 4. Hivatalnokok 2,563 „ 5. Katonák 1,282 „ 6. Magánzók 1,405 „ 7. Tőkebirtokosok . . . 2,158 „ 8. Biztositó intézetek . . 20 „ 786,254 1,068,419 393,718 258,803 265,888 479,449 5,700 33,922 személy 5,707,715 frank Népviseletek : III. Garanvölgyi nép.

Next