Vasas, 1958 (63. évfolyam, 1-11. szám)

1958-01-01 / 1. szám

2 VASAS A gyártmány- és gyártásfejlesztési mozgalom tapasztalatai a Fúrógépgyárban IRTA: KOVÁTS JÁNOS FŐMÉRNÖK A gyártmány- és gyártás­fejlesztési mozgalom 1955. elején a Fémáru- és Szerszámgépgyár kezdemé­nyezése nyomán indult —el­sősorban szerszámgépgyára­­inikibain. Kisebb mértékben más profilú vállalatok is ma­guikévá tették ezt a mozgal­mat, amelynek célja a gyárt­mányok konstrukciós techno­lógiai fejlesztése, az idő- és anyagráfordítások csökken­tése érdekében. A vasasszakszervezet látva a műszaki propaganda felele­venítésének szükségességét, — a közelmúltban alakult mű­szaki titkárság irányításával­­— a vas- és fémipar vállalatai­nak szakembereiből hat kü­lönböző szakbizottságot hívott életre, köztük a gyártmány- és gyártásfejlesztési szakbizott­ságot is. A szakibizottságok feladata, hogy az egyes gyárakban el­ért eredményeket tapasztalat­csere útján hasznosítsák úgy a saját, mint más vállalatok munkájában. Jelen beszámoló a gyárt-­ mány- és gyártásfejlesz­tési szakbizottság munkájá­nak indulását kívánja is­mertetni. A cikk összeállítása azzal a szándékkal ,• történt, hogy kisebb vállalatainknak, — amelyek nem rendelkeznek olyan adottságokkal, mint például a DIMÁVAG, vagy a Fémáru- és Szerszámgépgyár — szemléltetést adjon arról, milyen lehetőségek feltárásá­val tudnak eredményt elérni gyártmányaink konstrukciós és technológiai fejlesztése te­rén. A Fúrógépgyár gyártmány­áé gyártásfejlesztési tevékeny­sége mondhatni arra az időre nyúlik vissza, amióta jelenle­gi telephelyére (VI., Alsóerdő­sor u. 9.) került 1953-ban. Szándékosan utalok a gyár telephelyére, mert akik isme­rik, nagyon jól tudják, hogy terjeszkedési lehetőség nincs és ez a területi kötöttség a ter­melékenység emelésénél, hogy úgy mondjam, kényszerkörül­ményt teremt, mivel az 1 m2- re eső termelési érték növelé­sének egyedüli járható útja a konstrukció és technológia fej­lesztése, a szervezettebb gyár­tás egyidejű megvalósítása mellett. A Fúrógépgyár régebbi, az iparban általában ismert gép­típusai (FPa, FPo, FO—23—32) meglehetősen elavult kon­strukcióknak mondhatók, így a fejlesztési munka kezdeti sza­kaszán ezek módosítása egy­­egy ötlet alapján aránylag könnyen ment. Vállalatunk munkája a gyártmány- és gyártásfejlesztés terén ak­kor vált céltudatossá, amikor az MDP III. kongresszusa, vala­mint az 1955. március és no­vemberi határozatai előtérbe helyezték a gyártmányok ön­költségcsökkentésének fontos­ságát. Felhasználva a Fémárú- és Szerszámgépgyár tapasztala­tait, géptípusértként anyag- és munkaigénycsökkentési ter­vet készítettünk. E terv elké­szítését azonban alapos elem­ző és kritizáló munka előzte meg, amely vizsgálat tárgyává tette géptípusonként és ezen belül szerelési egységenként az akkori konstrukciós kialakí­­ t. RÉSZ­ tást, valamint a technológiai előírásokat. Célkitűzéseink következetes megvalósítása tette lehetővé, hogy az ellenforradalmi ese­mények ellenére a K. G. M. Gépipari Igazgatósága által előírt 1956. évi munka- és anyagigény-csökkentési ter­vünket teljesíteni tudtuk. Mielőtt a legjellemzőbb pél­dák ismertetésére rátérnék, néhány szóval szeretnék rö­viden megemlékezni vállala­tunk újítóinak tevékenysé­géről is, mivel javaslataikkal igen komoly mértékben se­gítették gyártmányaink ön­költségének csökkentését. A Fúrógépgyár dolgozói ré­széről megnyilvánuló újí­tási aktivitás mértéke sokkal kedvezőbb, mint ahogy azt ál­talában