Vasárnapi Ujság – 1875

1875-10-03 / 40. szám - A «Zsidó Évkönyv»-ből. (Lőw Lipot és Dr. Hirschler Ignácz arczképével) 627. oldal / Élet- és jellemrajzok - Kisfaludy Károly emlékszobra. Ferenczytől (képpel) 627. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

628 VASÁRNAPI ÚJSÁG, 41. SZÁM, 1875. OKTÓBER 10. Örömmel ragadjuk meg az alkalmat, h­ogy a jól szerkesztett évkönyv nyomán mi is két ily férfiút vezeth­essünk be a „Va­sárnapi Újság" olvasói elé, kik a tudomány­nak és emberiségnek tett dolgozataik által nemcsak a zsidóság körében, hanem az egész hazában méltán tisztelt nevet vívtak ki magoknak; a legkitűnőbb zsidó papot és a legelső orvostudorok egyikét, a kitűnő szemészt értjük, — úgymint Löw Lipótot és dr. Hirschlert. Oly érdemek, mint az övéik, nem maradnak a felekezetiség szűk körében, kiterjednek az emberiségre s a köznek tett szolgálatokká válnak. Löw Lipót, a hír­neves szegedi főrabbi, a leghonszeretőbb hazafiak egyike ma, nem magyar földön látta meg a nap­világot ; a morvaországi brünni kerület egy ki­csinyke helységében,Czer­nahorán született, 1811 május hó 22-dikén. Törzs­fája a morva-cseh zsidó­ság néhány kitűnőségével áll összefüggésben. Anyai ágon Kroch mai, a nagy­nevű morvaországi fő­rabbi, apai ágon ősei közt van a „magas rabbi"-nak nevezett Löwe ben Bezal-el, a híres prágai főrabbi, ki egy egész mon­dakör középpontjává vált. Családjában nem hiány­zott ennélfogva az öntu­datosság azon neme, mely midőn büszkén tekint vissza a család dicső tra­ditióira, az ifjú nemze­déket is magas törekvésre és nagy tettekre ösztönzi. Löw Lipót az ily öntu­datos törekvésnek megfe­lelő nevelést nyert gyer­mekkorában ; az akkori idők szellemében ezen nevelés tudományos olda­lát természetesen nagyob­bára a zsidó Studium vette igénybe, anélkül azonban, hogy a tantárgyak közül a német és cseh nyelvet, valamint a zenét kifelej­tették volna szülei. Igen korán — már 12 éves korában — érte el a tal­mudistikus tudományban azt a fokot, hogy a legne­vezetesebb rabbik jesib­háb­a (papiskola) küld­hették, hol mindenütt, zsenge korának daczára, ő feltűnő jártasságot tanu­­­sított az ott tárgyalt tanul­mányok methodusában és irodalmában. Már e korszakban fog­lalkozott az ifjú — ter­mészetesen az orthodoxia Argus szemei által foly­tonosan ellenőrizve — szépirodalmi olvasmán­­nyal és különösen héber nyelv- és irodalmi tanulmányokkal, valamint költészeti kísérletek­kel. 1830-ban bevégezte Löw a talmudiskolákat és 1831-ben Prossnitzba költözött, hol mint ma­gán- és nyilvános tanító legelőször lépett ki a tanulószoba csendes magányából a gyakorlati életbe. Igen nagy befolyással volt ekkor irányára a boldogult Schwáb, ki Prossnitzban mint főrabbi működött. Schwáb volt a zsidók között a szaba­dabb mozgalomnak kezdeményezője és a műve­lődés terjesztésének előharczosa. Midőn Schwab a magyar főváros zsidó köz­sége meghívásának engedve Pestre költözött, a O­O­O -szerető barát és tanítvány követte a mestert és itt 1835 — 39-ig az egyetemet látogatta, különö­sen Schedius által támogatva klaszikai és törté­nelmi tanulmányaiban, majd pedig Pozsonyban a lyceumban folytatta bölcsészeti és theologiai tanulmányait, melyeket paedagogiai kursussal egybekötve, a bécsi egyetemen végzett be. Már­ Pesten való tartózkodása alkalmával, mélyebben behatván a hazai zsidóság akkori állapotaiba, elhatározta, hogy e hazának szenteli erejét, szel­lemét és tudományát Schwáb oldalán, kihez 1840-ben még szorosabb kötelékek kapcsolták, midőn a rokontörekvésü fiatal embert szellemdús leánya kezével ajándékozá meg. Ugyanakkor elfogadta Löw a nagykanizsai zsidó község aján­latát, mely őt megválasztotta főrabbinak. E meg­választatás csak annál nagyobb lelkesedésre és kitartásra sarkalhatta őt azon törekvésében, hogy a magyar nyelvet és irodalmat tökéletesen elsa­játitsa, azon nemzet nyelvét, melyet ifjúi lelke­sedéssel a 30-as évek óta a maga nemzetének vallott. Igy tette a czernahorai