Vas Népe, 2015. október (60. évfolyam, 230-255. szám)
2015-10-09 / 237. szám
2 • VAS NÉPE RÖVIDEN Szinte teljes a Horvát határzár Budapest (mti) Kilencvenkilenc százalékban elkészült a biztonsági határzárrendszer a magyar-horvát határon - közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. Magyarországnak az a terve, hogy a visegrádi tagállamokkal közösen védi meg a magyar-horvát határt. Lázár János úgy fogalmazott: szervezett embercsempész-akció zajlik Magyarország ellen a horvát állam intenzív részvételével. Beszámolt arról is, hogy a költségvetésből eddig 60 milliárd forintot fordítottak a bevándorlás kezelésére. Terroristák Németországban Berlin (mti) - Németországban szerda este letartóztattak három feltételezett iszlamista terroristát. A szövetségi ügyészség szóvivőjének tájékoztatása szerint a három férfit azzal gyanúsítják, hogy csatlakoztak egy külföldi terrorszervezethez. A Németországból a Közel-Keletre távozott terrorturisták száma a szövetségi alkotmányvédelmi hivatal július végén megjelent becslése szerint nagyjából 720 lehet. Többségük harminc évesnél fiatalabb férfi. Egyharmaduk már visszatért Németországba. Házkutatást a Volkswagennél Berlin (mti) Házkutatást tartottak csütörtökön a Volkswagen (VW) német autógyártó csoport wolfsburgi központjában és több más helyszínen a dízelbotrány miatt. Olyan dokumentumokat és adathordozókat kerestek, amelyek segítségével pontosan feltárható, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási értékekkel a botrányban érintett dízelmotoros járművek környezetvédelmi tesztjein. további képek, információk racity Vas Népe Online Szélsebes és könnyű e-autó FUTÁSTESZT Bemutatták az első elektromos hajtáslánccal átépített járművet Szombathely (ká) - Bemutatták a Formula 2000 e-autót. Az elektromos hajtáslánccal átépített fejlesztés első verziója a Pannon Fejlesztési Alapítvány Technológiai Centrumában készült. A projekt kiemelt támogatója az iQor Global Services Hungary Kft. A projektbemutató roadshow-n a vállalat munkatársai, dolgozói és nagyszámú érdeklődő előtt mutatták be a járművet, amelyet világszínvonalú motor hajt és csúcstechnológiás a motorvezérlője. Szinte hihetetlen, de a súlya mindössze 22 kilogramm. A fotókon is látszik, hogy a gépjármű hasonlít a Forma 1-es autókhoz, az viszont csak a próbakörök után derült ki, hogy szinte hangtalanul közlekedik. Ennek oka, hogy az elektromos hajtáslánc működése nem jár zajkibocsátással. Az alkotók olyan e-hajtással rendelkező F2000-es járművet akartak készíteni, amely teljesítménye hasonló a benzines autókéhoz. Különlegessége továbbá, hogy az országban elsőként építettek ilyen járművet. Az iQor Global Services Hungary Kft. az akkumulátor (LIFEPO) csomag és az ahhoz tartozó vezérlőrendszeralkatrész beszerzését és kivitelezését támogatta, valamint az elektromos motor és annak vezérlője hűtőrendszeréhez fejlesztett kontrollerberendezést. A projektben a Technológiai Centrum duális hallgatóin kívül, a Nyugatmagyarországi Egyetem, Zalaegerszegi Mechatronikai Intézetének hallgatói és a térség (Szombathely, Szentgotthárd és Zalaegerszeg) műsza-Hazánkban elsőként építettek ilyen autót ki középiskoláinak tanulói is részt vettek. A rendezvényen köszöntőt mondott Pajor Attila, az iQor Global Services Hungary Kft. ügyvezetője. Kiemelte a fejlesztés fontosságát és azt is, hogy az e-autóval valódi értéket teremtettek. Hangsúlyozta, nem az üzlet teremti a jó együttműködéseket, sokkal inkább a jó együttműködések hozzák mindig az újabb és újabb üzletet. Csontos Róbert mérnökségvezető úgy fogalmazott, ez az autó a jövő elemeit hordozza magán. Dr. Háry