Vasárnapi Ujság – 1875

1875-08-29 / 35. szám - Japán hajdan és most. I. A japánok népünnepei. II. „Róka koma”. III. Szemfényvesztők; erőművészek és komédiások. IV. Gyermeknevelés. Tornászat. Társasjátékok. V. Vallás és hitregészet. VI. Társadalmi osztályok és családi élet. VII. Piaczi és utczai élet Yeddoban. VIII. Szinészek és szinházak (14 képpel). Sámi Lajos 551. oldal / Általános nép- és országisme - A lőpor béke idején 551. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem; gazdaság és rokon - A postáról. K-y 551. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem; gazdaság és rokon

552 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 33. SZÁM. 1875. AUGUSZTUS 15. előkészületeket kell megtennie. Jól tudjuk, hogy az idegen nemzeteknek komoly kívánsá­guk Japánnal közelebbi érintkezésbe jutni s a japáni nép is óhajt velők kereskedelmi összeköt­tetésbe lépni. Oly hajók számára, melyek utjok­ban sérülést szenvedtek s azt kijavítani óhajt­ják, vagy vizet és fát kívánnak bevásárolni, a kikötők már­is nyitva állanak." 1853. júl. 8-án meg is jelent Perry észak­amerikai hajó­parancsnok Yeddo kikötőjében és 1854. márcz. 31-én az ismeretes kanagavai szerződést csikarta ki a japáni kormánytól. E szerződés értelmében öt kikötőváros nyilt meg az európai és amerikai kereskedő hajók számára s egyszersmind új kor hajnala derült föl az egész szigetországra is. És e vivmány nem kis jelentőségű volt Európa és Amerika iparűző és kereskedő nem­zeteire nézve, ha elgondoljuk, hogy Japán az európai népek által megala­pított államokon kívül az egész föld kerekségén a leg­műveltebb országnak tekint­hető s magas f­oku ősrégi polgárosultsága oly szembeötlő mozzanatokat tüntet fel, hogy bámulatosan kifejlett iparának termékei már a középkorban meglepték az akkori művelt világot. A bécsi köztárlat óta, me­lyen Japánnak először nyílt alkalma úgy eredeti nemzeti műveltségét, mint különösen a­­ ritka ízlésről és finomságról ta­núskodó ipartermékeit Nyugat nemzeteinek csaknem pompájában bemutatni, egész egy­mást érték az útleirások, rövi­debb és hosszabb hirlapi köz­lemények az érdekes országról s lapunk is gyakran foglalko­zott Japánnal és népével. Most ismét egy közlemény-sorozatot indítunk meg a távol kelet „francziáiról", a­hogy a japá­niakat nem épen ok nélkül elnevezték. Czikkeink részben a régi Japán szokásaival és népéletével fognak foglalkozni, melyek az újkor hatalmas áram­lata és az országban jelenleg lábra kapott újítási szellem és európaisodás elől előbb-utóbb teljesen háttérbe szorulnak s rövid idő alatt végkép el fog­nak enyészni. A művelődés mindenütt irtja az eredetisége­ket: illő, hogy az elenyésző dolgoknak is marad­janak fenn nyomai. I. A japánok népünnepei. Japán lakói derült kedélyű vidám emberek, s egész kedvteléssel űzik vigalmaikat. Még legvallásosabb ünnepeik is, melyeket a bonczok a zárdákban rendeznek, mindenféle világias mu­latságokkal és játékokkal vannak összekötve; de vannak másféle, teljesen világi, nemzeti ün­nepélyeik is, melyeknek a zárdákkal és papokkal semmi közük s melyek nem tartoznak az úgyne­vezett ma­csűrik vagyis vallásos bucsuk közé. Ezek közt első helyen állnak a gószekik, vagyis az évenként tartatni szokott öt nagy ün­nep. Ezeket hajdan Kiotóban a Mikadó szék­helyén, a Da'iri, vagyis a császár udvara rendezte és kezdetben bizonyos vallásos színezet ömlött el rajtuk. E körülmény azonban legkevésbbé se mérsékelte azt a fesztelen vidámságot, mely azokat jellemzi, mert a Kami-vallás azt az elvet állította föl, hogy a vidám szív egyszersmind bűntelen is. Ezek közt a nagy ünnepek közt első helyen áll az u­j­é­v ünn­epe. Jó barátok és ismerősök meglátogatják és megajándékozzák egymást. Az ajándékok többnyire két-három legyezőből álla­nak, melyeket a látogató, ősi szokás szerint, se­lyemmel bevont fénymázas üvegszekrényben nyújt át; azonkívül egy papírzacskót is ad, mely­ben egy darab szárított tengeri csiga­hús van, miáltal annak emlékét akarják felújítani, hogy a japániak egykor igen mértékletesen éltek. A család, mely a látogatást fogadja, meleg rizsbor­ral (szaki), rizskenyérrel és mandarin-naranc­­csal kedveskedik vendégeinek. A nagy tengeri rák is nagy szerepet játszik újévkor; minden háztartásban hizlalnak egy ilyet az egész éven át, s rendesen porrá törve szokták használni. A második goszeki vagyis évi ünnep az úgynevezett bábu-ünnep, melyet a harmadik hónap harmadik napján, tehát a mi áprilisunk­ben, ülnek meg, s a leánygyermekeknek van szentelve. A családanya a legszebb szobát ba­raczkfaágakkal és virágokkal disziti fel, s ezek közé ama bábukat helyezi el, a melyeket a leány­gyermekek mindjárt születésükkor kapnak; e bábuk