ifjút a magyar nemzet iránt táplált hő szeretete a magyar szó meghonosítójává a magyarországi zsinagógában, és így Löw rabbinak működése találkozott azon mozgalommal, melyet a fővárosban a „magyarító egylet" indított meg. Mindkettő abból a meg­győződésből indult ki, hogy a magyarországi zsidóság művelődése és magyarosodása azonos fogalmak. De nemcsak kötelességeire intette Löw a zsidókat a magyar nemzet irányában , hanem más részről a zsidók jogaiért is kilépett a harcztérre publicistikai dolgozataiban, melyek 1845—46-ban a „Pesti Hírlap"-ban jelentek meg az emanczipáczió érdekében; — majd pedig 1849-ben a Lipcsében Wigandnál névtelenül megjelent „Ben-Chananja, Blätter für ungarisch­israelitische Angelegenheiten" a magyar-zsidó ügyet nagyobb körrel szemben vitatta meg. A szabadságharcz ideje Löw Lipótot Pápán találta, hol 1846-ban választatott meg főrabbi­nak, majd pedig 1848-ban a veszprémmegyei zsidó honvédség táborában mint tábori lelkészt. Ekkor tartá azon hires „tábori beszédeket", melyekért 1849-ben agg­apjával, Schwabbal együtt börtönben kellett sintenie. Pápai műkö­dése Löwnek egyátalán a szenvedések hosszú sorozata volt. Ő álczázatlan foglalta el rab­binátusi székét. Még hivatalvállalása előtt 1839-ben bátran lépett elő azon reformprogrammal, melynek valósítása képezte azóta törekvéseinek központját. A pápai régi­módi zsidók áskáló­dásai, orthodox­ agyarkodásai ezért egyre Löw ellen törtek, elkeserítve pápai tartózkodását. Azért szivesen engedett 1850-ben a szegediek felszólításának, kik megszabaditák őt pápai hely­zetének kellemetlenségeitől. Azóta zavartalanul élt Löw a tudománynak, a hazának és a hazai zsi­dóság művelődési érde­keinek. Egyik tudomá­nyos munkálata a másikat érte és a legnevezetesebb tudományos folyóiratokat bővítette kutatásainak eredményeivel. Fiatalkori dolgozatai között kiemel­jük „a zsidók történetéről Magyarországban" irt és a Busch-féle zsidó évkönyv 1844. és 1845-ki folya­mában megjelent két dol­gozatát, melyekben töb­bek között kimutatta, hogy Budán a XVIII. században egy német zsidó községen kivül létezett még egy amattól külön­vált magyar-zsidó község is. E nevezetes czikke­ken kivül az akkoriban német és héber nyelven (különösen „Kerem che­med", „Hechalutz") meg­jelenő zsidó irodalmi fo­lyóiratokban a legfonto­sabb archaeologiai és iro­dalomtörténeti kutatáso­kat hozta nyilvánosság elé, ugy hogy 1858-ban már oly tekintélylyé vált a zsidó theologiai tudo­mány terén, hogy köréje csoportosultak a legkivá­lóbb tudósok, midőn a „Ben - Chananja"-t saját neve alatt felélesztette mint havi, majd heti folyóiratot, melyben a specialis magyar-zsidó közügyön kivül, az összes zsidó theologia és régi­ségtudomány számára ter­vezett egy érdekes orgá­numot, melynek minden egyes számát első sorban ő gazdagította jeles köz­leményeivel. A „B. Ch." 1867-ig állt fenn (utolsó éveiben érdekes mellék­letekkel bővítve) és mi­után főczélját, a zsidók emanczipáczióját Magyar­országban megérte, be­végzettnek látta hivatását. Önállóan megjelent művei közül csak a leg­­­nevezetesebbeket említjük meg. Már 1848-ban (később 1861-ben bővitett kiadásban)jelent meg, magyar nyelven, az 1807-iki párisi Sanhedrin­ről irt művecskéje; később 1855-ben, „Ilamaph­teach" czimű könyve, melyben különös tekintet­tel az izr. ifjúság magasabb vallástani oktatására, a zsidó irodalom, különösen a bibliamagyarázó irodalom maradandó értékű encyklopaediáját nyújtotta. Tudományos gyűjteményeink egész tárházát nyitja meg a szakismerők előtt azon 1870 óta megjelenő nagy munkájában, melynek általános czime „Adalékok a zsidó régiségtudo­mányhoz", melyből eddig két kötet jelent meg. E munkákról általán el lehet mondani, hogy sokkal többet nyújtanak a czimben igért anyag­nál, és nem csak a szaktudós, hanem az izlés­teljes előadás-modornál fogva a művelt laikus is sokoldalú tanulságot nyer ezen könyvekből. KISFALUDY KÁROLY EMLÉKSZOBRA A MUZE­UM-KE­RTBEN.

Next