Vas Népe, 1973. október (18. évfolyam, 230-255. szám)

1973-10-02 / 230. szám

Pártmegbízatásuk: propagandista Közeleg a pártoktatási év kezdete: pár hét múlva megyénkben is benépesülnek a pártoktatás tanfolyamai. Alábbi írásainkban ezúttal pártmegbízatással propa­gandistaként tevékenykedő kommunistákról szólunk. trok­y miért éppen róluk, ötükről? Nehéz erre vá­laszolni. Csupán megyénkben több mint ezer propa­gandista oktat és nevel majd a pártoktatás szervezett tanfolyamain. Bármelyikük megérdemelné, hogy ír-­­ junk róluk. Hogy mégis csupán ötükről írunk, az ki-­­ zárólag azzal függ össze: a párt eszméit tanfolyamo- ?­kon is rendszeresen terjesztők mindegyikéről lehetet­­­­len volna írnunk.­­ Arról azonban, hogy milyen munkát végeznek, az­­ alábbi írások is hű képet adnak. ? Moszkvában végezte a mű­szaki egyetemet, s amikor gépészmérnöki diplomával a zsebében hazatért, kitört az ellenforradalom. Stepanek Sándor az elsők között szer­vezte a pártot fővárosi mun­kahelyén, majd amikor meg­alakult a KISZ-szervezet, annak a titkára lett. 1957 óta propagandista. * Időköz­ben elvégezte a marxiz­mus—leninizmus esti egye­­e­temét is. Szentgotthárdra la­kásproblémái vetették 1961- ben, de — mint mondja — az elmúlt 12 év során „tős­gyökeres” vasivá vált. Pártoktatás szempontjá­ból „szerencsés” üzem a Ka­szagyár: számos dolgozó vég­zett hosszabb-rövidebb párt­iskolát, mások esti egyetem­re, marxista közé­piskolába járnak, folyik szakszervezeti és KISZ-oktatás is, így az­tán nem keverednek a „fron­tok”, hanem mindenki meg­találja a számára legalkal­masabb oktatási, továbbkép­zési formát. Stepanek Sándor, az el­múlt évben gazdaságpoliti­kai tanfolyamot vezetett. Az idén a vállalati gazdálkodás lesz témaköre. Körültekintő­en, szívesen készül rá. Igen hasznosnak tartja a propa­gandisták megyei szintű fel­készítését, különösen a tava­lyi, pedagógiai-módszertani tanfolyamot. Délután kettőkor, a mun­kaidő leteltével kezdik a foglalkozást. A módszert mindig a téma határozza meg: néha az egész idő elő­adással telik, máskor — és ez a gyakoribb — rövid vi­taindító után a résztvevőké a szó. Stepanek Sándor min­dig tud vitát kezdeményez­ni. Akinek ideje is, kedve is van a további vitához, az­zal foglalkozás után is szí­vesen együtt marad, beszél­get, érvel, vitatkozik — ha kell, órákhosszat. Az eredmények mutatják: nem hiába! K. J. Természetes, amit teszek... Viktora Tibor csendes, szerény fiatalember. Har­mincöt éves, nős, hatéves kislány édesapja. Tizenhat éve dolgozik a szombathe­lyi Cipőgyárban. Jelenleg technológiai csoportvezető, 1967 óta párttag. Előzőleg is tevékenyen részt vett a moz­galmi életben, KISZ VB-tag volt. Most pártvezetőségi tag. És propagandista is. Most a marxizmus a leniniz­­mus esti egyetemi szakosí­tót végzi. Amikor a propagandista tennivalóiról faggatom, az egyébként kevés beszédű fiatalember beszédessé vá­lik. —­ Jó iskola volt a KISZ, m­ár ott is propagandistaként dolgoztam. Két éve a párt­­szervezetben töltöm be ezt a funkciót. Az idén például a Nemzetközi politikai kérdé­sek tanfolyamát fogom ve­zetni a II-es pártalapszerve­­zetben. A tanfolyam hallga­tóinak