Vas Népe, 1998. augusztus (43. évfolyam, 179-203. szám)

1998-08-01 / 179. szám

1998. augusztus 1. SZOMBAT KRÓNIKA Nem kell menni katonának? - Azt szeretné az SZDSZ, hogy 2002-ben ne legyen kötelező a sorkato­nai szolgálat, a ma tizen­négy éves fiatalok már most tudhassák, hogy nem lesz­nek kényszersorozottak - mondta Mécs Imre, a sza­baddemokraták ügyvivője, országgyűlési képviselő, tegnap délután a hadkötele­zettség 2002-ben történő el­törléséről tartott szombat­­helyi sajtótájékoztatóján. Az elmúlt négy évben a hon­védelmi bizottság elnöke­ként tevékenykedő politi­kus kiemelte, hogy az előző parlamenti ciklusban, ami­kor új alkotmány elkészíté­se folyt, Fodor Gáborral együtt módosító javaslatot tett az új alkotmány koncep­ciójában, hogy a személyes hadkötelezettségre vonat­kozó részt hagyják ki az al­kotmányból. Ezt az alkot­mányt előkészítő bizottság el is fogadta, igaz, a ciklus­ban nem sikerült az új alkot­mányt létrehozni. A politikus ezután arról beszélt, hogy a parlament­nek olyan határozatokat kell hoznia, amelyek növelnék a szerződéses, önkéntes, félig hivatásosok, tiszhelyettesek arányát a seregben.­­ A hadkötelezettség el­törlésének van emberi jogi oldala is, igazságtalannak tűnik az, hogy a fiatalembe­rek egy részét a társadalom kihasználja, megterheli - hangsúlyozta. Hozzátette: a társadalmi igazságosság is a hadkötelezettség eltörlését kívánja. Kifejtette: a hon­védségnek is érdeke a profi hadsereg, hiszen egyre több drága, modern eszközt használnak, amelyek keze­lése olyan szaktudást igé­nyel, amely nem sajátítható el a rövid kiképzési idő alatt. Mécs Imre végül azt mond­ta, hogy „a hadkötelezettség eltörlése kezdetben plusz­­költséget jelentene az ál­lamnak, de tíz-tizenöt év után ez kiegyenlítődik, s ak­kor már az előnyök sokkal dominánsabbakká válnak.” Zarándoklat Vasárnap a Peruska Mária za­rándokhelyen, a Hubertus-kápol­­nánál Havasboldogasszonyt kö­szöntik a hívek. Délelőtt tíz óra­kor Tóth Veremont Antal bencés aranymisés vezetésével három - német, horvát és magyar - nyel­ven misét tartanak, utána áldás, agapé. Egy órakor litánia, a zarán­dokok búcsúztatása. Megszépülnek az iskolák (Folytatás az 1. oldalról) Az új tanévet már a megújult iskolaépületben kezdhetik a diá­kok. Novemberig elkészül a sportpálya is. A Nagy Lajos Gimnázium tornatermének építése még az előző évben elkezdődött, szep­temberben ezt is birtokba vehe­tik a diákok. A beruházás 170 millió forintba került, az udva­ron két sportpályát is kialakítot­tak. Néhány iskola tetőszerke­zetét is felújítják a nyár folya­mán. A szűkös anyagi lehetősé­gek miatt egyelőre csak a tetőszerkezet felújítására költe­nek, később azonban lehetőség lesz arra is, hogy tantermeket alakítsanak ki a tetőterekben. Az Élelmiszeripari Szakközép­­iskola kollégiumában is meg­kezdődött a tetőtér beépítésének előkészítése. Az Élelmiszeripa­ri Szakközépiskola épületében elkezdődött a fűtéskorszerűsí­tés. A munkákat két ütemben végzik majd a szakemberek. A fűtési idényig elkészülnek a Re­­guly Antal Általános Iskola fű­tésrendszerének átalakításával is. Az intézményben átállnak az olajfűtésről a gázfűtésre, a beru­házás körülbelül 10 millió fo­rintba fog kerülni. A Művészeti Szakközépiskolában számítás­technika-termet alakítanak ki, erre egymillió forintot költenek. A szakemberek a szombathelyi Neumann iskola tetőterén dolgoznak Fotó: Kiss Teodóra Fűtéskorszerűsítéssel sokat lehet spórolni • Kaiser E. Szombathelyen a közeljövő­ben kétezer távfűtéses lakást szerelnek fel a fogyasztás mé­résére alkalmas szerkezettel, a lakóknak lehetőségük lesz arra is, hogy radiátoronként szabályozzák lakásukban a fűtést. A fűtéskorszerűsítés­­ a lakás típusától függően 25- 35 ezer forintba kerül. A lakóknak, lakóközössé­geknek nem kell egy összegben kifizetniük a teljes összeget, elég, ha a beruházás költségé­nek 40 