Vasárnapi Ujság – 1883

1883-09-16 / 37. szám - Erkel Sándor 37. szám / Arczképek, Hazaiak - Paulay Ede 37. szám / Arczképek, Hazaiak - A nemzeti szinház igazgatói (két arczképpel) 593. oldal / Élet és jellemrajzok - Madagaszkar uj királynője 37. szám / Időszerű illusztrácziók - A jávai katasztrófa szinhelye: A Szunda-szoros Anger felől tekintve 37. szám / Táj- és úti képek; épületrajzok, Külföldiek - A jávai katasztrófa szinhelye: A Szunda-szoros keleti partja; szigetei s Anger kikötője Jávában 37. szám / Táj- és úti képek; épületrajzok, Külföldiek - A jávai katasztrófa szinhelye: Krakatoa sziget a Szunda-szorosban a vulkáni kitörések központja 37. szám / Táj- és úti képek; épületrajzok, Külföldiek - Pálmák és draczéna (11 kép) 37. szám / Természettudomány; ipar; gazdaság - «Jolán» czimü regényhez (22 kép) 37. szám / Vegyes tárgyuak; illusztrácziók elbeszélésekhez

594 VASÁRNAPI ÚJSÁG. viszály — hanem egyebek miatti meg nem fér­hetés idézi elő. Nem férhetnek meg a kerepesi­ uti szűk haj­lékban, mert hála istennek udvarlóik s barátaik száma szaporodott annyira, hogy szoros a hely nekik. Az utóbbi időkben, az évtizedeken át hátraszorított dráma is annyi tért tudott foglalni, hogy maga is megtölt egy házat, sőt már egyik fiát, a népszínművet külön háztartásra kellett bocsátani, húgával az operettel együtt; az opera pedig, mely pompájából semmit sem hagyott alább, másik leányával, a ledér ballettel együtt, uj palotát igényel — meg is kapja — magának. De ma még, — hogy befejezzük az una­lomig hajtott hasonlatot — együtt vannak és pedig közelgő elválásuk megnyugtató előérzeté­ben, a legjobb békességben élve s kölcsönös udvariasságot és előzékenységet gyakorolva egymás iránt. Az opera és dráma élén (allegória nélkül beszélve már) oly derék két igazgató áll, a­kik mindkettejének nemcsak saját műága, hanem az egész intézet jólléte fekszik a szívén. Érde­keik nem ütköznek össze többé s kölcsönösen támogatják egymást. E támogatás a­z osztálynál is kifejezést nyer. A dráma tetemesen fog örö­kölni az opera után, midőn annak díszletei és ruhatára egy nagy részét, mit az uj palotában nem használhat, megkapja. Az osztályozás mun­kája elő van már készítve, sőt — sok időt igé­nyelvén — folyamatba is van téve. A két igaz­gató, a közös intendáns alatt, testvérileg jár el egymással szemben, mint várni lehet azoktól, kik oly régi bajtársaknak— mint Erkel Ferencz és Szigligeti Ede voltak — a közvetlen utódai; egyik a fia amannak, a másik a tanítványa emennek. Elődeik tapasztalásait átvették mind a ketten, érdemeik örökségéhez pedig saját ta­nulmányaik és szorgalmuk után jutottak. Alkalmasnak találjuk az időt, hogy e két férfiút, a megválás küszöbén, egymás mellett mutassuk be lapunk olvasóinak, vázolva eddigi működésüket s méltányolva, tőlünk telhetőleg, érdemeiket és rámutatva arra, mit várhatunk tőlök még a jövőben. PAULAY EDE — a drámai igazgató, s azért kezdjük vele, hogy benne a drámát becsüljük meg— 1836. márczius 15-én született Tokaj­ban, hol atyja, György, kincstári sótiszt volt; s igy épen két éves volt azon a napon, midőn a Duna árvize Pest egy részét elöntötte és az akkor alig féléves nemzeti szinház küszöbét is ostro­molta; és tizenkét éves, mikor tiz évvel később ugyanazon napon, egy másnemű áradat a sza­badság kiáltásával járt Pest utczáin