Vas Népe, 1998. július (43. évfolyam, 152-178. szám)
1998-07-01 / 152. szám
1998. július 1. SZERDA Korlátok és lehetőségek • VNI-információ A Vas Megyei Szakosított Szociális Intézet tegnap megtartott konferenciájával folytatta azt a rendezvénysorozatot, melynek első akcióját a Phare CBC program keretében hozták tető alá először tavaly ősszel. Mint azt Vincze Antalnétól, az intézet igazgatójától megtudtuk, e találkozón idén is részt vettek a magyarországi vakok intézetei és a bécsi vakok intézetének szakemberei. A program kezdeményezői a szombathelyiek voltak, hiszen ők - elmondásuk szerint - régóta érzik, komoly szakmai megalapozottsággal e munka is hasznosabban végezhető. Vincze Antalné szerint tavaly ápoláslélektani, foglalkoztatási, lézertechnikai problémák is felmerültek, most kerekasztal-beszélgetés formájában vitatták meg a vakokkal kapcsolatos témákat, s szót váltottak a bentlakásos rendszer nehézségeiről. A főbb témák, miképp érvényesülnek a szociálpolitikai értékek és alapelvek a vakok gondozásában, illetve milyen az ápoló szakemberek közérzete. Vincze Antalné szerint egyébként jó cserét csináltak a Gagarin úti ingatlannal, hiszen az tágasabb és lakhatóbb környezetet biztosít számukra, bár többen ragaszkodtak cellaszerű 1-2 személyes szobájukhoz. A tegnapi „Korlátok és lehetőségek a látássérültek ellátásában” című konferencia kulturális műsorral ért véget, melyen Balogh József költő-tanár, a körmendi Béri Balogh Ádám Tánccsoport és a pornóapáti asszonykórus is fellépett. Róluk szólt a konferencia - Benkő Sándor felvétele a szakosított szociális intézetben készült Megépülhet az út (Folytatás az 1. oldalról) A sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy a közútkezelő kht. és Szombathely város önkormányzata között megállapodás született a zanati északi elkerülő út ügyében. Az úgynevezett nagy elkerülő útnak a kőszegi vasúttól nyugatra, tehát a Prenoron keresztül vezető keleti ágára - a zanati elkerülő út mellett - a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) áldását adta, így mintegy hat kilométer új út épül, kikerülve Zanat városrészt. A beruházás körülbelül kétmilliárd forint. Kovács Jenő a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a megyében a gazdaság ugrásszerűen fejlődött, ám az infrastruktúra fejlődése ettől elmaradt. Az igazgató úgy véli, „bizonyítani kell a kormányzati szerveknek, hogy régiónkban nincsen minden rendben”. A múlt héten egyeztető tárgyalásra került sor az Osztrák Gazdasági Minisztérium, a KHVM, a burgenlandi tartományi kormány szakemberei, a Győr-Moson-Sopron Megyei Állami Közútkezelő Kht., valamint a vasi közútkezelő kht. vezetői között. Az Osztrák Gazdasági Minisztérium - e minisztériumhoz tartozik Ausztriában a közlekedés az elmúlt években elzárkózott a dél-burgenlandi fejlesztésektől, ám az osztrák szakemberek most új tervekkel ismertették meg magyar kollégáikat. Burgenland az Európai Uniótól 8 milliárd ECU-t kapott fejlesztésre, míg a magyar fél 50 millió ECU Phare-támogatásban részesült. A fejlesztés kétirányú. A kőszegi határátkelőtől északra, Felsőpulyánál épül az S 31-es gyorsforgalmi út, tehát Bécs és Szombathely között újabb 15 kilométer hosszú, félautópálya jellegű útszakaszt fognak átadni. A tervek szerint az út a jövő év végére készül el. A kht. vezetői jelezték az osztrák kollégáknak, hogy az épülő új autóút a kőszegi határátkelő forgalomnövekedését fogja maga után vonni, ám a magyar oldalon lévő 87-es főút nagyobb méretű forgalom fogadására nem alkalmas. Ausztria május elsejétől engedélyezi a rábafüzesi határátkelőn az élőállat és állati termékek beléptetését. Mivel eddig csak Hegyeshalomnál lehetett ezeket az árukat kiszállítani az országból, e döntés teljesen átrendezte a nyugati határforgalmat. A vasi kht. azonnali támogatást kapott a KHVM-től a rábafüzesi kamionsáv építésére, ami várhatóan az év végére készül el. Kovács