mintegy 75 százaléka fizikai dolgozó, a többi cso­portvezető, illetve művezető. A csákozó és előkészítő rész­leg dolgozói. Nagyon aktív, érdeklődő emberek. Éppen ezért az egyes előadásokra ugyancsak jól fel kell ké­szülnöm, mert ha nem is én tartom valamennyit, ismer­nem kell az anyagot. Beval­lom őszintén, néha szurkolok is, hiszen az , alapszervezet tagjai egymást túlszárnyal­va érdeklődnek, vitatkoznak politikai eseményekről, gon­dokról. — Amit ön tesz, több az átlagdolgozó tevékenységé­nél. Érzi-e azt, hogy munká­ját elismerik, megbecsülik? Röviden szólva, hálás do­log-e propagandistáknak len­ni? — Mindenekelőtt ezt sze­retném elmondani, hogy én nem érzem azt, hogy plusz­munkát végzek. Természetes, amit teszek. Amit tanulok az esti egyetemen, szeret­ném másoknak is tovább­adni. Hogy mindennapos el­­foglal­tságot jelent? Nem baj. Engem érdekel a politi­ka, érdekelnek a nemzetkö­zi események. Hálás dolog-e? Egy példa. Két éve vezetek tanfolyamot a már említett alapszervezetben. A tanfo­lyam hallgatói közül az idén többen is kérték, hogy én vezessem a tanfolyamot. Úgy érzem ez a ragaszkodás munkám elismerése, meg­­becsülése. S ez egyben köte­lez is arra, hogy erőmhöz, tudásomhoz képest­ a legjob­bat nyújtsam. Z. P. Egyszerre tanult és tanított is Dömötör Imre — még 1960-ban — Szolnokról ke­rült Vas megyébe. Idekerü­­lése óta Kemenesmagasi köz­ségben él, az ottani terme­lőszövetkezet agronómusa. 1967 óta a pártnak is tagja. Nemcsak a községben, de a járási pártbizottságon is az egyik legjobban felké­szült, leglelki­ismeretesebb propagandistaként tartják számon. Esti sötétedés után a laká­sán kerestük fel. ő maga nem volt otthon, ezért csu­pán felesége fogadott ben­nünket. Tőle tudtuk meg azt is, hogy Dömötör Imre több­nyire ilyenkor szokott haza­jönni. (Hiába, a termelőszö­vetkezetben még ma is sok a munka!) — Hogy jut ideje arra, hogy propagandista is le­gyen? — kérdeztük tőle, ami­kor megérkezett. Elnevette magát: — Nehezen. Még az a sze­rencse, hogy propagandista­ként is többnyire azokkal foglalkozom, akikkel agro­­nómusként. A hallgatóim többsége tsz-tag. — Milyen tanfolyamokat vezetett eddig? — A harmadik éve vagyok propagandista. Az első évben időszerű politikai kérdések­kel, a másodikban pedig a magyar munkásmozgalom történetével próbáltam meg­ismertetni hallgatóimat. A most kezdődő pártoktatási évben a Nemzetközi politi­kai kérdések című tanfolya­mot vezetem majd. — Úgy tudjuk, most fe­jezte be a marxizmus—le­ninizmus esti egyetem há­rom éves tagozatát. A mun­ka mellett még tanulni is, tanítani is — nem volt ez sok egyszerre? — Mit mondjak? Megbir­kóztam vele. Aztán azokról szól, akik rendszeresen segítették mint propagandistát. Bognár Gyu­la iskolaigazgató, ifjú Berg­­hoffer Sándor csúcstitkár és Márkus Aladár pedagógus nevét említi, ők már több­ször is tartottak vitaindítót az általa vezetett tanfolya­­mon. A magyar munkásmoz­galom történetével kapcso­latosan pedig Kovács József 1919-es veterán élménybeszá­molóját említi meg. Ezt a foglalkozást azóta is a leg­sikerültebbként tartja szá­mon. Szeretné elérni, hogy szín­vonalas vitákban helyes