s a nemzeti színházban is megünnepelte a hires 12 pont proklamálását. A kis Ede hamar megvált a szülői háztól, h­ol gondtalanul töltötte első gyermekéveit. Már hat éves korában, 1842-ben, Pestre adták isko­lába, hol hét éven át, majd Sátoralja-Ujhelyre a piaristákhoz (1849), végre Kassára a premon­treiekhez, a­hol három évig élt a múzsák társa­ságában, kitűnve mindenütt eleven szelleme, szép tehetségei s nagy szorgalma által. Szülői orvosnak szánták, premontrei tanárai pedig ren­dükbe óhajtották volna fölvenni a komoly s korán érett ifjút. Kecsegtető pálya mind a kettő; egyiken hitt, gazdagságot, a másikon a lélek nyugalmát, s mind a kettőn a hasznosság ön­tudatát lehet megszerezni. De az ifjút nem ke­csegtette a gazdagság, a hírt más uton kereste, s a lélek nyugalmát egy izgalmas pálya külső küzdelmeivel is megférhetőnek tartotta. Színész lett, nem a kasza-kapakerülők módjára, a­kik kifogyva mindenből, e sikamlós pályát kön­­nyű menedékül tekintik. A fiatal Paulay ne­mesebb ambiczióval lépett — családjára való tekintetből ugyan álnév alatt — a szini pályára. Sokkal többet s jobb kedvvel tanult már az iskolában, hogysem még többet ne akart volna tanulni, hogy magát választott pályáján tökéle­tesítse s a színvonalra felküzdhesse. Tanult nyelveket, irodalmakat, különösen — természe­tesen — a költői és szini irodalmakat, s az iga­zat meg kell vallani, nem épen a kiváló színészi tehetség, hanem az irodalom s a drámai költé­szet iránti hajlam, sőt rajongó előszeretet vezette a szini pályára. Azért is, nagy szorgalma s kiváló értelmessége daczára, mint ábrázoló színész nem is emelkedett a kitűnőség legmagasb fokára, bár — kivált a vidéken — megállotta helyét. Szép csengő hangja, szabályos és kifejező arcza, — nem elég magas termete daczára arányos és fér­fias alakja, első tekintetre is megnyerték a kö­zönség jóindulatát; szerepei felfogásában nem közönséges értelmessége, a pathetikus helyeken hét teljes szavalata pedig nem egy mivelt vidéki város kedvenczévé tették. Igy Győrben, hol 1855 telén, tehát mint alig három éves színész, első szerelmeseket játszott, haladásának oly világos jeleit adta, hogy a derék veterán b­o­s színügy­barát dr. Kovács Pál figyelmét is magára vonta, ki őt aztán ajánlásával a Havi és Hegedűs na­gyobb társulatához juttatta. Növekedő sikerrel játszott Kecskeméten, Kassán, Szegeden, Sza­badkán, Debreczenben, Miskolczon, Kolozsvártt, stb. Nemcsak mint értelmes színész tünt ki, ha­nem rendezői tehetségének is kiváló jeleit adta, a­miben főleg dramaturgiai tanulmányai segí­tették, melyeket kezdettől fogva komolyan vett, mintha érezte volna, hogy nem is a színművész, hanem a rendező érdemkoszorúja az, mely tulaj­donkép az ő homlokára termett. Nőül vévén e közben Gvozdanovics Júliát (előbb Jánosiné, a vidéknek, sőt Jókainé után az országnak első tragikája akkor), 1860-tól 63-ig a kolozsvári állandó színháznak volt szer­ződött tagja, ugy is mint elsőrangú drámai szí­nész, ugy is mint rendező. Jó hire mindinkább terjedvén, 1863. augusztus havában meghívást kapott a fővárosba a nemzeti színházhoz, hol néhány nagyobb szerepében («Hamlet», «Bánk­bán», «Rang és Szerelem», «Senneterre mar­quis») annyira megnyerte a közönség tetszését, hogy — nejével együtt, kire Jókainé mellett is szükség volt — már szeptember 1-től kezdve