Jenő arról beszélt, hogy „útfejlesztés szempontjából Körmend és Sárvár a megye két neuralgikus pontja”. Mindkét város elkerülő útjának beruházása mintegy kétmilliárd forintot venne igénybe. Sárváron már kész tervek vannak, Körmenden pedig az idén választják ki a végleges tervezetet. A Vas Megyei Állami Közútkezelő Kht. szeretné, ha a 8-as, 87-es, valamint a 89-es főút szerepelne az útrehabilitációs programban. A 87-esen útszélesítésre kerülne sor, a 89- esen pedig a Só-Torony-Szombathely elkerülő útszakasz kiépítése szerepel a tervek között. A vasi közútkezelő kht. új géptelepet épít a közeljövőben Szombathelyen, a Tátika utcában. Megtudtuk, a kétszintes csarnok 150 milliós beruházást jelent. Az ifjúság védelmében A szentgotthárdi képviselő-testület az év elején tíz évre szóló ifjúságpolitikai koncepciót fogadott el, mely meghatározza az önkormányzat teendőit a közoktatás, a közművelődés, a gyámügy és a gyermek-ifjúságvédelem területén. Több határozatot hoztak, végrehajtásuk folyamatos. Ilyen például a Nevelési Tanácsadó működése a városban, az évente megrendezett ifjúsági fórum, melynek felvetésére megszervezték a nyári diákfoglalkoztatást, ennek fedezete idén 400 ezer forint. A kiemelkedő tanulmányi eredményt elért diákok ösztöndíjat kapnak, eddig 81 tanuló részesült benne. A Diáksport Egyesület a sportalap 10 százalékára jogosult. Megalakult és sok fiatalt vonz az ifjúsági klub a művelődési házban. Létrejött a családvédelmi koordinációs bizottság. Tavaly novembertől a polgármesteri hivatal szervezeteként Városi Gyámhivatal is működik 14 település öszszefogásával. A képviselőtestület a gyermekek védelméről pénzbeni, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal gondoskodik, rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást nyújt. Tavaly tanévkezdéskor 436 iskolás kapott támogatást, összesen 2 millió 200 ezer forintot; rendkívüli támogatásban 671 gyermek részesült, csaknem 5 millió forint értékben, az idén 7,1 millió forintot kapnak. KRÓNIKA Vasi képviselők - bizottságokban Parlamentből származó internetes információink szerint (www.parlament.hu) a vasi országgyűlési képviselők több bizottságban is helyet kaptak az új parlamenti ciklusban. A Fidesz-MPP megyei elnöke, Kovács Ferenc két bizottságban is dolgozik (foglalkoztatási és munkaügyi, illetve az idegenforgalmi bizottságokban), s két testületben (alkotmány- és igazságügyi, illetve honvédelmi) foglal majd helyet dr. Gyimesi József (Fidesz-MPP) is. A másik szombathelyi fideszes honatyát, Sági Józsefet az oktatási és tudományos bizottságba delegálta pártja, míg Bebes István és dr. Györkös Péter a mezőgazdasági bizottságban kap helyet. A Fidesz-MKDSZ jelöltjeként parlamentbe jutott kőszegi polgámester, Básthy Tamás az önkormányzati és rendészeti, Németh Zsolt, a Magyar Demokrata Fórum megyei elnöke pedig amellett, hogy jegyzői feladatokat is ellát majd az új Országgyűlésben, a parlament gazdasági bizottságában tevékenykedik majd. Danka Lajos, a Független Kisgazdapárt megyei főtitkára és Simon József, a Magyar Szocialista Párt megyei elnöke a környezetvédelmi, a szabaddemokrata dr. Hankó Faragó Miklós az alkotmány- és igazságügyi bizottságban, míg Mayer Bertalan (MSZP) a költségvetési és pénzügyi bizottságban dolgozik majd. Új vasi egyesület (Folytatás az 1. oldalról) A kérdés az volt, hogy a megalakulás kimondása egy szélesebb körű tanácskozás feladata legyen-e. A többség azon a véleményen volt, hogy ezzel nem kell tovább várni. Ezért megalakították az egyesületet, s lehetőséget adnak a csatlakozásra mindazok számára, akik részt kívánnak venni a már megalakult szervezet munkájában. A résztvevők elfogadták az alapító okiratot is. Némi vita alakult ki azon, hogy az egyesület székhelye Szombathely, avagy egy vidéki település legyen-e. A többség aztán Szombathely mellett voksolt. Az alapítók döntöttek arról is, hogy a szervezetnek az