Vasárnapi Ujság – 1860

1860-01-22 / 4. szám - Erkel Ferencz (arczkép) 37. oldal / Élet és jellemrajzok

A Vasárnapi Újság hetenkint egyszer nagy negyedrétben egy és fél éven jelenik meg. — Előfizetési dij Buda­pesten házhoz küldve vagy postai uton külön a Vasárnapi Újságra félévre 3 ft., a Politikai Újdonságokkal együtt 5 ft. uj pénzben. — A Vasárnapi Újság a Magyar Sajtóval együtt (a Politikai Újdonságok nélkül) félévre 10 ft., évnegyedre 5 ft. uj pénzben. — Az előfizetési dij a Vasárnapi Újság kiadó­hivatalához (Pest, egyetem-utc­a 4. szám) bérmentve utasítandó. Erkel Ferencz: A nemz. színház legelső karnagya, a magyar dalmű alapítója, „Hunyady László" költője, a legnépszerűbb magyar zeneszerzők, a legérdekesebb zeneművészeti egyéniségek egyike. Nevét mindenki ismeri e hazában, érdemeit a haza határain túl is méltányolják. Erkel Ferencz született 1810. november 7-én Békés megyében Gyulán. Atyja, a Wenkheim grófok gazdatisztje, számos gyermek­kel volt megáldva. Ferencz fiát ő maga oktatta a zongorázás ele­meire, azonban hivatali foglalkozása s egyéb gondjai nem enged­ték, hogy a tanitásra elég időt fordítson, s azért a tehetséges fiút már 12 éves korában magára hagyta s a benne élő élénk vágyakra bizta a művészeti hajlamok további fejlesztését. A szorgalmas fiu nem­csak megfelelt atyja várakozásának, hanem tul is szárnyalta azt. Voltak, kik a leendő művész csiráit már ek­kor fölismerték benne. Eleinte nem lévén a művészeti pályára szánva, jó sikerrel végezte Nagyváradon s Pozsonyban iskoláit, azonban belső ösztöne kedvencz hang­szeréhez, a zongorához, vezette vissza. Lassankint mind legyőzé a kezdet ne­hézségeit s játéka mindig tökélyesebb len. Kedve a zenéhez egyre növeke­dett, minél inkább volt alkalma a ze­nei remekművek szellemébe hatolni. S midőn ezt megérté, midőn a tudo­mány mélységét s eszményképeinek művészetét felfogni képes volt, le­mondott az előbb választott iskolai pályáról s egész életét, minden igye­kezetét az általa imádott isteni zené­nek szentelé. Semmi sem gátolá többé, s Erkel most erős lépésekkel haladott határo­zottan választott új pályáján. Már akkor a legügyesebb zongorajátszók egyike volt; a legnehezebb szerzeményeket, első látra fennaka­dás nélkül és hibátlanul játszotta el, s épen oly ügyesen s értelme­sen adott elő „a vista" egész opera- és nagy zenekari partitúrákat, ha még oly legyőzhetlennek látszó nehézségekkel voltak is azok egybekötve; innen nyerte akkoriban a zenevilágban divatos „kóta­faló" diszczimét is. A zongorajátékban valódi virtuozitásra tett szert. Nyilvános előadásoknál gyakran volt alkalma a közönség ösz­hangzó tetszését kinyerni, a­mi még inkább megerősíté a zenemű­vészet iránti szeretetében. Mint annyi más nevezetessé lett férfiú, Erkel sem örvendhe­tett az apai ház anyagi segélyzésének; ő is leczkék adásával vagy hangversenyek rendezésével fedezé fiatalkorában az élet szüksé­geit. Fiatal ember volt, midőn Pesten állandóan megtelepült. Itt nemsokára a legjobb zongoratanitó s ügyes karvezető hirében állott. Az akkor egyetlen pesti szinház, a nagy német szinház igaz­gatója, Schmid Sándor, másod karmesterül szerződtető zenekará­hoz. Azonban nem soká maradt ez állomáson. A Pest megye pártfogása alatt, a kerepesi uton épülő magyar (most nemzeti) szinház falai gyorsan emelkedének, s a még nem egészen bevégzett művészeti csarnok­ba 1837. augusztus havában költözött be az első magyar drámai és operai állandó szinésztársulat, hogy onnan soha többé el ne távozzék, sőt a hazai művészetnek folyton uj meg uj nemes sarjakat hajtson. Ugyanazon év októ­berében lépett fel először e szinpadon annak későbbi büszkesége, az akkor külföldön ünneplett magyar születésü énekesnő, Schódelné Rozália, s ez idő óta az opera úgyszólván utat tört ma­gának színpadunkon és közönségünk­nél. 1838 elején hivatott meg Erkel mint első karnagy, a magyar színházi opera vezetésére s a zenekar új szer­vezésére. Az idő — a lefolyt 22 év — igazolta, hogy e díszes és fontos állo­másra méltóbb férfiút választani alig lehetett volna. A nemzeti színházi operai zenekar az ő vezetése alatt a legjobb hírre tett szert a zenevilág­ban. — De Erkel Ferencz neve nem­sokára tehetségének más nemű és ná­lunk uj jelei által nyert nagy népsze­rűséget. Mint zeneköltőt, mint eredeti magyar dalmű szerzőjét üdvözli a közönség. 1840. augusztus 8-án adták első nagy operáját „Bátori­ Máriá"-t; az előadást a tetszés zajos nyilatkozata kísérte mind­végig. Az opera szövegét a zenében jártas Egressy Béni írta. A szöveg komoly tárgya megkívánta, hogy a zene is komoly és jel­lemző legyen. Ez igényeknek Erkel teljesen megfelelt s a közön­ség elragadtatással hallgatá az eredeti, komoly, méltóságteljes ze­nét, az andalító magyar dallamokat, melyeket ily terjedelemben, ily magasabb czélokra felhalmozva, egész dalművé összefűzve gyar közönség azelőtt — egy pár kísérletet talán kivéve — ERKEL FERENCZ.

Next