Vasárnapi Ujság – 1896

1896-09-06 / 36. szám - A kassai székesegyház (képekkel). Dr. Nyári Sándor 591. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

33. SZÁM. 1896. 43. ÉVFOLYAM. A VASÁRNAPI UJSÁGr. 591 Jóízű genre-t rajzol az emlékíró ez időből százada egyik kapitányáról, egy valóságos kü­lönczről, a ki sem olvasni, sem írni nem tudott, de mint Dain altábornagy lájd-huszárja, vitéz­ségéért tiszti rangra emelkedett. A régi had­sereg élő typusa volt ez, olyan, a­milyenek akkor oly gyakran csináltak fényes katonai kar­riert. Mikor felbontotta a beérkezett parancso­kat és leveleket, egy darab ideig úgy tett, mintha olvasná, azután egész flegmával másnak adta át és felolvastatta. Az idegen nyelvű vezény­szavakat a legkomikusabb módon fordította el, például kiadta, hogy a töltény­tartókat «lezá­rozzák» e helyett, hogy lakk­ozzák be. Sok tréfát is űztek vele. Egy alkalommal századát a hóban defiliráztatta el, hogy a lovak patkóinak nyomából ítélje meg, hogy megtartották-e em­berei a «richtung»-ot. Ő maga hátul lépdelt lován s mikor észrevette, hogy a nyomok közt eltérés van, haragosan felkiáltott: «Ki volt az, a­ki nem lovagolt a sorban?» «Az a fekete csákós» — felelte általános hahotázás közt az egyik kópé. N. B. mindegyiknek fekete csá­kója volt. Megvolt a maga módja a számadások rend­ben tartására is. Ha élelmezési pénzeket kapott a kezéhez, akkor az összeget annyi krétavonás­sal jegyezte az ablaktábla hátára, a­hány forint­ról szó volt. Mikor aztán elhozták a számlát, a krétavonásokból győződött meg annak helyes­ségéről. Ha új manipulánst kapott, úgy próbálta ki becsületességét, hogy a saját pénzét, körül­belül 10,000 forintot mindenféle pénznemből, adta át neki összeszámolás és kiválasztás vé­gett. Számolás közben aztán benyitott előre ki­tanított gazdasszonya s meglátva a rengeteg pénzt, összecsapta kezeit s minden áron rá akarta bírni a számvevő őrmestert, hogy lopja­nak belőle, úgy sem tudja a kapitány kiszámí­tani, mi hiányzik a pénzből. Ha a manipuláns becsületes ember volt, természetesen visszauta­sította az ajánlatot, de akkor a gazdasszony markolt bele a pénzbe, s jaj volt a szegény manipulánsnak, ha ezt elhallgatta s nem jelen­tette fel a századosnak. Originális alak volt maga az ezredes, Mészáros is. Erről az volt a hit, hogy a golyó nem fogja és pedig azért nem, mert volt egy babonája, hogy tudniillik úgy a rohamoknál, mint állás közben kardját folytonosan ide-oda lóbálta. S tényleg e babonával a legerősebb golyózápor­ban is sértetlen maradt, úgy hogy ordinánczai is igyekeztek mindig a rejtélyes kard közelében keresni fedezetet. Egyszer az 1788-diki török háború­ alatt Chotyennál kardja véletlenül a hüvelyben maradt s íme egy golyó eltalálta a mindig hidegvérű, mindig flegmatikus magyar katonát, a­ki a későbbi magyar hadügyminisz­tert, Mészáros Lázárt nevezte unokájának. Még két évvel előbb megkapta Ettingshausen a tiszti pátenst József császártól s következő év­ben főhadnag­gyá lépett elő. A békekötés utáni csendes időket felhasználta arra, hogy hosszabb szabadsággal hazájába visszautazzék, így látta 12 év múlva viszont szülőföldjét, hol huszár uniformisa, kalpagja és tollas forgója általánosan feltűntek a jó pfalziaknál. Ünnepelték, kö­rülrajongták a tökéletesen magyarrá vált hon­fitársat, maga a mainzi választó is bemutattatta magának. De Ettingshausent szíve csak vissza­húzta új hazájába. Vissza is tért s többé le nem tette