önkormányzati képviselők és a választott tisztségviselők lehetnek a rendes tagjai, ám munkájában pártoló tagként bárki részt vehet, aki egyetért az egyesület céljaival. Ezek között a legfontosabb az önkormányzatok közötti együttműködés elősegítése, de kiemelt figyelmet kívánnak fordítani a területfejlesztésre, illetve a képzésekre is. Az alakuló ülésen Patyi Elemért, Bögöte polgármesterét választották meg az egyesület elnökének. Alelnök lett Molnár Sándor (Csepreg), Németh László (Rum) és Mácsek József (Nagyrákos). A titkári feladatok ellátásával Varga Dezsőt (Vasszécseny) bízták meg. Az ellenőrző bizottság elnökének Szemes Istvánt (Ják) választották. Az alapszabály szerint kilenctagú elnökség irányítja majd az egyesület munkáját. VAS NÉPE 3 MEGKÉRDEZTÜK Hogyan ellenőrzik a sofőrök alkalmasságát? • Angyal L. Kőszegszerdahelyen hétfőn egy Ifa tehergépkocsi sofőrje menet közben rosszul lett és meghalt. A tragédia kapcsán a gépjárművezetők orvosi vizsgálatának szabályairól kérdeztük dr. Varga Ferencet, Vas Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályának vezetőjét. • A közelmúltban Vas megyében előfordult-e a kőszegszerdahelyihez hasonló eset? Nemrégiben két kerékpáros hunyt el: egy Bükhöz közeli községben egy külföldi állampolgár biciklijével munkagödörbe hajtott. Úgy tűnhetett, mintha az esés következtében vesztette volna életét, ám az orvos szakértő megállapította, hogy már a baleset előtt beállt a halál. A 89-es úton egy Búcsú felé tartó kerékpáros szintén menet közben lett rosszul, és a helyszínen meghalt. • A gépjárművezetők egészségügyi alkalmasságát hogyan határozzák meg? - A nem hivatásos vezetőknél egyszerűbb a helyzet, őket a háziorvos vizsgálja meg és érvényesíti a vezetői engedélyt. Minél idősebb valaki, annál rövidebb időre. A hivatásos sofőrök esetében sokkal szigorúbbak az előírások, bizonyos esetekben speciális pályaalkalmassági vizsgálatokat is elvégeznek. • A túlhajszoltság a sofőrökre is jellemző. Kiderül-e, ha valaki fáradtan ül a volán mögé? Erre legtöbb esetben csak akkor derül fény, ha bekövetkezik a baleset és megússza az illető, ha mondjuk elaludt a kormány mögött. Egyébként a KRESZ előírja, hogy csak vezetésre képes állapotban szabad közlekedni. GLOSSZA „Hadiút Ha a szombathelyi utazó egyszer úgy megyen autójával az magasságos Budimpestre, hogy kiváltképp az utakra és a közlekedés minőségére figyel, akkor különös, igaz, nemútépítő megállapításokat tehet. Tehát, ha Csorna-Győr EU-aspiránsok irányába halad, akkor már szeretett végvári városa határát elhagyva tapasztalnia kell az utak „szűk keresztmetszetét” . Egészen a délceg Répcelakig vergődik a szlovák és lengyel kamionok között. Majd a haladásnak csupán a traffipax szabhat erélyes határt, de a rendőrök rendkívül korrektek: hadd autózzon egy picit a vitéz az egyeneseken. Csorna előtt, a síneknél úgyis megtorpan, hiszen egy órában legalább hatszor pirosat mutat a lámpa. Igaz, harminc (!!!) éve tervezik egy felüljáró építését, de hát csak nem jön össze. Minek is, hiszen az a pár százezer utazó, akit érint a dolog, nem nagy ügy... Csorna után megyünk a „ hadi utu reá”. Ami annyit tesz, hogy vagy túléljük az életveszélyes manővereket az autópályáig, vagy nem. E 25 kilométeres, cérnaszélességű útszakasz maga a téboly. Ide zúdul pluszként minden olyan pöfögő, amelynek gazdája nem akar útdíjat fizetni, Ausztriába kalandozván. Aztán jön a csoda, végre Budapeszt! Igaz, az M1-es mára lényegében tönkrement, a keréknyomos sávok dobálják a kocsit. Sebaj, ennél majd sokkal roszabb lesz visszafele az M7-es és a 8-as főút. Ez utóbbi például Olaszországban méltán vívta ki az „akadálypálya" minősítést magának. S miután gyors kocsinkkal 7-8 (!) óra alatt megtesszük az utat retúr, úgy döntünk: legközelebb lóval megyünk majd Eipíre, ahol is a huszadik hidat avatják a kiszáradó Duna felett. Kozma Zátonyok közt Lakatos Ferenc karikatúrája