ál­láspontok alakuljanak ki a nemzetközi kérdések megíté­lésében. S minthogy a nemzetközi helyzet manapság eléggé bo­nyolult — ez nem is olyan kis feladat. L. K. 1973. október 3. Kedd Mérnök elvtárs, Moszkvából Sokféle iskolát kijárt Ste­panek Sándor. Némelyikről diplomája van, másokról magatartása a bizonyítvány. Beosztása szerint gyártmány­­szerkesztő a szentgotthárdi Kaszagyárban, rajzellenőr- és szabványügyi megbízott, hogy más funkcióiról ne is szóljunk. Két iskoláskorú gyermeket, egy fiút és egy kislányt nevelnek otthon. Akkor, amikor más ember pihen Ha az utcán találkoznál Vadócz Jenőnével, az örök­ké mosolygó, kedves asz­­szornyal, Celldömölk nagy­község­i kisgyerekeinek óvó­­nénijével, bizonyára nem gondolnád róla, hogy napi munkája mellett komoly pártmegbízatást is teljesít. Nem celli születésű, de 1955-ben az óvónőképző el­végzése után azonnal ide került, itt él férjével és két nagy gyerekével. 1959- óta óvodai felügyelő, és a Lenin úti óvoda vezetője. Három éve végezte el a marxiz­mus—leninizmus esti egyete­met, majd alapszervezete megbízta, hogy mint propa­gandista hasznosítsa politi­kai felkészültségét. „Idegen pályán” kezdte: az 1971—72-es pártoktatási évben a Műszaki KTSZ-ben vezette „A magyar munkás­­mozgalom története” című tanfolyamot. — Milyen érzés volt ez? — Őszintén megvallva na­gyon drukkoltam. A 24 tagú csoport zömmel férfiakból állt, mindössze két nő volt közöttük. — Hogyan sikerült aktív­vá tenni a hallgatóságot? — A vitában először csak az óvodából ismert papák vettek részt. Sikeres bemu­tatkozásuk után azonban „megtört a jég”. Szinte min­den foglalkozáson érdekes viták alakultak ki. — Vezet-e csoportot a most induló pártoktatási év­ben? '■'a- Igen. Az 1973—74-es pártoktatási évben „hazai pályán”, óvónőknek veze­tem „A társadalmi és az ál­lami élet kérdései” című tanfolyamot. Már jó előre, az egyik tavaszi taggyűlésen hozzákezdtünk az oktatási év előkészítéséhez. — Hogy készül erre az­­ik­tatási évre? — A tematikát m­ár meg­kaptam, aszerint kezdtem meg a felkészülést. Már elő­re felkértem bizonyos té­mákra külső előadókat is. Vadócz Jenőné szívesen, nagy kedvvel teljesíti párt­­megbizatását, a propagan­dista munkát. Pedig mint családanyának otthon is bőven akad tennivalója. A foglalkozásra mindig alapo­san felkészül. Többnyire ak­kor, amikor más ember pi­hen, vagy szórakozik.­ ­ S. B. A létszám, jelez Kisrákos kissé távol esik a világtól. A távolságot le­győzendő, sok ember útra kél innen, s családjával együtt máshol telepszik le. Dvornicsek József, a tanító marad. Marad és megpróbál fiatalok, öregek eszmei moz­gatója lenni. — Milyen nehézségekkel jár itt, ebben a kis község­ben pártpropagandistának lenni? — A 14 tagú pártalapszer­­vezet vegyes összetételű. Nemcsak­ az életkor, de az iskolázottság is más és más. A nehezebben megérthető el­méleti kérdéseket is „haza kell hoznom”. Pontosabban: olyan, a faluból vett példá­kat keresek, amelyekből kéz­zelfoghatóbbá, világosabbá válik az anyag. Egy-egy elő­adás sikerét mindig a kö­vetkezőn megjelentek szá­mával mérhetem. — Nyolc éve vezet tanfo­lyamot a faluban. Mi foglal­koztatta