nagyobb létszámmal és kedvezőbb adottságokkal rendelkező vállalatoknál ta­pasztalni lehet. Ennek a ma­gyarázata megfigyelésem sze­rint az, hogy dolgozóink látva a gyár kötött lehetőségeit, igyekeztek azon gondolkodni, hogy saját és ezen keresztül a vállalat munkáját milyen mó­don lehet megkönnyíteni. Nem választották, mivel nem is vá­laszthatták az általában szo­kásos könnyebb utat, a kor­szerűbb gép, vagy költségesen előállítható készülékek igény­lését. Az újítási javaslatok szakszerű megvalósításához hatékony segítséget nyújtottak műszaki dol­gozóink és ez a he­lyes együttműködés a javasla­tok üzemszerű alkalmazásának eredményeiben mutatkozott meg. Az ismertetésre kerülő példák között is több újítás szerepel. Gyártástechnológiánk fej­lesztésénél a fő törekvés az volt, hogy tervfeladatainkat le­hetőleg minél kevesebb mű­­szakszámmal és a legszüksége­sebb forgácsoló gépekkel old­juk meg. E téren sikerült olyan eredményeket elérnünk, hogy vállalatunknál nincs harma­dik műszak és a második mű­szakban csupán néhány szűk kapacitást képező gépeken (horizontál esztergáik, MVE eszterga) kell dolgoztatnunk­. A korábbam hossz- és haránt­­gyalugépen alacsony terme­lékenységgel megmunkált al­katrészek forgácsolását maró­gépekre tettük át, ahol több­késes kemény fémsapkás maró­fejekkel dolgozunk. Gépeink felkészülékezésénél az a szempont vezérelt bennün­ket, hogy a meglevő géppark minél többoldalú kihasználását tudjuk elérni a kooperációs munkák csökkentése érdeké­­ben. Jellemzésül két példát kí­vánok ismertetni. Az egyik példa: az Esztergomi Szerszám­­gépgyár által gyártott Mi 1000 típusú univerzális marógép „AFRAEKO” készülékkel fel­szerelve valóságos fogazó cél­géppé vált üzemünkben. Igen előnyösen tudjuk hasz­nálni csigaskerekek és fogas­kerekek lefejtő eljárással tör­ténő mosására és az azelőtt esztergapadon nehézkesen és alacsony termelékenységgel gyártott csigák marására is. Például egy 38 mm. átmé­rőjű és 40 mm . hosszú model 1.75-ös csiga előállítása eszter­gapadon 30 perc. „AFRAEKO” készülékkel 16 perc, vagy egy Z , 18, m­m 2 fogaskerék elő­állítása 18 perc helyett 6 perc. 1. ábra. MU 1000-es maró­gép „AFRAEKO” készülékkel felszerelve. A másik példa: oszlopos fú­rógépeinknél az asztalemelést fogasléccel végezzük. A fogas­lécek fogmarásai, mivel foga­zógéppel nem rendelkezünk, komoly gondot okozott válla­latunknál. Először próbál­koztunk a legegyszerűbb mó­don egyen­kénti fogmarással, fogankénti osztással, de ez az eljárás — figyelembe véve a fogasléc kb. 800 mm-es hossz­­méretét, — rendkívül lassú­nak bizonyult. A problémát úgy oldottuk meg, hogy az UF 21 típusú „Csepel” marógé­pünkre szerkesztettünk és fel­szereltünk egy fogazókészülé­ket, ahol ún. eltolt fogazasd formaró alkalmazásával vé­gezzük a fogaslécek fogmará­sát. 2. ábra: UF 21-es marógépre szerelt fogaslécmarókészülék. A kézi munkák gépesítésé­vel kapcsolatban a sok közül egy sza­badalomszámiba menő újítást említek meg, amellyel mérő tárcsák vonalazását ol­dottuk meg. A gép kezelése különösebb szakértelmet nem igényel és a korábbi 15 perc­cel szemben — amikor a mű­veletet osztófejjel és a szán kézi elmozgatásával végezték — ma egy tárcsa vonalazása­ 2 percet igényel. A szervezettebb gyártás megvalósításánál az üte­messég volt a fő szempont­, már csak azért, mivel a terv­ben előírt gépdarabszámokat­­— vállalatunk szereldei alap­területét figyelembe véve — egyébként képtelenek lettünk volna teljesíteni. A szerelés