Vasárnapi Ujság – 1875

1875-05-23 / 21. szám - A dalmát irodalomról. K-p 322. oldal / Elmélkedések; Értekezések; fejtegetések - Gáspár Imre. Passió-dalok. 1. Oskola 2. Csendes est. 3. Viseld el. 4. Az a ki a földet teremté 322. oldal / Költemények

326 VASÁRNAPI ÚJSÁG. Nagy László is, iskoláit végezvén, rektornak ment ki Érmihályfalvára; csak­hogy neki a tanítóság nem csupán pénz­szerzési, nem átmeneti pálya volt, hozzá tapadt egész lelkével. Kitöltvén ott három évet, a Gencsi-háznál magánnevelő­séget vállalt, azzal az elhatározással, hogy a tanítói pályától nem válik meg többé. Idejét egészen a nevelés- és tanítástan elméleti és gyakorlati tanulmányozásának­­ szentelte, s örömmel fogadta el a meghí­vást a tanári pályára, melyről mindig valódi eszményi felfogást táplált lelkében, midő­n 1851-ben a kisújszállási algym­názium tanárául hivatott meg. E kisded iskola, hajdani jó hirében megfogyatkozva, a forradalmi időszakban tanárait és tanít­ványait elvesztve, egészen alászállott. Nagy Lászlónak jutott a feladat, ismét fölemelni azt elestéből. Eleinte csak maga volt egye­dül a tanár; de buzgólkodásainak sikerült az intézetet ugy szervezni s oly virágzásba hozni, hogy négy év múlva már hatodma­o órával működhetett ott. 1858-ban még közelebb léphetett va­lódi hivatásához, mely a népoktatás köré­ben mutatta ki az ő helyét. A nagykőrösi helv. hitv. tanitó-képezde igazgatójául vá­lasztatott meg. A tanitó-képezdék fontos­sága még akkor nem igen volt elismerve; a­­ gymnáziumok salakja ment oda tanulni, a néptanítói pálya csak a selejtes emberek menedékhelyének tekintetett. De a Nagy László vezetése, s a város és az egyház­kerület támogatása mellett a nagykőrösi képezde csakhamar az első rangú pedagó­giai intézetek egyike jön az országban. Az itt töltött tíz év a Nagy László műkö­désének leggyümölcsözőbb, valódi fény­kora. Mint szervező, mint tanár, s mint író működött nemcsak a nagykőrösi ké­pezde, hanem átalában is, a tanügy felvi­rágoztatásán. Mint tanárt, a fáradhatatlanság és lelki­ismeretesség mellett, különös világosság és az ismeretek átadásának rendkívül sikeres tehetsége jellemezte. A módszerben volt a legerősebb, abban, a­mi a legfőbb a taní­tásban. Keze alól valóban képzett tanítók jöttek ki, ugy elméletileg, mint gyakorla­tilag. Különösen értette a fegyelem gya­korlása módját, abban szeretetet szigorral tudván párosítani. E tárgyról irt érteke­zése, a közreműködése mellett szerkesztett „Protestáns népiskolai Közlöny "-ben, méltó figyelmet ébresztett a tanügyi körökben, melyek egyébiránt már tudták mit várhat­nak tőle az irodalmi téren is. De hamar meggyőződött arról is, hogy a tanítók képzése mellett a tananyag kellő előkészítése, jelesen a jó tankönyvek s vezérkönyvek előállítása is elsőrendű szük­séglete tanügyünknek. Mindenekelőtt a beszéd- és értelmi gyakorlatoknak meg­írását tűzte maga elébe, s e feladatát oly sikerrel oldotta meg, hogy 1865-ben a helv. hitvallásunk egyetemes (országos) tanbi­zottsága által műve elsőrangú dijra érde­mesittetett s az összes népiskolákba tan­könyvül vétetett fel. E művet 1869-ben, második, javított átdolgozásban a közok­tatási kormány is elfogadta, államdijjal jutalmazta s országszerte bevett tankönyvvé tette azt, a szerző által hozzáadott vezér­könyvvel együtt. E munka maradandó emléke lesz Nagy László érdemeinek s munkálkodásának a népoktatás terén. E téren elismert tekintély lévén, az elsők közé tartozott, a kiket az 1868-diki népiskolai törvény meghozatala s a tanfel­ügyelői intézmény szervezése után, b. Eöt­vös annak megnyerni igyekezett. A szerény férfiú nem kérte, nem kereste a hivatalt, a kitüntetést. Az kereste fel őt. S Eötvös felhívására átvette a tolna- és baranyame­gyei tankerületek vezetését. Óriási mun­kateher súlyosult vállaira egyszerre. S ő nem volt az az ember, a­ki könnyebb végéről fogja a dolgot. Feláldozta magát. Ejt nappallá tett, mindenütt szervezett, irányozott, tanácsolt, intézkedett. Bár­mennyire el volt azonban halmozva hiva­tali teendőkkel, ráért azok mellett a nép­iskolai tankönyv-irodalom terén is foly­tatni megkezdett munkásságát. A kormány által kitűzött tárgyak közül az anyanyelv oktatását választá ki, s műve ismét első rangú jutalomra érdemesittetett. Harmadik műve a Ballagi Károly tiszttársával együtt