Vasárnapi Ujság – 1885

1885-12-27 / 52. szám - Mohamedán czigányok Nisben (két képpel) 844. oldal / Általános nép- és országisme - Huber Károly (arczképpel) 844. oldal / Élet- és jellemrajzok - Petőfi kiadatlan leveleiből. Közli dr. Sass István 844. oldal / Történelem; régészet és rokontárgyak

844 dúlnak az éjféli misére — mint a­h­ogy művé­szünk oly élethűen tette itt papirra — lehet-e buzgóbb, áhitatosabb ima, mint a mely ekkor száll a hivők suttogó szavában a mennyország zsámolya elé ? PETŐFI KIADATLAN LEVELEIBŐL. Ezen érdekes három levél közül kettő az idő­ben keletkezett, midőn Petőfi összeveszvén ké­sőbbi neje apjával, ez Petőfinek megtiltotta a házhoz járást s leányának azt mondta, hogy e házasságból nem remélvén mindkettőjükre nézve boldogságot, apai kötelességének tartja, legalább egy évig akadályozni, s ezért megtiltja a vele való levelezést is. Csakhogy ez intézkedés mérgének is kitalálta a véletlen az ellenszerét s így szokat­lan úton, legnagyobb titoktartás mellett, mind­kettejük bizalmát bíró közvetítő segélyével érkez­tek meg a levelek. S. IC, az irodalmi posta­kezelő, ugyanis Petőfinek jó barátja, Júliának s az ügynek hive lévén, bizonyos jeladásra mindig kézhez adh­atá azokat, mig végre ennek is nyo­mára nem jöttek. A leveleket időszaki rendben is itt bemutatjuk: 1. Sass Károly barátomnak — Erdődön * Edes Károlyom ! Kérlek add e levelet az illető kezébe, hisz tudod kiébe ? S mondd meg neki, hogy a példányt összes költeményeimből már ezelőtt másfél vagy két héttel átadtam a Károlyi-ház­hoz, honnan N.­Károlyba viszik s ő Térey Mari kisasszonytól fogja megkapni. Ha választ ir levelemre, neked fogja átadni s te azt küldd bátyád levelében hozzám, mert most Sz. György napra szállást változtatok s még nem tudom hova megyek. Pista majd át fogja nekem adni. , Te is írj különösen ő róla m­indent, mindent, a­­­mit tudsz, mert róla a világon minden érdekel. Isten veled. Igaz barátod Petőfi Sándor. 2. Károly barátom ! Mindenek előtt arra kérlek, hogy e sorokat csak magad olvasd s mihelyt el­olvastad, égesd hamuvá a papirost. Második kérésem pedig az, hogy e le­vejkát, mely e borí­ték** alatt volt, add át Júliának, de a legirtóza­tosabb titokban, tudod-e ? Mind e kettőt elvárom barátságodtól. Annak a J '. . . . .niczkynek meg (vagy­ hogy hívjak) mondd meg, hogy­­ ha­ azt meri állítani, hogy én bizonyos naplóról beszéltem neki, ugy ő a legalávalóbb hazug gazember.*** Mondd meg ezt Júliának is. Barátod Petőfi Sándor m. k.­ ­ O. Szalonta, jun. 8. 1847. Édes Károlyom ! Kép­zeled nyugtalanságomat, vagyis képzelheted vagy tulajdonképen nem is képzelheted, mióta elveszítem szemeim elől rőt szakálladat. Annak okáért markolj tollat, szeretett öcsém és illető­leg hazámfia, markolj tollat, mondom, de abban a szempillantásban, a­melyben szemed négy lovas kocsija végig nyargalt e sorokon, s irj meg nekem mindent, a­mi azóta a várban történt, de mindent. Ugy iparkodjál, hogy leveled circa 18. junius Pesten legyen a Pillwax kávéházban, mert legfölebb 20-kan indulok a külföldre. Júliá­nak már két levelet irtam; kérdezd meg, hogy megkapta-e ? s mondd, siessen nekem irni, hogy lev­ele ott találjon még Pesten. Ma egy hete értem ide Szalontára Arany Jánoshoz s holnap­után azaz 10. juniusban indulok Pestre. Kérlek még egyszer Károlykám, irj rögtön és irjon Júlia is, ha kétségbe nem akar ejteni. Isten veled! Ölel őszinte barátod Petőfi Sándor. Közli dr. Sass István. HUBER KÁROLY. 1828—1885. Zeneéletünk egyik jelentékenyebb alakja, a­ki évtizedeken át mint előadó művész, mint zeneszerző, mint tanár s mint a zeneművészetet ápo­ló körök buzgó szervezője nem közönséges sikerrel működött zenei viszonyaink fejleszté­sében. Huber Károly, az országos dalárszövet­ség Ikarnagya, az országos zeneakadémia és a * [Eredetije gr. Wimpfenné szül. b. Sina úrnőnél Érden. ** E levél borítékra van írva. **.