Vas Népe, 1972. július (17. évfolyam, 153-178. szám)

1972-07-01 / 153. szám

A laptördelő slusszt csinál Ennek a kis írásnak még ő szed címet, ólomba öntött somit még ő illeszti, tördeli oldalba a többi sok-sok cím­mel, ólomsorral együtt. Az­tán, úgy éjféltájt, amikor a szedőgépek már elhallgattak, csak a rotációs „legénysége” áll készenlétben, a fáradt, mégis feszült ólomszagú csendbe belemondja: „Mehet az utolsó, slussz.” És elindul az utolsó betör­delt oldal is a maga útjára, hogy reggel az újság is elin­dulhasson az olvasóhoz. Milisits László pedig, ahogy húsz éve mindig, két tenye­rével a tördelőasztalra tá­maszkodik, gondolatban vé­gigröppen minden rendbe kényszerített ólomsoron, az­tán lesúrolja kezéről a festé­ket, ólmoz, átöltözik, felül a kerékpárjára és hazakereke­zik rég alvó családjához. Így történt ez húsz éven át egészen tegnapig. Tegnap Milisits László, a laptördelő végleg slusszt csi­nált. Ma, július elsején már nyugdíjas nyomdász. A húsz év, amelyet a lap nőm töltött, csak egy része nyomdász pályafutásának, hisz 1930-ban lett nyomdász­tanuló, 34-ben szabadult. A katona idejét leszámítva ezt az emberöltőnyi időt a betű szolgálatában töltötte. A fel­­szabadulás első napjaiban az ő keze munkája nyomán is éledt a tönkretett nyomda, az ő verejtékét is sajtolták a kézzel hajtott gépek. A negyvenkét év alatt részt vett a nyomda életének min­den mozdulásában, ahol ten­ni kellett valamit, a szakszer­vezeti munkától a sportig. Ma is a Munkaügyi Döntő­­bizottság helyettes elnöke, a lapszemélyzet bizalmija. 1962- ben a Művelődésügyi Minisz­tériumtól megkapta a Szo­cialista Kultúráért” kitüntető jelvényt. Kétszeres „Kiváló Munkásőr”. Amikor szerkesztőségünk tagjaitól — újaktól és régi­régi barátaitól — elköszönt, meghatott volt és elgondol­kozó. De az ellágyulás pilla­natain mindig átsegítette el­pusztíthatatlan humora és talán az a tudat, hogy ez­után is számítanak rá, segít­het az őt nélkülöző utódok nem könnyű munkáján. Mert aki egyszer az ólom­betű bűvöletébe került, amíg él, nem szabadulhat. És nem is akar. A negyvenkét év, a búcsúzás nem befejezés, ha­nem kezdet. Egy érdekes, al­kotó, névtelenül is felelőssé­get vállaló élet jó érzésekkel tápláló új szakasza. Szívből kívánjuk, hosszú és új örö­möket adó évek sora tegye még teljesebbé. (várhelyi) Stdfßz* ißistidcsütoM — KiSZ'vezeiökkel 3. Bronzoroszlán népszavazásból A negyedmillió lakosú tar­tományi székhely, a legen­dákkal övezett János herceg városa (a szobor ott áll a dí­szes polgár­házakkal és a még díszesebb városházzal hatá­rolt kis Fő téren) éppúgy büszke nagy múltjára, mint mondjuk Savaria—Szombat­hely a sajátjára. S joggal. Ragaszkodnak is a graziak minden emlékhez, amely a régi fénykorból fennmaradt, s maradt szerencsére bő­ve­n. A Herrengasse, amely kira­katait tekintve a pesti Váci utcára hasonlít, arról is hí­res, hogy ott a Landeshaus, a tartományi parlament re­mek épülete és a Zeughaus, Ausztria egyik legszebb fegy­vertára, múzeuma. Fenn az óratorony látványával éltes Schliessberg sétány pedig a napóleoni háborúk harcaira emlékeztető, s a graziaknak 1 kedves bronz oroszlán, amely­ről­­kísérőnk és a delegáció fő vendéglátó házigazdája, Franz Leitner (az OKP tarto­mányi vezetője) elmondta a népszerű történetet: a bronz­szobrot Hitler idején, 