Vasárnapi Ujság – 1870

1870-12-11 / 50. szám - Eredeti levél Ausztráliából. Török J. 643. oldal / Eredeti levelezések

Seydlitz villámgyorsan lova hasába vágta sarkantyúit, s a vízbe ugrott; szerencsére semmi baja sem történt, s a kísérethez csatlakozva, üd­vözlé katonásan a királyt mondván: „Felséges ur! ez a feleletem." A lovasság vezérlete hadban igen nehéz. Csupán ott alkalmazható, hol a földszin kedvező, lőhatása nincs, s ezért védelmi harczra nem hasz­nálható, a támadást is csak akkor állja ki, ha szembe menve fogadhatja azt. Fegyverbecsülete egy visszadobott rohama által nem szenved csorbát. Mert igen gyakran megtörtént lovasságnál, hogy szétverten, rendet­lenségben űzetett el a harcz helyéről, de magát újból összeszedve visszatért és győzött. Ennek oka mozdulatainak gyorsaságában rejlik. A lovasság ép oly szükséges egy megvert hadsereg visszavonulásának fedezésére, mint a diadalmas üldözés folytatására. Egy megtört had­sereg könnyen megsemmisíttethetik, különösen, ha az ellen nagyszámú lovassággal üldözi. Emlé­kezzünk csak a porosz sereg üldöztetésére az 1806-iki jénai ütközet után, vagy a franczia se­regre Waterloo után, hol számos visszavert roha­maiban a franczia lovasság tönkre ment volt. A lovasság rohamának lökemét sebességgel, meglepéssel s önbizalommal kell kivinni és telje­sen ki kell azt zsákmányolni. Nincs abban kétség, ha rohamra egyszer már a parancs ki van adva, az óvatosságnak vége s rettenthetlenségnek kell o o O helyet adnia. Ha a lovasság lovaglásban gyakorlatlan, nem is félelmes. 1812-ben Napoleonnak körülbelöl 10,000-nyi gyakorlatlan lovasság volt Moskauban. Ezek századok- és zászlóaljakba osztattak s mint a gyalogság fegyvereztettek fel; azonban már a visszavonulás harmadik napján ezen egész fegy­vernem feloszlott. A lovak valójában oly fontosak, hogy a lo­vasságnak létszáma nem a lovasok, hanem a lovak mennyisége szerint számitható. A lovasnak több értelmiséggel és képzett­séggel kell birni, mint más fegyvernembeli ható­ságnak. Előőrsi, őrjárati s kémszemlészi szolgá­latban egészen saját eszére van hagyatva. Mi hasonló mérvben gyalogságnál és tüzérségnél sohasem fordul elő. E helyen felemlitendőnek találom Rosser Tamás konföderált tábornok, egyik legkitűnőbb lovasvezér egy levelének következő részét: „Oly lovasság, mely nincsen kellően kiké­pezve és jóravaló tisztekkel ellátva, minden körül­mények közt értéktelen. Ugyanez áll más fegyver­nemről is, de nem oly mértékben mint a lovas­ságról, mivel a lovasnak egyidejűleg kell feltüzült lovat vezetni és fegyverét az ellenség közvetlen közelében használni, míg gyalogság és tüzérség kisebb vagy nagyobb távolságból vivják a har­c­ot." " " U. G. Eredeti levél Ausztráliából. New-South-Wales állam, Sydney 1870. szeptemb. 28. T. szerkesztő ur! A múltkor Sin-Franciskóból tudósítottam önt, érdekes utamról, az észak-amerikai államokon keresztül­ óczeántól óczeánig vezető Pacific-pá­lyáról , s említésbe hoztam a kaliforniai világhírű nevezetességeket, mint: az arany-bányákat, me­lyek évenként 120.000,000 frt értékű aranyat, a higany-bányákat, melyek jelenleg 20,000 üveggel (per 67­/2 font; 1 fontára 65 cent.) termelnek, — de képes volna itz annyit is adni maga a neio-al­madeni­ bánya, de feleslege miatt becsét vesztené, s azért most csak 450 ember dolgozik benne (1861-ben 1025-en