András, a zalaegerszegi Technológiai Centrum vezetője a vállalat és a kutatóintézet közötti jó kapcsolat fontosságát hangsúlyozta. Elmondta, az ilyenfajta ökooperáció lehet minden területen a jövő záloga. A vendégek ezt követően egy prezentációt nézhettek meg, amelyet a zalaegerszegi mechatronikai csapat készített. Sághegyi Ramóna, a csoport vezetője elmondta, tizenöt hallgató dolgozott az autón, akik közül négy fő a technikus képzésben vesz részt, a többiek pedig mechatronikai mérnöknek tanulnak. A fejlesztőstábban közreműködött még Soós Mátyás, Büki Barnabás, a járművet a bemutatón Bognár Péter vezette. A hallgatók prezentációját követően a vállalat mérnökökből álló csapata bemutatta a hűtésrendszervezérlőt is. A szakmai előadásokat követően az érdeklődők megnézhették, hogyan működik a jármű, a tesztfutásnak óriási sikere volt. A rendezvényen elhangzott, az autót a jövőben továbbfejlesztik. A váltó, a telemetriai rendszer tervezése zajlik, és a motorvezérlést is finomra hangolják. A fejlesztést 2013-ban kezdték. A koncepciójármű versenytársa lehet a hangos és károsanyagot kibocsátó rokonának. A kocsi 120 volton működik, 70 km/h sebességgel halad. A tervek szerint a maximális teljesítményt 700 volt feszültséggel tudják elérni, akkor már képes lesz az e-autó 250 km/h-val is futni. Ez 240 lóerőt jelent majd. oano .o A húsz kilogrammnyi autó 70 km/h-val futott szinte hangtalanul a vállalat udvarán. Az e-autót Bognár Péter vezette Ütköztek Szombathely (bd) Baleset történt a Rohonci úton tegnap kora este. Szemtanúk beszámolója szerint egy, az Orosház felől érkező autó érintőlegesen ütközött egy másik kocsival, majd a híd korlátjának, aztán pedig egy terepjárónak csapódott. A balesetben személyi sérülés nem történt. A Perint-hídon történt a baleset, egy időre teljesen lezárták az utat « MECSEK TAKARÉKRutatja: SSK» SUflSfltPlS uns ntPt AJÁNLJA NOVEMBER 6.19 ÓRA ZALAEGERSZEG, Városi Sportcsarnok Jegyár: 3600 Ft jEnaUUHHfcB” kedvezményes áron. . 3200 FT-ÉRT VÁSÁROLHATJÁK MEG A BELÉPŐJEGYET. Ajánlatunk a készlet erejéig érvényes. Wegotdistk«H“ Része a szórakozásnak is Hirdetés KRÓNIKA 2015. OKTÓBER 9., PÉNTEK Fórumot tartott Körmend (bá) - Szegénység, egészségügy, földügyek - sok témát felvetettek csütörtökön az MSZP lakossági fórumán. - Fel kell mérni a helyi erőt és aszerint kell politizálni - mondta el a körmendi lakossági fórumon Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese és Teleki László, a párt országgyűlési képviselője. Életpályamodellek helyett kézzelfogható fizetésemelésre van szükség minden ágazatban - hangzott el a beszélgetésen a dolgozói szegénységgel kapcsolatban. Példaként a postásokat hozta Gőgös Zoltán. Azt mondta, nem helyénvaló, hogy a vezérigazgató hetvenszer annyit keres, mint egy dolgozó. Nem a vezető keres túl sokat, hanem a munkavállaló kap túl keveset - fűzte hozzá. Mint mondták, a lakossági fórum célja nem programot hirdetni, hiszen messze vannak a választások, hanem olyan követeléseik vannak, amelyek nem várhatnak 2018-ig. Az állami földek eladását nem hagyják szó nélkül és nem ért egyet az MSZP a sertés- és a szárnyas hús áfájának óriási különbségével - mondták a fórumon. - Meg kell menteni az egészségügyet, mert az életünk függ tőle - így fogalmazott Teleki László. Az oktatás is téma volt a fórumon. A politikusok szerint gyakorlatilag nincs szakképzés, hiszen egy pár hónapos OKJ-s végzettséget adó oktatás nem lehet azonos egy hároméves iskolarendszerű képzéssel. Teleki László országgyűlési képviselő és Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese vett részt a körmendi lakossági fórumon