ütemességét mint ismeretes, folyamatos tervszerű alkat­rész-gyártással lehet biztosí­tani. Vállalatunknál az al­katrészgyártó forgácsoló­ mű­helyekben a gépek cikluson­kénti átrendezését nem lehe­tett végrehajtani, mivel az­ egyik műhely földszinten, a másik pedig az I. emeleten van, éppen ezért az úgyne­vezett csoportos alkatrész­gyártási rendszerre tértünk át. Az említett körülményből adódóan természetszerűleg a földszinti forgácsoló műhe­lyünk profiljába írtuk elő azokat az alkatrészeket, ame­lyek mozgatása súlyuknál fogva nehézkes és a könnyebb tételek pedig az emeleti for­gácsolóműhely profiljába ke­rültek. A gépalkatrészek ilyenfor­mán történő csoportosítása maga után vonta a két mű­helyen belül a g­épek részletes átcsoportosítását, az anyagván­dorlási utak minimálisra való csökkentésének érdekében. A két műhely programozása a már így meghatározott al­ka­t­­récscsoportok szerint sokkal könnyebb és ami a leglényege­sebb, az alkatrész késztermék teljesítés mérhetővé vált. A termelési osztály műhelyen­ként és géptípusonként al­­katrészgrafikont vezet és ezen keresztül dekádonként, sőt de­kád közben is ellenőrizni tud­ja az alkatrészgyártás terv­szerű előrehaladottságának mértékét. A módszer alkalma­zásának helyességét a tények igazolják, miszerint 1955 no­vemberétől kezdődően (az el­lenforradalmi események miatt kiesett dekádok kivé­telével) a vállalat dekádterveit folyamatosan teljesíteni tudta. * A szokásos sorrendtől elté­rően cikkünkben először a gyártásfejlesztési részt kö­zöljük, mivel a konstrukciós példák adatainak kiértékelése még nem állt rendelkezésünk­re. A gyártmányfejlesztési példákat lapunk következő szá­mában közöljük. (A szerk. megjegyzése.) 1958. január hó. Szerezzünk érvényt az újítási közreműködői díjak helyes megállapításának és alkalmazásának A magyar forradalmi mun­­­­kás-paraszt kormány által­­ kiadott új rendelet fokozot­tabb jogvédelmet biztosít az­­ újítóknak és a feltalálóknak. ■ Megkíméli őket az egyoldalú,­­ lélektelen, bürokratikus eljá­rásoktól, amelyek a múltban­­ sokszor elkedvetlenedéshez­­ vezettek.­­ Az új rendelet az újítók­­ és feltalálók mellett­­ anyagilag érdekeltté teszi­­ azokat a dolgozókat is,­­ akik tevékenyen hozzájá­► jutnak a kísérletekhez és­­ a bevezetéshez. Az új rendelet 17. §-a tar­talmazza: 1. Azokat, akik az újítás kísérletének sikerét, illetőleg a megvalósítást legeredménye­sebben mozdították elő, köz­reműködői díjban lehet része­síteni. A díjban az újítón kí­vül munkakörre való tekintet nélkül bárki (vezető állású dolgozó, felettes szerv dolgo­zója, igazgató, főmérnök, újí­tási előadó, más vállalati, ku­­tató-tervezőintézeti dolgozó is) részesíthető. 2. A közreműködői díjra jo­­­gosultak személyét és a díj­­ felosztását a helyi szakszerve­­­­zet és az újító meghallgatása­­után a megvalósító szerv ve­zetője állapítja meg. Az ig­az­­­­gatónak, helyettesének, a fő-­­ mérnöknek és a főkönyvelő­­­­nek közreműködői díját a fe­­­­lettes szerv állapítja meg a­­ szakszervezet előterjesztése­­ alapján.