többnyire csinos alakok, melyek a Mika­dót s a császári udvar többi magasabb egyénisé­geit ábrázolják. Ilyenkor nagy vendégségeket is rendeznek s azokhoz az ételeket a fiatal leányok sajátkezüleg készítik. Ezután az ötödik hónap ötödik napján, tehát a mi júniusunkban, a fiúgyermekek és serdült ifjak számára a zászló-ünnepet rendezik. Ekkor Yeddóban s más nagyobb városokban is magas bambusznád-rudakon­­ min­denféle tarka-barka lobogók lengenek. Az utczák és közterek ilyenkor szerfölött élénk látványt mutatnak, vidám embertömeg hullámzik fel s alá; a gyermekek legszebb ruháikat öltik fel s átalán véve a zászló-ünnepet a legkedveltebb népmulatságok közé sorozzák a japániak. A negyedik nagy ünnep a lámpa-ünnep, a hetedik hónap hetedik napján megy végbe és ennél természetesen a különböző szinü lámpák és lampionok viszik a főszerepet. Az ötödik nagy ünnep a chrysanthemek (aranyvirá­gok) ünnepe s a kilenczedik hónap kilencze­dik napján ülik meg. Minden csészére, tányérra és tálra széttépett arany virágokat hinte­nek, s ugyanilyen virágot tesznek az italokba is, mert az szerintök az életet meghosszabbítja. A következő hónapban az ifjú leányok nagy csoportokban látogatnak el a Remida­gava folyó partjaihoz s fiatalabb fivéreiket is maguk­kal viszik. A leányok ilyenkor nem viselnek álarczot, mint más ünnepélyes alkalmaknál többnyire mindig, hanem szörnyen kifestik és behajporozzák magukat, és hajukat, ugy­szintén övüket is számtalan gombostűvel és mindenféle czifrasággal diszitik fel. Virágot szednek s azzal ők is fölcziczom­ázzák magukat.­­ A negyedik hónap nyolczadik napján megy végbe a Buddha megkeresztelése. Rajzunk ezt az ünnepélyes szertartást tünteti fel. Buddha isten ugy van jelképezve, a­hogy a japániak őt mindjárt megszületése után képzelik. Egyene­sen áll s egyik kezével az ég felé mutat, mig a másik a föld felé van irányozva. A buzgó hivők szentelt theával fecskendezik be a „szent gyer­mek" bronz szobrát, mely az úgynevezett keresz­telő kövön áll. A különböző boncz-zárdák papjai és szerzetesei végig vonulnak a város főutczáin s magukkal viszik Buddha kis szobrát is, mely egy dézsa kö­zepében van fölállítva. Igy a hívőknek alkalmuk nyílik ájta­tosságukat otthon végezni el s­ő­m O­a bond­ok, kik mint isten szol­o­gái sem szoktak ingyen tenni a­ semmit, szép kis összegecskét szereznek e vallásos szertartás alatt. — Mi az a Herczegovina? A párisi „Figaro" elég elmésen a kö­vetkezőleg magyarázza meg:„Akár­hány párisi van, a­ki nem tudja, mi az a Herczegovina? Az egyik azt hiszi, hogy valami hölgy, ki igen nagy sikerrel tánczol a dalműszín­házban, mások azt hiszik, hogy új szerkezetű zongora, mely feltalá­lójától, Herz úrtól, kapta nevét, mások meg, a kik uton útfélen azt olvassák, hogy Herczegovina láng­ban áll, ugy gondolják hogy valami nagy gyufagyár. Tudakozódtunk a csalhatatlan Havas urnál, és biz­tosithatni véljük olvasóinkat, hogy az a Herczegovina sem nem as­­szony, sem nem zongora, sem nem gyufagyár. A mint mondják, az Törökországnak egyik alávetett tartománya, hol két tuczat görög időről időre fel szokott lázadni egy félmaroknyi török ellen." — Johnson temetése. Johnson­nak, az Egyesült­ álla­m­ok volt el­nökének temetéséről, mely f. hó 3-án ment végbe Green­villeben, ame­rikai lapok a következő részleteket közlik: Az elhunyt a szabadkőmi­vesség díszjelvényeivel temettetett el. Végső akarata szerint szemfe­dőjét egy nemzeti zászló képezte, s­összekulcsolt kezeiben az egyesült államok alkotmányának egy má­solata nyugodott. Greenville falu házai fekete posztó­val voltak díszítve, a temetésen néhány ezer ember volt jelen. Girant elnök rendelete folytán a központi hivatalok néhány napon át gyászt viseltek s a hadügyi és tengerészeti minisztériumot az elnök arra u­tasíta, hogy a hírneves halott emlékét megfelelő kitüntetések­ben részesítse. — 115 éves szivarok. Amerikában közelebb bontot­tak fel egy láda szivart, melyet az Egyesült­ államok­ban Green Cyrus még 1760-ban gyártott. E láda szivar tehát 115 évig feküdt és — nem romlott el, sőt a meg­gyújtott szivarok egész illatot terjesztettek maguk körül. Három darabot azonnal elküldtek az elnöknek. A maradékot ismét gondosan becsomagolták s csak száz év múlva nyitják ki ismét a dobozt, hogy boldo­gítsák vele az akkor élőket s különösen az elnököt. — Egy eltemetett város titkai. Pompejiben köze­lebb egy konyhát ástak ki, melynek falán a követ­kező sorok voltak olvashatók: „A mai napig 28 ezer­szer gyújtottam tüzet, takarítottam és főztem számára, s ő még­sem akar a cirkusba vinni." — Erre a követ­kező felelet következik: „Az asszonyok sohasem elé­gedettek." Egyveleg. JAPAN. — A Buddha megkeresztelése.

Next