1944- ban beolvasztották, a modern szobrászat hívei a régitől el­ütő, mai szoborral akarták pótolni, mire népszavazást rendeltek el, s Graz a régi mellett döntött. Ugyanígy tartottak népszavazást a régi városháza homlokzatának felújításáról: a döntés hason­ló volt: a kevert stílusú ha­gyományos formában kell helyreállítani. Esténként fényszórókkal megvilágítva ez ragyog sok cirádás tor­nyával a tér fölött. Nemrég ismét izgalomba hozta a várost egy népszava­zásra érdemes közügy: át­vezessék-e a városon az új autópályát vagy megkerüljék vele a szomszédos, hegyet? Az érdekelt városnegyedben „véd. és dacszövetség” ala­kul, amelyben a kommunis­ták is résztvesznek, és tilta­koznak a levegőszennyező, zajos-forgalmas autóbahn el­len, javasolva a hegykerülő, egészségesebb megoldást. In­dítványozták, hogy az ügyet vigyék népszavazásra­­azzal a nem is titkolt reménnyel, hogy a hagyományszerető graziak ragaszkodnak a vá­ros közmondásos-híres tisz­taságához s nem engedik be az autópályát), mire a pol­gármester kedélyes, de eluta­­sí­tó választ adott: :— Csak nem képzelik, hogy most már mindent nép­szavazásra bocsátunk? Pedig ha a bronzoroszlán és a városháza homlokzata „megért egy misét” a gra­ziaknak, az autópálya sokkal több okkal érdemes lett volna a szavazásra. Persze, még nem mondták ki az utolsó szót A­mail Graz egyik fő törek­vése, hogy jobban betöltse a „dél-keleti kapu” szerepét, vagyis Jugoszlávia, Olaszor­szág és Magyarország felé és felől segítse a kereskedel­mi és kulturális csereforgal­mat. Ezért a Grazi Vásár, ezért a Trigon néven immár hagyományos képzőművészeti közös kiállítások sorozata (Nieder) tartományfőnök va­si látogatása alkalmával el­vi megállapodás történt, hogy ebbe a rendezvénybe a Vas megyében élő festőket, szobrászokat is bevonják, va­gyis „négyszögűsítik a há­romszöget”). A KISZ küldöttség a maga eszközeivel és a sajátos adottságainak megfelelő mó­don kíván hozzájárulni a kölcsönös kapcsolatok kiépí­téséhez. A harmadik napon, úton Grazból Leoben és az Érc­­hegység felé (közben átutaz­tunk Ausztria vasiparának lenyűgöző tájain, Donawitz mellett) ugyancsak sokszor megvitatta a kis csapat a le­hetséges látogatások, csoport­­cserék módjait. Fiatalok ezút­tal is csatlakoztak a csoport­bem a szuszból, amikor a meredek hegyre kellett fel­kaptatnunk a kötélpálya vég­állomása fölött. (Magam, be­vallom, inkább maradtam volna a barátságos hegyi vendéglő tövében, ahonnét ragyogó kilátás nyílik a két­ezer méteres csúcsokra, feny­vesekre, sziklás hegyoldalak­ra, a vörös-sárga meddőhá­nyóra, de a fiatalok előttem szökdécseltek —nem illett le­maradna.) Zergét nem lát­tunk, bár a liftjárat alatt egy bokros helyen sárgadinnye nagyságú, pöttyösre festett „zergetojások” lapultak a fűben, a tájékozatlan turis­ták ugratására. Üzleti, idegenforgalmi fo­gás ez is, mint Ausztriában sok minden, amivel a külföl­di pénz beáramlását segíthe­tik. Lent a leopoldsteini tó­vendéglőben a környék ás­ványkincseiből rendeztek mi­­ni-kiállítást, színes tájképei­ket, kövületeket tartalmazó ajándékdoboziakat árusítanak bőséges választékban. (Még „zergetojásos” lapokat is!) Mindent a kedves turista kedvéért. Főleg nyugat-néme­tekkel találkoztunk, de sokan jönnek a nem német nyelv­területről is. Ezen a napon ragyogó — mondhattuk: végre fürdésre alkalmas időt fogtunk ki, helyben volt a kristályvizű tó is, csakhát 36 méter mély, vize jéghideg, pisztrángok­nak való. Az van is benne bőven, mondják a környék­beliek. Így is szép volt: a csend, a látvány, a hegyek, sziksén­­nyugtató közelsége és vará­zsa. Bertalan Lajos A vasi KISZ-delegáció tagjai és kísérőik a felső-stájer hegyvidékre, a Leopoldstei­­nersee és az Erthegység környékére is ellátogattak. 