Vasárnapi Ujság – 1858

1858-02-14 / 7. szám - Igénytelen szó a naptárak ügyében 80. oldal / Elmélkedések; Értekezések; fejtegetések - Mártonffy Ignácz; Jancsó huszár 80. oldal / Költemények

Vasárnapi Újság 7-ik számához 1858. FARSANG BOLONDJAI. együnk meg mindent, holnap aztán koplaljunk. Legyünk vigan, kiabáljunk, tánczoljunk, nevessünk három nap és három éjjel; hat hétig azután ráérünk búsulni, böjtölni és­­ köhögni." Körülbelöl ez az értelme a farsang utolsó bohóságainak. Így is fogták azt fel minden országban s rendesen az ollyan népek, a­kiknek legtöbb módjuk van a böjtölésben, vagy legtöbb okuk a szomorkodásra, vigadnak legtöbbet húshagyó kedd éjsza­káján. Az utczák, a közterek megtelnek álarczos népekkel, kocsik, szekerek megrakodva nym­phákkal és görög istenekkel csörtetnek a tarka néptömeg közt, melly­ben legföljebb egy-egy rendőr szemé­lye maradt meg józan emberi alaknak; a többi szarvas ördögöt, tarkára festett indiánt, pánczélos lovagot, medvét és oroszlánt, tö­rök basát, chinai mandarint s más furcsa bolondot csinált magából. Párisban régente farsang bolondjainak igen tekintélyes világi ál­lású személyek álczáit választották; a hugenották idejében ronda ördögök társaságában, hugenotta nőknek öltöztek a farsang bo­londjai, azokat gúnyolva hosszú hegyes főkörőikkel; később a leg­rémségesebb eszméket, magát a döghalált, a himlőt, a cholerát, az influenzát alakozták ki, szeme közé nevetve a halálnak, s még annak a képéből is maskarát csinálva; igy még az orosznak is megvan farsang utolsó napján a maga bolondja; a maszlicz amedve, azt hordja szánon faluról falura s is­sza a pálinkát víg medve ké­pében. Csak a magyarnak nincs farsang bolondja. Az az, hogy embere van biz ennek elég, a kit a farsang bo­londdá tesz, de hogy az a szokás hiányzik nála, miszerint az ember magát önkényt a farsang bolondjának vallja, s még dicsekedjék l­ele, hogy az esze elment. Vas. Ujj. A magyar ember soha sem szerette az igen-igen nagy örö­met, sőt azt beszélik róla, hogy sírva szokott vigadni. Ebből is látszik, hogy senkinek sincs annyi philosophiája, mint nekünk. A régi egyiptomiak, mikor vigadtak, az asztal elé hozatták őseik mú­miáit, hogy azoknak hideg látványa mérsékelje a vigadók örömét. Lám nekünk múmiákra sincs szükségünk, hogy kedvünket mérsé­keljük. Különösen ollyan józan farsang, mint az idei, még alig telt le fejünk fölött, és különösebben lábaink alatt. Alig akad meg divat­lapjainkban egy egy vidéki tánczvigalmi tudósítás, míg más évben a szerkesztők böjt felé nyakig ültek az elkésett dalidói levelezések­ben ; legfeljebb egy egy jótékony czélu vigalom tanúskodik — in­kább az emberek jó szivéről, mint széles kedvéről. Maga Pest is alig tudott egy pár közvigalmat létrehozni, azoknak is több volt a nézője, mint a tánczolója. „Takarékosság!" ez az 58-ki farsangban a jelszó. A debreczeni vásárban mind csak a daróczmentét vették, finom posztókabát mindössze kettő kelt el. A kartonosboltok jó vásárt csináltak, a selyem és bársonyárusoknak békét hagytak szépen. Kezdünk megtérni a magunk jóvoltához. Torta helyett hajdukása, fagylalt helyett füstölt kolbász, már­topány helyett bagaria, kártya helyett gazdasági könyv, zongora helyett varróasztal, szerető helyett feleség. Így aztán csak lesz be­lőlünk valami. S akkor aztán elmondhatjuk magunknak vigasztalásul, hogy nem találtak ollyan jó földre nálunk a farsang bolondjai, mint más hires nemzeteknél, de megtermettek azok helyett köztünk­­ a farsang bölcsei. Kakas Márton.

Next