kardját, melynek hű szolgálatában tábor­noki rangra emelkedett idővel az Erdődy-hu­szároknál. Élete szép példája a magyarság azon assimiláló erejének, mely átalakítja egy távol idegen nép fiát, hogy sorsunknak, törekvéseink­nek hű osztályosává tegye. V. A KASSAI SZÉKESEGYHÁZ. A Felvidék történetileg hires városa, Kassa, szeptember 6-án ünnepet tart. E napon szen­teli fel Bubics Zsigmond, a kassai egyházmegye tudós püspöke, a megújított ősi székesegyházat, mely a múlt századok történeti eseményeit át­élte, melyet a múlt vihara megviselt, s most új alakban fog ismét egyházi rendeltetésének át­adatni. A magyar felvidék egyáltalán gazdag műtör­téneti emlékekben. Ott van a híres bártfai temp­lom, aztán a lőcsei, melynek művészi kincsek­ben gazdag fölszerelése már megérdemli az egy­házi múzeum elnevezést is; — nem messze tőle a csütörtökhelyi Zá­polya-kápolna, finom gót formái­val, — de mindezek között úgy nagyságra, mint művészi becsre és műtörténeti fontosságra nézve első helyen áll a kassai székesegyház, a gót építészet e valódi remeke, mely mint ilyen, nemcsak hazánkban, hanem a messze külföldön is méltó hírnévnek örvend, miként a jaáki apátsági templom, a román stil­e pompás alkotása. A kassai székesegyház első alap­rajza, mely alapfalaiban napjainkig fenmaradt, a XVI. század elejé­ről, talán a XII. végéről való. Akkor csak egy egyszerű, egyhajós temp­lomocska volt, miként ezt az újab­ban fölfedezett alapfalak tanúsít­ják. Ez a legrégibb épület azonban csakhamar elpusztult, mert már 1283-ban említés tétezik az újabb templomról, mely a régi helyén épült magyar szent Erzsébet tisz­teletére. Az új alkotás azonban napjainkig tűzvész és háborúskodás miatt oly sokat szenvedett, hogy az évszázadokon keresztül folyta­tott megújító munkák sem tudták a romlástól megmenteni, minek következménye az lett, hogy ezen kiváló műkincsünket napjainkban csak gyökeres megújítás által lehe­tett kellőleg helyreállítani. Már a XIV. század végén a tűz­vész erős rongálást vitt véghez a templomon, s a polgárok áldozó készségéből újra felépültek a hasz­navehetetlenné vált falak, és Zsig­mond király, ki 1404-ben Kassán volt, a polgárság által behozatalra és kivitelre szánt áruk harmincza­dának felét az építés költségeire rendelte for­dítani. Mátyás király uralkodása alatt az országban új élet vette kezdetét; a nagy király műszere­tetét és bőkezűségét Kassával is éreztette, s így abból a nagy művészi mozgalomból, melyet Mátyás király az országban teremtett, Kassa városának is kijutott. Az ő nevét látható emlékjel örökíti meg a templomon. A templom befejezésé­nek ideje összeesik az ő uralkodásának idejével, s nem kis mértékben lehet neki köszönni, hogy azt egyáltalán befejezték. Uralkodása elején huzamosabb ideig volt a király Kassán, s a templom építési költségeinek fedezésére azt az újévi ajándékot is elengedte, mely neki köte­lességszerűleg járt. És pedig elrendelte azt 1468-tól kezdve öt esztendőre, 1471-ben pedig újabb tíz esztendőre, s ezenkívül a templom építési költségeihez tetemes mennyiségű sóval járult hozzá. Elengedte két évre az adót, a­mi évenként 1500 arany forintot tett, s megen­gedte, hogy a Hernád hídján vámot szedhes­senek a templom javára. Hogy a templom terveit ki készítette, arra nézve nincsenek adatok. Henszlmann Imre szerint Villard d'Honnecourt a mester, de ez nem bi­zonyos. A levéltári adatok Schynnagel Thadeust (1452), Crom Istvánt (1431—1485) és az 1472-ben