Vasárnapi Ujság – 1896

1896-12-13 / 50. szám - A miskolczi kereskedelmi és iparkamara új palotája (képekkel) 834. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

834 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 50. SZÁM. 18SJ0. 43. ÉVFOLYAM. feltüntetett bevételei több rendbeli forrásból származnak. Ebben vannak összefoglalva az államépítészeti hivataloknál, a budapesti állami zálogházaknál, a statisztikai és szabadalmi hiva­talnál stb. befolyó állami jövedelmek. A földmi­velési minisztérium 3.600.000 frt bevételeinek legnagyobb tétele a selyemtenyésztésből, név­szerint a gubók eladásából befolyó harmadfél millió forint, melynek megfelelő tétel felel meg a kiadások között. Az államadósságok közül több, név szerint a 30 milliós sorsolási, a Tisza-szegedi és vaskapui kölcsönök alapszerűleg kezeltetnek. Ezen alap­szerű bevételeket képviseli az utolsó előtti har­madik gyökérben feltüntetett 4.300.000 frt. A közigazgatási bevételek csoportjában a leg­különbözőbb bevételek vannak összefoglalva, minők például az állami tanintézetek tandíjai. Messze vezetne, h­a mindezeket itt részletezni akarnók. Végül az átmeneti bevételekre nézve meg­jegyezzük, hogy ezeknek zömét tulajdonkép valódi jövedelemnek nevezni nem lehet, mert részint az ingatlan államvagyon egy részének eladásából, részint visszafizetett állami előle­gekből, részint egyes építkezésekre felvett külön kisebb kölcsönökből származik. Vannak azon­ban ezen átmeneti bevételek közt is egyes valódi jövedelmet képező kisebb tételek. Most már fordítsuk tekintetünket a fa koro­nájára s lássuk, mire fordítja az állam azt a 475 millió forintot, melyet neki az ő gyökerei, a jövedelmek szolgáltatnak. Itt is balról kezdjük szemlénket. Az első ág, mely szemünkbe ötlik, a királyi udvartartás 4.700.000 forinttal. Ebben a kabinetiroda költ­sége is benne foglaltatik. Mint látjuk, a királyi udvar szükségleteinek és méltó fényének fede­zése állami bevételeinknek majdnem pontosan egy perczentjét veszi igénybe. A királyi udvar után mindjárt az országgyű­lés következik 1.800.000 frt tekintélyes költ­séggel. A harmadik ágat képezik a nyugdíjak, — melyekben a katonai nyugdíjak nincsenek be­foglalva, — kereken 8.400.000 forinttal. Most következik egy hatalmas ág, a közös véderő, 31 millió forinttal, ennek mintegy mel­lékágaként a külügy tűnik fel 4 millió forint kiadással. A valóságban Magyarország a fent kitett 31 milliónál nagyobb összeggel járul a közös véderő költségeihez, mert a vámjövedék­ből Magyarországot illető 17 millió forint is erre fordíttatik. A közös költségek megállapítá­sánál ugyanis a delegácziók a vámjövedékből származó s az egész monarkhia területére nézve 55 millió forintot túlhaladó közös jövedelmet a közös kiadásokból előzetesen leütik s csak a fenmaradó részt osztják fel a kvóta szerint 68.6:31.4 arányban Ausztria és Magyarország között. Ez az oka annak, hogy a magyar állam bevételei közt a vámjövedék nem is szerepel, pedig ebből 17 millió forint esett — az utolsó zárszámadás szerint­­— Magyarországra. Viszont a közösügyi kiadások összesen, rendest és rend­kívülit összeszámítva, nem egészen 35 millióval szerepelnek állami kiadásaink közt, holott a vámbevétel is egészen erre fordíttatván, azok tulaj­donképen 52 millióval terhelik a magyar államkincstárt. Mindjárt a közös véderő mellett jobbra lát­ható a magyar honvédséget képviselő ág 17 millió forinttal. Ez már egészen a saját költ­ségvetésünkben szerepel. A következő főág még a védelmi költségek ágánál is sokkal vastagabb, mert az államadós­ságokat foglalja magában 143.200.000 forint kiadással. Ez is három ágra oszlik: az egyik 30 milliós az államadóssági járulék, melyet 1867-ben elvállaltunk; a másik ág Magyar­ország szoros értelemben vett államadósságai­nak évi kamatja és törlesztése 98.700.000 frt. összegben. Ez az adósságcsoport magában fog­lalja a főbb tehermentesítési és újabban a re­galemegváltásból keletkezett államadósságot, valamint annak a 9581/a milliónak legnagyobb részét, a­mibe államvasutaink és gépgyáraink kerültek, végül többi 1867 óta eszközölt állami beruházásaink költségeit, valamint a rész pénz­ügyi helyzet éveiben a hiány fedezésére felvett összegeket. Az adósságok harmadik ágát az ál­lamosított vasutakkal átvett adósságok képezik 14.200.000 forinttal. Most következnek a beligazgatási kiadások. Először is Horvátországé 8.400.000 forinttal. Azután Magyarország politikai kormányzásának szoros értelemben vett költségei, melyhez a miniszterelnökség, a belügyminisztérium s az ő felsége oldala melletti minisztérium költségeit csoportosítottuk össze. Ebben a csoportban benfoglaltatnak a megyék költségei is és az ország közegészségügyére és közbiztonságára s egyéb szorosan közigazgatási feladataira fordított ki­adások. A következő főág a pénzügyminisztérium kiadásait képviseli, melyek 79.200.000 forintot tesznek ki. E főág ismét öt ágra szakad. Az első ág a