1972. július 1. Szombat Csökkent a balesetek száma Megjutalmazták a balesetelhárításban kitűnt tsz-eket Szükségszerű-e, hogy a gé­pesítés fokozásának arányá­ban emelkedjenek az üzemi balesetek a termelőszövetke­zetekben? Ezekről a gondo­latokról tanácskoztak teg­nap a termelőszövetkezetek szombathelyi területi szövet­ségénél a balesetelhárításban kitűnt tsz-ek elnökei és bale­setelhárítási megbízottai. A jutalmazással egybekö­tött ankétot Lipics János, a szombathelyi tsz-szövetség el­nöke nyitotta meg, majd Perenyei Gyula, a megyei ta­nács mezőgazdasági és élel­mezésügyi osztályának mun­kavédelmi felügyelője tar­tott tájékoztatót a mezőgaz­dasági nagyüzemekben elő­fordult balesetek alakulásá­ról. A megyében örvendetesen alakult a helyzet, mert a gépesítés fokozódott, a bale­setek száma pedig csökkent, összehasonlításként megem­lítette, hogy a megye ter­melőszövetkezeteiben 1949- ben 641 baleset fordult elő és 15 003 munkanap esett jó, 1971-ben pedig 574 balesetet tartottak nyilván és 13 894 volt a kiesett munkanapok száma. Figyelemre mél­tó az is, hogy 1971. első öt hónapjában három halálos haleset történt a megye ter­melőszövetkezeteiben, az idén — az év első öt hónapjában — pedig egy halálos baleset volt. A legtöbb üzemi balesetet az állattenyésztő üzemágban tapasztalták, bár némi csök­kenés itt is jellemzi a meg­előző, felvilágosító munkát. Az állattenyésztésben az idén — a vizsgált időszakban — 88, tavaly ilyenkor 93 üzemi baleset keserítette meg a családok életét, a termelőszövetkezetek munká­ját. A termelőszövetkezetek szombathelyi területi szövet­sége versenyt kezdeménye­zett a balesetek számának csökkentéséért. A számok azt bizonyítják, hogy érde­mes volt versenyezni, érde­mes volt a felvilágosító, megelőző munkára nagyobb figyelmet fordítani. A tegna­pi tanácskozáson a versenyt is értékelték és megjutal­mazták a legjobb termelő­­szövetkezeteket, valamint a balesetelhárítási megbízotta­kat. Első helyezést ért el a szombathelyi Petőfi Termelő­­szövetkezet, ahol 1971-ben nem fordult elő üzemi bale­set. Második: a gencsapáti Hunyadi, harmadik: a toro­nyi Aranypatak Termelőszö­vetkezet. Az első három pénzjutalmat és oklevelet kapott. Ezenkívül oklevéllel jutal­mazták a következő terme­lőszövetkezetek balesetelhá­rítási munkáját: Pácsony — Zöldmező, Vasasszonyfa — Barátság, Őriszentpéter — Őrség, Rátót — Nagymező, Bük — Lenin és Szombat­hely — Kertész Termelőszö­vetkezet. E szövetkezetek balesetelhárítási megbízottja­it külön oklevéllel tüntették ki. A tanácskozáson elhatároz­ták, hogy a jövőben is meg­rendezik a termelőszövetke­zetek között a balesetelhárí­tási versenyt, mert beigazo­lódott, hogy a fegyelem meg­szilárdításával, a felvilágosí­tó munka kiterjesztésével a gépek számának emelkedé­se ellenére lehetőség nyílik a balesetek csökkentésére. F. L. hoz (a két Hans, mindkettő a nagy iparvidékről) s