készített magyar történelmi kézikönyv. A pestmegyei tanfelügyelőség 1872-ben megüresedvén, a miniszter Nagy Lász­lót helyezte át e rendkívül fontos pontra. S midőn 1874-ben a Jászkun-kerület is tanfelügyelő nélkül maradt, még ezt a teendőt is, amúgy mellékesen vállaira tették. —A túlságos munkateher alatt ös­­szeroskadt. Mert kétségbevonhatlan, hogy a léte gyökerein duló betegség fejlődését nagy mértékben elősegítette munkánal­ túlhalmozottsága is, és ez siettette végét az erőfeszítés, a kötelesség utján. Ötvenkilencz éves volt. Szerető nőt és számos gyermeket hagyott hátra, kiknek egész örökségük a tisztelt név, melyet ráj­uk hagyott. Ő a kötelesség embere volt min­den életviszonyban; nem a rideg, fanya­rul telj­esített, hanem az egész lélekkel s örömmel betöltött kötelesség embere. Vajha a tanügy munkásai közt minél több lenne hozzá hasonló; ez volna legbiztosabb utja, hogy a társadalom elismerését s a nemzet­­ becsülését kivívjuk magunknak. —á—r— Passió-dalok. 1. Oskola. Apád, anyád kihal, honod nincs, Az országút csupán, A szenvedések oskolája kezdődik azután. A nőt kell benne kitanulnod, Ej, nap vesződsz vele, Elhervadsz, kora sírba fekszel, Vagy megőrülsz bele! Együtt járod barátaiddal; Mind boldogul, te nem, Okét is könnyen kitanulod . . . Elhagynak hirtelen! Jársz, jársz, dúlt, fénytelen szemedben Nyomorod búsan ül, Miként a koldust utcza-szögjén, Mindenki elkerül! S mire az oskolát kijárod Mindent tudsz, azt hiszed, Megtagadott áltudományod Szeretetet, hitet! Várod, várod, hogy a dicsőség, Szerencse még jöhet . . . A nyomor kiöli reményed, Ki büszkeségedet! 2. Csöndes est. Szép este van, hő­nap nem éget, Alig rezdül levél, O ' Alszik a kunyhó, a madár is Félálomban zenél. Bűbájos este . . . kebelemben Egy hang istenhez esd, Oh légyen éltem alkonyatja Ily békés, csöndes est! 3. Viseld el . . . Viseld el a keresztet, Emeld panasztalan, Az ember szive zárva, Ne zörgess hasztalan ! Viseld el a keresztet, Beteg test, A türelem ! A sír felett, meglátod, A gyógyfű megterem! Viseld el a keresztet, Ne tudd kiért teszed, Ki legelső emelte — O ^ Csak másért szenvedett! 4. Az, a ki a földet teremté . . . Az, a ki a földet teremté, S rá az enyészetet, Ne féljünk, a por­ hon fölébe­n tette az eget! Ki hajlékunk ledönti, hanttal Testünk­ ő födi be, Nyugalmat, békét ültetett a Földek legmélyibe! Gáspár Imre. A dalmát irodalomról. A dalmát nép elmaradott, miveletlen voltát tudva, alig hinné az ember, hogy dal­mát irodalom is volt és van a világon. Pe­dig mégis úgy áll a dolog, hogy Dalmáczia e tekintetben nemcsak szót érdemel, hanem a déli szláv tartományok között egyenesen az első helyre teendő. S hogy a világ a dalmát irodalomról vagy semmit, vag­y csak igen keveset tud, az pusztán a dalma­ták hibája, kik történeti adataik, meséik, mondáik s dalaik összegyűjtését s köz­kézre bocsátását egészen a legújabb időkig gondatlanul elhanyagolták. Igaz, hogy azok az állami és társadalmi viharok, melyek e tartományt majdnem másfél ezredéven át dúlták, teljességgel nem voltak kedvezők a békeszerető mú­zsákra nézve, de a nép folyton élt, s elei­től kezdve tenyésztek nála a népélet virá­gai, melyeket nagyobb fáradság nélkül meg lehetett volna óvni az elhervadástól és elveszéstől. Igen nagy kincstől vannak megfosztva a déli szlávok, hogy a mentő eszközökről nem gondoskodtak. De nézzük a dolgot közelebbről. Mint a rendelkezésünkre álló adatok­ból látszik, a dalmatáknak a legrégibb idők óta legtöbb érzékek és hajlamuk volt a történelem és költészet iránt. De ez a tulajdon kiválóbban csak a parti városokra értendő, mert a belföldön nyomorgó félvad lakosok legfölebb érzelmeik és képzeletök által sarkalva hoztak létre néhány dalt és boszorkányoktól hemzsegő mesét vagy mondát, de a műalkotásnak kezdetéig sem emelkedtek. A partokon ellenben, bár szór­ványosan, oly irodalmi tevékenység jött létre, mely már négyszázados múlttal di­csekedhetik. E tevékenységnek főfészke eleitől kezdve R­a­g­u­z­a, a szláv Athene, volt. E kis város ugyanis, mely mint „köztársa­ság" a VII. századtól egészen 1808-ig élt, jóval kedvezőbb helyzetben volt, mint Zára, Trau vagy Almissa, s igy mind anyagi, mind szellemi erőit könnyebben és biztosabban fejleszthette, mint amazok. Az alkotmányos élet, Velenczével, Magyar-

Next