* Itt ,bizonyára, pletykába keverték szegény fej­ét," nemzeti zenede tanára, e hó 20-án hirtelen el­hunyt, 57 éves korában, férfi­ ereje teljében, a midőn még sokat használhatott volna hazai zeneművészetünknek, melynek életéből 35 évet szentelt lelkesedéssel, odaadással. Temesmegyében 1828 julius 1-én született Varjason, hol atyja mint főtanító működött. Németajkú szülőktől származott, német körök­ben nevelkedve, csak itt Pesten, a nemzeti szín­háznál kezdett tanulni magyarul, hogy aztán testtel-lélekkel igaz magyar legyen. Már kora ifjúságában élénk hajlamot árult, el a zene iránt s tiz éves korában Aradra ad­ták szülei, hogy ott Hendl János jó nevü ze­nedei igazgató vezetése alatt nyerje kiképezte­tését. Hat évig volt e jeles tanító keze alatt, a­hol annyira vitte, hogy tizenhat éves korában már nyilvános hangversenyben is fölléphetett hegedü-játékával. A fővárosba 1844-ben jött s hangversenyt adott, a melyen annyira megnyeré ugy a szak­körök, mint a közönség tetszését, hogy Erkel Ferencz a nemzeti színház zenekarához szer­ződteté első hegedűsnek. 185 l-ben Bécsbe ment s ottani hangversenyével oly tetszést aratott, hogy az operaházhoz magánhegedüsnek szer­ződtetek. Bécsben azonban nem­ sokáig maradt, már egy év múlva visszatért s ismét elfoglalta állá­sát a nemzeti színház zenekarában s a nem­zeti zenedében is tanár lett. Ugyanez évben megnősült. 1856-ban a Doppler testvérekkel körutat tett Németországban, Angliában és Bel­giumban s Londonban és Brüsszelben a leg­előkelőbb magyar menekültek körében ját­szott s ekkor irta «Emlékezés Aradra« czimü zeneábrándját, mely időtől kezdve komoly becs­vág­gyal szentelte magát a zeneszerzésre. A külföldről visszatérve, megirta első operáját, a «Székely leány» czimü vig dalművet, mely 1859 ben került előadásra a nemzeti színpadon, mely alkalommal Hollósy Kornélia énekelte a czimszerepet. A dalmű szép sikert aratott. Huber ezután megirta az első magyar h­egedü­iskolát s a zenei izlés fejlesztése czéljából quar­tett-társaságot szervezett. Ő volt az első, ki Volkmann Róbert négyeseit a közönségnek be­mutatta. Később megírta a «Vig czimborák» czimü operettjét, mely talán legsikerültebb szinpadi alkotása. 1862-ben adták elő a nemzeti szín­házban, hol az tetszéssel találkozott. Wagner zenéjét is Huber honosította meg Budapesten. Ő volt az úttörő, ki minden ellen­szenv daczára azon volt, hogy Wagner «Lohen­grinje»-je műsorra kerüljön, melynek betanítá­sával őt bízta meg a színház intendánsa. Ez nehéz munka volt, de Huber fáradozása teljes sikert aratott. Lohengrin 1866 decz. 2-án szín­padra került s mind azóta megmaradt a műso­ron. Wagner maga levélben köszönte meg Hu­bernek a szép sikert. Huber 1871-ben meghasonlott a színház ak­kori intendánsával, b. Orczyval s 30 évi szolgá­lat után megvált a színpadtól és nyugdíjba lé­pett. De nem vonult nyugalomba, sőt annál több buzgalommal működött a zenedében, az országos dalárszövetség szervezése körül, a dal­ünnepek élén és a zeneszerzés terén. A zenede felsőbb hegedű-osztályait magas fokra emelte s az országos dalárünnepeken fényes sikereket aratott. Itt mintegy hatvan férfi-karéneket, köz­tük igen népszerűeket, minő a «Szabadságdal,» «Nemzeti zászló». Kiadott hegedű-ábrándokat s 1875-ben, midőn a népszínházát megnyitották, s ő irta Berczik Árpád «Király csókja» czimü ope­rettjéhez a zenét. Szerzett azon kivül egy «Ud­vari bál» czimü vig operát, mely még elő nem adatott. A mult években, midőn a zeneakadémiát fölállították, a közoktatásügy minisztere őt hivta meg a hegedü-osztály tanárának. Az országos dalszövetségnek is karnagya le­­­vén, ennek műsorát is gazdagította. A Rákóczi­indulót nagy férfi­ karra irta át s utóbb Szent-J­irmay Elemér dalaiból szerzett férfi-négyest. Ezek voltak utolsó művei. Férfi-négyesei közkedveltségnek örvendenek s a hazai dalegyletek műsorán sűrűn találko­zunk velük. Legnagyobb sikereit azonban a tanári pályán aratta. A nemzeti zenedének 33­­ éven át volt tanára s az alapos készültséges zenészeknek több nemzedékét ő képezte ki an­­­­nyira, hogy,rájuk az ország méltón büszke lehet.