szerződtették. Mint színész, a pesti színpadon nem emel­kedhetett első rangra. Szavalásában a pathosz mellett valami modorosság volt, mely a vidékre emlékeztetett s bár ment volt a szinfal-szagga­tás és álpáthosz kiállhatatlan betegségétől, de hijjával volt az igazi bensőségnek is. Használ­ható volt mint másodszinész s az első hősök szükségbeli helyettesitője. De csakhamar más­kép tudta hasznossá s nem sokára nélkülözhe­tetlenné is tenni magát. Fölállittatván a drámai szinésziskola, annak előbb titkára, majd Tóth József súlyos betegeskedése alatt helyettes ta­nára lett s ez utóbbi tisztét, pályatársa javára, annak súlyos betegsége alatt, egész éven át díj­talanul teljesítette ; halála után pedig mint ren­des tanár lépett helyére. Egész lélekkel s tanul­mányai összes kincsével fogott az uj nemzedék képzéséhez s az elméletet gyakorlattal is páro­sítva, egyik leghasznosabb tanára lön ez akkor még zsenge intézetnek. «A színészet elméleten czim alatt jó kézi könyvvel is ajándékozta meg tanítványait, kik közül mindjárt az első évek­ben oly tehetségek váltak ki s léptek a szín­padra, mint Nagy Imre, Helvey Laura, Rákosi Szidi, Szigeti Jolán, utóbb Márkus Emília, stb. Tíz évig volt a színész-iskola tanára, folyvást tanulva maga is, gyarapítva dramaturgiai isme­­­reteit, tanulmányozva a régi és uj színpadokat, díszítés, jelmezek, rendezés és jelenetezés titkait s így készítve magát előre — a reája még váró szerepekre. Nem ábrázoló szerepeit bár ez idő alatt azokban is folyvást mű-De midőn 1870-ben, a színész­rendezők korszakában, Felekivel s Szerdahelyi­vel osztozván e tiszten, egy évig a tragédiák rendezését vitte, 1871-től kezdve pedig, Zichy Antal intendánssága alatt,az összes drámai ren­dezést átvette, — meghozta e tisztének azt a — színésztől igazán ritka — áldozatot, hogy lelépett a színészi pályáról, csakhogy az azzal össze nem férő főrendezőséget elvállalhassa. Új állása érdekében nagyobb utazásokat tett a külföldre. 1872-ben, a kormány utasításából, beutazta Német-, Olasz- és Francziaországot, tanulmányozva a színházi viszonyokat, melyek­ről, visszatértével, kimerítő jelentést tett a kor­mánynak — mely az akkori belügyminiszteri jelentés egy fejezeteként az országgyűlés elé is terjesztetett; tapasztalatairól azonkívül a «Bu­dapesti Szemlé»-ben is átalános figyelmet éb­resztő közleményeket adott. 1876-ban ismét közölt még Párisba és Londonba tett (nejével együtt) na­gyobb tanulmányutat. 1877. szeptember havától kezdve, Szigligeti mint drámai igazgató alatt, állandó drámai főrendező minőségében működött; Szigligeti váratlan halála bekövetkeztével a dramaturg teendőit is átvette, s még azon évben a drámai igazgatást, melyre a belügyminiszter által ne­veztetett ki. A­nélkül, hogy elődei érdemeiből valamit levonni akarnánk, bátran elmondhatjuk, hogy nemzeti színházunknál a drámai előadás, kü­lönösen az összjáték, a Paulay igazgatása alatt feltűnő lendületet vett. E szerep egész embert s annak osztatlan munkásságát kívánja, s Paulay összes tehetségeit s minden idejét kizárólag ennek szenteli. Nemes becsvágyának megtalál­ván czélját, egész lelkével annak adta magát. Tanulmányait a színpadi tekhnika mai állásá­ban fokozottan fontos rendezés minden ágára kiterjesztve, úgy a kiállítást, a korhűség s festői plasztika tekintetében, mint az