Vasárnapi Ujság – 1858

1858-02-07 / 6. szám - Gőzhajtómives cséplőgépek (2 képpel) 68. oldal / Természettudományok; ipar; gazdaság

68 kiásni kezdé tehát, de nem győzvén maga a munkát, titkos társakat keresett. Ezekkel titkon tovább ásott azon boldog reményben, hogy itt lesz a drága kincs, de a szép remény füstbe ment : az arany,­ ezüst és drágakő helyett ők csak emberi és állati cson­tokat, edény és üveg cserepeket találtak az üregben. Titkuk is csakhamar el len árulva s a környék lakói se­regesen jöttek, a romokat és az üreget nézni, miáltal sebesen szárnyalt szét az egész megyében e romok­róli hir. — Az üreg a benne talált tárgyakkal együtt, szintén igen érdekes; 3% öl hosszú és ugyan olly széles, feltünőleg kemény aczél­csengésű téglával van kiépítve s a téglafalon egy vörös márványhoz hasonló kivülrűl simára csiszolt vakolat, olly erősen van odaragadva, hogy inkább az erős tégla törik szét, semhogy ezen vakolat váljék el. — Az állati csontok szarvasok, vaddisznók és több más olly állatok maradványai, mellyek e vi­déken csak századok előtt tartózkodtak s most az egész megyében nem ta­lálhatók. Az agyag-edények cserepei nyilván szláv készitőkre mutatnak, az üveg-töredékek pedig tisztátlanságuk s különös czifraságaik által százados korukra hagynak következtetni. A pompás várnak — mellyet hajdan e romok képeztek — épitése 745 körül kezdődhetett és épitői az e korban, e vidéken lakott szlávok lehettek, melly állítást a fentebb emlitett szláv edények töredékei támogatnak. Nem hihető, hogy a vár a Pusztihrad (magyarul : puszta vár) nevet birta volna, valószinűbb, hogy csak mint rom kapta e nevet a környékén lakó tótajku néptől. A romtól vette nevét a hegy is, mellyen fekszik. Mivel a pusztihradi romok leírásával, közel Ó-Zólyomnak — váráról és országgyűléseiről hires — városához vezettem a t. olvasót, megemlítem, hogy itt az evangyélini egyház 1856-ban egy szép tornyot kezde épiteni, tavaly őszkor bevégzé és vele eddig toronytalan templomát feldiszité. Továbbá ugyanezen egyház Vestfaliából 3 aczél-harangot hozatott, mellyek igen kel­lemes hangjokkal vonzólag és buzditólag hívják össze a híveket Isten imá­dására. Zólyomi. Még csak öt esztendő előtt is a gőzerőmives cséplőgépekről, mint ollyan ritkaságról beszéltünk, mellynek Angolországban van csak helye, s ott is csak igazán tanult gépészek segitségével hasz­nálható. Ki merte volna akkor hinni, hogy néhány év múlva ötven o­lyan gőzerőműves cséplőpég fog Angolországból a délibábos ma­gyar alföldre vándorolni, hogy itt csépeljenek, fűrészeljenek, szecs­kát vágjanak, kukoriczát morzsoljanak és malomköveket hajtsanak? Már­pedig ez az utolsó betűig teljesedett, s nem kevésbé kiáltó bi­zonysága a magyar ember életrevalóságának, mint az, hogy azon gőzgépek legnagyobb részét magyar gépész fajta emberek, sőt né­mellyikét rövid időn betanított béres suhanczok kezelik, kik ezt a a szurtos mesterséget hamar magokévá tették. Ugy illik tehát, hogy ezen szívesen látott jövevényekkel köze­lebbről megismerkedjünk. Mindenekelőtt bemutatjuk a gőzgépet, melly 60—70 mázsát nyom, 8 lóerejű­, naponkint 12 munkaóra alatt, 45 akó vizet s 6—8 mázsa kőszenet vagy 7/8 — 1 öl tűzifát elfogyaszt, szükség esetében azonban nem épen fin­nyás, mert kukoriczacsutkával, repcze-po­gácsával stb. is megéri, szolgáltatván annyi gőzerőt, melylyel két gabona-őrlőmalmot, miben 20 munkaóra alatt 80—100 mérő búzát lisztté őrölhetni vagy egy cséplőgépet dolgoztatni lehet. A vizet e gőzgép maga szivattyúzza fel magába. Ezen gőzgépnek nagy kereke forgatja a cséplőgépi dob tenge­lyét, mel­lyel egy 60 láb hosszúságú szíjjal van összeköttetésben. A végre, hogy a birodalomban ezen gőzgépek akadály nélkül használtathassanak, szükséges, hogy gőzerő mérővel (manométer és két szeleppel bírjon mindegyik, jó továbbá a kémény tetejére drót sipkát tenni, hogy a szikrák szétsziporkázása épen semmi gon­dot ne okozzon; egyébiránt az angol gyárnokok mindezekkel ellát­ják gépeiket, s mielőtt a gép munkába állana itthon, csak az üst próbát kell megtétetni az illető hatóság közbejöttével. A túlsó oldalon látható másik ábra egy 8 lóerejű gőzgéphez való cséplőgép rajzát mutatja, mellynél, valamint a gőzgépnél is a főbb teendők ezek : 1. Úgy kell munkába állítni a két gépet, hogy a gőzgép nagy kereke a cséplőgépi tengely bódájával egyenes vonalban legyen mert igy a hajtó szijj nem fog leesni munkaközben, mi helytelen felállításnál, s csak is illyenkor, gyakran megtörténik. Gutta percha szijj koránsem olly czélszerü, mint a bőrszijj. 2. Mindkét gépnek kerekeit, mellyeken állanak, jól meg kel ékelni, hogy szilárdul álljanak, tehát ne rázódjanak, mert a szerfe­letti rázás, mi a kerekek alatti ékek kitágulásának következése, a gépnek nincs javára. 3. A perselyekben járó tengelyek gyakran olajozandók, még­pedig olajjal, tiszta mi végre legjobb a gépkenésre készített fa­olaj. Gép kö­rül kenőc­­csel­kodni gazdál­vétek és veszteség, sőt nagy gyakran vesze­delmet is okoz ezen eszély­telen takaré­kosság. Úgy hiszem, fölösleges ar­ról szólani, hogy a gőz­erőmives cséplő­­­gépek tökéletesebb és olcsóbb munkát telje­sítnek, sem­mint a ló­nyomtatás, nem csak azért, mert a cséplőgép át­alában jobban kiveszi a sze­met a szalmá­ból semmint a a ló lába, s cséplőgép a nem kevesbiti garmadát mint a nyom­tató ló, hanem azért is, mert olly időben, mikor a föld nedves, s a szalma és ka­lász nyirkos, mikor tehát nyomtatni nem lehet, nyugodalma­san csépelhet­ni, csak hogy a nyirkos ga­bonából ke­vesebbet kell dugdosni. Az 1856-dik évben hat holdnyi buza termést, mellynek szeme kissé szorult volt, a derek-egyházat pusz­tán elnyomtattak, a nyomtatás után pedig az apróra tört szalmát a gépen kicsépelték, és zsákra szedtek 27 véka szemet, mellyet Gázhajtóm­ives cséplőgépek. Szállítható gőzgép. Kettős szerelőjű­ cséplő- és tisztázó­gép.

Next