­ Elhunytát nem előzte meg betegség, csupán fejszakgatásról panaszkodott. Szombaton egy zeneestélyen még ő játszotta az első hegedűt, másnap rosszul lett s mielőtt segély érkezett volna, meghalt szívszélhűdésben neje és leánya karjai között. Fia, dr. Hubay Károly már csak hűlt tetemét láthatta. Másik fia, Hubay Jenő szintén jeles zenész, ki fiatal kora daczára már nagy hirt szerzett magának s jelenleg a brüsszeli zeneakadémia tanára. Leánya, Aranka a szini pályára készül. Huber Károlynak ezeken kívül még három kis gyermeke maradt második házasságából, kik most kora árvaságra jutottak atyjuk elhunytá­val. Az atya érdemei bizonyára javára fognak szolgálni a szegény árváknak is a közrészvét­ben, mel­lyel a szomorú hit országszerte fogad­tatott. MOHAMEDÁN CZIGÁNYOK NISBEN. Nis városa, az utolsó török-szerb háború vé­gével Szerbiához csatoltatván, mai nap már csak részben mutatja a régi török várost. Nagyobb része a városnak a szerb kormány által szabá­lyozás alá vétetett, főhelyein a török házak, a szük utczák már eltűntek. Azon a helyen, hol a 18 török mecset körül fából, földből és agyagból épült alacsony török házak állottak, most sza­bályszerű egyenes utczák s a várkapuval szem­ben tágas piacz van. A városon kivül a vasút felé van az úgyneve­zett cziginy negyed. Ez nagyszámú fa- és föld­kunyhóból áll, a­melyeknek lakói mohamedán vallást követő czigány családok. A­mi családi életüket illeti, az a mi vándorló oláh czigá­nyainkéhoz hasonló. A legöregebb a család feje minden családban, s a legöregebb az egész ne­gyedben a biró, a kinek birói ítéletét mindenki tisztelni köteles. Megvan bennök bizonyos nemes tartás, büszkeség s még akkor is, a midőn ala­mizsnáért szólítják meg az idegent, nem intézik kérésüket oly alázatossággal és nyomort kifejező arczczal, mint a mi czigányaink. A­mi a moha­medán czigány tisztaságát illeti, ruhája hétköz­nap rongyos ugyan és kívülről szennyes is, de ha a rez bőrét megfigyeljük, megláthatjuk, hogy testét tisztán tartja csakúgy a férfi, mint a nő ; erre a vallása is kényszeríti, mert a mohamedán a mosdást sokszor köteles gyakorolni napközben. A czigányok a mohamedán ünnepek alkal­mával tánczmulatságokat tartanak, mely alka­lommal tánczot járnak : a szerb kólót. Ez a táncz a magyar körtánczhoz hasonló. Nők és férfiak vegyest kezet fognak és körben előrehaladva, egymásután járják a tánczot. Az első személy, legyen az nő , vagy férfi, az elő­tánczos, rakja lábait a zene-ütemre, a­mely czifrán csak bírja, a többi pedig­ utánozza, ki-ki a maga módja szerint. Itt mutatja be legjobban e faj büszke magatartását. Különösen érdekes festői öltözetük ugy a nőknek, mint a férfiaknak. A nők nem ugy, mint a többi török nők, fedett arczczal, hanem, nyilt és büszke tekintettel je­lennek meg, bogár-fekete lángoló szemekkel, fekete hajjal s gyakran valódi szép vonásokkal, szép növésű testtel, a mely jobban kitűnik a dere­kukon átkötött bő török nadrágban, mintha szok­nyát viselnének; a férfiak félig szerb, félig török módon vannak öltözve, vörös fezzel a fejükön. A zenéjök egy vagy két klarinét-féle hangszer­ből és egy nagy dobból áll. Míg e hangszerrel majd mindig ugyanazt a nótát fújják, a nagy dobot ütő zenész egyik kezében a dobverővel üti a nagy dobot, a másikban pedig vékony pálczá­­­val a dob másik oldalát veri sebesebb tempóban, s úgy, hogy ez a kísérete a zenének. Persze a zene és dob közt az egyetértés nem igen szigorú. Nis városában a török világ emlékeiből még sok kutat találni. Nagyobb részben forrásvizek. Egyik képünk egy törököt és egy mohamedán czigánynőt ábrázol, a­kik vízért jöttek a kúthoz. Asszonyok, gyerekek merítenek az örökösen foly­dogáló sárgaréz csapok alatt. Török munka e kut is. Sok ilyen nyilvános kutat lehet a Balkánon találni, mind megannyi egyes jószívű, gazdag töröknek köszöni létét. Áldja is érte sok vándor, sok utas. Az ivóvíz vezetése a modern tekhnika egyik legnehezebb problémája. Milyen prec­ízióval, milyen könnyű szerrel és ügyesség­gel oldották ezt meg a törökök. Vajjon eltanul­ták-e tőlük a szerbek ? Á

Next