legtovább az embe­reket? , — Kisrákoson nincs téesz. Csak szakszövetkezet. Míg nem egyesült az őrimogyo­­rósdi szakszövetkezettel, ad­dig állandóan téma volt. Mi­lyen gazdasági körülmények határozzák meg termelését, miért nem működik jobban? Mióta rendbe jöttek a dol­gok, kevésbé kerül szóba. — Vannak-e szemléltető eszközei ? — Észrevettem, hogy ami­kor a Tanácsköztársaságról, Dózsáról beszéltem, szívesen forgatták az ezekről szóló könyveket, s azóta rendsze­resen viszek és szétosztok könyveket. Dvornicsek József 48 éves. Azon a délutánon, amikor megkerestem a könyvtárból bújt elő. T. M. Hozzá nem értés, órabérben fizetve Van egy sajátos teóriám, m­ely szerint a mi szolgálta­tó iparunk, leginkább cse­rélő ipar. Addig életképes, amíg rendelkezésére állnak a javításhoz szükséges alkat­részek.­ (Fékdob az autóhoz, agregátor a hűtőszekrényhez, azbeszttest a hajszárítóhoz, stb, stb). Ha nincs alkat­rész, nincs javítás. Szerény véleményem sze­rint kínálkoznék valami megoldás: például meg kel­lene javítani a meghibáso­dott alkatrészt. Beforraszta­ni a hűtőgép freon vezeté­két, megragasztani a meg­repedt azbeszttestet, stb., stb. De ehhez olyan iparosok kellenének, akik tisztessége­sen megtanulták a szakmá­jukat, értik annak minden csínját-bínját. Olyan em­berek, akik — amikor „olyan” idők jártak — há­rom autóból csináltak egyet, úgy értem, három semmire valóból egy jót. De ezek az iparosok leginkább hiányoz­nak, alig-alig találkozik ve­lük az ember. Ha találkozik,­ akkor is, vezető posztokon. Művezetők lettek. Üzemrész vezetők. Üzemvezetők. Summa summárum: sajá­tos teóriám második sarkala­tos kitétele úgy hangzik, hogy (nemcsak az alkatrész ellátással van nálunk baj, hanem...) hiányzik a javító mester is. így fordulhat elő, hogy a hozzá nem értést alaposan megfizettetik velünk javító­­szolgáltató iparunk némely fontos ágazataiban. Hogy miképpen? Nem tudom, figyelték-e azokat a számlákat, amiket a kezünkbe nyomnak szol­gáltató iparunk pénztárai­nál. Ezeken a számlákon azt látja az ember, hogy 1. misztifikálják a felhasz­nált anyagokat, 2. a kalkulált haszon ro­vatban a napi dátumot is hozzáadják, 3. a munkabért akkor is minimum egy óra után szá­molják, ha öt percig tartott a javítás. • Erről a munkabérről aka­rok két mondatot szólni. Sa­­játos „teóriámból” követke­zik, hogy ez a munkabér a szolgáltató számlákon is egyre növekszik! Ugyanis — anyag és mester híján — egyre tovább tart a javítás. Az autóé, a hűtőgépé, a mag­netofoné, stb. Úgy érzem, hogy amit a jó mester egy óra alatt megcsinálna, az egy rossz iparosnak — egy­szerűsítsük — két óráig­ tart. És ennek a rossz iparosnak esze ágában sincs egy órát ráírni arra a munkalapra, amelyet a kezébe nyomtak s amelynek számai után ő (állami javító iparunkban) a fizetését kapja. Tehát a hozzá nem ér­tést duplán kell fizetnünk. Így fordulhatott elő, hogy e sorok írójának — s felteszi, hogy másoknak hasonlóképp — ugyanúgy zörög a 160 fon­rintért megjavított berende­zése, mint a százhatvan fo­rint elköltése előtt. Meg­jegye­­zem, az emberi butaságnak mindig ára volt... Csi-ki-csu-ki­... A fent nevezett játékhoz hasonlatos az