szoros értelemben vett pénzügyi igazgatás 21 millió forint kiadással. A többi négy mellékág a pénzverés, a jövedékek, a pénzügyminiszté­rium által kezelt államvagyon kezelési kiadásait, végül e minisztérium átmeneti kiadásait és be­ruházásait tünteti fel. Most következik állami kiadásaink egyik leg­jelentékenyebb ága, a magyar állami vagyon legértékesebb s közgazdasági tekintetben leg­fontosabb részének, hatalmas államvasutháló­zatunknak kiadásai, melyek 77.300.000 frttal vannak előirányozva. A két nevezetes állami gyártelep üzemi kiadásai e főágnak mintegy mellékágait képezik. A magyar államvasutakról s a gépgyárakról a bevételeknél a legszüksé­gesebb tudnivalókat megjegyeztük. Az államvasutak után jobbra az állami kiadá­soknak még tíz csoportja következik. A posta és táviró 15.100.000 forint kiadásaival szembe kell állítani ugyanezen állami intézményeknek 19 millió forintot képviselő jövedelmét (1. alant jobbról számítva a 6-ik gyökeret). Tehát a pos­tából és táviróból az államnak majdnem 4 millió forint tiszta haszna van. A többi ágak közül a ke­reskedelmi czélok czim alatt összefoglalt 7,4 mil­lióra megjegyezzük, hogy ebben a keresdelmi minisztérium mindazon kiadásai foglaltatnak, melyek nem a közutakra, a posta- és távíróra és az államvasutakra s gépgyárakra fordíttatnak. A selyemtenyésztésre fordított 2Va milliónyi kiadásra azt jegyezzük meg, hogy ez csupán átfutó jellegű, mert hasonló összegű bevétel felel meg neki, mely benne rejlik a földmive­lési minisztériumnak ?.600.000 frttal feltünte­tett bevételeiben. A földmivelési czélok alatt a földmivelési minisztérium kiadásai vannak fel­tüntetve a külön felemlített állami erdők, az e minisztérium által kezelt ménesbirtokok és méntelepek, a selyemtenyésztési és a vízi mun­kálatokra fordított kiadások nélkül. Az utolsó két ág jobbra a vallás- és közok­tatásügy, valamint az igazságszolgáltatás ki­adásait tünteti fel. Mint az olvasó látja, úgy a bevételek, mint a kiadások kerek számban 475 millióval vannak előirányozva. A költségvetési előirányzat maga némi felesleget — 87,000 frtot — mutat fel, mely ekkora költségvetésnél számba nem jöhet. A valóságban a bevételek előreláthatólag na­gyobbak lesznek, mint a­hogy az előirányzatban feltüntetve vannak. Hisz már 1894-ben a zár­számadás szerint 485 millióra rúgtak Magyar­ország állami jövedelmei, melyekhez még a vám­jövedékből Magyarországra eső 17 milliót is hozzá kell számítani. Ez utóbbival együtt tehát Magyarország állami jövedelmei már eddig is túlhaladták az 500 milliót s valószínű, hogy 1897-ben is túl fogják haladni ezt az összeget. Volt idő, mikor a valóságos bevételek az elő­irányzat mögött szoktak maradni. De már évek óta az ellenkező következik be. A szigorú elő­irányzás az oka, hogy a magyar államkincstár többnyire 30 milliót is meghaladó bevételi több­let felett rendelkezik. Megjegyzendő azonban, nehogy ezt a körülményt a kvóta megállapításá­nál hátrányunkra kihasználhassák,hogy az oszt­rákoknál hasonló jelenséggel találkozunk. Maga az osztrák költségvetési bizottság az 1897-re 33 millióra számította ki azt a «jövedelmi tar­talékot», melyre az osztrák pénzügyminiszter 1897-ben számíthat. A MISKOLCZI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA PALOTÁJA. A MISKOLCZI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA PALOTÁJA. Miskolcz város emelkedése, kereskedelmének, iparának folytonos gyarapodása az önállóság hathatós kifejezését is megtalálta az ottani ke­reskedelmi és iparkamara palotájának fölépíté­sében. A miskolczi kereskedelmi és iparkamara hatásköre három megyére terjed ki, s most már­hivatásának megfelelő középületben székel és folytatja működését. A palota ünnepélyes fölavatása nov. 29-ikén ment végbe. Megjelent K. Dániel Ernő kereske­delmi miniszter Vörös László államtitkárral, a minisztérium több tisztviselőjével. Borsod­megye, Miskolcz városa, a szomszédos hatóságok, az összes hazai kamarák képviseltették magukat. Borsodmegye székhelyének egyik legkiválóbb és jó hatású középülete a palota, mely Könyöki és Tamás fővárosi építészek terve szerint ké­szült. A kamara áldozatkészségét a kormány is támogatta. A díszterem, hol a megnyitó ünne­pélyen Radványi István elnök, K. Dániel minisz­ter beszédei hangzottak a többi ünnepi szónok­lattal együtt, művészi ékítéssel is el van látva. Mennyezetére Nagy Lázár, budapesti festő tanár az ipar, kereskedelem és kultúra jelképes cso­portjait festette, három külön képen, az élet­nagyságnál nagyobb alakokkal. Ezek igen emelik a szép helyiség által keltett hatást, s festésze­tünknek is figyelemreméltó művei. Az ipart erőteljes fiatal férfi képviseli, ki egy háromlábú állványon foglalt helyet. A bőrkö­tényes alak, egyik kezében kalapác­csal, másik kezét egy vaskereken nyugtatva, fáradt mozdu­latban látszik. Most végezte munkáját, most tette meg az utolsó kalapácsütést. De ő maga izmos és a kereket körülvevő vadrózsa vidám-

Next