Vas Népe, 2015. október (60. évfolyam, 230-255. szám)

2015-10-09 / 237. szám

2 • VAS NÉPE RÖVIDEN Szinte teljes a Horvát határzár Budapest (mti)­­ Kilencven­kilenc százalékban elkészült a biztonsági határzárrendszer a magyar-horvát határon - kö­zölte Lázár János Miniszter­­elnökséget vezető miniszter. Magyarországnak az a terve, hogy a visegrádi tagállamok­kal közösen védi meg a ma­gyar-horvát határt. Lázár Já­nos úgy fogalmazott: szerve­zett embercsempész-akció zajlik Magyarország ellen a horvát állam intenzív részvé­telével. Beszámolt arról is, hogy a költségvetésből eddig 60 milliárd forintot fordítot­tak a bevándorlás kezelésére. Terroristák Németországban Berlin (mti) - Németország­ban szerda este letartóztattak három feltételezett iszlamista terroristát. A szövetségi ügyészség szóvivőjének tájé­koztatása szerint a három fér­fit azzal gyanúsítják, hogy csatlakoztak egy külföldi ter­rorszervezethez. A Németor­szágból a Közel-Keletre távo­zott terrorturisták száma a szövetségi alkotmányvédelmi hivatal július végén megjelent becslése szerint nagyjából 720 lehet. Többségük harminc évesnél fiatalabb férfi. Egy­­harmaduk már visszatért Né­metországba. Házkutatást a Volkswagennél Berlin (mti)­­ Házkutatást tar­tottak csütörtökön a Volkswa­gen (VW) német autógyártó csoport wolfsburgi központjá­ban és több más helyszínen a dízelbotrány miatt. Olyan do­kumentumokat és adathordo­zókat kerestek, amelyek se­gítségével pontosan feltárha­tó, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási érté­kekkel a botrányban érintett dízelmotoros járművek kör­nyezetvédelmi tesztjein. további képek, információk racity Vas Népe Online Szélsebes és könnyű e-autó FUTÁSTESZT Bemutatták az első elektromos hajtáslánccal átépített járművet Szombathely (ká) - Be­mutatták a Formula 2000 e-autót. Az elektromos hajtáslánccal átépített fej­lesztés első verziója a Pannon Fejlesztési Alapít­vány Technológiai Cent­rumában készült. A pro­jekt kiemelt támogatója az iQor Global Services Hungary Kft. A projektbemutató road­­show-n a vállalat munkatár­sai, dolgozói és nagyszámú érdeklődő előtt mutatták be a járművet, amelyet világszín­vonalú motor hajt és csúcs­technológiás a motorvezérlő­je. Szinte hihetetlen, de a sú­lya mindössze 22 kilo­gramm. A fotókon is látszik, hogy a gépjármű hasonlít a Forma 1-es autókhoz, az vi­szont csak a próbakörök után­ derült ki, hogy szinte hangta­lanul közlekedik. Ennek oka, hogy az elektromos hajtás­lánc működése nem jár zajki­bocsátással. Az alkotók olyan e-hajtással rendelkező F2000-es járművet akartak készíteni, amely teljesítmé­nye hasonló a benzines autó­kéhoz. Különlegessége to­vábbá, hogy az országban el­sőként építettek ilyen jármű­vet. Az iQor Global Services Hungary Kft. az akkumulátor (LIFEPO) csomag és az ah­hoz tartozó vezérlőrendszer­alkatrész beszerzését és kivi­telezését támogatta, valamint az elektromos motor és an­nak vezérlője hűtőrendszeré­hez fejlesztett kontrollerbe­­rendezést. A projektben a Technológiai Centrum duális hallgatóin kívül, a Nyugat­magyarországi Egyetem, Za­laegerszegi Mechatronikai Intézetének hallgatói és a tér­ség (Szombathely, Szentgott­­hárd és Zalaegerszeg) műsza-Hazánkban elsőként építettek ilyen autót ki középiskoláinak tanulói is részt vettek. A rendezvényen köszöntőt mondott Pajor At­tila, az iQor Global Services Hungary Kft. ügyvezetője. Kiemelte a fejlesztés fontos­ságát és azt is, hogy az e-au­­tóval valódi értéket teremtet­tek. Hangsúlyozta, nem az üzlet teremti a jó együttmű­ködéseket, sokkal inkább a jó együttműködések hozzák mindig az újabb és újabb üz­letet. Csontos Róbert mér­nökségvezető úgy fogalma­zott, ez az autó a jövő eleme­it