Vas Népe, 1998. július (43. évfolyam, 152-178. szám)

1998-07-01 / 152. szám

1998. július 1. SZERDA Korlátok és lehetőségek • VNI-információ A Vas Megyei Szakosított Szociális Intézet tegnap megtar­tott konferenciájával folytatta azt a rendezvénysorozatot, melynek első akcióját a Phare CBC program keretében hozták tető alá először tavaly ősszel. Mint azt Vincze Antalnétól, az intézet igazgatójától megtud­tuk, e találkozón idén is részt vettek a magyarországi vakok intézetei és a bécsi vakok intéze­tének szakemberei. A program kezdeményezői a szombathelyiek voltak, hiszen ők - elmondásuk szerint - régóta érzik, komoly szakmai megalapozottsággal e munka is hasznosabban végezhető. Vincze Antalné szerint tavaly ápoláslélektani, foglalkoztatási, lézertechnikai problémák is fel­merültek, most kerekasztal-be­­szélgetés formájában vitatták meg a vakokkal kapcsolatos té­mákat, s szót váltottak a bentla­kásos rendszer nehézségeiről. A főbb témák, miképp érvénye­sülnek a szociálpolitikai értékek és alapelvek a vakok gondozá­sában, illetve milyen az ápoló szakemberek közérzete. Vincze Antalné szerint egyébként jó cserét csináltak a Gagarin úti in­gatlannal, hiszen az tágasabb és lakhatóbb környezetet biztosít számukra, bár többen ragasz­kodtak cellaszerű 1-2 személyes szobájukhoz. A tegnapi „Korlá­tok és lehetőségek a látássérül­tek ellátásában” című konferen­cia kulturális műsorral ért véget, melyen Balogh József költő-ta­nár, a körmendi Béri Balogh Ádám Tánccsoport és a pornó­apáti asszonykórus is fellépett. Róluk szólt a konferencia - Benkő Sándor felvétele a szakosított szociális intézetben készült Megépülhet az út (Folytatás az 1. oldalról) A sajtótájékoztatón megtud­tuk, hogy a közútkezelő kht. és Szombathely város önkormány­zata között megállapodás szüle­tett a zanati északi elkerülő út ügyében. Az úgynevezett nagy elkerülő útnak a kőszegi vasúttól nyugatra, tehát a Prenoron ke­resztül vezető keleti ágára - a za­nati elkerülő út mellett - a Közle­kedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) áldását adta, így mintegy hat kilométer új út épül, kikerülve Zanat város­részt. A beruházás körülbelül kétmilliárd forint. Kovács Jenő a sajtótájékozta­tón kiemelte, hogy a megyében a gazdaság ugrásszerűen fejlődött, ám az infrastruktúra fejlődése et­től elmaradt. Az igazgató úgy vé­li, „bizonyítani kell a kormány­zati szerveknek, hogy régiónk­ban nincsen minden rendben”. A múlt héten egyeztető tár­gyalásra került sor az Osztrák Gazdasági Minisztérium, a KHVM, a burgenlandi tartomá­nyi kormány szakemberei, a Győr-Moson-Sopron Megyei Állami Közútkezelő Kht., vala­mint a vasi közútkezelő kht. ve­zetői között. Az Osztrák Gazda­sági Minisztérium - e minisztéri­umhoz tartozik Ausztriában a közlekedés­­ az elmúlt években elzárkózott a dél-burgenlandi fej­lesztésektől, ám az osztrák szak­emberek most új tervekkel ismer­tették meg magyar kollégáikat. Burgenland az Európai Uniótól 8 milliárd ECU-t kapott fejlesztés­re, míg a magyar fél 50 millió ECU Phare-támogatásban része­sült. A fejlesztés kétirányú. A kő­szegi határátkelőtől északra, Fel­­sőpulyánál épül az S 31-es gyors­­forgalmi út, tehát Bécs és Szom­bathely között újabb 15 kilo­méter hosszú, félautópálya jelle­gű útszakaszt fognak átadni. A tervek szerint az út a jövő év vé­gére készül el. A kht. vezetői je­lezték az osztrák kollégáknak, hogy az épülő új autóút a kőszegi határátkelő forgalomnövekedé­sét fogja maga után vonni, ám a magyar oldalon lévő 87-es főút nagyobb méretű forgalom foga­dására nem alkalmas. Ausztria május elsejétől enge­délyezi a rábafüzesi határátkelőn az élőállat és állati termékek be­léptetését. Mivel eddig csak Hegyeshalomnál lehetett ezeket az árukat kiszállítani az ország­ból, e döntés teljesen átrendezte a nyugati határforgalmat. A vasi kht. azonnali támogatást kapott a KHVM-től a rábafüzesi kamion­sáv építésére, ami várhatóan az év végére készül el. Kovács Jenő arról beszélt, hogy „útfejlesztés