­­ 3. Ha a népgazdasági ered­­­­mény eléréséhez az újított Alapanyagot, illetőleg a fél-­­ készterméket tová­bbf­eldolgo­zó vállalat­ dolgozóinak köz- sreműködése szükséges, a to­­■ vábbf­eldolgozó vállalat leg­­­eredményesebb tevékenysé­get kifejtő dolgozóit az 1. be- E kezdés alapján megállapított­­díjazásból ugyancsak részesít­­teni kell. A díj megoszlásának­­ arányát a két vállalat dolgozói­­által kifejtett tevékenység­i arányában a két vállalat igaz­gatója — a helyi szakszerveze­tiek meghallgatása után — ►együttesen állapítja meg. ►Megegyezés hiányában az ille- értékes döntőbizottság határoz. ► 4. Az összes közreműködők ►részére kifizethető díj együttes ► mértéke az első évre járó újí­► tási díj 50—100 százaléka, a­­kifejtett tevékenységtől füg­­­gően. A megvalósító szerv­­e-E Egy vállalathoz külső cégtől E újítást nyújtottak be. Az újít­­tás eredményeként a várható E gazdasági eredmény, az évi E előrelátható többlettermelés E önköltségi különbözete több,­­mint kétmillió forint volt. ► E Az újítók, az újítás megol­­­­dásában segítők és hathatósan a közreműködők nevei között E megad­ták az üzem főmérnöke­inek, üzemvezetőjének és he­lyettesének, a szerszámot el­őkészítő szakmunkásnak, beru­házási előadónak, főkönyvelő­inek, az újítási előadónak, va­lamint az előkalkulátornak a­­ nevét. Ha megnézzük ezen a közreműködőknek egyenként­­a beosztását, akkor az az ér­­zés támadhat bennünk, hogy­­az újítók a neveket azért ad­­­ták meg, hogy biztosítva le­­­gyen újításuk kivitelezése, il­letve megvalósítása. A vállalat­ főmérnökét azért kívánják közreműködési díj­ban részesíteni, mert a prob­lémák megoldásához javasla­taival közreműködött és előse­­i Az elmúlt évek során gya­kori panasz volt újítóink kö­rében, hogy nem kaptak meg­felelő segítséget újításaik ki­vitelezéséhez és alkalmazásá­hoz. Ezt előidézte egyrészt az újítómozgalom elégtelen pro­pagandája, másrészt, hogy az 1948-ban kiadott rendelet alapján a közreműködési díj az újítási díj összegének csak 15—20 százaléka volt. Az új rendelet értelmében a közreműködési díj az újítási díjösszeg 50, illetve 100 százalékáig terjedhet. Tetője a megvalósításra vo­natkozó szerződés megkötésé­től számított 8 napon belül dönt abban a kérdésben, hogy a várható teljes díj hány szá­zaléka illeti meg a kísérlete­zésben eredményes tevékeny­séget/ kifejtett dolgozókat. Az egyes közreműködők között a díjat az általuk kifejtett tevé­kenység arányában kell meg­osztani. A rendelet fenti pontjaiból kitűnik, hogy tág lehetőség van az újí­tások kivitelezését előse­gítő dolgozók jutalmazá­sára. A rendeletnek ezen megfogal­mazása azonban — vélemé­nyem szerint — lehetőséget ad arra, hogy egyesek komoly pénzösszegekhez jussanak anélkül, hogy tényleges mun­kát végeztek volna szellemi vagy fizikai téren, az újítás megvalósítása érdekében. A rendelet kimondja, hogy az igazgató, a főmérnök és a főkönyvelő közreműködési dí­ját a felettes szerv állapítja meg a szakszervezet előter­jesztése alapján. Az egyéb be­osztású közreműködési díjra jogosultak személyét és a díj felosztását a helyi szakszer­vezet és az újító meghallga­tása után a megvalósító szerv vezetője állapítja meg. Ez ko­moly feladatot ró szakszerve­zeti aktíváinkra, üzemi bizott-­­ságainkra. A munka végzése során nagy körültekintéssel kell eljárniok. Hiszen nem ke­vesebbről van szó, min­t az újítómozgalom fellendítésé­ről, a közreműködő műszaki szakemberek segítségével, va­lamint arról, hogy­ névleges tevékenységért tíz- és százez­reket ne fizessünk ki nép­gazdaságunk rovására. Éítette a kísérletek lefolytatá­sát. A kísérleteknél és a be­vezetésnél segítséget nyújtott. Az üzemvezetőt és helyette­sét azért kívánják közreműkö­dői díjban részesíteni, mert elvi segítséget nyújtottak többéves gyakorlati tapaszta­lataik alapján az újítás beve­zetéséhez, valamint tevéke­nyen részt vettek a gép pró­bajáratásánál felmerülő hibák