elhalt Cromer Ágostont említik mint építőmestereket. A hagyomány szerint Nagy Lajos anyja alapította a templomot. Habár Zsigmond király aránylag sokat áldo­zott is a templom czéljaira, az építkezés az ő uralkodása alatt csak némi megszakításokkal haladt előre. A székesegyház 1437-ben már nagyrészt készen állott, s tartottak is benne isteni tiszteletet, de a déli torony csonka volt, mint ma. Az éjszaki torony a középhajó főpár­kányáig lett kész, mert ott látjuk azt a czímert, melyet V. László adományozott a városnak. A legfelsőbb részt 1496—1497-ben Crompholz Miklós építette. A toldalék­ épületek, a déli elő­építmény, úgy az éjszaki oldalon a Szent József­kápolna, melyek az újabb átalakítás alkal­mával onnét újból eltávolíttattak, csak 1440 után kerültek oda. Az a remek alkotású, 16 méter magas és ará­nyaiban is impozáns, tornyocskákban gazdag szentségház, mely mai napig is a székesegyház egyik kiváló dísze, Mátyás király idejében ké­szült, míg a karzat, a szószék és az énekesek karzata, mely erkélyszerűen díszíti a székes­egyházat, még Zsigmond király idejéből szár­maz­hatik. A déli előcsarnok fölé egy triforiumokkal gazdagon díszített kápolnát és egy ahhoz szük­séges feljárót építettek. Ezt a lépcsőt nevezték el «Király-lépcső»-nek, mivel a királyok, ha Kassán voltak, ezeken a lépcsőkön jártak fel a kápolnába, honnét a misét végighallgatták. A déli hajóból, a kaputól balra, két, minden csa­varodásnál egymással találkozó csigalépcső ve­zet a díszesen áttört falak közt a királyi ora­tóriumba, vagyis az előcsarnok fölött levő ká­polnába, és pedig első­sorban az erkélyre, mely a kereszthajó homlokzatából messze kiugrik, s korlátja gazdagon áttört kő. A királylépcső innét azonban még tovább vezet a főhajó padlásáig. Mátyás király halála után Albert lengyel her­czeg ostromolta Kassát és az éjszaki tornyot ke­gyetlenül lövöldözték. Az 1556. évben pedig olyan nagy tűzvész pusztított Kassán, hogy a templom kövei 30 czentiméternyire áttüzesedtek, a falak több helyen megrepedeztek, s így szilárd­ságukból veszítettek, míg az éjszaki torony ha­rangjai elolvadtak. Bocskay ostroma alatt is sokat szenvedett a templom; a későbbi javítgatá­sok mind csak felületesek voltak, s mikor 1813-ban és 1845-ben a székesegyházban talajbeom­lások történtek, s ezek azt végveszél­lyel fenye­gették, Fábry Ignácz püspök sokat áldozott a kijavítás czéljaira, de a munka kontár kezekbe került, s megint csak tökéletlen maradt. Az 1875-iki nagy vihar okozta rongálásokat Perger János püspök már nem tudta kijavíttatni. Ezért Trefort Ágoston miniszter Schmidt Frigyes bécsi tanár javaslatára Steindl Imre budapesti műegyetemi tanárt, az új országház mesteri épí­tőjét bízta meg a helyreállítás nagy műveletével, ki azt szerencsésen végre is hajtotta. Szobrászati dísz kevés van a templomon, de a­mi volt, azt meg is hagyták. Az éjszaki kapu fe­lett látható Krisztus a keresztfán a két lator kö­zött, körülötte négy domborműben négy jelenet szent Erzsébet életéből, ezek között van a nagy tympanon az utolsó Ítélet jeleneteivel. A nyu­gati kapu felett látható a nagy tympanonban a Veronika kendője, alatta Pietá, azaz Krisztus teteme Mária ölében, és ez alatt az ajtófőn Krisztus a getsemani kertben. \ ! / —fr •• \ / V" / ' • "v -Cr'l-Á : ! >; "K ;í ff )— "l'^CrK 1 ÍV x M^r:: y?\ m, ... a i: :: x A.W.X- K ämX »'tiiffijil- H rf. /? vű 1 II­I "I­I rk-1 I !I 1 i I­I­I 1­1 r A KASSAI SZÉKESEGYHÁZ ALAPRAJZA.

Next