előadást az összevágó és gyors összjáték tekintetében oly magas fokra emelte, melyen nemzeti színházunk Európa első rangú színházaival versenyez. Első munkái s a működők központja lévén, társai vezérök buzgalmából örömest nevelik a magokét s vetélkednek a kivitel pontosságában s a szer­vező és rendező köz czélzatainak valósításában. Nem mintha színházunknak ma is nem lenne néhány olyT művésze, kik a sokat emlegetett fénykor elsőrendű­ tagjai némelyikével verse­nyezhetnek (a­mikor Egressy, Lendvay, László, Fáncsi, Megyery, Szentpéteri, Bartha, Lend­vayné, Laborfalvy Róza egyszerre állottak a világot jelentő deszkákon !), de a­mi sem akkor, sem azóta nem volt oly mértékben mint ma, a másod- s harmadrendű szereplőknek is az a komolyan átgondolt, vidoran élénk, összevágó együtt­működése, mely az előadás egész sikerét jobban biztosítja, mint egyes kiváló egyének remeklése: — ez, kimondhatjuk, leginkább a Paulay érdeme. S még egy, a­mit tőle szintén nem lehet megtagadni: a kezdeményezés bátorsága. Nehéz feladatokkal próbálkozott meg — és pedig majd­nem váratlan sikerrel. Ilyennek tartjuk némely, az előtt modern színpadon nem kultivált klas­­szikus darabok színre hozatalát; elkezdve a már Szigligeti által bemutatott ó­görög klasszikuso­kon, a Sophokles Antigonéján s Oedipusán (kardalokkal) s Paulay által folytatva a Plautus Dicsekvő katonáján át Moliére és Shakspere az előtt soha sem adott, s az ő rendezésében rend­kívüli sikereket aratott darabjain, mint például Cymbeline, A férj­ek iskolája és az Úrhatnám polgár, — meg a Calderon Állhatatos fejedelme. Megpróbált — s mily sikerrel! — a Vörös­marty Csongor és Tündéjét, melyet költője maga sem álmodott színpadra valónak s Bajza, a költő barátja, soha se mert volna színpadra hozni, ha eszébe jutott volna is azt tenni: Paulay merte s tudta. Most a Madách Ember tragédiáját, az­után meg a Goethe egész Faustját várjuk tőle s előre örülünk sikereinek, melyek igazi költői sikerek lesznek ! Bátorság, majdnem a merész­ségig, de okos és minden hatást kiszámítani tudó bátorság: íme a titok kulcsa. Paulay még máskép is gazdagította a szín­padot, néhány klasszikus dráma jeles fordítá­sával. Így adta Racine Iphigeniáját — életrajzi bevezetéssel, és Bajazetjét, Moliére Szeleburdiját, Ponsard Galileijét — mindezeket a Kisfaludy­társaság adta ki s érettek és dramaturgiai érdemeiért tagjává is választotta, továbbá Beau­marchais Figaró házasságát, melyet nagy ha­tással hozott színte is, követve a Szevillai Bor­bély által, mely színpadokon addig csak opera­szövegben volt ismeretes. Utoljára hagytuk még egy, s nem legki­sebb érdeme fölemlitését: a régibb magyar drá­mai irodalom fölelevenitését, részint elavult nyelvű, de még hatást igérő darabok kijavítása által, részint — s főleg pedig — a nemzeti szín­házban soha, vagy csak nagyon rég adott ere­deti daraboknak történeti cyklusokban való bemutatásával. Igy lépett föl, több mint száz év múlva, a Bessenyei Philosophusa s a Szentjóbi Szabó Mátyás királya; igy a Gombos Esküvése — melyeket a nemzeti színház nézőtere soha sem látott. Igy évtizedek elmultával Gaál,Czakó, Kovács Pál, Obernyik egy-egy régi darabja, me­lyek részint drámai magvakért is, de főleg iroda­lomtörténeti beesőkért bizony megérdemelték a rájuk fordított gondot és szeretetet. Némelyikök

Next