feltárásában és kiküszöbölésé­ben. A szerszámkészítő szakmun­kást azért kívánták közremű­ködési díjban részesíteni, mert olyan szerszámot készített na­pi munkája keretén belül, amelyet még eddig a vállalat­nál nem csináltak, s ennek megoldása nagymértékben se­gítette az újítás megoldását. A beruházási előadó az újí­tás kivitelezéséhez szükséges pénzügyi lebonyolítást végez­te, valamint segítségre volt az anyagok beszerzésében, az újí­tás mielőbbi gazdaságos alkal­mazásának biztosításában. A főkönyvelő aktívan közre­működött a szerződést megelő­ző gazdaságosságra vonatkozó­­tárgyalásokban, az újítás al­kalmazása, feltételeinek kidol­gozásában és gyakorlati meg­valósításához szükséges szer­ződés érdemi megkötésében. Különösen az újítás népgazda­sági expo­rtkihatásainak feltá­rásában. Az újítási előadót mintegy 6 százalékos díj kifizetésével kívánják jutalmazni, mivel az újítás kivitelezésével kapcso­latos problémák megoldásá­ban aktívan részt vett (!?). Ezenkívül feltétlen az újítá­si rendelet szem előtt tartásá­val irányította az újítás gya­korlati bevezetéséhez szüksé­ges intézkedéseket. A szerző­dés kidolgozásában tevéke­nyen részt vett. Az előkalkulátort sántán 6 százalékos közreműködői díj­jal kívánták jutalmazni, mert az újítással kapcsolatos előze­tes kiértékelés nehéz és fele­lősségteljes munkáját végezte. A kiértékelés elvi megállapí­tásait tisztázta, és az újítás népgazdasági szempontból va­ló értékelését kidolgozta. A fenti előterjesztés alapján a közreműködők között 75 szá­zalékos közreműködési­ díj rá­­fizetését javasolták. Az üzemi bizottság elnöke nem tartotta helyesnek a köz­reműködői díj kifizetését. Szakszervezetünkhöz fordult tanácsért, hogy mit tegyen. Szakszervezetünk termelési osztályának az a véleménye, hogy az ilyen és ehhez hason­ló indokolások nem merítik fe a közreműködés fogalmát és ezért a munkáért nem lehet díjat kifizetni. Arra persze ne­héz sablont adni, hogy a ren­delet tág­fogalmazása alapján ki az, akit közreműködői díj illet. Az azonban érthető, hogy közreműködői díj kifizetését csak azoknak javasoljuk, akik szellemi, vagy fizikai munká­val ténylegesen elősegítették — általában munkaidő után a kísérletek lefolytatását, az újí­tás kivitelezését, bevezetését, gyakorlati alkalmazását. A fenti példán keresztül kí­vántuk érzékeltetni, hogy ilyen indokok alapján nem le­het közreműködési díjat kifi­zetni. Nem azért, mert az in­dokolás nem kielégítő, hanem azért, mert ellenőrzésünk al­kalmával megállapítottuk, hogy a közreműködők nem tettek egyebet, mint amit a munkaköri beosztásuk meg­kívánt. Üzemi bizottságainknak az említett példához hasonló lel­kiismeretességgel kell foglal­koznak az újítási mozgalom társadalmi ellenőrzésével. A szakszervezeti aktivis­­­ták segítői és ellenőrei le­gyenek az újítási ügyek intézésének. Követeljék meg, hogy akik ténylege­sen segítséget adnak az újítóknak nagy jelentősé­gű újításaik, találmányaik kivitelezéséhez, azok meg­kapják az őket megillető, a rendeletben­­leírt köre­­működ­ési díjat. De aka­dályozzák meg az olyan kifizetéseket, amel­ek mö­gött nincs a munkaköri kötelezettségen túlmenő tevékenység. Az új rendelet helyes alkal­mazása az újítómozgalom és a feltalálói tevékenység szá­mára kedvezőbb lehetőségeket biztosít, egyben" elősegíti or­szágunk műszaki színvonalá­nak az eddiginél gyorsabb és jelentősebb emelését. Kovács István termelési 6. Az újítás megvalósításában közreműködők díjazása Nézzünk egy példát

Next