dolgoztak s 48,000 üveggel került ki). Szólottam a calaverasi óriási veres fe­nyőkről (Washingtonia Griganteáról), melyeknek legnagyobbika 403 láb magas s átmérője 36 láb volt ,,az erdők atyja" név alatt, de,vannak ke­véssel vékonyabbak nagy számmal. (Épen indulá­somkor olvastam egy táviratot a san-franciskói ,,Abend-Post"-ban, Stocktonból, hogy ott a kör­nyékben egy farmer erdejében több oly nagyságú, sőt nagyobb fákat is fedeztek fel, a Nevara-hegy­ség egyik mély völgyében.) Továbbá megemlé­keztem a csodaszép Yosemite völgyről, óriás szirt­falaival (1500, 3000 láb magas) nagyszerű víz-zu­hatagjaival, s különféle fajú ásvány­vizeivel; a Coast Rang és Geyserek s ásványos hő forrásokról. Az arany-országot s San-Franciscót az Arany kapun által hagytuk el, mely az öblözetet ma­gas szirtfalak által zárja el a sik tengertől, melyre keskeny szoroson keresztül juthatni ki, két oldalt hatalmas várdák védelmi alatt. Előttünk terült el a csendes óczeán, valóban alvó hullámaival, tükör­sima felületén — mint hattyú a tavon — úszott kisebb rendű (1500 tonnás) gőzösünk: „Ajax." Kalifornia ködlepte hegyei hamar eltűn­tek,ide a köd és borulat három napig kísért a tenge­ren. Majd aztán kiderült az ég, mosolygó verőfény ragyogott felettünk e az apró sodru hullámokon, melyeken különféle halak eviczkéltek s játsza­doztak; felettünk s körültünk hojszák úsztak a levegőben, repülő halak csapkodtak a hullámok­ból fel s 20—30 ölnyi távolságra repülve, merültek el ismét a vízszin alá; a levegő meleg volt, a reg­gelt és estét hűs szellő enyhité, az éjek hűvösek, s ekkor a szél erősebb volt, ilyenkor a vitorlákat is használták. Tíz napi változatlan kellemes utazás után fel­tűntek a Hawaii-szigetek. Az első Mouna, melyen a világ legmagasabb tűzhányó hegye van a Mouna ' Lona­ (13,670 láb magas) már 100 angol mérföld­nyi távolban kivehető volt, először csúcsa s lassan­lassan közeledve az egész; alatta terül Hiló városa 15,000 nagy részt kanakasz (benszülött) lakossal. A sziget magas hegységekkel lepett, melyek sivár szirtei kopárak és terméketlenek, de a völgyek rendkívül kövérek, patakoktól öntöznék és bősé­gesen teremnek jól müvelt földjeikben czukornádat, manihókot,és sok déli gyümölcsöt. A második sziget e csoportban melynek magas meredek szirtfalai mellett Nuwinu, vonu­lunk el, szintén vulkánikus hegységekből áll; völ­gyei igen termékenyek s a benszülöttek nagy mennyiségű czukorlisztet gyártanak. Városa Mo­hává 16,000 nagy r-szt kanakasz, kevés fehér be­vándorlott lakossal bír. A harmadik sziget Oaliu, a fő hawaii-sziget, legnagyobb s legnépesebb a három között, melyre Európa fiai közül először Cook kapitány mint fel­fedező lépett, s tragikai hősévé is lett avatva, halála által. A sziget őslakói ölték meg, » a­hol nyugszik, ott alakult az első váró«, de a közleke­dés könnyebbsége és a kikötő végett később a bevándorlott fehérek a szigetnek sokkal kedve­zőbb pontján, egy a természet alkotta kitűnő fekvésű kikötőnél alapiták a most már terjedel­messé kinőtt fővárost: Honolulu-1. A szigetcsoport királya is itt lakik, a mostan uralkodó rézezin­i felség V. Kaméhamélia, tisz­tes s művelt öreg ur, voltam nála audienczián, igen barátságosan fogadott ; angol titoknoka s magyar szakácsa van; palotája csinos fa­épület: nyaranta künn lakik Vajtytiben, hol pompás parkja s villája van. Katonája