a magatartás amit az utóbbi időben egyes falusi boltok vezetői művel­nek. Persze halálos komoly­sággal. Pontosabban akkor nyitják ki a boltot, amikor éppen nekik tetszik nem pe­dig ahogy a nyitvatartási idő azt meghatározza. Kü­lönösen néhány falusi kis­vendéglő vezetője fütyül a kora délutáni vendégre, mert ugye azért a néhány szom­jas, vagy valamit harapni akaró vendégért minek tá­massza órákig a pultot. A késést behozza majd a zá­rás után (!) amikor olyan a „hangulat”, hogy a kedves vendégnek semmi sem drága s nemigen tudja megkülön­böztetni a vizet a bortól stb. (Ez ám az üzlet!) Személye­sen is tapasztaltuk már pél­dául a váti „Birkacsárda” cégért viselő kisvendéglőnél, hogy nem csak a „kedves” vendég, de az utánpótlást szállító sörösök is hiába vár­ták a jelzett időben a nyi­tást. Az üzlet vezetője, ami­kor végre — és késve — ki­nyitott, „rendre” utasította a reklamáló embereket, de olyan hangon, mintha örülnie kellene a fogyasztónak, hogy egyáltalán kaphat valamit. A falusi üzletek csikicsuki gyakorlata nem általános. Távol áll tőlünk a becsüle­tes boltvezetőket egy kalap alá vonni azokkal, akik megfeledkeznek arról, hogy szolgálatot végznek s ezt a szolgálatot a fogyasztók leg­nagyobb megelégedésére­­ pontosan be kell tartani. Még a nyitva tartás idejét illetően is. — dj — 3 • Kereskedelmi ankét Szombathelyen (Folytatás az 1. oldalról) a hagyományos, ám a széles tömegek között jól bevált áruféleségek rovására. Hosz­­szú évek reklamációi ellené­re sem javult­ lényegesen me­gyénk boltjaiban a gyermek­cipők választéka. Panaszkod­tak egyes műszaki áruk hiá­nyára, illetve arra, hogy bi­zonyos alkatrészeket — ame­lyek a járművek biztonságos üzemeltetéséhez alapvetően szükségesek — csak összesze­relve­ vásárolhatók. Az élelmiszer, zöldség- és gyümölcs ellátás a városok­ban is, de főleg vidéken okoz problémákat. Több olcsóbb töltelékárut, folyamatosabb zöldség, gyümölcs tej és tej­termék ellátást kérnek a vá­sárlók. A konkrét panaszok mellett észrevételezték azt is, hogy a peremkerületi boltok nagy részében az üzletbeig fogyasztják az ott vásárolt szeszes italokat, dohányoz­nak, ezzel megsértik a leg­alapvetőbb élelmiszer-higié­niai szabályokat is. Többen szóvá tették azt, hogy az el­adók nem eléggé tájékozot­tak az új termékek haszná­latáról. Külföldről származó árukon sok esetben nincs raj­ta a használati utasítás. A ruhaneműk tisztításához „textil-KRESZ-t” kérnek a vásárlók. A megyei vendég­látó vezetőjét a diák- és tö­megélelmezés javításáról kér­dezték. A válaszok több konkrét intézkedésekről is beszámol­tak, így szakboltok megnyi­tásával fogják enyhíteni az extra méretű cipő- és ruha­gondokat. Azt is elmondták, hogy főleg az élelmiszer vo­nalon szívesen veszik és szorgalmazzák is az előre rendelést, az áruk házhoz­szállítását. Az ÁFÉSZ képvi­selője beszélt arról,­­hogy eb­ben az ötéves tervben ez idá­ig 11 ezer négyzetméterrel növelték a megyei boltháló­zatuk alapterületét, és még ebben a tervidőszakban 9000 négyzeteméterrel tudják fej­leszteni. Törekednek a vidék jobb zöldség, gyümölcs, tej, tejtermék és töltelékáruval való ellátására. *as peDe

Next