százalékával rendelkez­nek. A Központi Környezetvé­delmi Alap a korszerűsítés árá­nak 18 százalékát vissza nem té­rítendő támogatásként adja. A távhőszolgáltató kedvező ka­matozású kölcsönt vesz fel a beruházásra, így a távhőszolgál­tató részletfizetést tud felajánla­ni a fogyasztóknak. Popovics Attilától, a Szombathelyi Táv­hőszolgáltató Kft. igazgatójától megtudtuk, hogy az év elejétől minden lakóközösséget értesí­tettek a korszerűsítési lehető­ségről, eddig 1933 lakó írta alá a beruházásról a szándéknyilat­kozatot. Szombathelyen 11 ezer 300 lakásban a távhőszolgáltató gondoskodik a fűtésről, eddig 1700 lakást szereltek fel a kor­szerű költségelosztóval. A vég­ső cél az, hogy minden távhős lakásban legyen mérőszerkezet, a lakók a valódi fogyasztás után fizessenek. Még a lakás légköb­métere után, a hőközpontokban mért fogyasztás szerint fizetik a hődíjat. A költségelosztóval fel­szerelt épületek hődíja átlago­san 20 százalékkal csökkent. Popovics Attila hangsúlyozta: nem csökken minden lakásban egyformán a hődíj. Mivel a la­kók maguk is szabályozhatják a fűtést, kevesebbet fizetnek, akik nem minden helyiséget fűtenek egész nap. Változhat a fűtésdíj a lakás fekvésétől függően is. Adatfeldolgozó Vasváron (Folytatás az 1. oldalról) Az EDS Hungary Kft. 1990 végén jött létre Budapesten. Ta­valyi forgalma elérte az 1,4 mil­liárd forintot, alkalmazottainak a száma pedig a 125 főt. Adat­rögzítő központja '97 novembe­re óta Szentgotthárdon van, in­nen telepítik át Vasvárra, termé­szetesen nagyobb volumennel. Az önkormányzat jó fogadó­­készsége, a munkaügyi központ támogatása és a költségösszeha­sonlítások alapján választották a hegyháti kisvárost helyszínül. A beruházás három év alatt 1,2 millió USA-dollárba kerül, s 2000 végéig 25-30 produktív munkaerőt kívánnak foglalkoz­tatni, döntően a nagy munkanél­küliséggel küzdő térségből. Az épület átadását október végére tervezik, tehát novembertől már működhet a központ. Horváth István, a Castrum 2000 Kft. ügyvezetője arról tá­jékoztatott, hogy '94-ben lettek az épület tulajdonosai. Negy­­ven-ötven milliójuk fekszik az épületben, s most örülnek an­nak, hogy végre sikerült gazda­ságosan hasznosítaniuk. Azaz, határozott időre, négy évre szó­ló bérleti előszerződést kötöttek az EDS-szel. Hosszabb távon ez jó befektetés a számukra. Rodler Tamás, a vasvári munkaügyi kirendeltség vezető­je az aggasztó elhelyezkedési gondok enyhítése miatt tartja fontosnak az új munkahely léte­sítését. A megyei munkaügyi központ segíti a szükséges mun­kaerő képzését, s a tartós mun­kanélküliek foglalkoztatásához egyéves bértámogatást ad. Az előzetes tájékozódás alap­ján lesz elég megfelelő munka­erő. Igaz, nemcsak munkanél­külieket foglalkoztatnak majd a központban. Egy kérdésre vála­szolva Wessely István kifejtette, hogy a központi adatrögzítés az üzleti eladások adatainak felvi­telét jelenti. Fő üzleti partnerük egyébként a német Opel. Az anyatej világnapján Magyarországon húsz éve a hét hónapos babák alig öt szá­zalékát szoptatta az édesany­ja, most az ekkora csecsemők közel negyven százalékát még anyatejjel is táplálja az anyu­kájuk. Úgy tűnik, a szakembe­rek és a kisbabák örömére, újra divat lett a szoptatás. A szakemberek szerint nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a csecsemő számára a leg­ideálisabb táplálék az anyatej. Gyakorlatilag minden édesanya képes szoptatni, nagyon ritka, hogy anatómiai ok, vagy beteg­ség miatt nem tudja így táplálni csecsemőjét az anya. Leggyak­rabban lelki okokra vezethető vissza, ha nem tud szoptatni az anyuka. A koraszülötteknek, vagy akik kis súllyal jöttek a világra, nagy szükségük van az anyatej­re. Varga Ernőnétől, a szombat­­helyi Anyatejgyűjtő Állomás vezetőjétől megtudtuk, hogy na­gyon nagy az igény az anyatejre. A megyeszékhelyen a Szűrcsa­pó utcai bölcsőde épületében várják a felesleges