nem fogytak ki a kérdésekből. VAS NÉPE Jelek az aszfalton A biztonságosabb közleke­dés jelei a Savaria Szálló előtti torkolat aszfaltján lát­hatók néhány nap óta. A Savaria út és a Bajcsy-Zsi­­linszky utca találkozásánál ezzel végleg eldől sok med­dő vita. Nincs többé jobb­­kézszabály, amely szinte na­ponta szócsatát követelt, s szinte óránként teremtett igen veszélyes helyzetet, a közlekedésben a városnak ezen a pontján. Az új for­galmi rend a Savaria utat alárendelte a Bajcsy-Zsi­­linszky utcának. Az állomás felől érkező járművek köte­lesek elsőbbséget adni a Ba­jcsy-Zsilinszky utcán köz­lekedőknek. Az úttorkolatot három sávra osztották: a jobbra kanyarodók a jobb sávba, a balra kanyarodók a középső sávba állnak be, míg a fölérendelt útról a Sa­varia útra kanyarodók a har­madik sávon közlekedhetnek. A középen várakozókat a Savaria útra merőleges zá­róvonal óvja az esetleges üt­közéstől. A csomópont közlekedését a villamos is bonyolította, amelyre — természetes — mostantól kezdve szintén vo­natkoznak az előírások. Tehát az állomás felől jövő villa­mosnak meg kell állnia, ha a Bajcsy-Zsilinszky utcán jármű halad át. Az oly sok vitára, baleseti veszélyre okot adó kereszte­ződés közlekedési rendje so­kat javulhat ezután. Ma még persze szokatlan. Az embe­rek megszokták a másikat, a táblák és a jelek értelme még nem tudatosult száz százalékosan. Megbocsátható, ha esetleg — éppen az új rend miatt — egyeseket egy kissé megzavar a mostani helyzet. Majd kialakul. Amikor a csomópont új közlekedési rendjéről hírt adunk nemcsak azért tesz­­szük, hogy egyúttal segítsük annak mielőbbi megismerte­tését. Sokkal inkább azért, hogy kifejezzük reményün­ket: talán újabb „görcsök” megszüntetése követi ezt a mostanit. Mert Szombathe­lyen — sajnos —, akad még néhány akadály a közleke­désben, amit sürgősen el kell távolítani. Reméljük, hogy az Óperint utcai keresz­teződések, a Tolbuhin úti csomópontok, s a belváros néhány „vadabb” átkelőhe­lye is megszelídül a fentihez hasonló közlekedési rend ki­alakításával. (pósfai) Szóltunk, de nem hallották it hangunkat a minap, ami­kor védelmünkbe vettük a 8- as számú fő közlekedési­­út mentén levő hársákat Alsó­újlak és Kám térségében. Ar­ra kértük az illetékeseket, akadályozzák meg azokat a kártevőket, akik hársfavirág szedés ürügyén szinte telje­sen megkopasztják az útmen­ti fákat. Azt gondoltuk, jó ügyet szolgálunk, hangunk el­jut az illetékesek füléig. Nem jutott el. Tegnapelőtt (Csütörtökön) arra jártunk. Kétségbeejtő a helyzet. Ágaiktól, levelük­től megfosztott fák meredes­­nek az égre, egyiknek-másik­­nak szinte biztos a pusztulá­sa. Alattuk halomnyi ág, amelyekről letépték a levél­­zetet és a Virágot. Ami a legszörnyűbb: most is, változatlanul ugyanúgy szedik a hársvirágot. Egy fiatalember letördeli a vas­tagabb ágak­at, az asszonyok pedig a fa hűvösében leko­­pasztják róla a virágot. A vállalat jó pénzt fizet érte. E sorok írója tanúja volt a minap Szombathelyen, amint intézkedő rendőrök el­jártak néhány „fanyűvővel” szemben, akik kézikocsit pú­poztak meg virágos ágakkal. Kám és Alsóújlak térségében is ezt kellene, ha már más illetékes szerv nem intézke­dik. A fagyilkolást, a lom­b­­gyalázást addig kellene meg­szüntetni, amíg teljesen tönk­­re nem teszik az útmenti kár­sakat. (­fai)

Next