szempontjá­ból Körmend és Sárvár a megye két neuralgikus pontja”. Mindkét város elkerülő útjának beruházá­sa mintegy kétmilliárd forintot venne igénybe. Sárváron már kész tervek vannak, Körmenden pedig az idén választják ki a vég­leges tervezetet. A Vas Megyei Állami Közútkezelő Kht. szeret­né, ha a 8-as, 87-es, valamint a 89-es főút szerepelne az útreha­­bilitációs programban. A 87-esen útszélesítésre kerülne sor, a 89- esen pedig a Só-Torony-Szom­­bathely elkerülő útszakasz kiépí­tése szerepel a tervek között. A vasi közútkezelő kht. új géptele­pet épít a közeljövőben Szombat­helyen, a Tátika utcában. Meg­tudtuk, a kétszintes csarnok 150 milliós beruházást jelent. Az ifjúság védelmében A szentgotthárdi képvise­lő-testület az év elején tíz év­re szóló ifjúságpolitikai kon­cepciót fogadott el, mely meghatározza az önkor­mányzat teendőit a közokta­tás, a közművelődés, a gyám­ügy és a gyermek-ifjúságvé­delem területén. Több határo­zatot hoztak, végrehajtásuk folyamatos. Ilyen például a Nevelési Tanácsadó műkö­dése a városban, az évente megrendezett ifjúsági fórum, melynek felvetésére meg­szervezték a nyári diákfoglal­koztatást, ennek fedezete idén 400 ezer forint. A ki­emelkedő tanulmányi ered­ményt elért diákok ösztöndí­jat kapnak, eddig 81 tanuló részesült benne. A Diáksport Egyesület a sportalap 10 szá­zalékára jogosult. Megala­kult és sok fiatalt vonz az ifjú­sági klub a művelődési ház­ban. Létrejött a családvédel­mi koordinációs bizottság. Tavaly novembertől a pol­gármesteri hivatal szerveze­teként Városi Gyámhivatal is működik 14 település ösz­­szefogásával. A képviselő­­testület a gyermekek védel­méről pénzbeni, természet­beni és személyes gondosko­dást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal gondosko­dik, rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást nyújt. Tavaly tanévkezdés­kor 436 iskolás kapott támo­gatást, összesen 2 millió 200 ezer forintot; rendkívüli tá­mogatásban 671 gyermek ré­szesült, csaknem 5 millió fo­rint értékben, az idén 7,1 mil­lió forintot kapnak. KRÓNIKA Vasi képviselők - bizottságokban Parlamentből származó inter­netes információink szerint (www.parlament.hu) a vasi or­szággyűlési képviselők több bi­zottságban is helyet kaptak az új parlamenti ciklusban. A Fidesz-MPP megyei elnö­ke, Kovács Ferenc két bizott­ságban is dolgozik (foglalkozta­tási és munkaügyi, illetve az ide­genforgalmi bizottságokban), s két testületben (alkotmány- és igazságügyi, illetve honvédel­mi) foglal majd helyet dr. Gyi­­mesi József (Fidesz-MPP) is. A másik szombathelyi fideszes honatyát, Sági Józsefet az okta­tási és tudományos bizottságba delegálta pártja, míg Bebes Ist­ván és dr. Györkös Péter a me­zőgazdasági bizottságban kap helyet. A Fidesz-MKDSZ jelöltje­ként parlamentbe jutott kőszegi polgámester, Básthy Tamás az önkormányzati és rendészeti, Németh Zsolt, a Magyar De­mokrata Fórum megyei elnöke pedig amellett, hogy jegyzői fel­adatokat is ellát majd az új Or­szággyűlésben, a parlament gazdasági bizottságában tevé­kenykedik majd. Danka Lajos, a Független Kisgazdapárt megyei főtitkára és Simon József, a Magyar Szo­cialista Párt megyei elnöke a környezetvédelmi, a szabadde­mokrata dr. Hankó Faragó Mik­lós az alkotmány- és igazság­ügyi bizottságban, míg Mayer Bertalan (MSZP) a költségve­tési és pénzügyi bizottságban dolgozik majd. Új vasi egyesület (Folytatás az 1. oldalról) A kérdés az volt, hogy a meg­alakulás kimondása egy széle­sebb körű tanácskozás feladata legyen-e. A többség azon a véle­ményen volt, hogy ezzel nem kell tovább várni. Ezért megala­kították az egyesületet, s lehető­séget adnak a csatlakozásra mindazok számára, akik részt kívánnak venni a már megala­kult szervezet munkájában. A résztvevők elfogadták az alapító okiratot is. Némi vita alakult ki azon, hogy az egyesü­let székhelye Szombathely, avagy egy vidéki település le­gyen-e. A többség aztán Szom­bathely mellett voksolt. Az alapítók döntöttek arról is, hogy a