anyatejet le­adó mamákat. Havonta húszan­­harmincan hozzák a kisbabák táplálékát, van, aki naponta két decit tud leadni, de előfordul, hogy másfél litert. Egy hónap­ban átlagosan összesen 450-500 liter tejet adnak le az anyukák. Egy liter anyatejért 900 forintot fizetnek, mivel a babák táplálé­ka gyógyszernek minősül, adóz­ni sem kell utána. Nem kell fer­tőzéstől félnie annak sem, aki más anyától származó tejjel táp­lálja kisbabáját. Az anyukák ugyanis szigorú orvosi vizsgála­ton esnek át, negatív AIDS-le­­let, tüdőszűrés és általános or­vosi vizsgálat után veszik át a te­jet a gyűjtőállomáson. A beho­zott üveget fertőtlenítik, a tejet 66 fokon pasztörizálják, hideg vízben, majd fagyasztóban hű­tik. Az anyatejet kettő és öt fok között tárolják. L MEGKÉRDEZTÜK Mit lehet tudni az új útlevelekről? • Dénes Vanda Az új útlevéltörvény értel­mében szeptembertől telje­sen új úti okmányt vezetnek be. A Határőrség határfor­galmi osztályán Bíró Zoltán őrnagy válaszolt kérdé­sünkre.­ ­ A törvény, illetve a kor­mányrendelet már megjelent, a tevékenységünket szabályo­zó BM-rendelet azonban még nem. Egyelőre azt lehet tudni, hogy az új okmánycsalád ki­­fejlesztése folyamatban van. Pontos leírást még nem kap­tunk, de láttam már ilyen útlevelet. Külsőre a mostani­val egyező, klasszikus, füzet­szerű okmány lesz. Az adatol­dal a tavaly decembertől folyó lézergravírozási eljáráshoz hasonló lesz. A jelenlegi fejlett színvo­nalnak megfelelően az ellen­őrzés egyszerűbb lesz, a ha­misítások tekintetében biz­tonságosabb, védettebb. A ha­misítása többe fog kerülni, remélhetőleg ez is csökkenti a jogsértők kedvét. Az okmány minősége az állam érdeke, mint ahogy az is, hogy ne lehessen jogtalanul felhasz­nálni. A 18 éven felüli, első útle­velet váltók 10 évre érvényes okmányt kaphatnak. Akiknek a foglalkozása indokolja, és ezt igazolja, a törvény értel­mében rendelkezhet második útlevéllel. • Ön szerint mi indokolja, hogy az eddigi négyezer forint helyett hatezer forintos illeté­ket kell majd leróni a kérvé­ny­ezé­skor? - Csak arra tudok gondol­ni, hogy az érvényesség idő­tartama indokolja az illeték mértékének növelését. A technikai kivitelezés költség­­vetése különválik az illeték mértékének megállapításától. VAS NÉPE 3 GLOSSZA Go, Trabi, go Vagy harminc éve egy szombathelyi férfiú Trabantjával járta be Európát. Átruccant komppal a Csatornán is. A brit vámtiszt életében nem láthatott még furnérkarosszériát és Trabicseket, mert a járműre mutatva nyájasan megkérdezte honfitársunkat: - Ugye, ezt saját maga barkácsolta?! Az autópiacot, a választékot tekintve már majdnem tíz éve „Eldorádó" van nálunk. Mégis mindannyiszor rácsodálko­zunk, amikor közzéteszik az időszerű statisztikákat a honi gép­kocsiállományról. Ha a számok nem tanúsítanák, el sem hin­nénk: a leggyakoribb típus Magyarországon ma is a Lada (beleértve a Zsigulikat is), második a Trabant (nagy részük kétütemű), harmadik a Wartburg (szintén jelentős arányban kétütemű), negyedik a Skoda (köztük sok régi, „szocialista” típus). A sorban csak ezután következik az Opel. Nem vonzóak az új autócsodák reklámjai? Nem kelt megfe­lelő illúziót a gépkocsit megszemélyesítő tigris, gazella? Rokonszenvesebb netán a medve és a görény? Vállalkozó ismerősöm nap közben ma is Trabanttal cihelő­­dik. Van gyönyörű BMW-je is, de a Trabicseket nem kell félte­nie, nem kényes, pakolhat bele építőanyagot, szerszámokat, ha megkarcolja, az sem baj, így van ez sok más, a régi érából itt ragadt típussal is. Aligha luxusból tartják őket (egy húsz­éves Wartburg esetében ilyesmiről dőreség is lenne beszélni), inkább munkaeszköz. A Zsiguliban nem mutat furán a kapa, a cementeszsák, láttam már Ladában malacokat is. Nem lesz hát könnyű hatósági erőszakkal kiszorítani a magyar utakról a kocsimatuzsálemeket... -más Változó MSZP Lakatos Ferenc karikatúrája

Next