csak testőrként van egy pár száz. Amerikai fenhatóság alatt áll a sziget országa. De O • P5 O a városban vannak rendőrök, s valóban oly rend és tisztaság uralkodik itt, hogy a fehérek tanulhat­nának tőlök. Honolulu 25,000 lakost számlál, közötte 6000 fehér és chinai, kik nagyobb részt kereskedők és iparosok; a kanakászok leginkább földmiveléssel s kertészettel foglalkoznak, ámbár vannak közöt­tö­k is ipart és kereskedést űzők; sőt a tudomány sem ismeretlen előttük ; vannak tanárjaik, papjaik, orvosaik s tudósaik, a kik könyveket s lapokat irnak s szerkesztenek; vallásuk r. kath és mormon, s ezek rendesen több nejüek. A nők kövérségre hajlandók, bár kedvencz foglalkozásuk a lovaglás, mint villám repülnek tűzvérü paripáikon a hegyek közé, majd lombos fáik árnyában élvezik a beve­rés kéjeit. Élelmek egyszerű: nyers hal, pörkölt marhahús, tengeri moha eczettel, tara (dagasz­tott krumpli), m­anihók, s gyümölcsből: bananász, maringó, datolya, ananász, dinnye , kokusdió, czukornád , a mi bőven terem a szigeten. Ho­nolulu városnak szép fekvése van a tengerparton s a hegyek aljában s egy keskeny benyúló mély völgyben. Rendezett utczáin vízvezetékkel s kero­zin olaj-lámpa világitással. Több utczáin, mint a Nyárn, Queen­ és King-Streten csinos üzle­tei, hoteljei és restaurácziói vannak; a mellék­utczákban, pompás parko­k közepén csinos, palota­szerü nyaralók, villák. Jó ízlésű templomai és jól berendezett kórodái is vannak s szép temetője. Ez utóbbi hozza emlékezetembe a szerencsét­len hirü keletázsiai osztrák­ expedicziót. Midőn el­váltak magyarjaink, az osztrákok Jocahamából San-Franciskóba szándékoztak menni, de út­közben hatalmas vihar érte utol s korbácsolta a sík tengeren; a san-franciskói öbölbe semmiképen be nem mehettek, ellenkező szelek, a vihar s hul­lámok más irányba terelék a félig leszerelt hajót (a ,,Donau-"t), s nem tehettek mást, mint a legkö­zelebbi biztos kikötőbe a Sandwich szigetekre vergődni, hol épen Honolulu előtt vetettek hor­gonyt. — üt egész hónapig időztek a szigeten, lathatták. Azon idő alatt több haláleset adta elő ma­gát; hét matróz elhalt, egy fiatal kadét ittasan egy éjjel több társával a hajóra akart menni, s útközben összeszólalkozott társaival, hogy nem jó irányban mennek, ő majd hamarább fog a csolnakhoz érni, mint ők, és elvált tőle­­, de mikor azt vélte, hogy a csolnakba lép, a helyett sima víztükörbe merült el s ott veszett, másnap hullája úszott a vizén. Nevezetesb ezeknél, hogy itt hunyt el közös kül­ügyminiszterünk gróf Beustnak a fia is ; a mint beszélik, szerelmes volt egy vegyes szinü­­ kana­kász anyától és fejér férjtől származott) leányba, s igen sok pénzt költött reá; végre fogytán lévén, kért újra házal, de nem kapott. A szerelem pedig csak addig tartott, míg a pénz; a kettős kedvet­lenség az ifjú gyászos végét idézte elő; strichnínt vett be. Ott fekveznek most mind a város északi részén levő katholikus temetőben, farács veszi körül sirhantjukat, melyek fölött egyszerű vas emlék német felirattal jelölik nyugvó poraikat. Hat napi időzés után mosolygó, derűs kék egével, dús növényzettel koszorúzott szép sziget­ségét a Sandwichoknak elhagy­tuk„Wonga Wonga" gőzösön, s a szelíd hullámú óc­eánon tova utaz­tunk. Este indultunk, az éj elbor­ta a szigetet, s a háttérben levő apróbb csoportozatot (mintegy 12) nem