szervezetnek az önkormány­zati képviselők és a választott tisztségviselők lehetnek a ren­des tagjai, ám munkájában pár­toló tagként bárki részt vehet, aki egyetért az egyesület célja­ival. Ezek között a legfontosabb az önkormányzatok közötti együttműködés elősegítése,­ de kiemelt figyelmet kívánnak for­dítani a területfejlesztésre, illet­ve a képzésekre is. Az alakuló ülésen Patyi Ele­mért, Bögöte polgármesterét választották meg az egyesület elnökének. Alelnök lett Molnár Sándor (Csepreg), Németh László (Rum) és Mácsek József (Nagyrákos). A titkári felada­tok ellátásával Varga Dezsőt (Vasszécseny) bízták meg. Az ellenőrző bizottság elnökének Szemes Istvánt (Ják) választot­ták. Az alapszabály szerint ki­lenctagú elnökség irányítja majd az egyesület munkáját. VAS NÉPE 3 MEGKÉRDEZTÜK Hogyan ellenőrzik a sofőrök alkalmasságát? • Angyal L. Kőszegszerdahelyen hét­főn egy Ifa tehergépkocsi so­főrje menet közben rosszul lett és meghalt. A tragédia kapcsán a gépjárművezetők orvosi vizsgálatának szabá­lyairól kérdeztük dr. Varga Ferencet, Vas Megyei Rend­őr-főkapitányság közlekedé­si osztályának vezetőjét. • A közelmúltban Vas me­gyében előfordult-e a kő­szegszerdahelyihez hasonló eset?­­ Nemrégiben két kerék­páros hunyt el: egy Bükhöz közeli községben egy külföl­di állampolgár biciklijével munkagödörbe hajtott. Úgy tűnhetett, mintha az esés kö­vetkeztében vesztette volna életét, ám az orvos szakértő megállapította, hogy már a baleset előtt beállt a halál. A 89-es úton egy Búcsú felé tar­tó kerékpáros szintén menet közben lett rosszul, és a hely­színen meghalt. • A gépjárművezetők egész­ségügyi alkalmasságát ho­gyan határozzák meg? - A nem hivatásos veze­tőknél egyszerűbb a helyzet, őket a háziorvos vizsgálja meg és érvényesíti a vezetői engedélyt. Minél idősebb va­laki, annál rövidebb időre. A hivatásos sofőrök esetében sokkal szigorúbbak az elő­írások, bizonyos esetekben speciális pályaalkalmassági vizsgálatokat is elvégeznek. • A túlhajszoltság a sofő­rökre is jellemző. Kiderül-e, ha valaki fáradtan ül a volán mögé?­­ Erre legtöbb esetben csak akkor derül fény, ha be­következik a baleset és meg­ússza az illető, ha mondjuk elaludt a kormány mögött. Egyébként a KRESZ előírja, hogy csak vezetésre képes ál­lapotban szabad közlekedni. GLOSSZA „Hadiút Ha a szombathelyi utazó egyszer úgy megyen autójával az magasságos Budimpestre, hogy kiváltképp az utakra és a köz­lekedés minőségére figyel, akkor különös, igaz, nem­­út­­építő megállapításokat tehet. Tehát, ha Csorna-Győr EU-aspirán­sok irányába halad, akkor már szeretett végvári városa hatá­rát elhagyva tapasztalnia kell az utak „szűk keresztmetsze­tét” . Egészen a délceg Répcelakig vergődik a szlovák és len­gyel kamionok között. Majd a haladásnak csupán a traffipax szabhat erélyes határt, de a rendőrök rendkívül korrektek: hadd autózzon egy picit a vitéz az egyeneseken. Csorna előtt, a síneknél úgyis megtorpan, hiszen egy órában legalább hat­szor pirosat mutat a lámpa. Igaz, harminc (!!!) éve tervezik egy felüljáró építését, de hát csak nem jön össze. Minek is, hiszen az a pár száz­ezer utazó, akit érint a dolog, nem nagy ügy... Csorna után megyünk a „ hadi utu reá”. Ami annyit tesz, hogy vagy túléljük az életveszélyes manővereket az autópá­lyáig, vagy nem. E 25 kilométeres, cérnaszélességű útszakasz maga a téboly. Ide zúdul pluszként minden olyan pöfögő, amelynek gazdája nem akar útdíjat fizetni, Ausztriába kalan­dozván. Aztán jön a csoda, végre B­udapeszt! Igaz, az M1-es mára lényegében tönkrement, a keréknyomos sávok dobálják a kocsit. Sebaj, ennél majd sokkal roszabb lesz visszafele az M7-es és a 8-as főút. Ez utóbbi például Olaszországban mél­tán vívta ki az „akadálypálya" minősítést magának. S miután gyors kocsinkkal 7-8 (!) óra alatt megtesszük az utat retúr, úgy döntünk: legközelebb lóval megyünk majd Eipíre, ahol is a huszadik hidat avatják a kiszáradó Duna felett. Kozma Zátonyok közt Lakatos Ferenc karikatúrája

Next