Vasárnapi Ujság – 1888

1888-02-05 / 6. szám - A hamburgi új Elbe-híd (képpel) 93. oldal / Általános nép- és országisme. - A szabadság-szobor áldozatai 93. oldal / Vegyes kisebb czikkek és képszövegek

9- vel találták itt a szegény madarakat, melyek a villámfényt takaró erős lencse-üvegeknek neki repülvén, fejőket összezúzták s a fáklya alatt levő erkélyre estek alá. Volt nap, midőn egyszerre 13,450 különféle madár holttestét találták meg az erkélyen, pedig bizonyos, hogy még sok ezer és ezer hullott le innen a tengerbe. Valóban a newyorki szabadság-szobor, a modern tekhnika egyik büszkesége, egyúttal öldöklő hatalom is, s a szegény költözködő madaraknak számtalan ezrei lesznek áldozataivá. A SZABADSÁGSZOBOR ÁLDOZATAI. Sajátságos pusztulásnak mutatja nyomait mel­lékelt képünk: egy hatalmas szobrot, a­mely öl, sőt mondhatni tömegesen pusztít. Nem egyesé­vel, de százával láthatók rajzunkon is a meggyil­kolt madarak egy erkélyen. Az erkély a híres newyorki szabadságszobornak a fáklyáján van s a láthatlan gyilkos a fáklyából kisugárzó ama villamos lángsor, mely e hatalmas szobrot a földgömb legelső világító tornyává teszi. Minden világító torony vonzza magához, mint a molyt, az apróbb madarakat s fényüknek igen sok esik áldozatául, de oly nagy mennyiségű és oly állandó pusztítást sehol sem találtak, mint itt. Igaz, hogy a világító tornyok között sincs párja a newyorki szabadságszobornak. Valóságos világ­csodája ez, mely méltó helyen áll, a hatalmas broklyni híd szomszédságában, két milliónál több értéket képviselő háztenger felett, melynek helyén száz évvel ezelőtt még jóformán csak viskók és halászkunyhók állottak, s hol egy néhány évtized alatt óriássá növekedett nemzet leghatalmasabb és leglátogatottabb kikötője van. Valóban világ csodája ez a szabadság szobor. A híres rhodosi kolosszus, melyet az őskor hét világcsodája között mindenkor fölemlegettek, összesen 45 méter ma­gas volt, a szabadságszobrában maga a női alak 62 méter s a szobor karjával tartott fáklya 350 lábnyira emelkedik a víz tükre fölé, oly magasra, hogy a lábai alatt levő 3-­4 emeletes házak jó­formán csak babajátékoknak tetszenek s a ten­geri hajók legmagasabb vitorlái is alig érik el a szobor lábát. A hatalmas szoborról már más alkalommal is megemlékeztünk s így itt csak emlékeztetőül sorolunk fel egy pár adatot. A szobrot a francziák közadakozás utjtán készíttették az amerikai köztársaságnak. Bartholdy párisi művész dolgo­zott rajta, 350 darabban vitték át az új világ­részbe s ott 1886 okt. 28-án fejezték be felállí­tását egy magas talapzaton, a Beclloe kis szigeten, a newyorki kikötőben. A szobor óriási méreteiről fogalmat nyújthat, hogy egyik d­ombjának ben­sejében a művész Bartholdy 12 személy számára banketet rendezett, hogy maga a fáklya 10 láb magas torony s a fáklyát tartó két mutatóujja 6 láb azaz 2­45 méter hosszú. Magába a fáklyába, mely — mint említettük — világító torony gyanánt szolgál, kényelmes benső lépcső vezet föl s közvetlenül a fáklya alatt egy kis erkély foglal helyet, melyről gyö­nyörű kilátás nyílik az uj földrész leghatalma­sabb városának környékére. A fáklyában öt vil­lamos lámpa van elhelyezve, azonkívül még a szobor talapzatán s a szabadságnak jelképül szolgáló pártában is van néhány villamos lámpa. Mindez hatalmas fényt áraszt, sokkal nagyobbat, mint a rendes világító tornyok. Előre volt látható, hogy a ritka magasságban ragyogó fénynek különösen a vándormadarak költözésére végzetes hatása lesz. De senki sem hihette, hogy oly nagy mért­ékben fogja a sze­gény madarakat pusztítani. Egész ős­szel, midőn a madarak délfelé vonultak, minden reggel ezre­ A HAMBURGI UJ ELBE-HID. Hamburg városának ez év folyamán történő csatlakozása a német vámterülethez, lényeges átalakulást idézett elő a város építkezési viszo­nyaiban. Egész városrészek tűntek el a nagy változás hatása alatt, s egy uj és terjedelmes szabad kikötő emelkedett helyekbe, mely az El­be­szigetek nagy részét is magában foglalva, szük­ségessé vált ezekkel jobb összeköttetésről gondos­kodni. E czélból épült és fejeztetett be az uj — harmadik — elbei hid, melyet, mint jelentős alkotását az ujabbkori hidépitészetnek, mi is bemutatunk. E hidnál is, mint a két régibb elbei hidnál, a vas kettős ivek vétettek alkalmazásba, melyek mindenike 102 méter hosszú, úgy hogy beleértve a partra támaszkodó kő­ iveket is, a hid egész hossza 400 méter. A kocsiút, beton-alapon kö­vezve, s két lóvonatú vágán­nyal ellátva, 7 mé­ter széles, a gyalogutak kétfelől, a hídoszlopokon kívül, tehát balkonszerűleg alkalmazva, asz­faltozvák, és 2 méter szélesek. Ez mindössze 10 méter szélességet ad, de a híd­oszlopokat elővigyázat okáért oly hosszúra építették, hogy nagyobb forgalom mellett előálló szükség ese­tén két oly széles kocsiutat is képesek hor­dozni. A híd építője Glein hamburgi mérnök, a híd­építészet és különösen az amerikai hidak alapos ismerője. 1882-ben vették kezdetüket a tervezési munkálatok. 1883. júniusában megkezdték az első oszlop alapozását. 1885 tavaszán kész lett az első oszlop, s így tovább rövid időközökben a többi. Az építési anyag gránit. Az egyes osz­lopok közti távolság 102 méter s a kőhídboltoza­toknak hossza, mindkét parton kettő, kerek szám­ban 27 méter. A képünk előterében látható díszalkotmány, a monumentális portálé, Hauers építész műve, s az anyag szerencsés értékesítése tekintetében a középkori architektúra leghíresebb portáiéival vetekedhetik. Gránit és bazalt­ lávából áll az al­építmény. A góthikus ablakok, fülkék és tornyocs­kák kidolgozásához különböző színű és glazurit égetett kövek használtattak, míg az égbenyúló bástyák vesztfali homokkőből vannak, s az egész építmény benyomása a középkori Hanza városok büszke építményeire emlékeztet. Összes költségei a hídépítésnek kerek harmad­­ A NEW YORKI SZABADSÁG-SZOBOR MINT MADÁR-PUSZTITÓ. AZ UJ ELBE-HID HAMBURGBAN.

Next