láthattuk, hajónk haladt előre a reménylett újvilág felé, derült napok, szép csillagos esték váltakoztak felettünk. Utazásunk egyébiránt na­gyon egyhangú volt, egy kis ijedség hozott bele némi változatosságot: egy utitársunk saját maga és a matrózok vigyázatlansága miatt a h­ajó olda­lán levő záratlan ajtón át a tengerbe esett s csak hosszas keresés után — mert a hullámok elcsapták messze a hajótól — találták meg fél holtan, a mint már úszni sem birva lebegett a hullámok között. — A kilenczedik éjszaka váratlanul jött egy szélroham szakadó záporral s oly erős nyo­mást adott a vitorláknak, hogy a két fő árbocz ketté törve zuhant le a hajóra és sok kárt oko­zott, majd egy matrózunk halt meg napszúrás következtében, s annak egyszerű eltemetése is vál­tozatosság volt; meglepő újság volt az is, hogy egyszer csak á­lottunk s nem mehettünk tovább, a hajtó­gépezetben egy vastag rúd ketté pattant. Két nap kellett, míg újra járhatóvá javíták a gépet, addig egy helyben libegtünk a sík vizén. De volt kellemes változatosság is, először a tizenegye­dik napon feltűntek a Hajókázási szigetek erdő borított bérczei, majd a tizenötödik napon az egyenlítő vonalán mentünk által a 167 ° nyugati foknál. Ezentúl hat nap múlva az idő kezdett hűvö­sebb lenni; más éghajlat alatt valánk, más tenyé­szet virult erre, itt a nyár deczemberben van s a tél júniusban; s az időjárás most szeles, viharos, a tenger erősen hullámzott, hajónk nyugtalanul ringott, — mint haragos dajka czibálta bölcső, — de a gőz és vitorla hatalmasul hajtotta előre. Végre minden viszontagságok daczára, az uj-zealandi vi­harokkal feltünedezi­k a távolban egyes szirt-cso­portozatok,phantasztikus alakjaikkal és velök New-Zealand gyönyörű erdős pázsittal borított halmai is azokon tul. A jobbra-balra lassanként feltüne­dező szárazföld előhegyei között terjedelmes öbölbe haladtunk be, érdekes szigetcsoportok, szikla­hegységek s tömbök merültek fel a láthatá­ron , majd a jobbra közelben húzódó halmos part mellett tíz órát haladva, balra két világító­torony tűnt elő, majd egy szabályos vezúv-alakú hegység, mely mellett egy kis öbölbe suhanva be, kétfelé ágazó menetének jobbikában két gömbölyű halmot megkerülve, előtte valánk a szép aucklandi kikötőnek. Este volt, a város pompás gázvilágítás fényé­ben úszott, a kikötőbe roppant nép tolongott érdek­lődve az utasok és ujságo­k jöttén, hajók is nagy­számmal voltak kikötve, nagyobbrészt ausztráliai és angol három árboczosok.­­ Mi csak másnap reggel néztünk be a városba, míg hajónk ki- és be­rakodott. Auckland igen csinosan épülve, egy halmon s annak lábánál terül el, a Thames folyó s a beszö­gellő tenger öblénél, szabályos egyenes utczáival, csinos házsoraival és templomaival; fő utczája a Queen­ street, melyen a legszebb kereskedői s ipari kirakatok, bazárok , bankok és­ csarnokok, szin­ház, stb. van. Lakosai nagy részt angolok s mint­egy 20,000. Vidéke igen regényes, jobbról magas hegyek kékellenek, öbleikben a hires aranybányák vannak s aljukban kigyódzik a Thames folyó; partjain kövér legelők s szántó­földek terülnek — balról Goldfield csinos városka, egy völgy által válik el Aucklandtól, a hol a két város különféle vallású temetőkertjei vannak. Auckland a sziget fő­­­­ kereskedelmi városa, itt vannak a bankok, míg a hajót nagy költséggel használhatóvá javít­

Next