hordozza magán. Dr. Háry András, a zalaegerszegi Technológiai Centrum veze­tője a vállalat és a kutatóinté­zet közötti jó kapcsolat fon­tosságát hangsúlyozta. El­mondta, az ilyenfajta ökoope­­ráció lehet minden területen a jövő záloga. A vendégek ezt követően egy prezentáci­ót nézhettek meg, amelyet a zalaegerszegi mechatronikai csapat készített. Sághegyi Ramóna, a csoport vezetője elmondta, tizenöt hallgató dolgozott az autón, akik kö­zül négy fő a technikus kép­zésben vesz részt, a többiek pedig mechatronikai mér­nöknek tanulnak. A fejlesztő­stábban közreműködött még Soós Mátyás, Büki Barnabás, a járművet a bemutatón Bog­nár Péter vezette. A hallga­tók prezentációját követően a vállalat mérnökökből álló csapata bemutatta a hűtés­­rendszervezérlőt is. A szak­mai előadásokat követően az érdeklődők megnézhették, hogyan működik a jármű, a tesztfutásnak óriási sikere volt. A rendezvényen elhang­zott, az autót a jövőben to­vábbfejlesztik. A váltó, a te­lemetriai rendszer tervezése zajlik, és a motorvezérlést is finomra hangolják. A fejlesz­tést 2013-ban kezdték. A koncepciójármű versenytársa lehet a hangos és károsanya­­got­ kibocsátó rokonának. A kocsi 120 volton működik, 70 km/h sebességgel halad. A tervek szerint a maximális teljesítményt 700 volt fe­szültséggel tudják elérni, ak­kor már képes lesz az e-autó 250 km/h-val is futni. Ez 240 lóerőt jelent majd. oa­no .o A húsz kilogrammnyi autó 70 km/h-val futott szinte hangtalanul a vállalat udvarán. Az e-autót Bognár Péter vezette Ütköztek Szombathely (bd)­­ Baleset tör­tént a Rohonci úton tegnap kora este. Szemtanúk beszámolója szerint egy, az Orosház felől ér­kező autó érintőlegesen ütközött egy másik kocsival, majd a híd korlátjának, aztán pedig egy te­repjárónak csapódott. A baleset­ben személyi sérülés nem történt. A Perint-hídon történt a baleset, egy időre teljesen lezárták az utat ­ « MECSEK TAKARÉKRutatja: S­SK» SUflSfltPlS uns ntPt A­JÁNLJA NOVEMBER 6.19 ÓRA ZALAEGERSZEG, Városi Sportcsarnok Jegyár: 3600 Ft jEnaUUHHfcB” kedvezményes áron. . 3200 FT-ÉRT VÁSÁROLHATJÁK MEG A BELÉPŐJEGYET. Ajánlatunk a készlet erejéig érvényes. Wegotdistk«H“ Része a szórakozásnak is Hirdetés KRÓNIKA 2015. OKTÓBER 9., PÉNTEK ­ Fórumot tartott Körmend (bá) - Szegény­ség, egészségügy, föld­ügyek - sok témát felve­tettek csütörtökön az MSZP lakossági fórumán. - Fel kell mérni a helyi erőt és aszerint kell politizálni - mondta el a körmendi la­kossági fórumon Gőgös Zol­tán, az MSZP elnökhelyette­se és Teleki László, a párt or­szággyűlési képviselője. Életpályamodellek helyett kézzelfogható fizetésemelésre van szükség minden ágazat­ban - hangzott el a beszélge­tésen a dolgozói szegénység­gel kapcsolatban. Példaként a postásokat hozta Gőgös Zol­tán. Azt mondta, nem helyén­való, hogy a vezérigazgató hetvenszer annyit keres, mint egy dolgozó. Nem a vezető keres túl sokat, hanem a mun­kavállaló kap túl keveset - fűzte hozzá. Mint mondták, a lakossági fórum célja nem programot hirdetni, hiszen messze van­nak a választások, hanem olyan követeléseik vannak, amelyek nem várhatnak 2018-ig. Az állami földek el­adását nem hagyják szó nél­kül és nem ért egyet az MSZP a sertés- és a szárnyas hús áfájának óriási különbségével - mondták a fórumon. - Meg kell menteni az egészségügyet, mert az éle­tünk függ tőle - így fogalma­zott Teleki László. Az oktatás is téma volt a fórumon. A po­litikusok szerint gyakorlatilag nincs szakképzés, hiszen egy pár hónapos OKJ-s végzettsé­get adó oktatás nem lehet azonos egy hároméves iskola­­rendszerű képzéssel. Teleki László országgyűlési képviselő és Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese vett részt a körmendi lakossági fórumon

Next